Jump to content

Fakir - upp i vikt men smalare?


JsfN
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag under rätt många år kört lågkolhydratskost med någon enstaka avstickare då och då, nu har jag börjat fakira sen två veckor för att detoxa kroppen och förhoppningsvis bli av med lite extrakilon som är envisa.

Jag har hittills egentligen inte sett några större resultat, tror jag tappat ca max 1 kilo (vågen går just nu uppåt med 1-2 hekto om dagen(?!)) men däremot känner jag mig lättare och midjan har börjat definieras. Min främsta fråga är om det är vanligt förekommande att man inte tappar vikt på fakir men ändå blir smalare? Trodde jag skulle tappa mängder vätska och därmed kilon också. Har dessutom tagit det lite lugnt med träningen då jag går på antibiotika för en borreliainfektion, tränar annars nästan varje dag kondition och styrka. Kanske är det antibiotikan som sätter käppar i hjulen?

 

Annars känner jag mig fantastisk, hyn har blivit jättefin och energin är mycket bättre.

 

Annat värt att veta: har hypotyreos.

 

Har ni andra några liknande upplevelser eller tips på vad jag kan göra för att få viktnedgången att kickas igång ordentligt? :)

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Berätta gärna varför det är viktigt för dig att gå ned i vikt. Du verkar få många fördelar av LCHF-kost, och du nämner att kroppen känns lättare och tajtare. Det låter som fantastiska resultat tycker jag.

 

Jag vet ju inte vad du väger, men många säger att LCHF är en viktnormaliserande kosthållning. Det betyder att den som är överviktig går ned i vikt, och den som är underviktigt går upp i vikt. Det gäller inte exakt alla, men är nog ganska vanligt.

 

Som sagt berätta gärna mer, om du har tydlig övervikt, om du har speciella skäl att gå ned i vikt (utövare av sport med viktgränser?) eller annat som kan vara intressant.

 

Jag har ingen kunskap om hypotyreos, men det är väl något som kan hindra viktnedgång har jag för mig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Att jag vill tappa i vikt är väl mest kosmetiskt, för mitt eget välbefinnande plus att jag har några kilos övervikt i fett som jag vill bli av med :) Vill hitta en ny trivselvikt men först och främst behöver jag ju få till det att tappa lite så jag sedan kan hålla den nya vikten. I dagsläget är jag 171 cm och 76,5 kilo, är rätt tung då jag har mycket muskelmassa så BMI är inget jag lägger någon vikt vid då det är ett rätt orättvist mått på hälsa :) 

 

Det bästa måttet på resultat är väl mått, spegelbild och kläderna men jag tycker inte det har hänt så mycket som sig borde ännu, står nästan still bortsett lite minskad midja.

 

Hypotyreos är ju underfunktion av sköldkörteln, så ja det kan sätta en del käppar i hjulen :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att citera en trogen forumskribent (Stoscha), ta fram måttbandet! Stoscha brukar berätta att hon inte tappade ett gram men "gick ned" flera klädstorlekar under ganska lång tid. :P

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hej :)

 

 

Om du är nyfiken på dels sköldkörteln och dels ketos, med angränsande områden, så föreslår jag dessa poddavsnitt (en bit nedåt på sidan, under texten om iPhone och android, så finns en grå knapp med en svart play-symbol på, tryck där för att lyssna - gärna i den fallande ordning länkarna är i, här i min post ):

 

http://4health.se/93-stephanie-keto-person-ketogen-kost

 

http://4health.se/86-mia-lundin-hormonkaos-forklimakteriet-och-klimakteriet

 

http://4health.se/94-mia-lundin-ar-det-hypotyreos-eller-binjureutmattning

Link to comment
Share on other sites

Om ditt midjemått fortsätter att minska och du inte går ner i vikt beror det väl på att du minskar i fettprocent och ökar i muskelprocent , tänker jag. För att gå ner i vikt när man är normalviktig och redan äter bra behöver man ligga på kaloriunderskott. Regga maten några veckor och lägg dig på ca 500 gram mindre kcal än du antar dig förbruka så kommer du få viktnedgång. Styrketräna samtidigt så att du behåller muskelmassan.

Själv deffar jag just nu på ovanstående vis och går ner 1/2 cm i midjan + 1/2 kg i vikt varje vecka sedan start. Ser till att få i mig mycket vitaminer och mineraler samt protein.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Håller med om det Angelico skriver - samtidigt om du lyssnar de länkar/poddavsnitt jag länkade till - så kan det bli tydligare att innan man lägger sig på t.ex. ett kaloriunderskott - så kan det vara viktigt att läka kroppen först, annars kan den utsättas för än mer stress och b.la. förvärra existerande problem (och nya/andra problem kan uppstå).

