Xiro Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 En släkting i Marocko har inte råd med teststickorna. Senast han kollade blodsockret var 3 månader sedan. Han har varit diagnosticerad med typ 2 i några år. Insulinet tror jag dock man får gratis i Marocko mot att man gör en hälsokoll var tredje månad. Den inkluderar diverse prover, även långtidsblodsocker, och kostar typ 300 kr. (Vilket är rätt mycket bara det för nån som har 2500 kr i månadslön. Grovt omräknat skulle det motsvara typ 3000 kr för en hälsokoll i Sverige.) Han fick en blodsockermätare av en släkting igår men jag tror inte han kommer använda den då han knappast kommer ha råd med stickorna som kostar 9 kr/st (tänk 90 kr/st för en svensk). Jag får intrycket att han åldras fort och han har fått en rätt rejäl mage såsom andra släktingar kring honom. De äter mycket frukt och bröd, och dricker sött té samt juice. Utan att mäta själv ofta är det svårt för honom att dra slutsatser om vilken mat och vilka vanor (t ex fasta, fysisk aktivitet) som är bra och mindre bra för hans blodsocker. Han kan då inte heller följa upp de tips jag ger honom. Jag spånar på följande: - hitta billiga teststickor till honom, nån som har nåt tips? - bör han följa nån tabell för GI, GL eller nåt annan enkel metod? Jag har gett honom kostdoktorns pdf med introduktion till LCHF på arabiska. Har också visat Tommy Runessons blodsockerjämförelse mellan cola och juice. Blir inte riktigt klok på de Marockanska generella kostråden för diabetiker. Vissa säger att läkaren uppmanar folk att äta som vanligt, insulinet löser resten. Kanske är det för att man prioriterar att insulinet ska vara "lättinställt" då många inte har råd att mäta blodsockret? Nån enstaka har kommit till en läkare som säger att man ska vara restriktiv med mat som höjer blodsockret - men då måste man ju mäta och anpassa insulinet... Jag antar att liberal LCHF är att rekommendera även till de diabetiker som bara kan kolla blodsockret var tredje månad, eller?? Vidare verkar fruktos ha gott anseende för diabetiker i Marocko. Frukt är mycket billigt och verkar också vara en viktig inkomstkälla... Får intrycket att många får i sig mycket fruktos här, i kombo med mycket andra kolhydrater - då riskerar man väl förfettad lever? Jag ser många putande magar på i övrigt rätt slanka personer. Är det förfettning kring bl a levern, ser det typiskt ut så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 https://www.amazon.co.uk/Codefree-Glucose-Monitor-Monitoring-Testing/dp/B0068JAJFS/ref=sr_1_4_a_it?ie=UTF8&qid=1467500862&sr=8-4&keywords=codefree+blood+glucose+test+strips https://www.amazon.co.uk/100-Strips-Codefree-Monitoring-Replacement/dp/B006B8JNB2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1467500862&sr=8-1-spons&keywords=codefree+blood+glucose+test+strips&psc=1Detta var den billigaste lösningen jag kunde hitta när jag köpte utrustning...du hamnar under 2 kronor per sticka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Det är väl snarare strikt ketogen diet som är att rekommendera för de som inte mäter blodsockret? Och grejen är väl att om man tar Insulin så måste man mäta blodsocker för att förhindra hypoglykemi? Därför vore det bättre om han kom bort från behovet att ta insulin. Oså blir allting givetvis bra mycket mer komplicerat när det kommer till en annan värdsdel där allt är annorlunda än i Sverige. Tänker på innan Insulinet, då fick diabetiker leva på fett fläsk och stuvad vitkål. Nu så är det väl inte aktuellt med fläsk i Marocko, det borde gå att ersätta med annat.. även med oljor. Iallafall, problemet är väl att lära honom vilka livsmedel som är höga på kolhydrater som bör undvikas? Sen så är språket ett problem antar jag.. men I Kuwait finns Dr Dashti.. arabvärldens Dr Atkins. Finns oxå rätt mycket på Arabiska. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts