Jump to content

LCHF > Sömnproblem > Vaknar för tidigt. Vad att göra?

EA99

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu ätit enligt ganska strikt LCHF i en månad.

Använder det främst för viktnedgång och det går åt rätt håll.

Jag har bara problem med sömnen. Har alltid varit något av en kvällsmänniska men har då istället sovit lite längre på morgonen.

Nu vaknar jag tidigt oavsett när jag gått och lagt mig och hamnar ofta på 4-6 timmar sömn. Finns det något som jag kan göra så att jag kan sova längre på morgonen och vakna upp mer utvilad? Har försökt lägga mig tidigare, men kan helt enkelt inte somna då, oavsett hur lite jag sovit.

Ligger idag på 93kg och har en fettprocent på 29%.

• Like 1

Är du pigg när du vaknar för tidigt eller är du fortfarande trött?

Det KAN vara en form av omställningsbesvär. Dina sömn- och vakenhetshormoner håller på att få en ny balans, kanske?

Det kan också vara så att du med rätt kost helt enkelt inte behöver så mycket sömn, du får mer energi och bli helt enkelt piggare.

Det hänger ihop med ovanstående, iofs...

• Like 2

Är du pigg när du vaknar för tidigt eller är du fortfarande trött?

Det KAN vara en form av omställningsbesvär. Dina sömn- och vakenhetshormoner håller på att få en ny balans, kanske?

Det kan också vara så att du med rätt kost helt enkelt inte behöver så mycket sömn, du får mer energi och bli helt enkelt piggare.

Det hänger ihop med ovanstående, iofs...

Jag vaknar med en känsla av att jag sovit för lite. Men är så pass vaken att jag måste gå upp direkt. Upplever att det går ut lite över min vardag då jag kan fokusera sämre, känner mig lite tung i huvudet.

Har tidigare kunnat/gillat att sova till jag kände mig utvilad när tillfälle gavs. Nu är det som om någon inre klocka väcker mig oavsett om jag är utvilad eller ej.  

Sömnhygien på kvällen för att inte störa melotoninets naturliga ökning samt kortisolets naturliga minskning; undvik blåljus från skärmar genom särskilda appar, var sparsam med ljus och ljud, ha riktigt mörkt och tyst i sovrummet. Helst ingen fysisk aktivitet för nära läggdags. Ev träning bättre tidigare på dagen. Se gärna till att få mycket dagsljus också.

Gå alltid upp samma tid, i princip. Det funkar bäst med kroppens klocka för de flesta. (På sovmorgnar sover jag oftast bara marginellt längre.) Fortsätt gärna lägga dig tidigare och se det som nedvarvning även om du inte somnar direkt. Kroppen kommer troligen anpassa sig och du kommer att somna fortare så småningom, så var det för mig i a f.

Samla större delen av kolhydratbudgeten till kvällen. Dra ner på kaffe och té med tein generellt, speciellt senare under dagen, för bättre/mer djupsömn.

• Like 1

Att inte känna sig utvilad kan delvis bero på saltbrist. I början av LCHF släpper kroppen mycket vätska och då följer salt med. Så fega inte med saltet. Folk verkar ha bäst resultat med oraffinerade salter eller Herbamare.

De flesta behöver viss tid för omställningen, ha tålamod. Lycka till och välkommen hit! :)

Ps. För sömnen kan man också prova tillskott av omega 3 och/eller magnesium på kvällen. I alla fall i början tills man ställt om.

• Like 3

Jag känner igen mig i detta och vet flera som har samma problem med LCHF och sömnen. Jag har ätit LCHF i ett antal år nu, och för mig har det inte blivit bättre. Jag har provat alla möjliga huskurer och tips och rekommendationer som jag har fått från lite mer erfarnare LCHF:are, men ingenting har fungerat tyvärr.

Och nej, jag upplever inte den där effekten som vissa andra LCHF:are att jag klarar mig på mindre sömn eller att jag känner mig utvilad. Jag behöver mina 8-9 timmar precis som förut, men på väldigt strikt LCHF så får jag kanske 5-6 timmar om jag har tur.

Jag misstänker att det är fettet som är boven tyvärr, att min kropp blir väldigt speedad om jag äter mycket fett och då kommer sömnproblemen som ett brev på posten. Men så fort jag drar ner på fettet och även äter en lite liberalare LCHF med lite mer kolhydrater så blir sömnen bättre.

Så det har jag gjort att jag varit tvungen att minska ner lite på fettet och att jag har fått varit väldigt noga med att hålla mig till den där gränsen så att jag precis klarar sömnen, men så att jag i allafall fortfarande kan äta en liten del fett eftersom jag upplever så pass många andra fördelar med fett.

