mosadiket

60 år och utebliven viktminskning

Recommended Posts

Jag har LCHFat i 1,5 år, testat egen coach, följt matsedlar, fettfastat,otaliga kokböcker, simmat, zumbat, styrketränat, långa promenader, cyklat och mycket, mycket mer. OCH inget hjälper.....jo, jag gick upp 12 kg när jag började med LCHF mat. Nu står jag still, tack och lov.

 

Jag har tagit alla prover som går och det är inget fel på något provsvar.

Äter omega 3 4-6 kapslar per dag, 2 Dvit, extra vitaminer, selen, probiotika, selen, B6 och B12, 5-HTP, och några till som jag inte kommer ihåg namnen på.

 

Men hur skall jag få till viktminskning och fettförbränning?

 

Just nu äter jag ca 2000 kcal 60 gr protein och så mycket fett jag kan per dag och inget händer.

 

Behöver råd för hur jag skall göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu äter jag ca 2000 kcal 60 gr protein och så mycket fett jag kan per dag och inget händer.

 

Behöver råd för hur jag skall göra?

Minska antalet kcal - men behåll fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater. Jag vet inte om du är man eller kvinna men kvinnor i din ålder behöver väldigt lite kcal per dag. Orättvist men sant. För att gå ner i vikt krävs en negativ energibalans också med LCHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna vad du äter under en dag, och ta med allt, även hur många koppar kaffe med grädde t ex. Det är lätt att "glömma bort" det man äter mellan frukost, lunch och middag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Precis som kareng skriver är det så att som kvinna, i övergångsåldern (eller efter den), kan det vara riktigt svårt att minska i vikt. Jag började med lchf-kost för att lugna min oroliga mage och det funkade ju alldeles utmärkt. Men min tanke var också att jag skulle slippa gå upp i vikt eftersom jag hade kommit i klimakteriet. I början gick jag ner en del i vikt, men efter ett tag började jag gå upp igen och blev riktigt pluffsig ett tag. Då minskade jag kraftigt på grädde, creme fraiche, yoghurt, bär och nötter och det gjorde att vikten minskade igen.

 

Ost varken kan eller vill jag avstå ifrån, men jag har minskat på den. Det fett jag äter kommer från kokosolja, smör, smörsåser (typ bearnaissås), olja (raps eller oliv) och majonnäs (hemmagjord).

 

Jag minskade också på charkvaror för de allra flesta innehåller socker i någon form, vilket för min del, kan trigga igång ett sötsug som yttrar sig i att jag helt enkelt äter för mycket (känner mig inte nöjd, utan småäter).

 

Hoppas du kan ha nytta av något av detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!

 

Precis som kareng skriver är det så att som kvinna, i övergångsåldern (eller efter den), kan det vara riktigt svårt att minska i vikt. Jag började med lchf-kost för att lugna min oroliga mage och det funkade ju alldeles utmärkt. Men min tanke var också att jag skulle slippa gå upp i vikt eftersom jag hade kommit i klimakteriet. I början gick jag ner en del i vikt, men efter ett tag började jag gå upp igen och blev riktigt pluffsig ett tag. Då minskade jag kraftigt på grädde, creme fraiche, yoghurt, bär och nötter och det gjorde att vikten minskade igen.

 

Ost varken kan eller vill jag avstå ifrån, men jag har minskat på den. Det fett jag äter kommer från kokosolja, smör, smörsåser (typ bearnaissås), olja (raps eller oliv) och majonnäs (hemmagjord).

 

Jag minskade också på charkvaror för de allra flesta innehåller socker i någon form, vilket för min del, kan trigga igång ett sötsug som yttrar sig i att jag helt enkelt äter för mycket (känner mig inte nöjd, utan småäter).

 

Hoppas du kan ha nytta av något av detta!

Hej, och tack så mkt. Jag äter bara ägg, smör, kött/fisk broccoli och blomkål, bea, ost, inget annat.

vet inte vad jag skall ta bort, osten kanske?

