Jump to content

Vad säger ni om "bulletproof coffee" eller fettkaffe?

EA99

Recommended Posts

Har sökt lite på forumet men inte hittat någon unik tråd för ämnet. Om det redan tagits upp får ni ursäkta.

Är det någon som implementerat denna dryck med  LCHF-kosten? Bra/dåliga erfarenheter?

Generellt består den av svart kaffe, osaltat smör från gräsbetande kor och naturligt kokosfett/MTC olja som mixas ihop.

Inställningen verkar vara väldigt delad, ena sidan klarar sig knappt utan det, medan andra sidan menar att det är meningslösa kalorier bland annat.

Tackar för det. Påminner lite om det jag läst tidigare. Gick därför över på Yerba Mate te som hon även tar upp i första länken. Får väl hålla mig till det då. Även testat en "Bulletproof" Yerma Mate, upplevde väldigt bra fokus men smaken var sådär i jämförelse med originalet.

• Like 2

Bulletproof ceylonté gillar jag. Tar saltat smör. Noga att mixa med mjölkskummare, då blir det mycket smarrigare.

Martina Johansson har också mätt att hon får tre ggr mer djupsömn utan kaffe, sök inlägg på hennes blogg. Men en liten smörspresso på tidiga förmiddagen kanske man kan komma undan hyfsat med förutsatt att sömnen är bra?

• Like 3

Bulletproof ceylonté gillar jag. Tar saltat smör. Noga att mixa med mjölkskummare, då blir det mycket smarrigare.

Martina Johansson har också mätt att hon får tre ggr mer djupsömn utan kaffe, sök inlägg på hennes blogg. Men en liten smörspresso på tidiga förmiddagen kanske man kan komma undan hyfsat med förutsatt att sömnen är bra?

Japp, 3'e länken jag postade går till just det inlägget. :)

• Like 1

Intressant. Ska absolut testa Bulletproof ceylonté då. Dricker en hel del av det rent redan.

Väldigt intressant det med sömnen också. Började faktiskt dricka mer kaffe när jag gick över på LCHF (ca 2 koppar om dagen nu), innan var det mest någon gång i veckan. Vore kanon ifall man kunde sova bättre om man slutade dricka det igen. Trodde mer att överflödiga mängder och sent kaffedrickande påverkade sömnen markant.

• Like 1

Jag är nu ingen kaffedrickare över huvud taget. Dricker te med grädde till frukost, dock. Tidigare hade jag oftast i kokosolja och ibland osaltat smör i teet också, men numera är jag sällan hungrig då, så då räcker det med te och grädde. Om jag däremot har råkat ut för den sortens skolluncher, där jag fått försöka äta mig mätt på isbergssallad, keso och lite frukt, då är det bra att komplettera med en tekopp med rejält med fett i efteråt!

• Like 3

Men... Vad sjutton mixar ni med? Jag dricker te med vispgrädde som en svamp men har funderat på att bryta trenden mot mer grädde med fett-te och tänkte väl typ att ta en klick smör i teet men det bör alltså mixas för smarrighetens skull? Stavmixer känns skvättigt och matberedaren som överkurs...? Eller letar jag bara ursäkter för att få fortsätta med min vispgrädde kanske..?  :rolleyes:  ;)

• Like 1

Jag dricker hellre : ägg + kokosfett + kaffe + kanel  ihopmixat ... smaken blir lite mildare och en bättre näringsprofil på drinken tycker jag :)

Maria, stavmixer i en tillräckligt hög tillbringare blir inte skvättigt ...mera disk dock. ;-)

• Like 3

Jag dricker ofta kaffe med kokosolja och smör. Kokosoljan fördelar sig ganska bra, medan smöret kan upplevas lite som småklumpar. Jag använder antingen en minivisp (champagnevisp?) eller en lattevisp som går på batteri. Kan användas direkt i en vanlig kaffekopp om koppen inte är alltför välfylld. Den finfördelar smöret perfekt tycker jag. Funkar också bra om man använder grädde som är "på gränsen".

• Like 2

Jag dricker Magic Bullet Kaffe varje morgon - en kopp kaffe, en matsked smör, en matsked (vanligtvis) MCT-olja (Brian Octane) eller kokosolja. Jag mixar med stavmixer i högt kärl (illhörande stavmixern eller proteinshaker).

Den koppen ger mig en otrolig energi som räcker länge. Kostomläggningen har hjälpt till också så klart. Tidigare släpade jag mig upp på mornarna och var tvungen att dricka två koppar kaffe minst det första jag gjorde för att överhuvudtaget kunna tänka.

• Like 1

WTF.. har ni ingen Magic Bullet blender.. den har sålts över TV-shop i flera år? :unsure:

Skämmigt nog så har jag ingen sådan.. men de få gånger jag kikat på TV-shop så har jag varit sugen på att köpa en sådan! :blink:

Det är i princip bara min snålhet och mitt begränsade utrymme i köksskåpen som hindrat mig hitintills.

Oandrasidan.. jag får en massa erbjudanden från Jula oxå.. man kan fylla garaget med en massa olika prylar!

Såå.. nu står det mellan inköp av MC, Magic Bullet Blender, eller senaste multipurpose batteripack för trådgårdsredskap.. eller en robotgräsklippare! :huh:

Robotdammsugaren inköpt på Clas Ohlsson för kampanjpris får allt mindre att göra.. den funkar rätt dåligt i vanliga hushåll där det ingår möbler, mattor och trösklar mellan rummen! :(

• Like 3

WTF.. har ni ingen Magic Bullet blender.. den har sålts över TV-shop i flera år? :unsure:

Skämmigt nog så har jag ingen sådan.. men de få gånger jag kikat på TV-shop så har jag varit sugen på att köpa en sådan! :blink:

Det är i princip bara min snålhet och mitt begränsade utrymme i köksskåpen som hindrat mig hitintills.

Oandrasidan.. jag får en massa erbjudanden från Jula oxå.. man kan fylla garaget med en massa olika prylar!

Såå.. nu står det mellan inköp av MC, Magic Bullet Blender, eller senaste multipurpose batteripack för trådgårdsredskap.. eller en robotgräsklippare! :huh:

Robotdammsugaren inköpt på Clas Ohlsson för kampanjpris får allt mindre att göra.. den funkar rätt dåligt i vanliga hushåll där det ingår möbler, mattor och trösklar mellan rummen! :(

Jag har sett reklamen! Jag vill ha en! Men sen så fick jag min stavmixer till mkt bra pris och kunde inte stå emot.

• Like 3

Stavmixer?! Dricker ni té och kaffe ur stora bunkar? :D

IKEAs mjölkskummare funkar bra för mig som dricker ur kopp http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50301166/

Funkar även för termos eftersom fettet ligger på toppen av vätskan.

Kostar 10 spänn, och jag sköljer metalldelen direkt efter användning så det blir superenkelt.

Ps. MariaF, beklagar om jag nu sabbade din ursäkt... :D

• Like 2

Ps. MariaF, beklagar om jag nu sabbade din ursäkt... :D

Ja, jag får ju allt svårare att motivera att fortsätta min gräddkonsumtion...  :D Men jag blir sugen på att testa att klara mig utan frukost för att se om jag kan rubba vikten och kanske t o m komma i ketos inför sommarens/höstens löpning (anmäld till lokala Kraftprovet och Sthm halvmara)... Har haft en tuff period med återfall in i kexchokladens värld och småätande så om jag kan hitta nåt smarrigt som alternativ och som dessutom kan kuva sockertrollet är det ju bra.  B)

• Like 5

Jag mixar ingenting. Gillar inte en massa prylar i köket. Det blir som med Kråkan då, jag är mer som Mamma Mu.  :)

Rör om lite då och då, tar en klunk och känner tydligt sältan i smöret eller blir mjuk och len om läpparna av kokosoljan.

Och MariaF, dessutom har jag grädde och/eller kokosgrädde i. :P

• Like 3

Jag har en febläss för att köpa på mig nya elektriska prylar och litta annat att fylla köksbänkar och garage med.. trots att jag redan vet att de är onödiga!

Det är väl plingfaktorn och extraerbjudandet som gör att jag faller till föga?

Iallafall så är de kul i en månad, sen så tröttnar man på att plocka isär de och göra rent.. och efter ett år så hamnar de på någon välgörenhetsorganisations container! :o

Ett fåtal grejer blir kvar, de som verkligen var till någon nytta.. en annan sak är om de tar liten plats, då kan det räcka med att de faktiskt kommer till användning några gånger om året.

Bänkdiskmaskinen och micron är sådana.. likaså alligator, den tar liten plats.

http://www.clasohlson.com/se/L%C3%B6ksk%C3%A4rare-Alligator-Chopper/34-5628

• Like 3

Jag dricker väldigt sällan fettkaffe men tycker att Magic Bullet-mixern är bra till mycket. Den tar väldigt liten plats på köksbänken. Under en period ville sonen ofta ha smothies som han drack med sugrör direkt ur medföljande mugg. Den är också bra när man ska mixa något litet. Den är fantastisk när det gäller att "mala" peppar och andra hårda kryddor. En sån pryl som man inte tror att man kommer att använda men som visar sig oumbärlig när man väl har den.

Men jag kanske inte ska dra alla över en kam - jag gillar alla typer av mixrar. Jag har cirka 4 olika både på landet och hemma. Så mixervarning på mig :).

• Like 5

Har en Kitchen Aid blender. Där finns en liten bringare som är lagom att mixa i på morgonen sen är den bara att ställa i diskmaskinen.  :) 

Min blandning på morgonen består av 1 rått ägg som först mixas i blendern, sen värmer jag och vispar ihop 1,5 dl vatten, 1 dl kokosmjölk, två msk kokosolja, två msk smör, 2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver på spisen. Detta hälls sedan på ägget och mixas ihop. Värsta skummiga och lyxiga varm choklad på morgonen som håller mig mätt i många timmar.  :P

• Like 7

Jag har nyss börjat lite mer kontinuerligt med fettkaffe. Dricker det i bilen på väg till jobbet.

Jag mixar inte, tycker det funkar ändå, fast det hade kanske gått ha i mer fett om man mixar?

Men jag vill inte ha disk på morgonen och vill inte riskera att väcka resten av familjen (minstingen kan vara rätt lättväckt).

Jag kör det som komplement till frukosten på jobbet, behöver inte äta lika mycket där då, standardfrukost är annars ägg, majonnäs och leverpastej (tack Zepp för frukosttips!)

Tycker att jag blir lite piggare, även framåt lunch.

Får se hur jag gör efter semestern då det blir buss till jobbet igen.

• Like 1

Ååå har inte ätit frukost på en månad nu p g a fasta, d v s inget smörté på en månad. Nu är fastan över och till frulle ska jag fira med ett glas extremfett marockanskt myntaté!!! Givetvis utan sockret.

Apropå att mixa utan att väcka lättväckta barn - kanske skaka i nån tät burk/termos/termosmugg räcker? Ska man bara skumma/finfördela fett i tunn varm dryck så funkar Ikeas mjölkskummare ovan, den är tyst.

• Like 2

O M G! Har nyss ätit getsmör som har en touch av parmesansmak, godaste smöret någonsin! En rejäl klump i téet, och många bitar direkt till munnen :D Till detta äggröra och soltorkade oliver, yummi!

• Like 5

Körde fettkaffe till frukost för länge sedan. Gott, men slutade helt med frukost sedan. Tar istället kokosfett, ibland med kaffe, på förmiddagen när jag känner att jag börjar tapp fokus. Funkar prima för mig.

Har alltid tyckt att det har varit roande att receptet någonstans döptes om till Magic Bullet Coffe. Magic Bullet är ju en produkt från tv-shop (som jag själv har ägt). Typ som att kalla det för "Bosch stavmixerkaffe". [emoji4]

• Like 7

Typ som att kalla det för "Bosch stavmixerkaffe". [emoji4]

Nu blir det Braun stavmixerte! :)  Faktiskt riktigt gott. Så gott att jag gärna tar det som godis... Ofta... Återstår att se vad det får för konsekvenser...  :unsure:

• Like 3

• 3 weeks later...

Jag har provat många men ingen klarar värmen. Magic Bullet blender klarar heller inte riktigt varmt kaffe.

Nu är det stavmixer och en bra hög mixerskål som gäller.

• Like 1