Jump to content

Finns det kända Powerliftare som kör LCHF eller Paleo?

Athenasmatte
 Share

Recommended Posts

Ursäkta inte svar på frågan men jag läste nånstans att stort fettintag gör att kroppen prioriterar fett som bränsle och minskar risken för att kroppen förbränner musklernas protein.

• Like 2

Detta är inte heller svar på frågan, men en reflektion utifrån det du undrar. Jag tränar tung styrka och äter själv paleo i en variant där jag enbart äter kött fisk ägg skaldjur och grönsaker. Enstaka tillfällen nötter. Jag brukar lägga till lite rent fett ibland, för att få mer kalorier i maten.  Men enligt tex Staffan Lindeberg, http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=276&tem=3

som skrivit en del om stenålderskost och paleo så tillsätter man inte fett som tex olja utan enbart fett från kött, fisk och tex avokado mm ingår. 

Hur som helst så är det ganska omöjligt att komma upp i "byggar-nivå" på energiintaget med en sådan kost. Så som jag har förstått det så får man fuska en del med maten om man vill äta paleo och bygga rejält samtidigt. Själv har jag inte det målet så jag behöver inte den extra energin.

LCHF däremot borde inte vara något som helst problem eftersom man kan äta mkt tillsatt fett och mejeriprodukter.

• Like 4

Nämen.. nämen.. grejen är att för att bli en framgångsrik Powerliftare/bygga maximalt med muskler så krävs raketbränsle!

Därom tvivlar få.. och raketbränslet för anaerob ansträngning är glukos!

Däremot så är det få som menar att detta är något som bygger ens hälsa!

Tips från Coachen;

Carbless Massing

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

Rätt många styrkelyftare är feta rent ut sagt, de satsar allt på styrka!

Vill man däremot tävla i Boddy building så krävs annat, dvs att man oxå är fettfri, dvs även subkutant fett skall bort, för att muskler skall synas!

"

Conclusion

Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/

• Like 2

Jag har tränat styrketräning på LCHF sedan ett drygt halvår. Nu ligger jag på fem pass i veckan och har kunnat öka en hel del i styrka sedan start. Jag har märkt att jag mår bättre om jag ser till att få rejält med protein i kosten så därför äter jag rätt mycket kött och ägg och tar proteintillskott efter varje träningspass, ca 30 gr.

Resultat på sex månader: Viktminskning 3 kg och jag bedömer att jag samtidigt ökat 1-2 kg i muskelmassa. Jag tror alltså att jag tappat runt 4-5 kg i fettvikt under denna resa. Dessa kilon lyckades jag inte ens få bort på strikt lchf under ett par års tid. Den stora skillnaden verkar ha inträffat efter att jag börjat ta proteintillskott för 3 månader sedan.

Tidigare i livet tränade jag ganska mycket just styrketräning och då åt jag "normalkost". Jämfört med den träningsperioden har jag kanske inte riktigt samma explosivitet. Däremot verkar energin vara minst lika länge, kanske t o m längre. Jag har inga problem att klara av passen, snarare är det problem att köra slut på musklerna. Detta oavsett om jag kör tungt (3-5 reps) eller lätt (6-12 reps).

Jag har ätit lchf i 6,5 år och har passerat mitt 50:e levnadsår.

• Like 4

Body Builder som kör ketogen kost (sändes för några dagar sedan).

https://itunes.apple.com/se/podcast/super-human-radio/id133505292?l=en&mt=2

Finns också flera videos på you tube om body building på 70 talet då många körde low carb.

Brooks Kubik är en styrkelyftare som skrivit flera bra böcker om träning och kost. Han kör väldigt strikt LCHF.

• Like 5