DRAKULLA Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 På Aktuellt igår kväll så var det en sockerskattdebatt med Claude Marcus och Marie Söderqvist. Inslaget om socker finns ca 5 min. in i programmet. Debatten mellan ovanstående ca 8 min. in i programmet. http://www.svtplay.se/video/9393664/aktuellt/aktuellt-11-jul-21-00 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Hur svårt kan det vara?! Det är väl som med cigaretterna, det behövs både skatt och upplysning (varningstexter på kakpaketen). Och sen subventioner på grönsakerna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Jag är mest förvånad över att jag höll med Claude Marcus Det har aldrig hänt tidigare 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 CM har både rätt och fel när han säger att kunskapen finns. Jo jag tror inte att någon inte vet att socker är onyttigt, men precis hur farligt det faktiskt är, är en annan femma. Det är ju bara lite glass, en bulle..., en Festis det måste man ju kunna unna barnen, är fraser man hör ofta. Och visst det kanske man kan en dag i veckan och bara en av allt som rabblas om man i övrigt äter sockersnålt dvs utan sockrade yogurtar, flingor/müsli, mackor, pasta mm till vardags. Tyvärr finns det alltför många som inte fattar hur farligt detta faktiskt är sammanlagt. Detta är sjukvården inte heller särskilt bra på att prata klarspråk om. För att inte glömma det faktum att kärt barn har många namn och att många därför inte uppfattar produkter som särskilt sockerstinna när/om de granskar innehållet, maltodextrin tex. Tyvärr var det ingen som klämde Marie S på den frågan. Många tror kanske att glukosfruktos är bättre än socker eftersom man ofta pratar om frukt som något positivt. Det är en koppling jag själv mycket väl skulle kunna ha gjort i mina oupplysta dar, allt för att legitimera min konsumtion. Tittar man på produkter som ekologisk buljong innehåller även dessa i många fall glukossirap ! Vem förstår att detta kan trigga igång en hel kedja av oönskade reaktioner? Så absolut jag håller med iAnna, det behövs mer rätt kunskap och högre skatter - i alla fall om de går till att slopa momsen på grönsaker. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Det där programmet om socker som gick på tv nån gang för ett tag sedan...det var en läkare med där, och det värsta han sade om socker var att det bara var tomma kalorier, och att man då riskerade att inte få I sig tillräckligt med näring. Jag minns att jag tyckte det var lite menlöst. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 13, 2016 Author Share Posted July 13, 2016 Ja, men jag tycker att det är bra att sockret tas upp allt oftare i media i alla former. Det måste nog nötas in hos allmänheten under en längre tid innan det blir till sanning. Det kan ju också vara så att en och annan debattör, ingen nämnd vid namn, har fått polletten att glida ner lite och därför ändrar ståndpunkten en smula så att ett "nytt" budskap läggs till som att den självklart funnits där hela tiden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Mm.. bra att sockerskatt debatteras.. däremot så har vi de fakto en sådan redan.. kallas för moms.. har hitillls knappast minskat inköpen av socker, godis och läsk. Men som sagt vad.. bra att det diskuteras för det tyder på att det allmänna medvetandet håller på att förändras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Men momssatsen är väl ganska lika för all mat och då styr denbara mot det billigaste. En differentierad skatt skulle t ex kunna göra allt sockrigt dyrare och lokalproducefat gräsbetat kött billigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Jacob Gudiol har skrivit en lååång kommentar om sockerskatt En debatt kring sockerskatt full av lögner och överdrifter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Som så många andra är han otroligt tröttsam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 14, 2016 Author Share Posted July 14, 2016 Jacob Gudiol har skrivit en lååång kommentar om sockerskatt En debatt kring sockerskatt full av lögner och överdrifter Ja...den var vääldigt lång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Men momssatsen är väl ganska lika för all mat och då styr denbara mot det billigaste. En differentierad skatt skulle t ex kunna göra allt sockrigt dyrare och lokalproducefat gräsbetat kött billigare. Differentierade skatter är förbjudna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 14, 2016 Author Share Posted July 14, 2016 Differentierade skatter är förbjudna! Det visste inte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Differentierade skatter är förbjudna! Du menar som t ex alkoholskatt? Då blir vinflaskan 19 kr billigare och gubbarna på bänken glada Momssatsen varierar också med olika varor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Du menar som t ex alkoholskatt? Då blir vinflaskan 19 kr billigare och gubbarna på bänken glada Momssatsen varierar också med olika varor. Samma varor skall ha samma skatt av konkuransneutrala skäl.. är en grundpelare i EU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Jag ser inte problemet. Sockrig läskedryck och gräsbetat kött är inte samma varor. Känns förr så att rödvin och kött har mer gemensamt och de har olika skatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts