Skuggfigur Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Funderade lite på det här med fasta. Finns många varianter men 16:8 tycks ju vara vanligt. Men vad räknas som fasta? Att man inte äter något under en viss tid? Eller inte dricker nåt med kalorier i? Ska man räkna fasta för att man inte stoppar nåt i munnen eller räkna från det att maten lämnat magsäcken? Googlar man blir man ju lätt förvirrad Såg på nåt ställe att när det gäller 16:8 så stämmer det inte att man fastar 16 timmar för maten finns kvar i magsäcken 6-8 timmar så det blir egentligen bara 8-12 timmars fasta. Stämmer det? Hur har man räknat ut den tiden i så fall och vad baseras det på: LCHF eller "vanlig kost" med massa kolhydrater och annat "skräp"? Själv kör jag ju ofta 16:8 (egentligen mer 18:6) men har jag lurat mej själv då? Hade uppskattat era synpunkter på mina funderingar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Man kan fasta vilken sorts kost man än äter, även skräpmat. Det är nog många som äter LCHF kost som upplever det ganska enkelt att fasta pga att man klarar sig undan blodsockerfall som man troligtvis blir utsatt för på kolhydratrik mat. Jag kör också 16:8 för det mesta ibland mer ibland mindre, som det passar. Jag skulle inte välja att fasta på kolhydratrik mat. Skulle bli grinig, ledsen, matfixerad och ätstörd(har provat svältbantning alltför många ggr i mitt tidigare liv). Som jag uppfattat fasta så är det i princip 0 kcal. in i munnen under fastan, kaffe, te och vatten går bra. Vissa dricker buljong och fettfastar med just fett i kaffe el. te. Då blir det ju såklart kalorier men det stör ej fastan nämnvärt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Funderade lite på det här med fasta. Finns många varianter men 16:8 tycks ju vara vanligt. Men vad räknas som fasta? Att man inte äter något under en viss tid? Eller inte dricker nåt med kalorier i? Ska man räkna fasta för att man inte stoppar nåt i munnen eller räkna från det att maten lämnat magsäcken? Googlar man blir man ju lätt förvirrad Såg på nåt ställe att när det gäller 16:8 så stämmer det inte att man fastar 16 timmar för maten finns kvar i magsäcken 6-8 timmar så det blir egentligen bara 8-12 timmars fasta. Stämmer det? Hur har man räknat ut den tiden i så fall och vad baseras det på: LCHF eller "vanlig kost" med massa kolhydrater och annat "skräp"? Själv kör jag ju ofta 16:8 (egentligen mer 18:6) men har jag lurat mej själv då? Hade uppskattat era synpunkter på mina funderingar Du har redan svarat på dina egna funderingar! Fasta gör att kroppen hinner skifta från anabolt till katabolt tillstånd iomed att det tar åtskilliga timmar innan måltiden är spjälkad upptagen och lagrad. Den större delen av måltiden lagras, för att sen tas ut vid behov. Äter man var 3-4 timme så får man bannemig äta pyttelite för att det skall hinna slå över till katabolt tillstånd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Kan inte pasta att jag är någon fasteexpert. 16:8 har jag hållit på med sedan...2010? Det kallades inte periodisk fasta, begreppet 16:8 fanns inte, och jag ser det som ett ätmönster, inte som fasta. Det är Martina Johansson som skrivit om att det inte är fasta förrän maten lämnat magsäcken. Jag vet inte, men tycker det later rimligt. Har lyssnat på 5:2-dieten som ljudbok; den handlar mest om att äta, bade under fastedagarna och I desto högre grad under alla andra dagar. Jag tycker det är lättare att låta bli att äta än att gå och småäta. Nu senast har jag gjort det mer sporadiskt från middag till middag, och inte hållit på så länge. Längre fastor började jag fundera lite på när jag läste Margareta Lundströms blog (vägen till 65). Och när jag träffade en person på campingen I Säffle som talade väl om fasta, så provade jag; från måndag fram till middagen på torsdag. Te, kaffe, vatten, buljong med salt och smör på kvällen. Funderade inte så mycket på om det bröt fastan; det var vad jag behövde just då (och en kväll kände jag att det var stop; ville inte ha mer). Det var inte svårt (och samtidigt gick jag då och lyssnade på 5:2-dieten, om hur enormt svårt det var att bara äta lite, under en dag. Ha!) Vad det blir framöver...16:8 + 5:2 + flerdagarsfasta...jag får se. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Kan inte pasta att jag är någon fasteexpert. 16:8 har jag hållit på med sedan...2010? Det kallades inte periodisk fasta, begreppet 16:8 fanns inte, och jag ser det som ett ätmönster, inte som fasta. Det är Martina Johansson som skrivit om att det inte är fasta förrän maten lämnat magsäcken. Jag vet inte, men tycker det later rimligt. Har lyssnat på 5:2-dieten som ljudbok; den handlar mest om att äta, bade under fastedagarna och I desto högre grad under alla andra dagar. Jag tycker det är lättare att låta bli att äta än att gå och småäta. Nu senast har jag gjort det mer sporadiskt från middag till middag, och inte hållit på så länge. Längre fastor började jag fundera lite på när jag läste Margareta Lundströms blog (vägen till 65). Och när jag träffade en person på campingen I Säffle som talade väl om fasta, så provade jag; från måndag fram till middagen på torsdag. Te, kaffe, vatten, buljong med salt och smör på kvällen. Funderade inte så mycket på om det bröt fastan; det var vad jag behövde just då (och en kväll kände jag att det var stop; ville inte ha mer). Det var inte svårt (och samtidigt gick jag då och lyssnade på 5:2-dieten, om hur enormt svårt det var att bara äta lite, under en dag. Ha!) Vad det blir framöver...16:8 + 5:2 + flerdagarsfasta...jag får se. Jag har provat 5:2 (innan 16:8) men det tyckte jag var horribelt! Konstant hungrig och matfixerad. I senaste MåBra tidningen går det att läsa om L7-dieten = Lågkolhydratskost mellan kl. 07.00 - 19:00, fasta däremellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Jag kör Jason Fung-varianten, utan att teoretisera för mycket. De flesta dagarna äter jag 16.8. Målsättningen är att fasta middag dag 1 till frukost dag 3 minst en gång i månaden. De senaste månaderna har det blivit oftare, kanske 3 ggr per månad. En gång per kvartal försöker jag göra en längre fasta om 3 dygn. Under de längre fastorna dricker jag hemkokt buljong eller te, förutom vatten och extra salt. Ett bidragande skäl till att jag började med 16.8 var att jag ville sluta med skåpätande på kvällarna. Är ätfönstret stängt så är det. Praktisk handling, snarare än teori med andra ord. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 För att komplettera mitt inlägg lite: när jag började med 5:2 försökte jag 1) äta 500 kcal uppdelat på flera mål (bara jobbigt; hungrig) 2) äta 500 kcal I ett mål (funkade inte bra det heller; glömt varför) 3) inte äta alls på fastedagarna (vilket då innebar ingen mat från söndagmiddagen vid 18 till tisdag lunch. Gick bra ett par ganger; sedan var jag constant hungrig, även ätardagarna). Nu när jag började testa igen valde jag att hoppa over även lunchen. Det funkade - men jag har inte varit konsekvent med det ännu. Inte om kollegerna vill gå ut och äta, inte nu veckan efter flerdagarsfasta. Jag får se framöver. Tanken är att fasta ofta ett tag och se vad som hander. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Jag är över huvudtaget inte så mycket för teoretisk ätmönster utan går mer på "ät när du är hungrig"! På vardagar så blir det då oftast lunch på jobbet och mat på kvällen när jag kommer hem. Helger helt ensam så blir det oftast tidigt kvällsmål.. 15-18 tiden.. däremellan bara kaffe. Helger då jag inte är ensam är det ofta frukost 11-12 och kvällsmål 17-20! Nu så är jag på semester och då blir det oftast frukost klockan nio.. och middag sent på kvällen.. 18-20. