Petra Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Äter mellan liberal/ strikt Lchf. Periodisk fasta till kl.12, bara lite kokosfett på morgonen. Lunch i skolmatsal, unviker all stärkelse men rivna morötter etc går ner... Idag har jag mätt mitt blodsocker, och det såg väldigt bra ut! Morgon,fastande 4,5. Innan lunch 4,7. 50 min efter lunch 5,6. Kl16- 4,4.... Nu till chocken- mellanmål kl 16.30 1 ägg, 1 fröbröd m keso, sist tog jag 1 äpple och 1 kiwi ( mest för att se vad som hände..) Och det gjorde det! 30 min efter 9,9!! Efter ytterligare 20min 5,5. Nu undrar jag ÄR det normalt med en sån PEAK, eller är jag sockerkänslig? Började med lchf pga att jag hade energi/trötthetsdippar och DET fick jag med blodsocker 9,9 - blev trött alltså! Nån som vet??? Blev lite oroad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Vi alla reagerar ju olika för olika saker men det enda som jag kan se på din resultat är att du är frisk 50min efter har du normal blodsocker nivå. Du kan ju kolla om det händer igen och vilken isåfall orsakar det,, keso eller brödet.. och lämna bort det isåfall. Mvh. En frisk diabetiker typ0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Snarare äpple 12,4g kh/100g eller kiwi 10,2g kh/100g, mest troligt båda tillsammans om inte var fröbrödet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Fröknäcket var det inte för det var bara sesam solros linfrö ägg och ost- lchf... Glömde skriva det. Frukten eller kanske keson.. Känner mig ibland lite "triggad" av mjölkprodukter... Får testa nu när jag har testapparat och stickor... Lite spännande är det att SE vad som verkligen händer i kroppen. Tack för svar och teorier! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Altså.. har man ätit LCHF en längre stund så är man oxå extra känslig för kolhydrater, då kroppen ställt om till att främst använda fett som bränsle! Det kallas för fettinducerad insulinresistens, handlar om att det blodsocker som du har reserveras för de få delar av hjärnan samt röda blodkroppar får det glukos de måste ha. Men 9,9 låter hur som helst rätt högt.. kan det ligga någon anledning bakom att du började med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Tror att jag har/ haft svajande blodsocker. Mormor, farfar o fler släktingar hade diabetes 2 trots normalvikt. Haft extremt sockersug sen liten med energidippar emellanåt. IBS fick mig också börja med lchf. Ville av nyfikenhet testa mitt blodsocker för att få "veta" hur det verkligen är. Började igårkväll.. Nu ikväll tränade jag styrketräning 1,5 h efter 9,9-toppen.. Efter träningen, innan middag hade jag 4,8. Bara för att kolla så åt jag ris, kyckling samt glutenfria skorpor efteråt. Efter träning händer det att jag är lite liberal med kh. Vill se vad som händer med BS. Blir det skyhögt får jag väl skippa mina kh efter träning.. Återkommer med resultat om en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Efter träning av någon omfattning, är det minst sämsta tillfälle då man äter kolhydrater. Men du.. tränar du inte på någon högre nivå så behöver du inga kolisar efter träning.. du stänger bara av fettförbräningen. "-Tillför du socker efter träningen så bryts fettförbränningen tvärt av. Det innebär att sportdryck efter ett träningspass tar bort effekten av passet." http://www.svt.se/nyheter/sverige/sportdryck-saboterar-traning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Nu blir jag förvånad. Åt andra hållet.... Åt 2 dl ris med lite sötsur sås,kyckling samt 4 skorpor o mjölk till efterrätt (brukar INTE äta så i normala fall). Tänkte att nu blir det väl en väldig peak med tanke på em 9.9.... Nej då , efter ca 25 min var BS 6,0. Efter 50 min 4,8. Antingen blev nåt fel i eftermiddags ELLER så ÄR det sant att träning, tung styrka gör att kroppen tål kh bättre/ bs påverkas inte så mkt. Sen kanske 'chocken' i form av äpple o kiwi efter nästan hel dag utan kh "förberedde" kroppen för fler kh? Spännande det här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Sorry.. missade i det första inlägget äpplen och Kiwin.. där kan du orsaken såklart ligga till.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Kan du ha haft rest av frukt på fingret där du stack? Det hände min dotter en gång att hon ätit bär och sedan skulle kolla blodsockret, som låg på typ 14 men efter tvätt av finger på cirka 5. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Det där med fruktkrest KAN ju stämma!! Jag höll i kiwin med den handen och minns inte hur noga jag tvättade innan.... Får testa imorgon igen och de. Dumt att jag inte testade om direkt... Verkar ju inte som jag var så känslig med tanke på kvällens kurva.... Tack för tipset! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jag var på väg att föreslå kiwirest på fingret men Kjell hann tydligen först! Verkar mycket osannolikt att du verkligen hade blodsocker på 9,9 efter 30 minuter och sen 5,5 efter 50 minuter. Kan knappast stämma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jag var på väg att föreslå kiwirest på fingret men Kjell hann tydligen först! Verkar mycket osannolikt att du verkligen hade blodsocker på 9,9 efter 30 minuter och sen 5,5 efter 50 minuter. Kan knappast stämma. Ja speciellt som den sjönk snällt efter ytterligare 20 min - insulin med fördröjd effekt produceras ännu inte av betaceller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 TACK för alla svar! Gjorde en bs-kurva igår, över hela dagen med många prov, och peaken 9,9 MÅSTE ha varit fruktsaftrest.... Den passade inte alls in i övrigt, men jag hade ALDRIG själv kommit på det där med fruktrest. Lärde mig vikten av att tvätta NOGA....( vilket jag trodde jag gjorde men förmodligen inte...) Hur som helst- LCHF, samt periodisk fasta, GER verkligen lugnt, lågt BS- iallafall på mig! Min man blev inspirerad av mina resultat och började fråga intresserat om "Var finns de där kolhydraterna då?Jag vill också ha så där lågt"(han hade lite högre svängningar än jag, äter en del mackor , men inom det normala...) Som om jag inte tjatat om det förut, men nu blev HAN intresserad.. Haha vad roligt det var att testa och verkligen se VAD som händer i kroppen! Nu känner jag mig lite lugnare! Tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Haha.....jag har ett blodsocker som ligger lite för högt, tror jag...men för en vecka sedan när jag testade fick jag 17,1 (höll på att få en hjärtattack)...gjorde då ett nytt test 2 minuter senare, då låg det på 6,5...det kallar jag ett rusande blodsocker! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts