ksv

Osanna argument inom LCHF???

Recommended Posts

Vi har väl inte ätit så mycket raffinerade kolhydrater i så många generationer tänker jag i perspektivet epigenitik. Men det är kanske ot...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det får stå för dig också, Zepp, eftersom du säger det. 

Så människor som vill bli feta inför vintern bör äta mycket fett, eftersom det är lättare att lagra, och av kolhydrater får man raketbränsle att springa två timmar om dagen. Då hänger jag med ;)

Det stämmer ju bra överens med faktiska studier på överätning av kolhydrater respektive fett, som visar att kroppen ökar sin energy expenditure för att bränna bort extra kolhydrater
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7598063

För vad annars kan du mena med allt det här? Om du menar att det generellt inte är bra att överäta är det väl bara att säga det rakt av. 
I ditt första inlägg skrev du att vi inte bör fylla på med mer kolhydrater än vad vi gör av med, men det är ju mängden energi överlag som är problemet. Om jag äter 1000kcal kolhydrater och inget fett alls så kommer jag bränna bort det utan problem, men om jag äter 1000kcal kolhydrater och 3000kcal fett så kommer jag att ha överätit och fettet kommer lagras in. Det har inget specifikt med kolhydrater att göra

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag äter 1000kcal kolhydrater och inget fett alls så kommer jag bränna bort det utan problem, men om jag äter 1000kcal kolhydrater och 3000kcal fett så kommer jag att ha överätit och fettet kommer lagras in. Det har inget specifikt med kolhydrater att göra

Om jag äter 3000 kcal fett så håller jag både blodsockret och vikten stabil men om jag äter 3000 kcal kolhydrater så blir jag rund som en boll och vill sova middag efter lunchen.

Men det kanske bara är jag i världen som är sådan? ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen precis, det är svårt att överäta på kolhydrater för kroppen säger ifrån. Men hur skulle vikten kunna vara stabil av det, menar du? Du och Zepp verkar inte vara överens, han säger att vi som art är väldigt duktig på att lagra in överskottsfett. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen precis, det är svårt att överäta på kolhydrater för kroppen säger ifrån. Men hur skulle vikten kunna vara stabil av det, menar du? Du och Zepp verkar inte vara överens, han säger att vi som art är väldigt duktig på att lagra in överskottsfett. 

Menade du inte att det är svårt att överäta av FETT för kroppen säger ifrån????

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte, har aldrig provat =) Det var Melker som sa att kroppen inte säger ifrån när man överäter fett, och Zepp förklarade det med att kroppen har lätt för att lagra in det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte, har aldrig provat =) Det var Melker som sa att det var lätt

AHA du menar så.. Ok. Sorry. Trodde att du skrev något av misstag men förstår hur du menar nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ni hur många kcal Melker behöver per dag? ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ni hur många kcal Melker behöver per dag? ;)

Det vet jag knappt själv, speciellt inte med min nuvarande kosthållning då jag kan fylla på ganska rejält utan att lädret i bältet "torkar ihop".

Det beror nog lite på vilken bränslekvalitet jag tankar i mig. ;)

Som sagt 3000 kcal fett går bra men på 3000 kcal kolhydrater så kommer Michelingubben på besök igen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du vände lite på tolkningen mot vad jag menade med mitt inlägg.

Jag skulle tvärtom mot dig säga att det är mycket enkelt att överäta på kolhydrater och det blir vikten inte stabil av.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LOL, exakt!;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag erkänner, jag retades lite, men hela argumentationen känns ju lite bakvänd. Vi har svårt att lagra kolhydrater, och lätt att lagra fett, säger ju Zepp. Det är lättare att bli överviktig på fett, med andra ord, om man nu faktiskt överäter. Vilket backas upp av faktiska studier på överätning också. Och det är väl inget konstigt med det, det vore ju dumt att slösa på kalorier som man fått tag i jungeln. Däremot svårare att spara undan kolhydrater som sagt, vi har ju inte brunbjörnens adaption för DNL enligt Zepp, vilket gör att vi inte är bra anpassade för att lägga på oss hull inför vintern från bär, till skillnad mot nallarna.

Men det jag ändå inte förstår är hur du menar att du kan överäta fett utan att gå upp i vikt, det går ju mot dom studier som gjorts på överätning

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag knappt själv, speciellt inte med min nuvarande kosthållning då jag kan fylla på ganska rejält utan att lädret i bältet "torkar ihop".