 

Så som sagt, lyssna gärna på avsnitten, så att din hälsa kommer i första rummet (vilket i förlängningen även påverkar din vikt/fettprocent).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Att gå ner i fettvikt när man är vuxen behöver lixom inte ens betyda att man går ner i vikt totalt sätt!

 

Utan blir proportionerna bättre så är det som regel mer hälsosamt.. och oftast oxå mer estetiskt.

 

Nu så råkar det vara så att jag är man.. däörmed så kikar jag på kvinnor.. i tid och otid.. det är troligen något genetiskt?

 

Utiallafall.. det är de med rätt proportioner som jag reagerar på, dvs oavsett om de har några kilon här eller där!

 

Du ser för övrigt på din bild ut att vara vuxen.. glöm allt om att se ut som när du var tonåring!

Link to comment
Share on other sites

En annan anledning till att man kan känna sig lättare och få smalare midja på fakir är ju att det blir mindre volym av fibrer som tar plats i mage/tarm och kan göra att man blir uppblåst eller eller får mer volym runt midjan när man har mat att smälta. Och det skulle kunna förklara det där med att man känner sig lätt fast man inte gått ner i vikt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att skatta andelen kroppsfett, se http://matkalkyl.se/rakna-ut-kroppsfett.php

 

Och roligare och trendigare också :) och säger mycket mer än själva vikten.

 

Jag är kille och ligger på drygt 17%, vilket är övre gränsen för "fitness" enligt denna enkla guide http://xn--trnartt-6wad.nu/kroppsfett-procent/

 

Vilken % har du och vad siktar du mot?

Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att skatta andelen kroppsfett, se http://matkalkyl.se/rakna-ut-kroppsfett.php

 

Och roligare och trendigare också :) och säger mycket mer än själva vikten.

 

Jag är kille och ligger på drygt 17%, vilket är övre gränsen för "fitness" enligt denna enkla guide http://xn--trnartt-6wad.nu/kroppsfett-procent/

 

Vilken % har du och vad siktar du mot?

Jag är lite tveksam till de där kalkylatorerna. Tror det blir ganska fel för de flesta om man förlitar sig på några få mått så där.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite tveksam till de där kalkylatorerna. Tror det blir ganska fel för de flesta om man förlitar sig på några få mått så där.

Finns det nån bättre metod som är hyfsat smidig?

Link to comment
Share on other sites

Finns det nån bättre metod som är hyfsat smidig?

Det beror väl på vad syftet är. Om du vill ha en siffra på din fettprocent så verkar det bara finnas en dyr och svårtillgänglig metod. Själv har jag testat både de du länkat till och olika vågar och sett att alla ger olika mätresultat. Själv ser jag att jag får mycket låg och fin % med kalkylator men om jag jämför med bilder på människor med samma % så ser jag ju att det inte alls stämmer. 

Själv är jag mer ute efter att ha en bra kroppskomposition och bli av med fettdepåer som sitter olämpligt på kroppen. Då mäter jag med måttband just runt naveln och ser hur det förändras när jag går ner i vikt. Så att fettet är det som minskar och inte muskelmassa. Om man bibehåller styrkan och minskar i synligt fett så verkar det väl hyfsat bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Illustrationer och foton på http://www.styrkelabbet.se/kalkylator-kroppsfett-procent/ stämmer väldigt bra på mig med 17%, och kalkylatorn verkar ge samma som på matkalkyl.se. Artikeln skriver också en del historia kring hur formeln tagits fram och ungefär vilken tillförlitlighet man kan vänta sig. Verkar bra nog för mig i alla fall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Illustrationer och foton på http://www.styrkelabbet.se/kalkylator-kroppsfett-procent/ stämmer väldigt bra på mig med 17%, och kalkylatorn verkar ge samma som på matkalkyl.se. Artikeln skriver också en del historia kring hur formeln tagits fram och ungefär vilken tillförlitlighet man kan vänta sig. Verkar bra nog för mig i alla fall.

Kul att det funkar för dig!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Illustrationer och foton på http://www.styrkelabbet.se/kalkylator-kroppsfett-procent/ stämmer väldigt bra på mig med 17%, och kalkylatorn verkar ge samma som på matkalkyl.se. Artikeln skriver också en del historia kring hur formeln tagits fram och ungefär vilken tillförlitlighet man kan vänta sig. Verkar bra nog för mig i alla fall.

Tycker att bildillustrationerna stämmer bra på mig. Jag ligger nog på 22% utan att styrketräna. Är det normalt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...