Jump to content

Viktnedgång


gladgroda
 Share

Recommended Posts

Hej alla erfarna LCHFare!

Jag har ätit strikt Lchf sedan 10 maj. Min stora förhoppning var, när jag började, att gå ner i vikt. 8-10 kg hade jag tänkt mig. Men jag ville även uppnå att bara må bättre. Det började väldigt bra. Bara efter några dagar kände jag mig som en bil som tidigare gått på fel bränsle [emoji1] En helt underbar känsla.

Jag gick ner 2 kg på en vecka, sedan tog det stopp!

Jag har fortsatt att äta strikt, har läst på om viktnedgång och tagit till mig av tipsen från på kostdoktorn.

 

Nu kommer de svåra bitarna. "Ät bara när du är hungrig!" Jag har tappat hungerkänslorna nästan helt!

Då kommer vi till nästa svåra grej. "Fett ska man äta tills man är mätt" ????

 

Snälla hjälp mig! Jag är kvinna, 178 cm och vill väga 70kg. Hur bör jag äta? Som ni förstår har jag svårt för att gå på känsla!

 

Jag tränar i snitt två ggr i veckan (förhoppningsvis mer nu när semestern snart börjar) Jag sover alldeles FÖR LITE, hård press på jobbet (jobbar på dessa, men svårt att bryta) Men annars tycker jag att jag sköter mig bra [emoji18]

 

Snälla, dela med er av era klokheter!

Tack!

Link to comment
Share on other sites

En första reflektion: Stress och för lite sömn kan vara förödande för en viktnedgång.

Nu är jag absolut ingen expert på detta men vad jag förstått genom att läsa på olika forum så är det en stor orsak till utebliven viktnedgång.

Anna Sparre har en helt fantastisk blogg och pod där man kan få bra svar på många frågor. Sök på 4HEALTH så finner du henne.

Och glöm inte att äta fett :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det kan ta typ 3 månader innan din kropp är helt omställd till fettförbränning, så ta det lugnt. Var snäll mot den och se till att den får bra bränsle i lagom mängd. Om du inte har rätta hungerkänslor så säger Anna Hellen att man kan använda ögonmått. En handflata med fingrar med protein och en knytnäve med fett. Fyll sedan på med bra kolhydrater.

Sen är inte vikten allt. När du drar ned på kolhydrater omfördelas kroppen. Jag, som är en rultig kärring, är väl ett dåligt exempel jämfört med dej som är ung och fit, men jag minskade inte ett gram på 3 år, men gick ner 2 storlekar. Så lita mer på måttbandet.

 

Tänk också på att viktvariationer och storleksvariationer under månaden är en del av att vara kvinna. Man måste se det som en långsiktig trend. Till och med jag som inte har hormonstormarna längre varierar +- 2 kg och ser det som att vara viktstabil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är 43, så det där med ung... Tja. Ca 78,5kg.

 

Jag äter strikt för att jag tänker att det ska vara mer effektivt tror jag. Jag är också rädd för att kolhydrater i kombination med ökat fettintag inte är bra. Vad är dina tankar om det Trollmor.

 

En knytnäve fett!!!!! [emoji15] Jag tror att jag kanske äter lite för lite fett i så fall. Ändå har jag ökat på rejält.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En knytnäve fett? per måltid? Knappast! En msk till en dl, beroende på hur fet fettkällan är. 1 msk om det är rent fett, upp till 1 dl om det är någon crème fraiche-baserad sås. Det ska vara lagom med fett så att man håller sig mätt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tar nog mer än 1 msk oxå (äter å andra sidan inte tre mål om dagen). Men det var Anna Hallens recommendation det handlade om. Den sager så. Det kan ju vara något att utgå ifrån, men sedan anpassa så att man håller sig lagom mätt tills det börjar bli dags att äta nästa gang. Typ.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Strikt för mig innebär inga kolhydrater.

Jag äter tre mål om dagen.

Frukost: äggröra på två ägg med en skvätt grädde i. Kaffe med liten skvätt mjölk.

Lunch: köttbit el korv med hög kötthalt (visst, här får jag i mig lite kolhydrater), stor grönsallad eller grönsaksmos, sås med hög fetthalt ca 0,75 el.

Middag: ungefär samma som lunchen.

