Gå till innehåll

Slutet för lchf

Recommended Posts

Jag fick ett mail från tidningen Må Bra. En av artiklarna hade denna olycksbådande rubrik. Må Bra är ju inte en ansedd medicinsk tidskrift men de hänvisade till en stor forskningsstudie. Så här står det.

""LCHF, som innebär att man äter få kolhydrater men mycket fett, har länge varit en av svenskarnas absoluta favoritdieter. Men nu visar en studie att den som byter ut sina kolhydrater mot alltför mycket mättat fett, som finns i exempelvis smör och grädde, löper en ökad risk att dö i förtid, skriver New York Times.

Däremot kan man få stora hälsofördelar – och leva längre – genom att istället byta ut kolhydraterna mot fleromättade och enkelomättade fetter, som finns i bland annat fet fisk, oljor och avokado. Forskarna såg till exempel att den som bytte ut så lite som fem procent av det mättade fettet från sin kost mot fleromättade fetter minskade risken att dö i förtid med 27 procent.

”Det har funnits en hel del missförstånd gällande fetter och dieter. Den här studien visar på hur viktigt det kan vara att byta ut transfetter samt mättade fetter mot fleromättade”, säger en av forskarna bakom studien.

Studien kommer från amerikanska Harvard TH Chan School of Public Health och pågick under tre decennier på över 126000 personer.""

Nu kraxar olyckskorparna i min närhet. Jag behöver hjälp av någon som är van vid att läsa forskningsartiklar och kan reda ut detta för mig.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1 month later...

På samma sätt blir en kombination av medelhavsdiet uppiffad med lchf, en snabb dipp som leder till fiasko ich viktökning som bonus.

Det är således bra att ha minimal allmänbildning, innan man propaganderar. Inte enbart att ha kontaker, kontakter i all ära och må auktoriteterna vara måpnga, men vad gör det, två fel blir icke mer rätt ens om man dubblar eller drar till med 800 kontakter, liksom.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser