Jump to content

Debatt om sockerskatt på Aktuellt i går

DRAKULLA

Recommended Posts

CM har både rätt och fel när han säger att kunskapen finns. Jo jag tror inte att någon inte vet att socker är onyttigt, men precis hur farligt det faktiskt är, är en annan femma. Det är ju bara lite glass, en bulle..., en Festis det måste man ju kunna unna barnen, är fraser man hör ofta. Och visst det kanske man kan en dag i veckan och bara en av allt som rabblas om man i övrigt äter sockersnålt dvs utan sockrade yogurtar, flingor/müsli, mackor, pasta mm till vardags. 

Tyvärr finns det alltför många som inte fattar hur farligt detta faktiskt är sammanlagt. Detta är sjukvården inte heller särskilt bra på att prata klarspråk om. För att inte glömma det faktum att kärt barn har många namn och att många därför inte uppfattar produkter som särskilt sockerstinna när/om de granskar innehållet, maltodextrin tex. Tyvärr var det ingen som klämde Marie S på den frågan. Många tror kanske att glukosfruktos är bättre än socker eftersom man ofta pratar om frukt som något positivt. Det är en koppling jag själv mycket väl skulle kunna ha gjort i mina oupplysta dar, allt för att legitimera min konsumtion.

Tittar man på produkter som ekologisk buljong innehåller även dessa i många fall glukossirap  :angry:! Vem förstår att detta kan trigga igång en hel kedja av oönskade reaktioner?

Så absolut jag håller med iAnna, det behövs mer rätt kunskap och högre skatter - i alla fall om de går till att slopa momsen på grönsaker.

• Like 6

Det där programmet om socker som gick på tv nån gang för ett tag sedan...det var en läkare med där, och det värsta han sade om socker var att det bara var tomma kalorier, och att man då riskerade att inte få I sig tillräckligt med näring. Jag minns att jag tyckte det var lite menlöst.

• Like 2

Ja, men jag tycker att det är bra att sockret tas upp allt oftare i media i alla former.

Det måste nog nötas in hos allmänheten under en längre tid innan det blir till sanning.

Det kan ju också vara så att en och annan debattör, ingen nämnd vid namn, har fått polletten att glida ner lite och därför ändrar ståndpunkten en smula så att ett

"nytt" budskap läggs till som att den självklart funnits där hela tiden.

• Like 3

Mm.. bra att sockerskatt debatteras.. däremot så har vi de fakto en sådan redan.. kallas för moms.. har hitillls knappast minskat inköpen av socker, godis och läsk.

Men som sagt vad.. bra att det diskuteras för det tyder på att det allmänna medvetandet håller på att förändras.

Men momssatsen är väl ganska lika för all mat och då styr denbara mot det billigaste. En differentierad skatt skulle t ex kunna göra allt sockrigt dyrare och lokalproducefat gräsbetat kött billigare.

Differentierade skatter är förbjudna!

Du menar som t ex alkoholskatt?

Då blir vinflaskan 19 kr billigare och gubbarna på bänken glada ;)

Momssatsen varierar också med olika varor.

Samma varor skall ha samma skatt av konkuransneutrala skäl.. är en grundpelare i EU.