 

Ja, jag är frisk! :)

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Både en skvätt mjölk och en skvätt grädde innehåller kolhydrater. Eftersom du är frisk finns det ingen anledning att äta strikt. Det kan faktiskt hindra viktnedgång.

 

Vilka är dina fettkällor? Jag har svårt att se var du har fettet :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Testa att registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se så ser du hur du ligger till och hur mycket fett, protein och kolhydrater du faktiskt äter. LCHF är ingen räkna och registrera-diet, men ibland kan det underlätta att se svart på vitt hur det ligger till och göra ev korrigeringar utifrån det.

En del använder sig av Anna Halléns handmodell för att äta lagom mycket, andra tycket att den är abstrakt. 
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En rejäl klick smör? Hur mycket är det? Creme fraiche som sås blir inte särskilt mycket fett. Äter du 0,75 dl är det bara 25 gr fett. Jag säjer som Petra183, registrera det du äter en vanlig dag i kostbevakningen.se. Jag är nog beredd på att satsa en peng på att du äter för lite fett ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag bokförde allt för idag och räknade ut enligt Skaldemans ratio / fettkvoten på sidan allt om lchf. Då låg ratio på 1,7. Men då har jag ätit 1800 kcal. Måste komma underfund med det här.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så här går det att läsa på "allt om kolhydrater" :

 

"Ta det fett du ätit och dela med protein och kolhydrater tillsammans, allt angivet i gram. Resultatet är Skaldemans ratio / fettkvoten. För att optimera viktnedgången ska skaldemans ratio vara så hög som möjligt. Den ska vara större än 1, annars är det för lite fett i förhållande till protein och kolhydrater, men ju högre desto bättre."

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering utifrån mig själv. Äter du för lite? Fick en känsla av att du tycker 1800 kcal är mycket för dig.

 

Om jag ser tillbaka på mig själv så gick jag upp i vikt när jag minskade på kalorierna, då försökte jag äta runt 1500 kcal/dag och gick sakta men säkert upp från 62 kg till 68 på ett år i 52 årsåldern på "normal kost" = fettsnålt och kolhydratrikt.

 

När jag gick över till LCHF (av helt andra anledningar än att tappa vikt) för 2,5 år sedan så tappade jag i snabb takt 8 kg och då åt jag

3000 kcal om dagen de första månaderna pga. av att jag var van att äta ofta. Nu ligger jag på 2000kcal/ dag och den enda motion jag utövar är en 40 minuters promenad/ dag. Har ett stillasittande jobb. Vikten ligger stadigt på 60,5 om jag äter ordentligt men äter jag för lite då går jag upp lite i vikt. Verkar som min kropp inte gillar för lite energi och går in i sparläge. Jag dygnsfastar oxå en dag i veckan.

Jag slår in min mat på kostbevakningen och får en energiprocent på 80/15/5.

 

Nu gäller ju detta mig men var inte rädd för att prova lite olika varianter. Det finns många med stor erfarenhet här på forumet så jag hoppas du får något tips som du känner passar dig.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar finnas gott om kunniga och hjälpsamma människor här vilket jag är väldigt glad över.

Jag var haft en lång period där jag valt att räkna kalorier (alltså, fettsnål kost, för att få äta så mycket som möjligt) Enligt en plan där jag skulle gå ner ett halvt kg/ vecka så skulle jag äta 1350 kcal/dag. Dessa ökades på ju mer jag tränade. Men jag gick inte ner.

Jag har aldrig ätit speciellt mycket. Jag har bara haft perioder då jag ätit fel och fyllt på med snabba kcal i form av godis mm

Så kanske skulle jag prova att äta mer. Har bara svårt att förstå hur. Vad fyller du måltiderna med för att komma upp i 3000 kcal?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du kanske inte behöver komma upp i 3000 kcal. Men fett är ju det bästa sättet att öka energiintaget. 1 gr protein är 4 kcal, 1 gr kolhydrater är 4 kcal, men 1 gr fett är 9 kcal. Kan du inte berätta hur du äter en vanlig dag? Vad, när och hur mycket. Inte en skvätt eller en rejäl klick av något utan vikt eller mått ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag äter inte 3000 kcal idag utan 2000 kcal och det håller jag mig mätt och belåten på.

 

Men de första månaderna åt jag sjukt mycket mat :-) jag var ju van att alltid vara hungrig med enorma blodsockersvängningar.

Jag åt 50 g smör till varje måltid (3 måltider /dag), 5 ägg om dan, kokosfett i allt kaffe (3 koppar/dag) och 1-2 dl grädde, till detta kött, ovanjordgrönsaker och en hel del ost och oliver med majonäs. Nu fattar jag inte att jag kunde lassa in så mycket mat om dan men jag tyckte det var så gott och jag var så rädd att bli hungrig (vilket jag aldrig blev men rädslan fanns där). Sen kom en period när jag fick trycka ner maten för att jag var så mätt och det var då jag minskade ner på mängden, det kom naturligt.

 

Fast jag är så trygg i denna kosthållning så går jag omkring med kokta ägg och babybelostar i handväskan ifall jag skulle bli hungrig, men de ligger mest där och tar plats :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar finnas gott om kunniga och hjälpsamma människor här vilket jag är väldigt glad över.

Jag var haft en lång period där jag valt att räkna kalorier (alltså, fettsnål kost, för att få äta så mycket som möjligt) Enligt en plan där jag skulle gå ner ett halvt kg/ vecka så skulle jag äta 1350 kcal/dag. Dessa ökades på ju mer jag tränade. Men jag gick inte ner.

Jag har aldrig ätit speciellt mycket. Jag har bara haft perioder då jag ätit fel och fyllt på med snabba kcal i form av godis mm

Så kanske skulle jag prova att äta mer. Har bara svårt att förstå hur. Vad fyller du måltiderna med för att komma upp i 3000 kcal?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Precis du verkar ha hyfsad självkännedom, varför jag vill råda dig att gå på fin egen magkänsla. Du vet, att du behöver hålla strikt inte sant?

Så gjorde jag och det är enl mig enda vägen att lyckas nå SINA mål, du ska inte uppfylla andras mål, om du inte är försökskanin åt karriärister, de kan vara fällorna, min mening är att du icke ska upp till 3000 cal om dagen, helt fel, åt skogen så fel det bara kan bli.

 

Håll dig för allt du gör, under 1800 cal/dag. om det suger i magen, cravings och sådant då ska du ha beredskapen där och inte ha karriäristhyenorna utan DU SJÄLVMÅSTE och kan garanterat hitta något som stillar dig nog.

 

jag har sett skitduktiga tjejer, vara tre ggr fetare än mig, och klarat det. varför skulle då du behöva karriäristerna som behöver komma upp några grder? jag tycker synd om oss och dem som faller offer, säger inte att de häckar här, men de finns ÖVERLLT, hyenorna.

 

en läxa livsläca har jag som ingen tar ifr¨ån mig , denna :

 

snälla gud eller gudinna där spegla mig, om jag inte kan bli samlare, snälla gör då de andra fetare. ta dig en titt på den.. den är rätt nära sanningen, jag var omgärdad av godhetstalare, allihopa var lite för m'ärkligt allienerade, min  magkänsla är min och när en gång är en gng för mycket, då växlar ett annat sinnelag i mig över. aldrig i min dröm kunde jag fatta att en nolla skulle bädda in mig ill ett helvete, inte bara en, två.. det är helvetet, nu väger du som en fluga och vill bli lite mer dig själv, är det så?

 

gör dig tjänsten att hålla dig till vad din pc eller din doktor eller någon som står dit MYCKEY nära tråder edig i så fall, för man är svag när man ber om hjälp som en liten valp. 

 

hade jag varit du, då skulle jag inte bara vilja bli som alla andra, de skitråden har jag sl'ngt rakt åt reena helvetet, de råden får DE äta upp, själv" 

skilj på råd som du kan urskilja är ren mot dig, och när en änglamakerska kommunicerar splittrat el kluvet.

 

så här är det, jag är kvinna, kvinnodynamik är så speciell.. att det går til historien, mång avill bvara lite magiska, rida lite på vågorna och vinna lite mer åt sig själv, man vet aldrig vem av dem som är så, men mobbing är en otäck sak.

 

därför behöver du klara väl av att fatta vad som är rätt och vad fel.. har du gått kurs i t.ex näringslära hs doktorn? om inte

 

gör det

 

vänliga hälsningar och lycka till 

 

jag har det jobbigt nu, ursäkta om du missuppfattar, men akta dig för karriäristerna.

 

kram

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...