Jump to content

Hjärtflimmer högt kolesterol

britt1950

Recommended Posts

Idag har jag varit på återbesök för hjärtflimmer. Jag har ätit Eliquis och Bisoprolol sedan mars. Blodtrycket låg på 130/75 puls 55 hjärtkurvan såg bra ut. Men mitt kolesterol var högt totalt 7,8 Hdl 2,44 och Ldl 4,8 och det sa hjärtsköterskan att jag måste försöka få ner med kosten annars måste jag äta mer piller. Jag sa inte att jag äter Lchf men att jag använder smör i matlagning bl.a. Jag har ätit Lchf i fyra år nu tror jag o mår jättebra för övrigt. Jag använder en hel del kokosolja ( i kaffe bl.a) Nu blir jag så osäker om jag äter för mycket fett. Sköterskan rekommenderade medelhavskost men där ingår väl pasta som jag inte äter. Någon som har förslag på vad jag kan äta för att få ner mitt kolesterolvärde?

Du är kvinna född 1950? Det är inte farligt för kvinnor med högt kolesterol och för oss lite äldre utgör det en säkerhet för längre liv. Dessutom ligger gränsen för totalkolesterol nu på 7.8 på alla mina prov... jag brukar alltid fasta ca 20 timmar före en provtagning eftersom jag läst att det tar längre tid för ellsehåeffare att få normala värden. Du ska bara tvärvägra statiner eftersom man får bröstcancer, diabetes, muskelsvaghet och demens av dem

• Like 7

Du är kvinna född 1950? Det är inte farligt för kvinnor med högt kolesterol och för oss lite äldre utgör det en säkerhet för längre liv. Dessutom ligger gränsen för totalkolesterol nu på 7.8 på alla mina prov... jag brukar alltid fasta ca 20 timmar före en provtagning eftersom jag läst att det tar längre tid för ellsehåeffare att få normala värden. Du ska bara tvärvägra statiner eftersom man får bröstcancer, diabetes, muskelsvaghet och demens av dem

Ja jag är kvinna född 50. Jag slarvade kvällen innan provet och hade bara fastat 10 timmar. Nästa gång ska jag fasta längre tid. Jag tänker inte börja äta statiner.

Jag sa att jag var för alternativ medecin o frågade vilka örter jag ska undvika. Jag frågade lite för att testa var hon stod. Det enda hon visste var att inte johannesört var bra. Min dotter har en god vän som är hjärtsköterska i ett annat land o rekommenderade mej att gå till en homopat.

• Like 1

Kolesterolvärdena är helt ointressanta  :)

Mer intressant är ett långtidsblodsocker = HbA1c, Triglyceriderna och möjligtvis en Apo-kvot.

och precis som Stoscha skriver så är ett högre Kolesterol bra för en "äldre" kvinna.

Vad i hela friden är en medelhavskost egentligen? Be sköterskan förklara det. Kretanerna till exempel äter mängder med fett, så får man välja fritt bland medelhavets länder så ska du äta som du förmodligen redan gör, så det så  :)

Låter intressant att testa långtidsblodsocker,triglyceriderna o Apo-kvot. Kan man be om det på vårdcentralen? Du skriver att högt kolesterol är bra för en äldre kvinna men det har ingen betydelse att jag har hjärtflimmer?

• Like 1

Låter intressant att testa långtidsblodsocker,triglyceriderna o Apo-kvot. Kan man be om det på vårdcentralen? Du skriver att högt kolesterol är bra för en äldre kvinna men det har ingen betydelse att jag har hjärtflimmer?

De proverna kan du be om hos dom som "tycker" att du ska få ner Kolesterolet. Förmodligen så har de redan kollat Triglyceriderna, men du har inte fått veta svaret :)

Jag är övertygad om att Kolesterolet inte har den ringaste påverkan på flimret. jag läste härom dagen om en som blivit bättre i sitt flimmer och hjärtsvikt med LCHF, men hittar inte "länken" nu.

Här är en svensk sammanfattning på en studie som nyligen är gjord av vår svenska docent Ralf Sundberg om just äldre och kolesterol.

http://www.ralfsundberg.se/2016/07/14/publicerat-i-varlden-idag-redaktor-siewert-oholm/

• Like 4

• 1 year later...

Tack för svaren jag fått. Jag har inte varit inne och läst på ett tag. Jag har så svårt med dessa dubbla budskap om högt kolesterol. Jag tror ju på det jag läser här men kan ändå inte låta bli att läsa alla varningar för högt kolesterol. Nu ett tag så har jag varit väldigt orolig för detta o tänkt att det kanske är bäst o lyssna på hjärtsköterskan. Hon borde ju veta ?????

Jag funderar också på varför jag äter betablockerare, Bisoprolol Orion 5mg  1 1/2 om dagen) och att jag tydligen alltid ska äta dem. Det står på att de är för högt blodtryck vilket jag aldrig haft vid undersökning.

Dessa saker funderar jag mycket på och det gör mej stressad vilket jag tror är värre för mitt hjärtflimmer. 

Om någon har erfarenhet av detta så svara gärna

• Like 1

Vi fungerar alla olika. Vissa vill lita på sjukvården och andra vill inte det. Det är inte alltid så lätt att veta vem eller vad man ska tro på. All skattefinansierad vård (och medicin) är inte nödvändigtvis fel och all komplementärmedicin är inte nödvändigtvis rätt. Det enda man kan göra är att utbilda sig själv och ta beslut utifrån det. Man kan fråga på olika ställen men bara du vet vilka råd du ska tro på. 
Med det sagt vill jag be dig titta en gång till på tipsen du fått ovan för jag förmodar att du inte hunnit med det om du inte varit inne och läst på ett tag. Min mamma har också hjärtflimmer och får, i mina ögon, en del "konstigt" för det, dvs statiner :angry:, trycksänkande och ytterligare något men ingen tycks ha förklarat varför hon ska ta det och det verkar mer vara ett standardpaket när man har något, oavsett vad, som krånglar med hjärtat. Nu hoppas jag att mina protester mot statinerna gått fram men precis som du är inne på är det ibland så mycket man måste kunna själv så det blir lättare att lyssna på doktorn.
Stress i sig är jag övertygad om påverkar hjärtat och förstår jag rätt är det syftet med betablockerare; att lugna hjärtats aktivitet och motverka effekten av stresshormoner. Stress påverkar kroppen att vilja fly eller fäkta och då ska hjärtat pumpa runt mer blod. Kalciumblockerare kan ges förebyggande för att reglera hjärtfrekvensen vid oregelbunden hjärtverksamhet. 
Det du kan göra är att jobba med din oro och stress. Äta sund (i min värld är det LCHF/Paleo) och näringstät mat och röra mycket på dig, t ex promenader. Det tror jag hjälper att stötta kroppens självläkningssystem. Sedan kan du behöva mediciner också om tillstånden gått för långt men jag är tveksam till medicin istället för sunda vanor. Som komplement är jag dock positiv.

• Like 4

22 timmar sedan, britt1950 sade:

Tack för svaren jag fått. Jag har inte varit inne och läst på ett tag. Jag har så svårt med dessa dubbla budskap om högt kolesterol. Jag tror ju på det jag läser här men kan ändå inte låta bli att läsa alla varningar för högt kolesterol. Nu ett tag så har jag varit väldigt orolig för detta o tänkt att det kanske är bäst o lyssna på hjärtsköterskan. Hon borde ju veta ?????

Jag funderar också på varför jag äter betablockerare, Bisoprolol Orion 5mg  1 1/2 om dagen) och att jag tydligen alltid ska äta dem. Det står på att de är för högt blodtryck vilket jag aldrig haft vid undersökning.

Dessa saker funderar jag mycket på och det gör mej stressad vilket jag tror är värre för mitt hjärtflimmer. 

Om någon har erfarenhet av detta så svara gärna

Om man säger som så, den friske har många önskningar, medans den sjuke bara har en!

Iallafall, det finns goda grunder för att kika på kolesterol och olika andra lipidfraktioner.. speciellt när man har hjärtflimmer!

Det är även lika goda grunder att kika på annat, typ HBa1c och C-peptid.. olika mineraler och vitaminer!

Grejen är.. du uppsöker vårdcentral.. anger ett antal symptom, man tar iallafall några prover, de flesta lever utav socker och annan junkfood.. metabolt syndrom med andra ord och på det förmodligen steatos i hjärtat?

De sätter då in de mediciner de känner till och rekommenderar medelhavskost samt motion!

Och på det så är folk som regel hel eller halvfnoskiga.. får mer hjärtklappning bara av att veta att de har hjärtflimmer.. dvs du får betablockerare.. det hjälper då mot hjärtrusningar/dubbelslag/oregelbunden hjärtrytm!

Annat som hjälper mot hjärtflimmer på äldre dar är att dricka mer kaffe.. sent innan man lägger sig!

Yngre personer får mest svårt att somna!

Oså till kolesterolet.. där är det APO-kvot som säger mest.

Och vill man så kan man sen kika på de olika lipidfraktionerna.. så länge HDL-p eller APOa1 är högt så är det sällan någon ko på isen.

Triglycerierna är det andra man kan kika på, de bör vara låga.. helst under 1,7.

Höga triglycerider är tecken på hyperinsulinemi/metabolt syndrom.. eller olämplig föda!