Jag glömde kokosfett och majonäs, så mkt jag kan få ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!

 

Precis som kareng skriver är det så att som kvinna, i övergångsåldern (eller efter den), kan det vara riktigt svårt att minska i vikt. Jag började med lchf-kost för att lugna min oroliga mage och det funkade ju alldeles utmärkt. Men min tanke var också att jag skulle slippa gå upp i vikt eftersom jag hade kommit i klimakteriet. I början gick jag ner en del i vikt, men efter ett tag började jag gå upp igen och blev riktigt pluffsig ett tag. Då minskade jag kraftigt på grädde, creme fraiche, yoghurt, bär och nötter och det gjorde att vikten minskade igen.

 

Ost varken kan eller vill jag avstå ifrån, men jag har minskat på den. Det fett jag äter kommer från kokosolja, smör, smörsåser (typ bearnaissås), olja (raps eller oliv) och majonnäs (hemmagjord).

 

Jag minskade också på charkvaror för de allra flesta innehåller socker i någon form, vilket för min del, kan trigga igång ett sötsug som yttrar sig i att jag helt enkelt äter för mycket (känner mig inte nöjd, utan småäter).

 

Hoppas du kan ha nytta av något av detta!

 

Hej, och tack så mkt. Jag äter bara ägg, smör, kött/fisk broccoli och blomkål, bea, ost, inget annat.

vet inte vad jag skall ta bort, osten kanske?

Jag glömde kokosfett och majonäs, så mkt jag kan få ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Skriv gärna vad du äter under en dag, och ta med allt, även hur många koppar kaffe med grädde t ex. Det är lätt att "glömma bort" det man äter mellan frukost, lunch och middag.

frukost kl 5 omelett på 2 ägg stekt i 10 g kokosfett och 10 gr smör till + the

kaffe med 10 gr koksfett kl 14, ibland en till

middag 17 100 gr kött/fisk 100 gr broccoli/blomkål

kaffe med 1 tsk kokosfett

kl 20 två kokta ägg med 50 gr smör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Minska antalet kcal - men behåll fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater. Jag vet inte om du är man eller kvinna men kvinnor i din ålder behöver väldigt lite kcal per dag. Orättvist men sant. För att gå ner i vikt krävs en negativ energibalans också med LCHF.

Hur mycket skall jag minska antalet kcal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa bara, tex ett ägg.. och se om du står dig på det!

 

Och sen.. varför så ofta, ta kokosfettet i maten först o främst.

 

Det där med Magic Bullet kaffe o sådant tar de som regel i stället för mat.

 

Ät tre gånger om dagen, inget extra däremellan, bara svart kaffe, vatten,te!

 

Man får uppgradera förmågan att ta av lagren oxå.

 

Sen så låter 2000 Kcal som viktstabiliserande för en äldre kvinna?

 

Skit i kaloriräknandet ett tag och pröva om du skulle kunna klara dig mellan målen utan en flera koppar med cocofett i.

 

Grejen är lite att när man väl har fått till en förmåga att ta av lagren så gör det inte så mycket om man skulle äta lite för lite ena måltiden eller dagen.. man blir bara hungrigare och äter mer nästa måltid eller dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad väger du och vad har du för kroppsmått i förhållande? Längd? Är du till att börja med överviktig?

Tyckte du sa att du äter kokosfett och majonäs, så mycket du kan få ner? LCHF innebär inte att du ska vräka i dig fett tills det inte går få ner mer. Äter du för mycket fett, även under LCHF då går du inte ner i vikt, och till och med går upp i vikt. Kroppen lagrar på sig överskott av fett, även om du är i ketos och förbränner fett hela tiden. Vad gör du majonäsen på (eller köper du majonäs färdig?)?

 

Äter du några mediciner? Blodtryckssänkande exempelvis (beta blockerare?) ?

Jag har märkt att man verkar hamna i ketos mycket bättre de perioder man håller sig undan ost och mjölkprodukter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Testa bara, tex ett ägg.. och se om du står dig på det!

 

Och sen.. varför så ofta, ta kokosfettet i maten först o främst.

 

Det där med Magic Bullet kaffe o sådant tar de som regel i stället för mat.

 

Ät tre gånger om dagen, inget extra däremellan, bara svart kaffe, vatten,te!

 

Man får uppgradera förmågan att ta av lagren oxå.

 

Sen så låter 2000 Kcal som viktstabiliserande för en äldre kvinna?

 

Skit i kaloriräknandet ett tag och pröva om du skulle kunna klara dig mellan målen utan en flera koppar med cocofett i.

 

Grejen är lite att när man väl har fått till en förmåga att ta av lagren så gör det inte så mycket om man skulle äta lite för lite ena måltiden eller dagen.. man blir bara hungrigare och äter mer nästa måltid eller dag.

Jo, jag klarar mig utan kokosfett i kaffet, bara det att jag läst att det påskyndar fettförbränningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Men vad väger du och vad har du för kroppsmått i förhållande? Längd? Är du till att börja med överviktig?

 

Tyckte du sa att du äter kokosfett och majonäs, så mycket du kan få ner? LCHF innebär inte att du ska vräka i dig fett tills det inte går få ner mer. Äter du för mycket fett, även under LCHF då går du inte ner i vikt, och till och med går upp i vikt. Kroppen lagrar på sig överskott av fett, även om du är i ketos och förbränner fett hela tiden. Vad gör du majonäsen på (eller köper du majonäs färdig?)?

 

Äter du några mediciner? Blodtryckssänkande exempelvis (beta blockerare?) ?

 

Jag har märkt att man verkar hamna i ketos mycket bättre de perioder man håller sig undan ost och mjölkprodukter. 

Jag väger 81.5 kg längd 1.67 och ja, jag är överviktig.

Äter inga mediciner alls, fullt frisk.

Jag har skippat mjölkprodukter och ost helt, men vet inte riktigt vad jag skall ersätta dem med. Jag har ersatt dem med majonäs(köpt eller hemmagjord på rapsolja) och kokosfett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Katarina101

Du kan i vart fall inte ha gått upp 12 kg på den mängd mat du äter nu. Fortsätt äta som du skrivit att du äter på en dag (där ingår inte ost ser jag) och dra inte ner på något förutom att du faktiskt bör skippa 50 gram smör på kvällen. Ät bara äggen. Och rör på dig - går du långa promenader som du skriver om så ska du gå 45 minuter - 1 timme och gå så att du blir anfådd och svettas. Gå varje dag. Då finns det inte en chans att du inte går ner i vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hur mycket skall jag minska antalet kcal?

Testa att äta lite mindre portioner varje gång du äter och se om du står dig till nästa mål. Eventuellt kan du testa att hoppa över något mål (PF) och på så sätt se om du får i dig mindre mat under en dag. Det är viktigt att se till att man inte överkompenserar vid nästa måltid om man kör periodisk fasta. Håll koll på kcal och LCHF-fördelning under ett par veckor för att se om det händer något!

 

Läser man bloggar av de som verkligen lyckats att gå ner i vikt med LCHF och som samtidigt presenterar någon form av matdagbok med fördelning och kcal varje dag så ser man att de äter mellan 1500 - 2000 kcal per dygn. De jag tänker på är nästan uteslutande män och äter en eller två måltider per dag. Enligt alla tabeller som finns förbränner män betydligt fler kcal per dygn än kvinnor - d.v.s. män kan äta betydligt mycket mer än kvinnor och samtidigt förlora i vikt.

 

Dock är det viktigt att inte äta för lite varje dag - man måste känna sig nöjd annars håller det inte i längden. Tänk en ganska strikt LCHF-fördelning av fett, protein och kolhydrater inom ramen för det kcal-antal du valt att testa för att slippa hunger och sug.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket skall jag minska antalet kcal?

