Kajak

Uppladdning för Ironman 70.3

Recommended Posts

Hej!

 

Är en 54 år ung kvinna som väldigt snart (10 juli) ska köra min första Ironman på medeldistans, dvs 1800 m simning, 90 km cykel och 21 km löpning. Äter liberal LCHF sedan 3 år.

 

Tips på vad jag kan äta/dricka under cyklingen samt löpningen? Vill inte ta för mkt kolhydrater typ gel osv då jag inte har tränat med det, rädd att magen gör uppror,  får ta till om det tar tvärstopp på löpningen.

 

Sprang Göteborgvarvet på vatten och en mugg energidryck vid 15 km. Inga problem.

 

Cyklar 2-4 timmar på vatten, inga problem men nu blir det 7-8 timmar...

 

Mår ju superbra på nötter, frön o kokosfett..

Kan man göra en energibar på det eller finns det bra paketerade?

 

Är ute i sista sekund så är tacksam för tips!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pemmikan kan du prova! ?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokosmjölk, salta mandlar/hasselnötter, mörk choklad, rökt korv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superstarch och vatten under loppet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superstarch och vatten under loppet!

Berätta, superstarch?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta, superstarch?

 

http://succeeder.se/fysisk-prestation/ucan-superstarch-sports-drink-plain/

 

Grejen är när man är superlångdistansare så tarvar det hur som helst påfyllining av det glykogen man gör av med under alla de timmarna!

 

Den andra grejen är skillnaden mellan kolislöpare och ketoslöpare!

 

Kolislöpare har mer problem med magen.. iomed att de behöver äta betydligt mer under ett lopp.

 

Ketoslöpare använder främst fett.. som de redan har i kroppen.. resten är den glukos de gör av med.. beroende på intensitesnivå och prestationsförmåga i övrigt.

 

Superstarch är en ytterligare gel/dryck som ursprungligen var framtagen för de som hade genetiska problem med att lagra glykogen.

 

Det tas upp långsamt och påverkar sällan blodsockret/insulin under loppet.

 

Grejen är trots allt.. ketolöpare eller ej.. tävlar man på en hög nivå så förbrukar man en del glukos/glykogen hur som helst.. och utmaningen för oss dvs vår art är att vi har en väldigt begränsad förmåga att lagra glycogen för framtida behov.. för Ironman!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tål sportdrycken ... så tycker jag att det kan vara bra att börja dricka den efter en timme eller två...bara för att vara säker på att du inte tömmer glykogenförråden....då slipper du också släpa med dig specialprylar ;)

 

Rent allmänt så om du ligger på en relativ låg puls när du tävlar...ca 75% av maxpuls eller lägre så behöver du egentligen inte fylla på med "socker" alls... om jag fattat detta rätt :) Men ju närmare du ligger maxpuls desto mer måste du fylla på.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vilken spännande utmaning, jag är själv på väg dit.

Är på LCHF sedan ca 5 år, tränar ganska mycket och gör Klassikern i år.

På Vasaloppet (12h) upplandning dagen innan med ägg, fett och lagom mycket mat, tre mål med måttligt mycket till middag.

På tävlingsdagen, ingenting, kaffe och vatten i spåret.

Provade en 1/2 dl blåbärssoppa för saken skull och var illamående i nästan två timmar.

 

På Vätternrundan med start 22 på kvällen och 11h cykel. Under dagen, bra frukost med ägg, ost och fett, lunch med samma upplägg men ingen middag. Under loppet kaffe och vatten.

Upplever bra och jämn kraft igenom hela loppen, inga direkta dalar. Är inte elitsnabb men uthållig.

en IM 70.3 tar väl 6-8h för en vanlig motionär och är mer intensiv än 11-12 timmars skidor och cykel. Jag tänker att samma upplägg kan passa även på IM.

Fettladdning i god tid innan och ingenting under loppet.

 

Matts

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pemmikan äter min man när han springer 15-20 timmar i sträck.

 

Google is your friend!  ;)

https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=1F6575CFEF8C211B!591&ithint=file%2cpdf&app=WordPdf&authkey=!AB0wA9_0Trr4pH0

Känner igen det nu när jag såg vad det var! Något att fundera på men lite försent att testa till detta loppet..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vilken spännande utmaning, jag är själv på väg dit.

Är på LCHF sedan ca 5 år, tränar ganska mycket och gör Klassikern i år.

På Vasaloppet (12h) upplandning dagen innan med ägg, fett och lagom mycket mat, tre mål med måttligt mycket till middag.

På tävlingsdagen, ingenting, kaffe och vatten i spåret.

Provade en 1/2 dl blåbärssoppa för saken skull och var illamående i nästan två timmar.

 

På Vätternrundan med start 22 på kvällen och 11h cykel. Under dagen, bra frukost med ägg, ost och fett, lunch med samma upplägg men ingen middag. Under loppet kaffe och vatten.

Upplever bra och jämn kraft igenom hela loppen, inga direkta dalar. Är inte elitsnabb men uthållig.

en IM 70.3 tar väl 6-8h för en vanlig motionär och är mer intensiv än 11-12 timmars skidor och cykel. Jag tänker att samma upplägg kan passa även på IM.

Fettladdning i god tid innan och ingenting under loppet.

 

Matts

Spännande, usch ja! Pirrar i magen bara jag tänker Jönköping! Mitt mål är att genomföra det inom tiden så jag räknar med 7-8 timmar, lågintensivt, högst 75% av max. Jag är seg och uthållig. Kanske tar några muggar energidryck på löpningen samt också Resorb Sport på cykeln om det blir varmt. Saltet är nog så viktigt. Men varför kör du inget fett under loppet, inte ens frukost den dagen? Jag tänker nog ta min feta youghurt o nötter som jag brukar samt fettkaffe tidigt på morgonen. Är det tokigt tror du?

Eva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.