Nackdelen med detta är ju att jag känner ibland att jag egentligen skulle behöva höja fettet lite ytterligare för att verkligen kunna tillgodose mig alla dom där övriga fördelarna som jag upplever och att det inte blir riktigt lika effektivt som det skulle kunna vara. Men eftersom sömnen har krånglat så pass mycket så har jag varit tvungen att avstå det tyvärr. Även min mage har en förmåga att krascha på allt för strikt LCHF och mycket fett.

Jag känner igen mig i detta och vet flera som har samma problem med LCHF och sömnen. Jag har ätit LCHF i ett antal år nu, och för mig har det inte blivit bättre. Jag har provat alla möjliga huskurer och tips och rekommendationer som jag har fått från lite mer erfarnare LCHF:are, men ingenting har fungerat tyvärr.

Och nej, jag upplever inte den där effekten som vissa andra LCHF:are att jag klarar mig på mindre sömn eller att jag känner mig utvilad. Jag behöver mina 8-9 timmar precis som förut, men på väldigt strikt LCHF så får jag kanske 5-6 timmar om jag har tur.

Jag misstänker att det är fettet som är boven tyvärr, att min kropp blir väldigt speedad om jag äter mycket fett och då kommer sömnproblemen som ett brev på posten. Men så fort jag drar ner på fettet och även äter en lite liberalare LCHF med lite mer kolhydrater så blir sömnen bättre.

Så det har jag gjort att jag varit tvungen att minska ner lite på fettet och att jag har fått varit väldigt noga med att hålla mig till den där gränsen så att jag precis klarar sömnen, men så att jag i allafall fortfarande kan äta en liten del fett eftersom jag upplever så pass många andra fördelar med fett.

Nackdelen med detta är ju att jag känner ibland att jag egentligen skulle behöva höja fettet lite ytterligare för att verkligen kunna tillgodose mig alla dom där övriga fördelarna som jag upplever och att det inte blir riktigt lika effektivt som det skulle kunna vara. Men eftersom sömnen har krånglat så pass mycket så har jag varit tvungen att avstå det tyvärr. Även min mage har en förmåga att krascha på allt för strikt LCHF och mycket fett.

Tack för dina erfarenheter! Hur mycket kolhydrater ligger du på ungefär på en dag?

Min tanke är att på sikt äta en mer liberal LCHF, då jag gått ner det jag vill och kan börja träna på allvar. Sedan framförallt lite mer kolhydrater innan sängdags. Så det kanske blir ganska bara i slutändan ändå. 

Jag gillar dock verkligen att sova länge, sådan skön helande känsla. Nu när man vaknar av sig själv så tidigt blir dock dagarna långa och man hinner med mycket, lite positivt också.

Tack för dina erfarenheter! Hur mycket kolhydrater ligger du på ungefär på en dag?

Min tanke är att på sikt äta en mer liberal LCHF, då jag gått ner det jag vill och kan börja träna på allvar. Sedan framförallt lite mer kolhydrater innan sängdags. Så det kanske blir ganska bara i slutändan ändå. 

Jag gillar dock verkligen att sova länge, sådan skön helande känsla. Nu när man vaknar av sig själv så tidigt blir dock dagarna långa och man hinner med mycket, lite positivt också.

Det är rätt flytande för min del och har vart lite olika i perioder. Men det är sällan jag går under 60-70 gram kolhydrater och det är sällan jag går över 100 gram kolhydrater. Så för det mesta någonstans runt där jag håller mig per dag. Jag vet att en del kanske inte skulle kalla detta för LCHF att äta nästan 100 gram kolhydrater om dagen och det är rätt omtvistat var gränserna går.

Men jag tror att åtminstone att kostdoktorn själv brukar säga att liberal lchf kan vara allt från 50 gram kolhydrater upp till i allafall 100 gram kolhydrater per dag, så det är det jag har gått efter. Jag tänker att han trots allt är läkare och har en utbildning så han borde väl veta vad han pratar om och har lite mer kunskap kring detta än dom flesta andra här på forumet.

Det är precis så jag har gjort också. Under själva viktnedgången var jag väldigt strikt. Men när jag väl hade nått min målvikt, så var det en enorm befrielse att gå över till en lite mer liberal LCHF, med tanke på hur pass dåligt jag mådde under dom månaderna och var nära på att ge upp flera gånger. Plus att jag tyckte att strikt LCHF blev lite tråkigt och enformigt i längden. Nu kan jag unna mig lite mer saker som har lite mer kolhydrater också och behöver inte känna mig så begränsad i mitt ätande.

Ja, jo. Det är klart att det kan vara en fördel att ha lite mer tid om dagarna. Jag kan vara lite avundsjuk ibland på personer som utan problem kan klara sig på 5-6 timmar sömn. Men det fungerar liksom inte i längden, för när man är så förbaskat trött hela tiden, så orkar man endå ingenting om dagarna och går bara runt och väntar på att det är dags att gå och lägga sig.