D-vitamin sjunkit

iAnna
 Share

Recommended Posts

Hur kommer det sig att mina värden på D-vitamin har gått ner från 117 till 106 på ett år, trots att jag har ätit 4000-5000 D-vitaminer dagligen de senaste 10-11 månaderna? (Har även ätit K2-vitamin).

Finns det nåt i kroppen som stjäl D-vitaminet? Måste jag komplettera med nåt? Eller är det ett mätfel? Eller är det för att jag är en tant på 50+?  :mellow:

• Like 2

Hur kommer det sig att mina värden på D-vitamin har gått ner från 117 till 106 på ett år, trots att jag har ätit 4000-5000 D-vitaminer dagligen de senaste 10-11 månaderna? (Har även ätit K2-vitamin).

Finns det nåt i kroppen som stjäl D-vitaminet? Måste jag komplettera med nåt? Eller är det ett mätfel? Eller är det för att jag är en tant på 50+?

Det är ju egentligen en marginell nedgång som förmodligen inte beror på någonting :) Har du tagit provet exakt samma tid i år som förra året? Kanske du under detta år har solat dig mindre än året innan du tog förra provet?

• Like 3

Det är ju egentligen en marginell nedgång som förmodligen inte beror på någonting :)  Har du tagit provet exakt samma tid i år som förra året? Kanske du under detta år har solat dig mindre än året innan du tog förra provet?

12,5 månader mellan provtagningarna.

Jag solar alltid mindre  :), men det kan ju vara så, men bara marginellt ...

Det är höga nivåer både 116 och 106 (antar att det är mmol/l som avses). Kring 100 är väl var som anses som optimalt. Troligen har väl din kropp insett det och försöker filtrera ut överskottet?

Ja, du menar att det kan vara ett optimalt värde för min kropp.

Och var har du fått det ifrån.

Jag har sett det på ett par ställen, tror det var i testresultaten från Werlabs bland annat, så här skriver dom i alla fall här:

D-vitamin

"Övervikt kan vara ytterligare en bidragande faktor. Överflödigt kroppsfett binder nämligen D-vitamin och gör det obrukbart för kroppen".

Ville bara peka på en eventuell bidragande faktorer till d-vitamin nivåerna.

• Like 1

Jag ger inte ett ruttet lingon för Werlabs smygförsök att dissa kosttillskott. Det finns inga pengar för vår SJUKA VÅRD att  vi människor förbättrar vår hälsa genom kosttillskott.

Jag har försökt att hitta något som stöder deras "miss"tolkning av  David Angus, professor i medicin vid University of Southern California.

Tolkningen innehåller mycket KAN och ANTYDNINGAR samt ÖNSKETÄNKANDE, jag har inte hittat något som stöder att kroppsfett skulle hindra att kroppen tillgodogör sig D-vit. Använd dig av sunt förnuft och släng Werlabsfantasierna i papperskorgen.

Jag ger inte ett ruttet lingon för Werlabs smygförsök att dissa kosttillskott. Det finns inga pengar för vår SJUKA VÅRD att  vi människor förbättrar vår hälsa genom kosttillskott.

Jag har försökt att hitta något som stöder deras "miss"tolkning av  David Angus, professor i medicin vid University of Southern California.

Tolkningen innehåller mycket KAN och ANTYDNINGAR samt ÖNSKETÄNKANDE, jag har inte hittat något som stöder att kroppsfett skulle hindra att kroppen tillgodogör sig D-vit. Använd dig av sunt förnuft och släng Werlabsfantasierna i papperskorgen.

Jag vet inte vad som är sant men kan gå till mig själv. Jag har mycket lite kroppsfett och åt 4000 iu per dag. Jag hade 217 i d-vitamin nivå vilket väl är för högt? Jag äter bara ca 2000 iu nu och ingenting över sommaren. Som sagt, ville bara peka på en möjlig faktor.

• Like 1

Vår Sjuka Vård tycker att det är för högt. Det finns en mycket säker gräns vid 250, för att det skall vara toxiskt måste det komma över 750.

Har verkligen sjukvården lyckats skrämma skiten ur r..en på Er? Vad är ni rädda för?

Jag vet inte vad som är sant men kan gå till mig själv. Jag har mycket lite kroppsfett och åt 4000 iu per dag. Jag hade 217 i d-vitamin nivå vilket väl är för högt? Jag äter bara ca 2000 iu nu och ingenting över sommaren. Som sagt, ville bara peka på en möjlig faktor.

Kan inte tänka mig att någon skulle kalla mig varken fet eller överviktig (vad är skillnaden?), det är bara jag och min man som känner till de 4-5 extrakilona som döljer sig under kläderna.

Jag får väl fortsätta med min höga dos även på sommaren och se vad som händer med värdet framöver.

Tack för allas input! 

• Like 1

Kan inte tänka mig att någon skulle kalla mig varken fet eller överviktig (vad är skillnaden?), det är bara jag och min man som känner till de 4-5 extrakilona som döljer sig under kläderna.

Jag får väl fortsätta med min höga dos även på sommaren och se vad som händer med värdet framöver.

Tack för allas input! 

Nu känner vi också till dem! ;-)

Var det så att du inte åt D-vitamin alls innan föregående provtagning?

• Like 1