Jump to content

Dåligt minne av gurkmeja??? [Mysteriet löst]

Xiro

Recommended Posts

Hamnade nyss i en diskussion. Började med att jag rekommenderade gurkmeja som smärtstillande och inflammationsdämpande för en skadad handled som fortsätter göra ont. Fick då dängt i skallen att gurkmeja ger dåligt minne enligt senaste forskningen som kom för 20 dagar sedan. Jag bad om källa men blev hänvisad till Google som bara ger artiklar som säger att gurkmeja ger bra minne och kognition, och annat positivt. Personen insisterar trots googlandet...

What???

• Like 3

Hoppas.. hoppas inte iomed att jag gillar Curry där gurkmeja är en stor del?

Oandrasidan.. får man lov att välja vad man skall glömma så finns det många episoder i livet där man borde ha ätit mer Curry.

• Like 7

Efter hård diskussion och mycket envishet kom en länk till en artikel på franska http://www.consoglobe.com/curcuma-epice-de-luxe-cg. Jag har aldrig lärt mig franska men förstår så mycket som att artikeln radar upp en massa positivt med gurkmeja och att man bör ta den med svartpeppar, och inte överdosera... saker vi redan visste!

Och det visade sig vara just bara detta blogginlägg, ingen ny forskning som såg dagens ljus för 20 dagar sedan!!

Vid fortsatt diskussion visar det sig nu att patientens läkare rekommenderat 2 teskedar gurkmeja i mjölk per dag för den skadade handleden. Men läkaren har inte sagt nåt om svartpeppar. Och möjligen skrämd av den felaktiga avrådan har patienten tagit 1-2 tsk varannan dag på sin höjd. Och möjligen har patienten av detta haft mer ont än nödvändigt och knaprat mer smärtstillande (inte bra för lever, njurar och tarmsystemet)... och läkningen möjligen inte gått så snabbt som den kunde (sämre sömn och vila, sämre blodcirkulation, sämre näringsupptag)...

Jag hatar när folk som inte vet beter sig som om de vore tvärsäkra!! Ibland undrar jag om det är av avundsjuka mot de som engagerat läst massor och försöker hjälpa. Jag rekommenderade i princip samma som läkaren (t o m bättre i o m svartpepparn!) men jag fick en massa dynga!!!

Ps. Uppdaterat trådrubriken och lagt till taggen "skitsnack"!

• Like 6

Nu skummade jag bara delar av den där artikeln...men jag hittade inget om att det var skadligt. Nackdelen med gurkmeja var att kroppen hade svårt att ta upp den, och det förbättrade man med svartpeppar, och med fett. Skulle användas som krydda, för att göra mat mera njutbar. Och osäkert hur den påverkar gravida kvinnor, I brist på studier.

Men jag kan läsa ordentligt när jag har tid.

• Like 4

Denna artikel kom först upp i diskussionen http://www.misr5.com/339610/خطورة-الكركم/ men eftersom den är på arabiska så letade vederbörande vidare och visade den franska artikeln länkad till ovan. Nu har jag lyckats googleöversätta den och den nämner en massa negativt om gurkmeja, men det verkar endast kopplat till överdriven konsumtion som artikeln inte definierar närmre:

"Turmeric dangerous shocking .. many damage and unexpected !!!

Turmeric, always use turmeric in a lot of recipes and delicacies, and recommended capturing for the treatment of certain diseases and infections, and of course the tremendous ability to skin and hair care, but did not hear a lot of us on the side of the Curcuma symptoms, which may outweigh its benefits, and in the case of a lot of eating.

So we put you on the numerous health damages, which produces a result eat more turmeric, including

.esid The formation of gallstones.

Pregnant -adhar significantly, it is in some cases lead to the risk of uterine contractions or uterine bleeding, "God forbid."

-avaqm Gastroesophageal reflux disorder.

-esid Sensitivity significantly, if you suffer from allergies you should completely abstain from eating turmeric.

-iqll Of sperm production in men.

-dhar For diabetics; because it is considered more dangerous than high sugar for the patient, it leads to a sudden drop in blood sugar levels.

-amna Eaten by people who suffer from enlarged liver or other similar problems.

-aada To feel nauseous.

-Must Avoid Wear of turmeric, for those who suffer from iron deficiency in the body.

-aather Heavily on the body's immunity; since it has a tendency to weaken the immune system.

-aada To stomach problems.

* It is worth mentioning that all the previous symptoms and dangers mentioned are the result of a lot of eating turmeric, except for some diseases, which is strictly forbidden from eating turmeric final"

Ingen hänvisning till nån forskning/vetenskap vad jag ser, och som sagt bara hänvisning till odefinierad överkonsumption. Jag har läst på annat håll att upp till 1 msk/dag anses ok/bra.

• Like 1

Ja, den franska artikeln handlade ju enbart om fördelar.

Gjorde ett försök att googla skadliga effekter av gurkmeja. Det var inte lätt.

Flashback forum: en diskussion om några gurkmejekapslar som folk dött av (men de innehöll något annat än gurkmeja)

samma forum: gurkmeja påverkar blodets koagulationsförmåga, och minskar muskeltillväxten.

Diarré. Sammandragningar i gallblåsan. Sänker blodtrycket (tydligen nackdel om man äter blodtrycksmedicin). Tydligen olämpligt med gurkmeja om man har magsår oxå. Åtminstone i stora mängder. Bäst att kolla med sin läkare först.

• Like 3

Mm.. man bör fråga sin läkare innan man äter Curry!  :wacko:

Nämenaltså.. grejen är att gurkmeja har effekter i kroppen via någon kemisk komponent.. att äta Curry har man gjort i Södra Asien i antagligen årtusenden.. utan att de utplånats!

Det är som med det mesta.. för mycket eller rättare sagt när någon isolerar ett ämne som ioförsej kan vara en del av något vanligt livsmedel så kan det vara skadligt.. ofta iomed att man då kan få i sig väldigt stora mängder.

De giftigaste livsmedlen vi har i Sverige är persilja och bittermandel! :blink:

Bägge innehåller blåsyra.. men ingen j*vel får för sig att isolera detta eller ens leva till stora delar utav persilja eller bittermandel!

• Like 1

Jag hatar när folk som inte vet beter sig som om de vore tvärsäkra!!

[...]

Ps. Uppdaterat trådrubriken och lagt till taggen "skitsnack"!

:D

Jag förstår din känsla!

Aldrig har väl så många vetat mer än mig om nutrition som när jag påstår att LCHF med mättat animaliskt fett är något bra. För alla vet ju att detta fett, som vi har miljoner års erfarenhet av i vår kost och som modersmjölken och våra egna kroppar till stor del består av måste vara farligt medan vegetabiliska oljor som vi, förutom olivolja, bara har årtionden eller något århundrade av tillvänjning till är jättebra.

Frustration är bara förnamnet.

• Like 5

Har nyss svept ett litet glas opastöriserad fullfet mjölk med 1 tsk gurkmeja, 1/2 tsk ingefära, 1/5 tsk svartpeppar och en nypa salt, som fick dra en stund för att den feta mjölken ska dra curcumin ur gurkmejan. Innan jag gjorde det frågade jag min läkare, d v s mig själv! ;) Och detta gjorde jag inför de som deltog i gårdagens förvirrade diskussion - ja jag är kanske lite obstinat, men i gott syfte :D

Hehe

Var är dubbelgilla knappen?

Edit: var tvungen att blanda ett glas. Står och drar nu, kanske kan hjälpa min inflammerade senskida i foten!

• Like 2

Det behöver ju inte vara själva gurkmejan som står för de goda egenskaperna, även om det finns någon sannolikhet för att den också har egna goda egenskaper.

När den kommer ner till verkmästarn i magen, dvs tjocktarmen, så blir ju bakterierna där jätteglada, om man har några. Och de är en stor del av vårt immunsystem, så det är knappast förvånande om gurkmejan stärker immunsystemet. De där bakterierna kan göra en himla massa godsaker, mycket utöver vad gurkmejan innehåller.

• Like 1

Föresten, intressant att läkaren rekommenderade detta.

Är det en vedertagen behandling?

Det var tydligen en inofficiell rekommendation från familjeläkaren här i Marocko. Allt är inte bättre i Sverige ;)

• Like 2

Det var ju drickbart! Inte jättegott, men jag förväntade mig att det skulle smaka skit!

Hade det i ett halvfullt glas med hälften mjölk och hälften grädde

Nu rensar jag munnen med lite rödvin.

Ännu godare med bara grädde tycker jag, men har inte tillgång till nån bra just nu. Dricker man det till frukost kan man lägga i några korn snabbkaffe, supersmarrigt!