Jamtlandstjej Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Ibland blir jag verkligen trött på min kropp... I dag är en sån dag. Jag har haft en överkänslighet mot många livsmedel i många, många år. Troligen ända sen jag var liten, men jag fick hjälp av en dietist att utreda det hela 2001. Hon menade att jag hade en lokal överkänslighet i tarmen mot vissa livsmedel och om jag utesluter dessa ur kosten så kan jag bli frisk/må bra. De första månaderna på strikt uteslutande kost var som ett mirakel. Tänk att man kunde må så bra! Under årens lopp har jag fått plocka bort mer och mer födoämnen, reagerat både via tarmarna, men även - betydligt mera obehagligt - via luftvägarna... Tre gånger har jag fått åka ambulans (10 mil till sjukhus...) med kortison, adrenalin, dropp, blodtrycksfall och hela millevippen... Några gånger har det räckt med bara kortisontabletter. Jag har även fått "akuttabletter" - Loratadin, munsmältande tabletter, att ta till vid mildare känningar. Som till exempel den gången när jag av misstag råkade få in en äppelbit i munnen och bita på den. Spottade ut direkt, men efter 20 minuter kom reaktionen... Av förklarliga skäl äter jag inget som jag inte vet vad det är. Lagar all min mat från grunden. Inga hel- eller halvfabrikat. Nu i helgen fick jag en reaktion - hade ätit lite jordgubbar och grädde. Troligen var det jordgubbarna... Har de senaste 3-4 veckorna även uteslutit mjölprodukter, förutom smör, då jag tycker min mage verkar må bättre av att undvika det... I dag har jag haft en reaktion igen... Hade ätit hemgjorde kebabbiffar: nötfärs, ägg, spiskummin, salt, peppar. Till det avokado och en dressing gjord av Änglamarks majonnäs på tub, tomatpuré på tub utan kryddning, smaksatt med salt och peppar... I dag räckte inte akuttabletten. En dryg timme efter var inte effekten tillräcklig utan jag fick åka till HC och få kortison. Tog dem för en timme sen och än har det inte släppt riktigt... Börjar känna mig maktlös...vad mer ska jag plocka bort?.. Det jag äter nu är: kött, fisk, ägg - rena produkter. Vissa grönsaker ovan jord, som alla kålsorter, gurka, squash, liten del tomat, svamp, sparris... Smör. Små mängder bär vid ytterst sällsynta tillfällen. Dricker 1-2 koppar kaffe/dag, på morgon/förmiddag... Är det nån som har några tips så tar jag tacksamt emot för nu känns det som jag famlar i blindo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Det jag spontant kommer att tänka på är om det kan vara äggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 Dessvärre har jag tänkt i de banorna jag också... Ägg är min basföda då jag inte kan äta så mycket...har egna hönor... Kanske dags att försöka utesluta dem en period ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Jag förstår det där med äggen. Vet inte hur jag skulle äta utan dom Men börja med att göra ett allergitest. Så du inte utesluter äggen i onödan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Kryddor kan vara lurigt inte alltid dom är rena från anndra kryddor. Kan innehålla spår av nötter tänk på att muskot är vanligt i kryddblandningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 Kryddor kan vara lurigt inte alltid dom är rena från anndra kryddor. Kan innehålla spår av nötter tänk på att muskot är vanligt i kryddblandningar. Använder aldrig kryddblandningar. Bara rena kryddor... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Använder aldrig kryddblandningar. Bara rena kryddor... Men när kryddor mals och packeteras kan det finnas spår av andra kryddor. Det är ju samma med choklad det står ju på förpackningen kan innehålla spår av tex nötter. I skolkök får man inte baka med mjöl då det faar omkring i luften. Så kolla upp kryddorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 Men när kryddor mals och packeteras kan det finnas spår av andra kryddor. Det är ju samma med choklad det står ju på förpackningen kan innehålla spår av tex nötter. I skolkök får man inte baka med mjöl då det faar omkring i luften. Så kolla upp kryddorna. Hmm...får börja med hel svart- och vitpeppar då... Nästan de enda kryddor jag använder, förutom egenskördade örtkryddor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 När jag hämtade ut min medicin på Apoteket hade läkaren skrivit att jag skulle ta kortison även i morgon och i övermorgon. Fick 15 tabletter på HC, ska ta 10 i morgon och 5 i övermorgon. Dessutom ska jag kombinera med allergitabletter, 1 tablett en gång om dagen. Skönt! Det var segt den här gången och en märklig känsla... Egentligen inte tungt att andas in, men svårt att "ta upp" syret, så jag blir anfådd bara jag pratar... Hoppas det ger sig! Ska hoppa över ägg en period och se vad som händer. Om jag förstått det rätt så är det ofta vitan man reagerar på... Kanske kan testa med äggula så småningom... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 I en annan tråd berättar jag lite om min son som har tagit ett allergiprov, som skickas till Tyskland, man mäter IgG-antikroppar istället för IgE-antikroppar som man gör i Sverige. http://forum.kostdoktorn.se/topic/8295-imupro/?hl=imupro Dessa reaktioner är mer smygande och kan ge lite olika symtom, oftast från mage , hud och leder. Men det kanske ändå kan ge en "hint" om vad man ska undvika, och kanske kroppen kan läka till viss del och att man senare kan föra in dessa livsmedel igen som man undviker ett tag. Sonen reagerade på 56 livsmedel av 269 testade, men mår redan bättre efter 3 veckor av ganska "sträng" diet. Det var mycket kryddor och grönsaker som han reagerade emot, även ägg och mjölkprotein. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Av vad jag förstått så verkar det vara främst äggvitan som kan ställa till med problem - så du skulle kunna testa att bara äta gulan ett tag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Testa köra enligt Autoimmun kokbok? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 Syster: Ja, det kanske vore läge... Frågan är om man reagerar på det man inte ätit på 15 år?.. Eller om det bara är det man reagerar på nu som syns... Lenny: Ja, jag har tänkt tanken...men till en början nu så undviker jag hela ägget, får se om det blir nån förändring. Jag har ju små "lindriga" symtom som jag förväntar mig ska försvinna i så fall. Xiro: Ja, jag har tänkt på det också men jag hittar inga bra instruktioner på nätet... Ska jag behöva köpa en kokbok till?! Sovit som en kråka i natt - vet inte om det har nåt samband. Vet bara att halv 2 hade jag inte ens somnat...å klockan ringer halv 6... Tur att jag sitter ensam på kontoret så jag bara behöver vara trevlig på rasterna! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Kan du berätta vad för slags reaktioner du får. Är det alltid samma typ av reaktion eller finns det olika? Ed: Kan du lägga upp reaktionerna i en kalender för att se om de är beroende av tid på året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 De reaktioner som jag får som jag söker sjukvård för är när det på olika sätt angriper luftvägarna. Andra reaktioner som magsmärtor/uppsvullnad tillhör min vardag och jag ser dem inte som livshotande...alltså får de vara bäst de vill... Det vanligaste är att jag upplever en "slemmighet" i halsen, med behov av att hosta...fast det inte kommer slem. Mera som en mild astmareaktion... I går var det känslan av att det är svårt att få tillräckligt med syre, då jag blev andfådd bara av att prata, trots att det inte var svårt/tungt att andas in. Min teori är att då en histaminreaktion ger svullna slemhinnor, så sväller slemhinnorna i luftvägarna och försvårar för syret att ta sig dit det ska, även om de inte sväller så mycket att det rent fysiskt blir tungt att andas... Jag har haft reaktioner alla tider på året under de år som gått, så jag tror inte det är årstidbundet på det sättet. Det som har varit det senaste halvåret/året (?) är att min allmänkondition är försämrad trots att jag inte är "sjuk". Hög puls, dålig ork trots att jag är en person som "håller igång" med mycket fysiskt arbete på min fritid. Måste sätta mig och vila mycket mer ofta än jag är van och än jag är nöjd med. Har tidigare gått under benämningen "duracellkaninen" men jag kan meddela att kaninen har tagit långsemester, utan att fråga mig om lov! Jobbar med att balansera mina hormoner, som jag tror är en orsak till obalansen och visst, det går framåt, men inte i den takt jag önskar. Funderar över om överkänsligheten mot något (?) kan ligga till grund för att det i kroppen finns någon låggradig inflammation, som inte är så påtaglig att jag märker den på annat sätt än just den försämrade orken... Är ju en problemlösare i grunden så jag jobbar vidare med detta också! Inser nu, efter dagens fikapaus, som består av 1,5 koppar fettkaffe, med smör...att jag nog ska låta bli kaffet också... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Jag är multiallergiker och har haft stora problem hela våren med pollen av olika slag, större problem än vanligt (med ett undantag andningen). Jag har i princip problem med pollen och sporer hela året utom november, december och januari. Den perioden kan jag andas, övriga året är det trångt. Äpple och björkpollen är tex korsallergena, proteinerna liknar varandra så mycket att kroppen reagerar på äpple som om det var björk. Jag reagerar på olika kryddor tex gurkmeja i pulverform som om det var hasselnötter = svårt att andas, kli i munnen, svullna läppar. Mina reaktioner har blivit mycket mindre med LCHF men jag har fortfarande reaktioner. Nyligen tog jag bort allt ko-mjölksprotein och min andning har varit mycket bättre än tidigare år även under värsta pollensäsongen. I år hade jag kli i ögonen och i näsan men kunde andas ganska normalt vilket varit ett jätte lyft. När jag klipper gräset får jag en annan typ av reaktion - migrän... både magen och huvudet reagerar och jag måste låsa in mig i ett dygn. Har skaffat andningsmask för att skydda. Mögelsporerna har redan börjat komma de ger mig också migrän i hög dos - mögelhund kanske skulle vara mitt nya yrke. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Har man tagit något EKG på dig Jämtlandstjej? Med tanke på din försämrade kondition och andfåddhet- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 Syster: Inget EKG taget senaste året, men har tagit 24-timmars EKG vid två tillfällen, på grund av mycket extraslag. Första gången var det över 1000 extraslag, men av ofarlig sort. Andra gången var de nästan borta, men det sammankopplar jag med att jag påbörjat medicinering med Levaxin ett antal veckor innan... Har dock avslutat Levaxinbehandlingen då det inte gav något resultat i längden men betydande biverkningar. Hade inte så mycket förhöjda värden, men en läkare som var välvilligt inställd till att prova, utifrån symtom istället för provresultat... T3 låg (ligger?) aningen lågt. Tillskott av Lio hjälpte upp det en del, men fick för stora biverkningar även av detta för att det skulle vara värt att fortsätta... Tror att även detta hör ihop med de svajiga hormonerna, så jag arbetar på den fronten nu istället. Erik 2: Jag har inga (har åtminstone inte haft...) några luftburna allergiska reaktioner utan enbart vid förtäring... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Om jag var du skulle jag gå och låta göra ett pricktest för pollen och sporer. "Panallergens" är ett växande område av intresse för forskning. Det kan vara så att du inte får någon stor reaktion (knappt kännbar) av det luftburna proteinet men reagerar när du får in det som liknar i munnen. http://www.jacionline.org/article/S0091-6749(15)02684-6/pdf The immunoblotts performed showed that seven moulds allergic patients had a strong recognition of a protein with a molecular weight of about 30 kD present both in spinach and mushroom extracts, and by means of inhibition assays we could determine that these two proteins were related. This study demonstrates the existence of a new allergen responsible for cross reactivity between moulds and two frequently consumed foods, mushroom and spinach. We conclude that a novel cross-reactive allergen between aeroallergens and foods has been identified. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08820130600616599?journalCode=iimm20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 Erik 2: Ja, det kan ju vara värt ett försök...men inte så enkelt så här i glesbygden... För att få göra ett pricktest måste man få en remiss och att få en tid hos läkaren på HC är i dagsläget i princip omöjligt, om det inte är tvärakut... Följden av läkarbristen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Kan man skriva egenremiss eller på nåt annat sätt direkt komma till pricktest utan omvägar? Kanske 1177 har tips på det? Vet du hur du ligger till med magnesium och och andra elektrolyter? Vätskebalansen? Testat borsta tänderna med kokosolja o smörja näsborrarna med dito? Skriver från mobil med hackigt internet, så jag beklagar om jag skriver nåt irrelevant eller nåt som redan tagits upp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 Xiro: Jag hann före dig! Har precis skrivit en egenremiss. Jag har ju inga luftburna besvär vad jag vet, utan endast via födoämnen, så därför har jag inte tänkt tanken att smörja näsborrarna... Borstar tänderna med fluorfri tandkräm i dagsläget.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Tror Autoimmun kokbok vore vettigt att testa ett tag. Kan hjälpa mot bakterieöveväxt i tunntarmen som kan störa de enzymer som ska hantera histamin. Kan hjälpa mot för genomsläpplig tarm. Kan hjälpa dig hålla nere på histamin i maten och mat som får kroppen att producera histamin. Kan hjälpa dig hålla nere på sånt som kan övertrigga immunförsvaret. Efter hand kan du ju prova återintroducera sånt du verkligen saknar. Och för att slippa köpa kanske du kan be bilblioteket ta hem den. Annars är det väl fortfarande sommarkampanj på boken. Histamin är ju med och uppreglerar vätskebalansen, så jag antar att du bör se upp så att du inte ligger för lågt i intag av elektrolyter (t ex salt) och vätska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Jag tänker mig immunförsvaret som en bägare som kan bli fylld med allt möjligt. Och att man bör eliminera allt möjligt för att få god marginal till breddfull. Att t ex minska luftvägarnas belastning med kokosoja kanske kan ge marginal för nåt annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 Xiro: Ja, jag kanske får försöka med kokosolja i alla fall.. Är ju inget som skadar... Å kanske även köpa kokboken.. Kan ju vara en bra investering... Har bläddrat lite snabbt i den men fick känslan av att mycket av det som man "ska" äta är sånt jag inte kan äta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Jag är beredd sätta en peng på att det är ko-mjölksprotein som är problemet. Se till att de prickar det också ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Känner igen mig i dina problem, fast jag har mycket lindrigare besvär än vad du har. Jag letar också efter en möjlig orsak till mina besvär, men hoppar hit och dit och har väldigt svårt för att konsekvent följa nån regim. Angående histaminöverkänslighet så finns det en bra sida som jag ofta är inne på och läser för att få tips, nämligen connorskitchen.se. Drivs av en privatperson men hon verkar mycket kunnig och insatt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Erik 2: Använder inga andra mjölprodukter än smör för tillfället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Nilu: En snabb titt på den sidan och på den lista hon hänvisar till... Inget för mig. Jag tål ingen stärkelse alls så hennes användande av rismjöl/potatismjöl går bort. Får nog köpa/låna autoimmuna kokboken och läsa mer i den, får se om det går att komma fram till en bra väg... Intressant var dock kopplingen till horomoner och histaminkänslighet som hon skrev om - där har jag ju varit och funderat själv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Autoimmuna kokboken nu beställd. Det var rabatt och fri frakt om man beställde nu, så det får ses som (hoppas jag...) väl investerade 250 :-... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Även smöret måste bort. Gör klarnat smör (gee) eller köp klarifierat smör. http://www.arla.se/produkter/kockserien/klarifierat-smor/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 30, 2016 Author Share Posted June 30, 2016 Ska se vad ägg/kaffe ger för resultat först...och vad autoimmuna kokboken säger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Autoimmuna kokboken har nu anlänt, är läst och begrundad. Jag ska absolut ge det en chans, även om det blir en rejäl utmaning. Mycket av det som står på den godkända listan är sånt jag inte tål, så det blir ganska lite kvar... Det jag kommer att kunna äta är: kött och fisk, inklusive inälvsmat, kålsorter, svamp, sparris, gurka, spenat, sallad, svamp, vitlök, avokado, mangold, zucchini. Hallon, mango och blåbär i små mängder. Örtkryddor, men inte fröbaserade. Kokosolja (ja, jag får prova trots att jag inte tycker det går så bra... ) surkål, djurfetter. Smör går också bort. Starka kryddor går bort och även potatisväxter, som tomat och aubergine... Känner att frukost blir största utmaningen. Jag har kört PF sen förra tisdagen, men egentligen är jag för hungrig för att göra det... Har dessutom läst nånstans att kvinnor med autoimmuna sjukdomar inte bör utsätta kroppen för den stress som PF innebär. Semestern börjar efter i morgon så då har jag gott om tid att experimentera fram en bra frukost att ta till på arbetsdagar. Lediga dagar blir det nog hellre en frunch, det är lättare. Arbetsdagar behöver det vara något snabbt och lätt! :-) Får se var det landar - försöka få till en kokosyoghurt kanske? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted July 29, 2016 Author Share Posted July 29, 2016 Nu har jag ätit enligt autoimmuna kokboken i tre veckor och jag måste säga att det är lite...tråkigt...Saknar verkligen kaffet, även om jag inte varit nån storkonsument.Enligt AIP får man ju dricka Max 2,5 dl kaffe/dag, men eftersom jag reagerat på det så låter jag bli.Frukost är svårt, eller, det går ju bra nu när jag är ledig, men jag har inte hittat nåt "snabbt och lätt" som kan funka när jag börjar jobba igen.Å andra sidan kanske det går bättre med PF då...Äter mera rotsaker än med LCHF, framförallt morötter/palsternacka och det märker jag av med att jag får mera gaser. Har varit i stort sett gasfri på min strikta LCHF.Är mera hungrig, har svårt att få i mig fett... Steker i kokosolja, har olivolja på grönsakerna och äter en del avokado plus feta köttbitar, men ändå hungrig mer än vanligt...Kalorimässigt ligger jag nog ungefär som vanligt, även om jag inte räknat...Tror det är det ökade intaget av rotsaker och det minskade intaget av fett som ger mig hunger.Försöker använda kokosmjölk men har lite svårt för den genomträngande kokossmaken, speciellt när jag inte får använda några starka kryddor som kan dölja den.Har bestämt mig för att jag ska ge det två månader till att börja med, sen får jag se... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 8, 2016 Author Share Posted August 8, 2016 Nu är det 6 veckor sen jag fick min senaste reaktion och därmed 6 veckor som jag inte ätit ägg...och nästan 6 veckor som jag inte druckit kaffe... Saknar verkligen både ägg och kaffe... Lite kortare tid som jag även undvikit smör. Första dagen på jobbet i dag, efter semestern. Har inte hittat nåt bra, snabbt alternativ till frukost, på samma sätt som snabbt stekta ägg... I dag blev det en bit kallt kött i farten. Hungern är närvarande större delen av tiden - även när jag precis ätit, märkligt... Tror det är det ökade intaget av kolhydrater som spökar, även om de kommer bara från rotsaker/bär... Har åkt på en förkylning, länge sen. Tredje dagen nu men jag hoppas att den är lika snabbt övergående som den kom. Har inte fått nåt svar på min egenremiss än, mer än att de mottagit den och att jag ska få svar efter bedömning från läkare... Jaja, sommar och semester är det ju överallt... Om jag ska se nån fördel med detta, eller det är väl troligen en kombination av att jag börjar få ordning på hormonerna med progesteronkräm och min kostomläggning.. så har jag minskat i vikt, snart 4 kg, på ett halvår... Inte snabbt men åt rätt håll! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 Nu är det 11 veckor sen jag hade min senaste kraftiga reaktion. Jag har fortfarande inte vågat mig på att äta ägg. Vill göra det nån dag när jag är ledig, men de lediga dagarna har jag ju ofta så mycket att göra...så jag vill inte ta risken! Nåja, till helgen kanske... Smör har jag lagt till i kosten igen och det har en stor inverkan på mina hungerkänslor. Mer normala nu. Nu i helgen använde jag även grädde (födelsedagsfirande) och det har funkat hyfsat. Jag märker att jag sväller av det men inga större protester i magen. Binder vätska så det märks på vikten, åt fel håll... Har provat kaffe vid tre tillfällen. Det är rysligt gott men jag får en märklig känsla i kroppen efter en stund. Som att kroppen går ner i "funktion"... Inte så jag blir trång i luftrören, men ändå som att jag inte riktigt får i mig tillräckligt med syre... Har tagit akuttablett alla gångerna. (desloratadin) Har sökt på nätet nu och läst på om Histaminintolerans och det känns inte som att jag vill lägga till det i min redan begränsade tillvaro! Inväntar svar från allergimottagningen, tycker det bör vara dags att få ett besked strax... 90 dagars vårdgaranti, eller?... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Vad är det för besked du väntar på från allergimottagningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Jag har skrivit en egenremiss för att få komma dit för att få hjälp med en bedömning/provtagning, etc.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 När skrev du den? Har du inte hört nåt från dom alls? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Den 28/6 skrev jag den. Har bara fått besked att de mottagit remissen, inget annat... 11 veckor i tisdags alltså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Om vårdgarantin gäller så har dom väldigt kort tid på sej att uppfylla den. Gäller den så ska man få en tid inom 3 månader eller så ska dom hjälpa till så man skickas vidare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Tänk hur snabbt det kan gå ibland... B-) Efter idogt letande hittade jag till slut en mailadress till den verksamhetsansvarige som svarat att de tagit emot min remiss. Skickade ett mail där jag förklarade saken och undrade hur det var med vårdgarantin. Såg att hen läste mitt mail inom en minut (läskvitto är en bra uppfinning! ;-) ) Efter knappt fem minuter ringde hen och ville få skick mig några provtagningsremisser så jag kunde ta prover hemma på HC innan jag kom in till dem för jag skulle få komma dit vecka 39, närmare bestämt den 29/9. Jag sa att det gick bra så hen skulle skicka remisserna och en kallelse i brev hem till mig! Bara slumpen att jag precis mailade? Tror inte det, men nu får jag ju en tid åtminstone. :-) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Nej, slumpen tror inte jag på heller . Allt händer av en anledning. Vis av erfarenheter så väntar vi max 2 veckor efter att remisser skickats. Sen ringer vi och frågar hur det går. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 Nu har jag fått en tid. I morgon torsdag ska jag in både för någon test av lungfunktionen och en träff med allergiläkare. Spännande! Fick provtagningsremisser hemskickade så prover tog jag förra veckan här hemma på HC. Fortsättning följer! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Desloratadin är lixom inga akutmedeciner, utan dem tar man varje morgon som förebyggande.. utifall man är allergisk! Pratar vi allergi så har det sin egen typiska funktion, dvs man kan tåla en hel del allergener, men när bägaren rinner över så får man reaktionen. Därmed inte sagt att man får samma reaktion varje gång man utsätts för samma alleregen.. utan det handlar om hur långt man har kvar innan man får bägaren att rinna över. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 30, 2016 Author Share Posted September 30, 2016 Glatt överraskad efter gårdagens besök hos läkaren på allergimottagningen. Först gjordes ett lungfunktionstest, med och utan inhalerad Bricanyl. Sen väntade mötet med läkaren och där inne var jag en timme(!). Han var intresserad, lyssnade på mina funderingar, såg min digra (minimala... ) matlista och jag fick berätta om de upplevelser jag haft. Vi diskuterade histaminreaktioner kopplat till kvinnliga hormoner och autoimmunitet. Han sa själv att "de" (läkarna) är för dåliga på detta, att de skulle behöva samarbeta över specialitetsgränserna i sin forskning för att nå resultat. Hud och slemhinnor är ofta involverade, slemhinnor både i luftvägar, tarmar och underliv (japp, opererat bort livmodern pga Adenomyos...) Dessutom ser de en klar koppling både till kvinnliga hormoner (98 % av dem med besvären är kvinnor) och med autoimmuna sjukdomar med led- och muskelvärk (japp, fibromyalgi har jag också!). De prover jag tagit visade ingenting, det ena tror jag var för att visa ev. mastcystos (tror jag det heter...) och det var ju bra att jag inte har det! För att öka storleken på min hink/bägare så tyckte han att jag kontinuerligt skulle ta antihistamin. Problemet var bara att hitta ett antihistamin som inte innehöll såna hjälpämnen som jag inte tål. Det landade i spädbarnsdroppar, Zyrlex kanske?... De fanns inte på apoteket så de får beställa hem dem. Han skrev även ut Betapred att ha att ta till vid behov. Dessutom tog jag fler prover. När han såg min matlista blev han nyfiken, så ett antal mast (?) reaktioner skulle testas. Nöjd med dagen! Nöjd med att de teorier jag själv kommit fram till stämde. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted November 13, 2021 Share Posted November 13, 2021 Ja det är inte lätt att ha histaminintolerans och saknar ett enzym som heter DAO diaminoxidas. Jag själv har histaminintolerans och senap är en värsting som innehåller vinäger. Äggula tål jag men inte vitan. Äggvita producerar histamin Tomater är en histaminbov med. Medans tomatpuré är ok. Sighi listan är den mest kompletta lista att följa. Se bifogade filer. Alla 0-1or kan jag äta utan problem Alla 0-or som PDF.pdfAIPSIGHIPaleo2.pdf21_FoodList_EN_alphabetic_withCateg (4).pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted November 13, 2021 Share Posted November 13, 2021 C-vitamin är antihistamin och även havssalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts