Jump to content

"the biochemist" kommer vara gäst på radio (27:e Juli)

The Biochemist
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Här är länken till den som vill lyssna. Jag dyker upp 30 min in i programmet. Tyvärr var ljudet dåligt de första 15 min men vi fixade det i första reklamavbrottet.

http://superhumanradio.com/shr-1898-science-for-humans-women-creatine-kineticream.html

Tack! Intressant! Tydligt och pedagogiskt också, så att en vanlig amatör som jag  förstår. :)

• Like 3

Det är ingen som står bakom. Varken Universitet, stat eller företag. Vi tar fram info om sånt som folk frågar om inom nutrition och träning. Vi har fått använda vissa mjukvaror gratis som annars kostar driygt 100 000 kr. Men det är allt.

Så ni är en grupp oberoende forskare eller?

Vet inte om jag får ställa denna fråga i detta forum men jag testar. Er produkt Black belt nutrition, kan man använda den som en del i en grundläggande utbildning för en blivande tränings/kost coach?

Absolut går det bra. Vissa sektioner inom Riksidrottsförbundet har tagit in en del av materialet i utbildningen de har för tränare och coacher (tror inte det dyker upp förrän i nivå 3 i utb programmet vilket är den mest "avancerade").

• Like 2

Väl värt att lyssna på! Speciellt som jag ett tag nu funderat på att försöka mig på lite styrketräning. :)

Sammanfattar lyssningen med :

2g protein om dagen. Whey protein 25-30 gram efter träning (3g leucin). 3-4 sets ( 1 extra set om man äter kreatin) med ca 8 reps, där man gärna kan lägga på så mycket mer vikt successivt att man orkar färre repetitioner med tiden.

Fick inte riktigt svar på några grundläggande frågor. Optimal tid mellan träningspass? Hur många övningar per pass?

• Like 1

Bra sammanfattning Peter. Vi hann väl bara med 1/3 av alla resultaten i radioprogrammet.

När det gäller vilotid mellan pass är den beroende av hur man tränar. I själva verket var de flesta faktorer i studien beroende av varandra vilket gör att det inte finns ett optimum utan flera olika beroende på inställningarna på de andra faktorerna.

Om du tex kör 5 set är 1 gång i veckan bättre än 2 gånger i veckan för en person som är relativt ny till styrketräning. Om samma person kör 3 set är 2 gånger i veckan optimalt. Om personen kör 2 set per träning kan 3 gånger i veckan vara bäst. Alla varianterna ger 5-6 set per vecka och exakt hur man lägger upp det verkar ha liten betydelse. Möjligen är 3 set 2 ggr i veckan något bättre.

Hur många övningar man gör per pass har inte heller så stor betydelse men man bör vara klar med ett pass på ca 1h. Man kan köra hela kroppen varje pass, halva (typ 2:1:2) eller en tredjedel (3:1:3). Det går bra villet som.

• Like 2

Härligt, tack för info :) ...så om vi utgår ifrån en ganska otränad person så krävs följande för att uppnå nära optimala träningsresultat:

* ca 1 timmes träningstid.

* 2 pass i veckan om man kör 3 set.

* Totalt mellan 2-6 träningspass i veckan beroende på hur man delar upp övningarna över kroppen på ett träningspass.

* 2g protein om dagen per kilo kroppsvikt.

* Whey protein 25-30 gram efter träning (3g leucin).

* Addera kreatin efter några veckors träning?

Saknas det några grundläggande basfakta i uppräkningen ovan för en 50 årig man som ska börja träna lite styrka? (Förutom tekniken runt hur själva övningarna ska utföras) ?

Varför är det viktigt att hålla träningspasset på max en timme?

Nu när jag deffar så märker jag att mina pass blir lite längre. Tidigare var de 30-45 minuter men nu kan de bli 1,5 timme ofta. Mest beror det på att jag upplever ett ökat behov av vila för att kunna uppnå mitt mål med passet. Målet med mina pass under deffen är att i möjligaste mån ha bibehållen styrka och träna med samma volym. Det har gått mkt bra hela deffperioden, styrkan är på samma nivå när det gäller reps och vikter samt set och jag har haft bra energi hela perioden, däemot har jag bara ökat obetydligt med typ någon enstaka rep eller liten ökning på vikter.

Det är inget supermagiskt med 1h. Det beror på intensiteten också. Det handlar om att kunna prestera sitt bästa genom hela passet. Om du tex kör övning A först i passet och nästa gång sist, lyfter du samma vikt lika många reps och set? I så fall är inte passet för långt för dig.

Det är ganska vanligt att en minskning i prestanda sker efter typ 1h men det varierar.

• Like 1

Det handlar alltså om att orka hela passet, inte nåt magiskt antal minuter? Det där med en timma har jag nämligen hört förut men hur ska man komma upp i längre distanser (jogging) om man inte tillåter tiden att dra iväg? Det är ju stor skillnad för mig som springer milen på en timma och grannen som springer på 40-45min. För att pressa tiden och vänja kroppen vid längre distanser behöver man ju öva, tänker jag.

Det är inget supermagiskt med 1h. Det beror på intensiteten också. Det handlar om att kunna prestera sitt bästa genom hela passet. Om du tex kör övning A först i passet och nästa gång sist, lyfter du samma vikt lika många reps och set? I så fall är inte passet för långt för dig.

Det är ganska vanligt att en minskning i prestanda sker efter typ 1h men det varierar.

Intressant! Jag brukar ju ta de tunga basövningarna först i passet, 5x5 eller 5x3 nu. Så den sista halvtimmen som är över en timme brukar vara mer isolerade övningar som liggande triceps över huvud och liknande på 3x8 reps. Så då kan det kanske vara ok med mer än en timme.

Det handlar alltså om att orka hela passet, inte nåt magiskt antal minuter? Det där med en timma har jag nämligen hört förut men hur ska man komma upp i längre distanser (jogging) om man inte tillåter tiden att dra iväg? Det är ju stor skillnad för mig som springer milen på en timma och grannen som springer på 40-45min. För att pressa tiden och vänja kroppen vid längre distanser behöver man ju öva, tänker jag.

Jag tror de pratar bara styrketräning. För löpning är det nog annat som gäller.  

• Like 2