 

Den enda som verkligen kan ta reda på det är du vilket ju är bra eftersom du då inte är beroende av någon annan. :) Riktlinjer är just bara riktlinjer och de kan vara något att utgå ifrån men till syvende och sist så är det du själv som måste anpassa ditt intag till dina behov och dina mål. Men det här är ingen kärnfysik så det ska nog gå vägen även om det kan vara lite knepigt till en början att "komma på banan".

 

Vi börjar med vad du äter och jag ska försöka vara pedagogisk. Jag brukar använda en 25 år gammal livsmedelstabell från Livsmedelsverket så med den brasklappen sätter vi igång.

 

 

"frukost kl 5 omelett på 2 ägg stekt i 10 g kokosfett och 10 gr smör till + the"

 

2 (stora) ägg är ungefär 130 gram. 100 gram ägg innehåller ca 146 kcal. Detta ger: 1.3 x 146 kcal = 190 kcal (mellan tummen och pekfingret)

 

100 gram smör innehåller 720 kcal. 10 gram smör innehåller då en tiondel av det, dvs 0.10 x 720 kcal = 72 kcal

 

Kokosfettet är jag lite osäker på vad det innehåller men för enkelhets skull så utgår jag från att det mer eller mindre motsvarar smöret, dvs 10 gram är ungefär 72 kcal.

 

Totalt frukost: 334 kcal

 

"kaffe med 10 gr koksfett kl 14, ibland en till"

 

Igen ca 72 kcal (eller ibland dubbelt upp, dvs 144 kcal).

 

Totalt mellanmål #1: 72 kcal

 

"middag 17 100 gr kött/fisk 100 gr broccoli/blomkål"

 

Köttypen kan ju förändra energibilden en del men är det LCHF du följer så välj fetare (och godare) typer, dvs hellre fläskkarré än fläskkotlett, hellre entrecote än rostbiff, hellre lax än torsk etc.

 

Om vi utgår från 100 gram lax så innehåller den 181 kcal.

 

Jag brukar normalt inte bry mig om grönsakerna förutom då det behövs, dvs om de innehåller mer stärkelse än vad de "bladiga" göra och/eller om det är stor kvantitet. Ingenting till detta förresten?

 

Totalt middag: 181 kcal (+ grönsaker)

 

"kaffe med 1 tsk kokosfett"

 

Igen 72 kcal.

 

Totalt mellanmål #2: 72 kcal.

 

"kl 20 två kokta ägg med 50 gr smör"

 

Äggen har vi ju redan räknat på till frukosten, dvs 190 kcal.

 

50 gram smör: 0.5 * 720 kcal = 360 kcal.

 

Totalt kvällsmål: 450 kcal.

 

Totalt för dagen: 1119 kcal. (OBS! Felberäkning i första postningen och andre till fjärde uppdateringen vilket väl mer än väl visar hur lätt hänt det är att räkna fel?) :)

 

Dryga 1100 kcal är vad jag minst äter som frukost för övrigt. Jag är iofs man, rätt stor, tränar och är lite yngre än dig. Mest nämnt som en passus och en hint om att du verkligen inte får i dig så mycket på en dag. Enligt American Cancer Society så behöver en kvinna med lägsta aktivitetsnivå, ca 180 lbs (lite drygt 81.5 kg) 2455 kcal/dygn.

 

http://www.cancer.org/healthy/toolsandcalculators/calculators/app/calorie-counter-calculator

 

En mer pålitlig källa som Scooby Werkstatt ger för en kvinna med dina antropometriska data ett BMR (basal ämnesomsättning) på 1609 kcal/dag och ett TDEE (totalt daglig energiförbrukning) på 1931 kcal/dag:

 

http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/

 

Även om vi lägger oss under din basala ämnesomsättning, ex 1500 kcal/dygn, så är det en bit kvar till de dryga 1000 vi räknade oss fram. Då återstår egentligen bara att fundera på hur matintaget hänger ihop med den viktuppgång du beskriver och problemen att få vikten att röra sig åt sydligare nejder. The usual suspects är:

 

1) Vad man brukar kalla underrapportering, dvs att det saknas mat i det du uppgivit.

