Pauliinaha Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Hej, Började med LCHF igår och har lite funderingar gällande just vad/hur man ska äta. Visst har jag koll på vad LCHF är och hur man ska äta, men idag åt jag middag enligt bilden, men frågan slog mig om det är för mycket mat (1 avokado, ca 4 stjälkar blomkål samt 4 stekta färska champinjoner med en skvätt grädde över för att få lite mer krämig konstisens, stekta i smör. Ca 5-6 cm gurka, 3 små bitar brieost samt 2 ägg). Hur äter ni? För mig funkade detta middagen bra, då jag inte tycker det är så roligt att laga mat och detta gick oerhört snabbt samt gjorde mig mätt. Bör man salta maten? Hur ställer ni er till mejerier? Sedan undrar jag också gällande trötthet i början. Idag kände jag mig väldigt trött under dagen. Hur tränar ni? Vad äter ni till frukost, osv? Vill ha tips på det mesta helt enkelt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Ja, jag hade då blivit mätt på det, men jag hade nog bytt ut grädden mot majonnäs. Du får prova dig fram om du mår bra av mejerier eller inte, vi är lite olika där. Om det är lagom mycket eller inte, det beror på vad du har ätit till lunch och frukost. Totalt över dagen ska det ju bli "lagom". Du kan salta så mycket du vill, bara det smakar gott för dig. Jag tränar inte men promenerar till jobbet varje dag 30 min. Frukost kan man antingen hoppa över eller äta rester från middagen, det blir enklast så. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 I synnerhet i början kan du behöva extra salt. Det kan vara saltbrist som gör dej trött och orkeslös 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Ja salta enligt smaklökarna och med tanke på tröttheten du kände kan du prova extra salt, t ex i ett glas vatten. Oraffinerat salt tror jag på. Knappa in måltiden på kostbevakningen.se om du vill kolla energifördelningen mellan kolhydrater, protein och fett. Jag tror på fullfeta ekologiska helst ohomogeniserade (och opastöriserade) mejerier för de som inte får problem av dem, t ex överätning, värk, utebliven viktnedgång. Bäst verkar mejerier av typ A2 (får/get/vissa koraser) vara. Typ A1 är tyvärr mest utbredd i Sverige numera. Träna inte för nära läggdags, i synnerhet om sömnen är svajig eller om du tenderar att inte känna dig utvilad. Jag kör lite sporadisk kroppsviktsträning var jag än befinner mig, och 2 timmar innebandy med kollegorna en gång per vecka. Det var mina spontana husmorstips Välkommen o lycka till! Ps. Jag äter sällan frukost, men gör jag det hoppar jag i så fall oftast över lunchen. Ev frukost kan bli äggröra med rejäl mängd smör och kanske några gröna blad. Och/eller bär med grädde och kokoschips och kanske lite hackad mandel. Ibland blir det ceviche på lax och citron till brunch. För den som inte hinner/orkar/vill kan man ju ta gårdagens rester till frukost - en gång gräddstuvade jag gårdagens lever till frukost, himla gott och stabil början på dagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts