Jump to content

Lågt kaliumvärde

andbjo

Recommended Posts

Jag har precis fått mina provsvar från Werlabs och undrar om någon har någon teori till varför jag har så lågt kaliumvärde (3.7 mmol/L)? Jag har ätit LCHF under en lång period och mumsar regelbundet i mig saker som innehåller kalium så som broccoli, tomater, gröna bönor och blomkål. Ändå är värdet precis på gränsen till att vara OK.

Tankar? :-)

Har för mig att magnesium i blodet inte säger allt. Urinprov efter sägs tillförlitligare. 250 mg tillskott varje kväll låter mycket för mig. Vilken typ av magnesium?

Jag tar Ledins Magnesium:

"1 tablett: 250 mg (67 % av RDI, rekommenderat dagligt intag).

Magnesiumkarbonat. Magnesiumhydroxid. Fyllnadsmedel (kiseldioxid, stärkelseglykolat, majsstärkelse, magnesiumstearat)."

Kan magnesiumintaget påverka kaliumnivåerna i kroppen?

Klurar på om även kalium kan vara svårt att mäta tillförlitligt, på samma sätt som magnesium. Nån som vet?

Och det kanske kan bli stor skillnad om man tillskottar magnesium med låg biotillgänglighet jämfört med dito med hög tillgänglighet. De sorter som kroppen inte tar upp så bra kommer ju ut snabbt via urin och avföring. Och jag tror inte den sorten du tar är känd för att vara högt biotillgänglig. Kanske drar magnesiumet då med sig kalium ut ur kroppen, eller åtminstone sänker nivån i blodet? (Och det är ju som Zepp skriver nedan främst nivån i cellerna som är viktig.)

Jag kan inte detta så bra så se det som lösa hypoteser för fortsatt sökande.

Edit: lagt till "eller åtminstone sänker nivån i blodet..."

Edited by Xiro
  • Like 2

Har du på något sätt en störd vätskebalans? Diarré, kräkningar eller på annat sätt förlorar vätska? Sista åren har jag legat Ok, tidigare, pga störd vätskebalans med större uttag än intag, låg kaliumet på 2.7. 

Hur mår du för övrigt? Märker du av något negativt med nivån du ligger på nu?

Jag blev sjuk, upplevde mig som sjuk med mitt tidigare värde, men mår man bra hade inte jag oroat mig. 

• Like 2

Har du på något sätt en störd vätskebalans? Diarré, kräkningar eller på annat sätt förlorar vätska? Sista åren har jag legat Ok, tidigare, pga störd vätskebalans med större uttag än intag, låg kaliumet på 2.7. 

Hur mår du för övrigt? Märker du av något negativt med nivån du ligger på nu?

Jag blev sjuk, upplevde mig som sjuk med mitt tidigare värde, men mår man bra hade inte jag oroat mig. 

Jag blir ofta omotiverat trött efter olika sorters ansträngningar och jag har en del problem med sömnen (vaknar för tidigt och kan inte somna om). Jag har också till och från ojämna hjärtslag. Alla dessa tre symptom har jag förstått kan bero på låga kaliumnivåer.

Jag har inte förlorat vätska på något sätt den senaste tiden vad jag vet.

"Utsöndring av kalium ökar vid stora intag av magnesium, kaffe, socker och/eller alkohol."

http://kurera.se/kalium-k/

Detta var ju intressant, kan helt klart vara en förklaring för mig:

"Högt Na nivå i förhållande till K uppstår när kroppen befinner sig i en stress- situation och som följd ger en ökad aldosteronutsöndring från binjurebarken. Effekten blir att kroppen håller kvar natrium, och kalium minskar i förhållande till natrium."

Jag hade lågt kalium-värde i flera år. Prövade "allt" för att få upp det; åt tillskott, åt bananer (ska visst innehålla mycket kalium, åt så mycket att jag började hata bananer), bytte ut natruimsaltet mot kaliumsalt (smakar för jäkligt) mm. Inget hjälpte.

Men så slutade jag vara salträdd (jag hade ätit lågsalt-mat) och då normaliserades värdet av sig själv. Jag fick antagligen i mig så lite natrium att kroppen inte ville ta upp kalium från maten, eftersom den verkade tycka att det var natrium jag hade brist på. OBS Natrium-värdet har inte stigit för att jag började äta mera salt. 

• Like 6

Jag tror på oraffinerat salt i mängd efter smaklökarnas tycke samt mat som naturligt innehåller både kalium och magnesium i hyfsad mängd http://matkalkyl.se/naringsamnen57.php http://matkalkyl.se/naringsamnen58.php och kanske minska på magnesiumtillskottet (och även byta till en sort med riktigt bra upptag).

Jo, så tänker jag också. Men jag tycker ju redan att jag äter kaliumrika livsmedel varje dag. Så till en början kommer jag nog att ta tillskott för att se om jag kan få upp nivåerna och sedan förlita mig helt på kosten. Blev rekommenderad detta i hälsokostaffären: http://greatearth.se/produkter/view/super-potassium

Jag får nog ta och köpa mig ett kaliumtillskott. :-)

Inte säkert att det gör någon skillnad förutom att du kissar ut mer kalium!

Kaliumtillskott funkar säkert för de som har brist på detta i födan.. du indikerar att så inte är fallet.

Obalanser kan ofta handla om annat tex stress.. överskott av annan mineral.

Rätt ofta så utsöndrar njuren olika mineraler litta samma.. speciellt om man har överskott av en enskild.

Jag kör Jozo mineralsalt.. inte så mycket för att minska på Natrium utan för att jag äter jävligt lite bananer.

Dessutom tycker jag det är gott som bordssalt.

• Like 3

Jag får lätt i mig alldeles för lite salt via maten, då jag inte längre äter sådant som är saltat, dvs potatis, pasta, ris mm. Man saltar ju vattnet då man kokar dessa saker. Bröd är ju en annan sak som jag har slutat med, som innehåller salt. Givetvis saltar jag på mina ägg, och på annat jag äter, men känner att det inte riktigt räcker. Speciellt inte varma dagar.

När jag känner mig matt och orkeslös, tar jag ett kryddmått seltin i ett glas vatten och dricker. Ibland tar jag det förebyggande också. Även efter en joggingrunda, om jag inte tagit det tidigare den dagen.

Seltin har ju ett lägre natriuminnehåll än vanligt salt, men ett högre kaliuminnehåll. Jag tänker mig att det är bra då natriumjoner och kaliumjoner samverkar när en nervsignal skickas i nervtråden, och att det kan bli obalans med för mycket natrium och för lite kalium.

För övrigt använder jag vanligt salt (havssalt, himalayasalt) i matlagningen. Jag saltar även mitt bubblade kranvatten, ca 3/4 kryddmått himalayasalt till en liter. Vattnet smakar godare, och jag drabbas mindre av muskelkramper.

• Like 1

• 4 weeks later...

När du äter en väldigt låg kolhydratkost så utsöndrar njurarna betydligt mera natrium  än med en standarddiet. Det betyder att om du inte medveten äter tillräckligt mycket med vanlig bordssalt är det lätt skett att du får saltbrist. Jag har förstått att brist på natrium kan leda till att njurarna sen börjar även utsöndra kalium som kunde förklara din inbalans. Så kanske testa att salta extra mycket med vanlig koksalt. Sen är det bra med benbuljong om man vill få mycket kalium och andra mineralier i sig. 

• Like 1