 

2) Felmätningar, -beräkningar, -uppskattningar, dvs man får felkällor som gör att det energiintag man får fram inte stämmer.

 

Det mest konkreta råd jag kan ge här är att du under en veckas tid för bok över precis allting du äter. Efter den veckan gått så har du ett bättre och mer exakt hum om hur du ligger till med ditt matintag och det är först då man kan börja justera åt önskat håll.

 

Några spontana tankar kring maten du uppgivit är att först och främst fokusera på vad du vill äta. Ja, det finns en positiv effekt med kokosfett i relation till ketos men den uppväger ex. inte möjlig försämrad livskvalitet. Detaljfokus som kokosfett och annat kan du tänka på när du fått grunden på banan. Smörklicken på kvällskvisten är helt ok men är det vad du allra helst vill äta? Själv föredrar jag lite salami, någon ost och som final lite choklad. Jag skulle också fundera på det som någon här ovan redan föreslagit dvs att få ned antalet måltider och undvika kokosfett+kaffe-måltiderna. För mig är en av de riktigt bra poängerna med LCHF just att man slipper äta så ofta men när man väl gör det så kan man äta gott. Men vi är alla olika, funkar det inte för dig så ska du givetvis köra vidare med det du trivs med.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag klarar mig utan kokosfett i kaffet, bara det att jag läst att det påskyndar fettförbränningen.

Ja det kan det göra.. men tillför man hela tiden kan det vara fettet du äter och inte det du har i lagret.

 

Tillför du allt fett kroppen behöver så tar den inget av lagren.

 

Såå.. egentligen så kanske det är vettigare att båhålla äggen och slopa någon av cocosskedarna i kaffet?

 

Föresten.. hur hungrig är du.. det är altså helt normalt att bli hungrig innan man äter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit alla prover som går och det är inget fel på något provsvar.

Äter omega 3 4-6 kapslar per dag, 2 Dvit, extra vitaminer, selen, probiotika, selen, B6 och B12, 5-HTP, och några till som jag inte kommer ihåg namnen på.

 

Glömde fråga varför du tar så mycket kosttillskott? D-vitamin och möjligtvis B-vitaminerna kan jag förstå men övriga känns som slöseri med pengar. Åtminstone om du inte själv har kunnat påvisa någon effekt av dem.

 

Vad gäller kokosfettet som ni diskuterade ovan så har dessa så kallade MCT-fetter i sig vilka är naturligt ketogena. Rent praktiskt så kan de därför underlätta på så sätt att kroppen blr mer tolerant vad gäller kolhydratintaget. Men det är några tiotal gram hit eller dit som det handlar om och inget annat. Bättre att utgå från en strikt hållning (om man inte väljer att gå från andra hållet vill säga) och sedan klarlägga att man då hamnar i ketos. Först därefter kan det finnas en poäng med finliret...om man nu får ihop det med en mathållning som känns livsbejakande istället för livsförsakande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt beräkningen ovan får du i dig drygt 1100 kcal. Jag räknade lite snabbt i Shape up och hamnade på ca 1300 kcal. Du själv tror att du ligger på ca 2000 kcal, det blir en ganska stor skillnad.

Det är svårt att uppskatta mängd, hur mycket är 10g smör? 1 msk el kanske 2? Väger du maten eller uppskattar du på ett ungefär?

Har du ätardagar då du unnar dig lite mer?

 

Hur ser livssituationen ut, mycket stress? Då kan kortisolnivåerna stiga och hindra viktminskning eller t o m ge en ökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.