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Vad vill du uppnå med din fasta? Fasta innebär avsaknad av något egentligen men när man säger att man vattenfastar menar man ju att man endast dricker vatten... Det finns ju de som fastar för att gå ner i vikt och t ex dricker Cola zero under fastan. Vill man komma åt hälsofördelarna är nog inte läsk i någon form att rekommendera :-) Med 16:8 t ex räknar man ett ätfönster på 8 timmar. Hur lång tid maten tar på sig ut och igenom systemet är lite individuellt och beror på vad man ätit, soppa med pureade ingredienser stannar kvar i magsäcken betydligt längre vanligt. Att räkna fastetid utifrån det perspektivet blir därför onödigt komplicerat. Själv räknar jag sällan timmarna längre, jag äter mycket sällan frukost, hoppar över lunchen när jag inte är särskilt hungrig och äter en ordentlig middag när det passar. Ibland blir inte det förrän kl 9.30-10.00 på kvällen. Att köra ketogen LCHF kan ge kroppen samma signaler och hälsofördelarna som fasta men utan energiunderskott blir det ingen viktnedgång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 En annan aspekt på fasta/ätfönster är ju den cirkadiska rytmen som inte bara påverkas av ljus, utan även av föda (och annat). Den cirkadiska rytmen påverkar i sin tur saker som övervikt, hjärthälsa mm mm. Se ett mycket intressant klipp om det här: Dr. Satchin Panda on Time-Restricted Feeding and Its Effects on Obesity, Muscle Mass & Heart Health Det verkar som att vi människor är genetiskt anpassade att äta under dagtid och att inte äta på kvällen så äter man efter 5:2 så får man förmodligen lättare problem med den cirkadiska rytmen kan man tänka (jämfört med om man äter 16:8 och ett ätfönster typ kl 11-19). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobiasO Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Jag gillar att tänka på hur människan utvecklats genom årtusendena. Hur sannolikt är det att våra förfäder hade tillgång till mat hela tiden? Ganska osannolikt. Vi är inte gorillor som sitter mitt i maten hela dagarna, eller kossor som strövar omkring i sin middag. För mig har det visat sig funka att vänta tills jag är ordentligt hungrig. Det kanske man kan kalla periodisk fasta. Det blir oftast bara två mål mat om dagen. Frukost/lunch och en rejäl middag. Dessvärre dricker jag massor av Pepsi Max också, hela dagarna faktiskt, det är en ovana jag inte planerar att försöka bli av med. Har ändå lyckats bli av med halva min övervikt på ett halvår, snart 17 kilo. Hunger är en bra och naturlig känsla. All mat blir godare när man är hungrig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Jag gillar att tänka på hur människan utvecklats genom årtusendena. Hur sannolikt är det att våra förfäder hade tillgång till mat hela tiden? Ganska osannolikt. Vi är inte gorillor som sitter mitt i maten hela dagarna, eller kossor som strövar omkring i sin middag. För mig har det visat sig funka att vänta tills jag är ordentligt hungrig. Det kanske man kan kalla periodisk fasta. Det blir oftast bara två mål mat om dagen. Frukost/lunch och en rejäl middag. Dessvärre dricker jag massor av Pepsi Max också, hela dagarna faktiskt, det är en ovana jag inte planerar att försöka bli av med. Har ändå lyckats bli av med halva min övervikt på ett halvår, snart 17 kilo. Hunger är en bra och naturlig känsla. All mat blir godare när man är hungrig. Grattis till viktminskningen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobiasO Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Grattis till viktminskningen! Tack! Är väldigt nöjd med resultatet hittills. Framförallt att det är så stressfritt. Inga krav eller måsten, bara god mat. Har inte ändrat någonting i mitt liv utom vad som hamnar på tallriken. Det är visserligen inte jättelätt att lägga om kosten men när man väl har kommit igång så är det enkelt. Känns också bra att ha bevisat för mig själv att träning inte behövs för att gå ner i vikt. Man blir starkare och kanske snyggare av tex styrketräning men fläsket blir man inte av med. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Longevity & Why I eat once a day : https://lifeforbusypeople.com/2016/07/23/longevity-why-i-eat-once-a-day/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts