Jump to content

Blandar ihop allt.


emmabirgitta
 Share

Recommended Posts

Det känns som jag ger upp men så försöker jag igen och under dessa perioder har jag gått upp i vikt. Jag vet inte vad jag skall tro snart. Magen sväller upp när jag äter ägg, grädde m.m. När jag äter kolhydrater blir jag kallsvettig och mår jättedåligt. Jag har epilepsi och vet att det är inte bra för den. Jag bara tänker på mat. Även om jag är mätt så vill jag äta. Jag har i alla fall lärt mig att frukt är sötsaker. Jag är ensamstående 66 år och kvinna. Det är inte roligt att laga mat. Nu har jag köpt en massa lammkotletter till bra pris. Jag älskar ju potatis. I dag åt jag grönsallad, 2 stekta korvar, 2 muffins, 2 smörgåsar, flera skivor salami, ost med smör på, en yoghurt med fruktsmak. Ja, inte går jag ner i vikt precis. Jag cyklar mycket. Ibland köper jag en flaska vin och det gör inte saken bättre för då äter jag ännu mer. Jag jobbar och blir trött när jag kommer hem och tanken på att sätta igång och laga mat. Jag måste fråga, får ni inte problem med magen av ägg, grädde, bacon. Blomkål då får jag gaser så jag lyfter. Tyvärr kan jag inte äta fisk pga allergi, inte någon form, ej heller skaldjur. Jag känner att jag håller på att äta ihjäl mig. Hjälp?

Link to comment
Share on other sites

Min mage reagerar på grädde, blomkål och vitkål bland annat så det undviker jag. Creme fraiche istället för grädde däremot går bra. Sen kan det vara kombinationen av vissa livsmedel som magen reagerar på.

 

Du jobbar och är trött när du kommer hem. Det förstår jag. Testa att laga flera portioner så behöver du inte laga mat varje dag. Köttfärssås går utmärkt att göra för flera dagar och det brukar smaka lika bra när man värmer upp det. Laga mat dom dar du är ledig. Frys in så du bara kan värma efter jobbet.

 

Skippa yoghurten med fruktsmak. Vad är det för korv du äter? Har du koll på innehållet?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hmm... jag spekulerar i om du har dragit på dig viss dopaminresistens - rosenrot kan hjälpa att återfå känsligheten, finns kapslar till bra pris på ÖoB. Då får du förhoppningsvis lättare att motstå vin, muffins etc som definitivt inte gynnar dig. Jag har dock ingen aning om rosenroten kan bråka med ev medicin du tar, eller hur väl den rimmar med epilepsi.

 

En annan grej jag klurar på är om du är känslig för histamin? Finns en del man kan testa då, vi kan återkomma till det om du tror det är relevant.

 

Min mage tål grädde, ägg och bacon utan problem. Men alla är vi olika. Och man kan säkert i många fall få tillbaka tåligheten om man äter rätt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det verkar som du saknar lite struktur i din matplan?

Sen så - mår du dålig av vissa livsmedel, ät inte dom!

Dina problem med kål kan bero på att din tarmflora inte är anpassad till det. Om du provar små mängder efterhand och kanske surkål kan säkert din bakterieflora anpassa sig att även tåla kål på sikt. 

 

Men om vi tar det från början...

Ett bra tips är att göra en plan för en vecka eller några dagar om vad du ska äta. 

Det finns en bra plan i den här boken: http://www.bokus.com/bok/9789174243208/kom-igang-med-lchf-pa-14-dagar/

Några saker kanske du får ändra, gör det finns både recept med kål och fisk i den, men ät bara maten från en annan dag helt enkelt!

Gör matlådor som du kan ha både på jobbet och hemma när du kommer hem. Soppor och grytor är säkra kort, även om det inte riktigt är sommarmat. 

Kokta ägg är en bra grej att ha till hands när suget sätter in!

 

Tänk på att äta tillräckligt med fett så du håller dig mätt. maten som du beskriver låter inte som det är tillräckligt med fett i den. 

"Tillräckligt" kan vara 150-200 g ovanpå det som finns i själva livsmedlen. 50 g smör till varje måltid eller en dl creme fraiche! 

Prova grönsaker som squash, aubergine, fänkål (tillhör inte kålsläktet!), paprika, avocado, oliver, purjo, rättika, kålrabbi....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har du problem med magen och svårt att äta vissa livsmedel, så kan jag rekommendera den här boken. 

 

Hultén - Autoimmun kokbok

 

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=autoimmun+kokbok%3A+l%E4kande+paleokost

 

Den är ganska dyr, men om du inte vill köpa den, så fråga efter den på biblioteket eller be att de köper in den. 

Det är en paleokokbok, så recepten innehåller lite mer kolhydrater än vad LCHF-recept gör. Recepten är enkla och lätta att följa och innehåller inga konstiga ingredienser. 

Är du sockerberoende eller äter du fel och tar till sötsaker för att du egentligen är hungrig? Har du ett känslomässigt ätande, så du gärna vill äta sött för att t ex fira, trösta dig eller bryta tristess?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ha inte saker hemma som inte är bra. Köp inte mackor och muffins. Om du vill ha youghurt, ta en dl creme fraiche i stället. Den mättar mer. I stället för fruktsmak kan du ha i lite nötter och ett gott örtsalt, så kommer du bort från behovet att äta sött. Färdig youghurt har alldeles för låg fetthalt för att den ska mätta något alls. Ha ost och Bregott med havssalt hemma så kan du göra en PUMa (Pålägg Utan Macka) när det är lite krisigt.

 

Laga mat en gång i veckan och laga 3-4 rätter och 4 portioner då och lägg i portionsförpackningar så det är bara att ta fram och värma när det är dags för mat.

Köttfärsbiffar i ugnen tar ingen kraft och går att variera i det oändliga och t.o.m äta kalla om man inte orkar mer. En fluffig äggröra med grädde i fixar man på 2 minuter och det är bra mat (fast du tålde inte ägg? Kolla om det funkar med bara gulan. Många är allergiska mot vitan).

Laga till alla lammkotletterna på en gång med massor med vitlök och timjan/rosmarin. Sen kan du styckfrysa dem och ta fram det du behöver.

Squash och lök tärnat fint tillsammans med tärnat kött funkar precis som pytt i panna.

 

Egentligen smakar ju potatis nästan ingenting. Det är att den tar upp såsens smak som är så gott. Men använd squash och pumpa i stället. Eller aubergine, kålrabbi och rättika. Enda gången då jag känner att jag måste ha potatis är till surströmmingen. Då ska det vara nypotatis med massor med gott smör till.

 

Jag tål inte okokt grädde längre. Jag kan äta kokt gräddsås men ska jag ha något kallt får det bli creme fraiche

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...