Jump to content

LCHF utan ost och ägg?

azla

Recommended Posts

Jag tillhör den lite underliga gruppen människor som verkligen inte gillar ost eller ägg. Det är ingen allergi, och jag äter det i kakor och på pizza osv. Men kokta, stekta, scramblade, etc ägg och i princip all form av ost utom möjligtvis mozzarella tycker jag är hemskt.

Det är, även om det låter gnälligt, min största svårighet till att äta LCHF. Det verkar som de flesta personer bygger halva sitt matintag på just dessa två matvaror...

Jag förstår ju att det inte är så men jag tycker det är svårt att hitta alternativ att äta, speciellt till frukost. 
Grekisk yogurt och kvarg med bär är ett alternativ...

men vad mer?

Finns det fler som jag? Vad äter ni?

• Like 1

Jag tillhör ju iofs dem som skulle kunna leva på ägg och ost...men visst ska det gå att äta LCHF ändå. En del paleo-recept borde funka (Birgitta Höglunds paleoblogg? jag har inte testat.), fast du får hoppa over äggrecepten. Paleo-gröt? (jag som är så lycklig over att slippa äta gröt på morgonen!) Hur funkar bröd och pannkakor för dig?

Frukost äter jag aldrig (bara på hotel, och där plockar jag lite som jag känner för) så det är inget problem för mig.

• Like 1

Frukosttips:

Chiapudding. Googla så hittar du recept. 
Pannbiff. Stek ett antal pannbiffar och ät dem varma eller kalla till frukost. 
Pålägg utan macka. Ta ett salladsblad, romansallad brukar bli gott, och lägg på smör och lämpligt pålägg, t ex skinka. 

Dricker du kaffe eller te, så kan du ta i extra fett i form av t ex kokosfett (från burk, ej silverpaket från mejerikylen) för att göra frukosten mer mättande.

Birgitta Höglund har tips på en nötfrukost, om du äter nötter. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/08/njutningsfylld-notfrukost/

• Like 1

Frukosttips:

Chiapudding. Googla så hittar du recept.

Pannbiff. Stek ett antal pannbiffar och ät dem varma eller kalla till frukost.

Pålägg utan macka. Ta ett salladsblad, romansallad brukar bli gott, och lägg på smör och lämpligt pålägg, t ex skinka.

Dricker du kaffe eller te, så kan du ta i extra fett i form av t ex kokosfett (från burk, ej silverpaket från mejerikylen) för att göra frukosten mer mättande.

Birgitta Höglund har tips på en nötfrukost, om du äter nötter. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/08/njutningsfylld-notfrukost/

Mitt förslag på PUMA, Pålägg utan macka:

Skär en skiva av den överblivna steken, gris nöt eller whatever.

Lite salt, kryddor Herbamare e d.

En osthyvelskiva från smörpaketet och en från osten. Kan också vara två av varje,

Och utifrån TS perspektiv, så går det bra utan osten också.

Klart.

Köttskivan ger stabilitet i ekipaget.

Man kan också lyxa med lite kryddgrönt eller annat man gillar.

• Like 3

Jag tillhör den lite underliga gruppen människor som verkligen inte gillar ost eller ägg. Det är ingen allergi, och jag äter det i kakor och på pizza osv. Men kokta, stekta, scramblade, etc ägg och i princip all form av ost utom möjligtvis mozzarella tycker jag är hemskt.

Det är, även om det låter gnälligt, min största svårighet till att äta LCHF. Det verkar som de flesta personer bygger halva sitt matintag på just dessa två matvaror...

Jag förstår ju att det inte är så men jag tycker det är svårt att hitta alternativ att äta, speciellt till frukost.

Grekisk yogurt och kvarg med bär är ett alternativ...

men vad mer?

Finns det fler som jag? Vad äter ni?

Du skulle möjligtvis inte kunna tänka dig det extrema att bara äta riktig mat.. alla måltider?

Grejen är att det behövs ingen speciell frukostmat.. eller att man äter frukost över huvud taget!

Dvs man behöver rätt sällan äta något omedelbart när man vaknat.. såvida man inte vaknar vid 12 slaget.

I värstigaste fall utifall du skulle vakna vid niosnåret och då vara hungrig.. vad är det då för fel på bacon och/eller rester från gårdagens middag? :P

• Like 4

• 4 weeks later...

Hej och tack för svaren!

Jag har börjat nu och är bara på dag tre men so far so good. Försöker hålla mig till 20 gr kolhydrater om dan.

Du skulle möjligtvis inte kunna tänka dig det extrema att bara äta riktig mat.. alla måltider?

Grejen är att det behövs ingen speciell frukostmat.. eller att man äter frukost över huvud taget!

Dvs man behöver rätt sällan äta något omedelbart när man vaknat.. såvida man inte vaknar vid 12 slaget.

I värstigaste fall utifall du skulle vakna vid niosnåret och då vara hungrig.. vad är det då för fel på bacon och/eller rester från gårdagens middag? :P

Zeppelin, du har rätt, jag är inte hungrig när jag vaknar och kan vänta tills lunch.

Problemet är bara att jag tar en medicin på morgonen som måste tas med mat. Och eftersom jag inte är hungrig är gårdagens kyckling och stuvade grönsaker rena ramen döden att få i sig. Skulle helst vänta till lunch men då blir medicinschemat fel och det blir bara jobbigare i längden.

Hjälp?

Hej och tack för svaren!

Jag har börjat nu och är bara på dag tre men so far so good. Försöker hålla mig till 20 gr kolhydrater om dan.

Zeppelin, du har rätt, jag är inte hungrig när jag vaknar och kan vänta tills lunch.

Problemet är bara att jag tar en medicin på morgonen som måste tas med mat. Och eftersom jag inte är hungrig är gårdagens kyckling och stuvade grönsaker rena ramen döden att få i sig. Skulle helst vänta till lunch men då blir medicinschemat fel och det blir bara jobbigare i längden.

Hjälp?

Satsa då på ägg i någon form till frukost!