Jump to content

Hortons huvudvärk / Cluster Headache

Smör-Olle

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar om det finns något material att läsa om hur Hortons huvudvärk förbättrats på LCHF.

Är det ens möjligt? Hur i så fall?
Jag har googlat runt men inte hittat något alls, någon diffus amerikansk tråd från 2004 kändes inte tillräcklig.

Jag vet också att Hortons inte är jättevanligt.

Vidare så vill jag fråga er som haft/har Hortons huvudvärk om ni vill dela med er av era erfarenheter, med eller utan LCHF.

Hur ter sig era besvär?

Får ni skov?

Får ni det bara på ena sidan, alltid samma sida?

Vilka läkemedel/kosttillskott har ni provat? Imigran, Zink, Magnesium, syrgas? Tabletter, sprutor, nässpray?

Vad har hjälpt?

Vid vilken ålder bröt det ut?

Har det gått över och försvunnit helt för någon av er, eller någon ni känner?

Tack för svar.

Min dotters man har också clusterhuvudvärk men om det är Hortons vet jag inte. De bor inte i Sverige så medicinering är ju säkert helt annorlunda. Det jag vet är att han haft det iaf från under 25 års ålder. Han har förut fått medicin som gjort honom helt väck men som jag uppfattat det hela är det bättre nu. Jag kommer att åka ner till dem till jul och om jag kommer ihåg det då kan jag intervjua honom. Är frågan fortfarande aktuell så påminn mej gärna i november

• Like 1

Prova öka intaget av magnesium?

Prova LCHF? Möjligen i histaminförsiktig paleoaktig variant? Tänker mig att LCHF alltid är bra att prova vid tillstånd som inkluderar svullnad och inflammationslika tillstånd samt ev hormonella effekter.

Har sett några få kortfattade kommentarer om att LCHF hjälpt.

"Det är inte klarlagt varför man får Hortons huvudvärk. Blodkärlen vidgas och det uppstår en kraftig svullnad. Ett par av kroppens egna så kallade signalsubstanser, histamin och serotonin, misstänks vara inblandade i förloppet."

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hortons-huvudvark/

Jag vet inte men svullnad brukar förekomma vid inflammation och problem med histamin är väl nåt som kan leda till inflammation. Jag antar att du vill ha solida argument för att få vederbörande att prova LCHF? I och med att kroppen binder mindre vätska med LCHF så ökar man toleransen/marginalen för lokala svullnader tänker jag. Och hormongurun Martina Johansson är ju typ LCHFare.

Jag har fått svar från syrran nu:

Hur ter sej era besvär?

Vaknar runt 4-5 på morgonen med otrolig smärta i höger öga. Har en stillsam variant där det oftast ger sej till lunch. Har haft anfall på 2,5 dygn!

Får ni skov?

Mina skov är oftast vinterhalvåret.

Får ni det bara på ena sidan, alltid samma sida?

Alltid höger sida.

Vilka läkemedel/kosttillskott har ni provat? Immigran, Zink, Magnesium, syrgas? Tabletter, sprutor, nässpray?

Provat nässpray mot migrän, ingen verkan, inga smärtstillande hjälper. Ingen märkbar effekt med LCHF men D-vitamin kanske har effekt.

Vad har hjälpt?

Fick mycket hjälp när jag skaffade häst (mycket uteliv och motion, eg. stresshantering då jag mest däckar på lördagar) men tycker D-vitamin tog mej ytterligare ett varv. Har idag 4-6 anfall per år endast.

Vid vilken ålder bröt det ut?

26

Har det gått över och försvunnit helt för någon av er eller någon ni känner?

Det sägs att det mildras med ålder och att få har det efter pension. Ålder idag 55

• Like 1