Det beror nog lite på vilken bränslekvalitet jag tankar i mig. ;)

Som sagt 3000 kcal fett går bra men på 3000 kcal kolhydrater så kommer Michelingubben på besök igen.

Jag tror nog att du borde kolla hur mycket du VERKLIGEN äter för kcal. Det har visat sig i flera studier att när man övergår till LCHF så minskar man kaloriintag. Annars är det bara att lyssna på Andreas Eenfelds "kurs" om LCHF (tips för att gå ber i vikt) där han berättar hur han själv gick ner i vikt när han slutade dricka 1 liter grädde om dagen. Han säger dessutom klart och tydligt att man ska inte sitta med en stor påse nötter framför tv varje kväll och tro att man kommer hålla vikten på det. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din ursprungliga fråga har säkert besvarats 1000 ggr men jag har inte läst allt ;)

Men om man följer typ den lågfettsdiet som SLV föreslår och jämför den med en LCHF liknande diet så är det gjort ett antal gånger. Då har det visat sig att LCHF är bättre för viktminskning och andra hälsomarkörer. Det står typ 20-0 till LCHF. Den infon finns på Kostdoktorbloggen. :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att du borde kolla hur mycket du VERKLIGEN äter för kcal. Det har visat sig i flera studier att när man övergår till LCHF så minskar man kaloriintag. Annars är det bara att lyssna på Andreas Eenfelds "kurs" om LCHF (tips för att gå ber i vikt) där han berättar hur han själv gick ner i vikt när han slutade dricka 1 liter grädde om dagen. Han säger dessutom klart och tydligt att man ska inte sitta med en stor påse nötter framför tv varje kväll och tro att man kommer hålla vikten på det. ;-)

Helt riktigt :) Men både grädde och nötter innehåller ju en del kolhydrater. En liter grädde om dagen blir ju bara det ca 40 gram kolhydrater.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din ursprungliga fråga har säkert besvarats 1000 ggr men jag har inte läst allt ;)

Men om man följer typ den lågfettsdiet som SLV föreslår och jämför den med en LCHF liknande diet så är det gjort ett antal gånger. Då har det visat sig att LCHF är bättre för viktminskning och andra hälsomarkörer. Det står typ 20-0 till LCHF. Den infon finns på Kostdoktorbloggen. :)

Det är alltid trevligt med flera svar och det är klart du inte har läst allt hittills. 

Min fråga hade dock ingenting med LCHF att göra eller med vilken diet som är bättre. 

Det jag frågade var om man kan påstå att dagens situation i USA är en konsekvens av dagens rekommenderad diet när 80% av folket inte ens följer dessa rekommendationer och jag har frågat om man kan påstå att folk går hungrig på fettsnål diet då de måste räkna kalorier när de officiella riktlinjer säger inget om att räkna kalorier (det är alla tidningsdieter, viktväktarna och pulverdiet som gör det). 

När det gäller det du skrev så är det sant att man kan tro det när man läster Kostoktorn men sanningen är att efter 1 år skiljer den mindre än en 0,5 kg mellan grupperna. Inte så mycket att skritta med. ;-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt :) Men både grädde och nötter innehåller ju en del kolhydrater. En liter grädde om dagen blir ju bara det ca 40 gram kolhydrater.

Också sant. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det intressanta tycker jag är att i princip alla studier där man verkligen undersökt LCHF har utfallet varit "positivt". Det vanliga är trots allt att LCHF inte får vara med alls eftersom det av etablissemanget ( och veganerna ;-) anses vara livsfarligt...och det handlar inte bara om viktminskning i princip alla andra markörer blir bättre.

Men sen är det precis som du säger att de officiella kostråden förstås är bättre än det folk i genomsnitt äter. ;)

Det gäller nog för de flesta Lchf:are också att man ibland avviker från den "optimala" LCHF-kosten :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag kan berätta är att efter en artikel som jag läste hos Jacob Gudiol har jag bestämt mig för att prova äta frukt (inte bananer men allt annat) när jag kommer hem från jobbet. Hur mycket som jag orkade. Resultat:

1. Jag blev så mätt att middag antingen uteblev helt eller var något väldigt litet.

2. Blodsockret som brukade ligga på 5,3 som minst (efter några timmars fasta eller på morgonen), gick under 5 och blev 4,x. 

3. Vikten blev lättare att kontrollera. 

Gäller dock att inte äta frukt med smör! ;-) (kh + fet). 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I morse hittade jag att jag är är inte alls först ute med att påpeka hur fel metodologin "situationen idag är resultat av dagens kostråd" är. 
Så här skrev Jacob som en del av sin kritik mot filmen Forkes over knifes som förespråkar vegankost:

i följnade länk kan man hitta filmen: http://traningslara.se/kritik-av-dokumentaren-forks-over-knives/?utm_content=bufferec9de&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

"En annan irriterande sak är att man rakt igenom filmen diskuterar den kost som folk generellt sett äter idag som om det är dagens kostråd och det enda alternativet till den här kosten är då den kost som rekommenderas i dokumentären. Det här är ett vanligt knep inom de mer fanatiska delarna av kostvärlden där förespråkarna försöker måla upp en liten halmgubbe av andra rekommendationer och sen konstruerar man en så kallad falsk dikotomi där du som tittare får höra att det endast finns är två olika sätt att äta: så som ”alla” äter nu eller den kost som de tar upp."

FILM

"
Om du har läst artiklar här tidigare så är du väl bekant med den här formen av argumentation från LCHF-hållet fast i princip allting är då omvänt när det gäller det enda andra alternativet 1f642.png

Här under har jag satt ihop ett klipp där första minuten är från dokumentären Forkes over Knives och efter det kommer direkt en dryg minut från dokumentären Carb Loaded där man förespråkar lågkolhydratkost."

FILM

"Som du kan se visar båda dokumentärerna upp precis samma problem, skitmat. Men istället för att säga att lösningen är att inte äta skitmat så har de istället hittat på två helt olika lösningar. Men ingen av dem har egentligen verkligen kritiserat något mer än skitmat. Halmgubben är alltså att alla andras rekommendationer är skitmat och sen från det gör de påståendet att det enda sättet att undvika skitmat är att följa deras rekommenderade kost, fast Forks over Knives säger vegankost medan Carb Loaded säger lågkolhydratkost."

:o  :blink::wacko:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I morse hittade jag att jag är är inte alls först ute med att påpeka hur fel metodologin "situationen idag är resultat av dagens kostråd" är. 

Så här skrev Jacob som en del av sin kritik mot filmen Forkes over knifes som förespråkar vegankost:

i följnade länk kan man hitta filmen: http://traningslara.se/kritik-av-dokumentaren-forks-over-knives/?utm_content=bufferec9de&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

"En annan irriterande sak är att man rakt igenom filmen diskuterar den kost som folk generellt sett äter idag som om det är dagens kostråd och det enda alternativet till den här kosten är då den kost som rekommenderas i dokumentären. Det här är ett vanligt knep inom de mer fanatiska delarna av kostvärlden där förespråkarna försöker måla upp en liten halmgubbe av andra rekommendationer och sen konstruerar man en så kallad falsk dikotomi där du som tittare får höra att det endast finns är två olika sätt att äta: så som ”alla” äter nu eller den kost som de tar upp."

FILM

"Om du har läst artiklar här tidigare så är du väl bekant med den här formen av argumentation från LCHF-hållet fast i princip allting är då omvänt när det gäller det enda andra alternativet 1f642.png

Här under har jag satt ihop ett klipp där första minuten är från dokumentären Forkes over Knives och efter det kommer direkt en dryg minut från dokumentären Carb Loaded där man förespråkar lågkolhydratkost."

FILM

"Som du kan se visar båda dokumentärerna upp precis samma problem, skitmat. Men istället för att säga att lösningen är att inte äta skitmat så har de istället hittat på två helt olika lösningar. Men ingen av dem har egentligen verkligen kritiserat något mer än skitmat. Halmgubben är alltså att alla andras rekommendationer är skitmat och sen från det gör de påståendet att det enda sättet att undvika skitmat är att följa deras rekommenderade kost, fast Forks over Knives säger vegankost medan Carb Loaded säger lågkolhydratkost."

:o  :blink::wacko:

Mmm.. nog är jag numera van vid diverse hypoteser.. till slut så hamnar jag hur som helst på JGs råd om att undvika skitmat.. däremot så tenderar vi att hamna på litta olika hypoteser/mentala och biokemiska/hormoniella!

Grejen med den sk skitmaten är att den tenderar att leda till hyperinsulinemi.. det i sig tenderar att få mig att fundilera om huruvida det handlar om kolisar.. men framförallt om socker?

WTF.. varför verkar det vara ett så stort problem med att undvika socker i kosten?

Förutom att man blir tvungen att sluta köpa sin mat på ICA/COOP/Willys!

Eh.. jag köper merparten av min mat där.. däremot så läser jag innehällsförteckningar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg