Soffan Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Hej! Min son -16 år som för övrigt inte äter lchf (inte min man heller) frågade mig idag. Vad är bäst: om jag äter 2 frukter per dag ELLER socker som tex rent socker i te eller några kakor! Vilket socker är "bäst"? Ja han får ju i sig socker genom bröd m.m men ändå kul att han funderar på sånt, kanske mamma påverkar honom lite ändå. Jag tycker frukt måste vara bättre då det är lite fibrer i och det tar lite längre tid för kroppen att bryta ner än rent socker, men jag är inte säker...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Frukt innehåller ju betydligt mer vitaminer än strösocker. Men vilket socker som är bäst är svårt att svara på, det beror helt på hur man definierar "bäst". Vad gäller fruktos i frukt vs. fruktos i strösocker samt glukos i frukt vs. glukos i strösocker så finns ingen skillnad om man ser till samma mängd av sockerarterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Frukt måste vara bättre, de kommer ju med lite annan näring oxå. Riktig mat bara måste vara bäst alla kategorier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soffan Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Precis så tänkte jag att bättre han äter frukt om han vill ha nåt på kvällen än glass eller några kakor. Men jag visste inte riktigt hur jag skulle svara honom om vad som är bäst/värst att äta. Alltså vilket socker som är sämst för kroppen! Och frågan från honom var ju bara fruktsocker från ren frukt VS tex strösocker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Ja strösocker tillför ju inget annat än glukos och fruktos! http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Frukt är betydligt bättre än socker. Bägge innehåller en kombination av glukos och fruktos, där glukosdelen snabbt tas upp i blodbanan och fruktosen sänds till levern för omvandling till triglycerider. MEN när man äter frukt finns där mycket fibrer som gör att upptaget går betydligt långsammare, vilket ger 1-0 till frukten. Sedan innehåller ju socker ingenting annat än just glukos och fruktos, medan frukt innehåller vatten, mineral och vitaminer, vilket gör att frukten vinner med 2-0. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts