Jump to content

Gikt

MLA

Recommended Posts

"Ska"...?

Utifrån vilken lära?

Mejerifri strikt LCHF (ketogen kost) kan fungera utmärkt för att ta sig an gikt (smör kan vara ok, bra fettkälla). Se till så att det är högkvalitativt fett (som ekologiskt, kallpressad kokosfett).

• Like 1

"Ska"...?
Utifrån vilken lära?

Det måste vara ett samarbete mellan Livsmedelsindustrin och Läkemedelsverket, även kallat Livsfarliga verket.

Om jag förstår det rätt orsakas gikt av urinsyra. Hittade följande beskrivning på nätet; "I modern tid har man betraktat den som den frossande mannens sjukdom och den betraktas ofta som en vällevnadssjukdom men som påpekas så  finns det flera tillstånd där gikt kan förekomma och där det inte alls är fråga om någon fellevnad. Vissa mediciner kan ge förhöjda halter av det ämne som orsakar sjukdomen och det gäller t. ex. många vanliga blodtrycksmediciner. Giktmediciner kan ge astma och astmamediciner kan ge högt blodtryck och då har man lätt en "ond cirkel" där enbart en kostomläggning eller en livsstilsförändring ger säker bot."

Purinrika livsmedel bör undvikas, kött, inälvsmat, baljväxter och fet fisk. Jag skulle försöka satsa på mer fågel/ägg, mager fisk och räkor, ost och sådant som proteinkällor och mycket (mörka blad)grönsaker som visst ska vara bra liksom gurkmeja och andra örter som krydda/tillskott och så mer fett vid sidan om (till skillnad från stekfläsk är kyckling magert). Lite osäker på mejeriernas påverkan men det vet säkert andra eller internet. 

Jag misstänker att en huvudorsak till gikt inte är i första hand vad man äter i sig, utan vad som kan blockera utsöndringen av överskott på urinsyra. Jag tror för mycket alkohol och/eller fruktos är en stor bov, eftersom de blockerar utsöndringen.

Det skulle också förklara hur våra förfäder kunnat äta mängder med purinrik mat utan att (förmodar jag) få gikt titt som tätt.

• Like 5

Med "ska" menar jag att det är vad läkarna rekommenderar.

Jag har aldrig ätit mycket godis eller söta saker, jag dricker inte fruktjuicer , dels för att jag aldrig har haft "a sweet tooth",

dels för att jag arbetar inom tandvården.Aldrig kakor eller bullar.

Popcorn var mitt lördagsgodis.Inte dricker jag coca cola eller liknande heller.

Jag äter mycket fisk, lax, torsk, rödspätta samt räkor, musslor, ostron och hummer. Mycket broccoli, paprika,selleri,tomater och gurka, blomkål avocado,ost, jordgubbar,blåbär och grönsallad.

Bröd,potatis,ris och pasta har jag inte ätit på cirka 5 år. Öl dricker jag inte heller. JO, jag drack en Guinness när vi åkte till bryggeriet i Dublin för 6 år sedan.

Nästan var  fredag dricker jag vin. Det blir väl 2 glas eller så. Endast rött faktiskt.Dricker inte mjölk.Äter ofta kyckling eller kalkon.

Vad i friden ska jag äta då?

Med "ska" menar jag att det är vad läkarna rekommenderar.

Jag har aldrig ätit mycket godis eller söta saker, jag dricker inte fruktjuicer , dels för att jag aldrig har haft "a sweet tooth",

dels för att jag arbetar inom tandvården.Aldrig kakor eller bullar.

Popcorn var mitt lördagsgodis.Inte dricker jag coca cola eller liknande heller.

Jag äter mycket fisk, lax, torsk, rödspätta samt räkor, musslor, ostron och hummer. Mycket broccoli, paprika,selleri,tomater och gurka, blomkål och grönsallad.

Bröd,potatis,ris och pasta har jag inte ätit på cirka 5 år. Öl dricker jag inte heller. JO, jag drack en Guinness när vi åkte till bryggeriet i Dublin för 6 år sedan.

Nästan var  fredag dricker jag vin. Det blir väl 2 glas eller så. Endast rött faktiskt.

Vad i friden ska jag äta då?

Jag tycker  att du ska fortsätta att äta precis som du gör :)  då gikt i ditt fall förmodligen inte har ett dugg med vad du äter att göra.

Vilket hos de flesta andra inte heller har med maten att göra misstänker jag.

Man vet ju faktiskt inte varför vissa drabbas av gikt och då har man pekat ut den purinrika maten som boven, och visst kan det säkert hjälpa till att minska giktanfallen för vissa att dra ner på den maten, men långt ifrån alla.

Vad du skulle kunna testa är något mer antiinflammatoriskt som Kokosolja i hyfsat hög dos per dag, 4-5 msk. D-vitamin om du inte redan äter det och eventuellt tillskott av Omega 3, fast du äter ju redan mycket av det i kosten, men det går ju att testa  :)

• Like 2

Jag tror som flera andra här att vanlig mat inkl LCHF har liten betydelse. Gikt är ju inte heller någon inflammation i egentlig bemärkelse, du får inga postinflammatoriska skador som man får av riktig artrit.  Jag har själv sista halvåret haft betydande problem av gikt och jag misstänker att de små doser alkohol jag intar spelar in men huvudorsaken är nog att jag måste ta vätskedrivande medicin.

Gikt är en gåtfull sjukdom som inte alltid kan förklaras och jag tror inte du hittar lösningen i att förändra din kost.

Hej och tack för svar.

Mmmmmm.....D vitaminer tar jag under vintern men som det nu varit är det kanske läge att fortsätta ta dem. Kokosolja brukar jag steka i och dessutom ta i kaffet ibland. Men den iden var ju enkel!

Ska försöka att ta lite med av kokosen där får vi se.

Men, alkoholen...får man inte unna sig nåt? Vin till maten sa min läkare att jag skulle dricka...det var 8 eller 9 år sedan men ändå!

Jag vet inget egentligen om gikt, vet bara att jag tydligen har det!

Så, försöksvecka 1. D vitaminer och kokosolja i matskedar.

Tack snälla ni, för handfasta förslag!

:)

• Like 2

Du kanske kan be om provtagning på vårdcentralen inkl d-vitamin, HbA1c, c-peptid, triglycerider, högkänslig sänka, elektrolyter och vad nu läkaren tycker är relevant. Så kanske du får ledtrådar åtminstone om nåt som kan lindra?

Låter som att du äter vettigt. Kanske här finns ytterligare inspo http://martinajohansson.se/inflammatoriska-livsmedel/

Vet inte om Autoimmun Kokbok är relevant, men du kan klura på det. Vid stora bekymmer är det kanske värt ett försök?

Ps. Gurkmeja brukar smärtlindra samt dämpa inflammation. Kan röras ner i kokosmjölk med lite svartpeppar. Idé på dos är 1 rågad tsk 2-3 ggr dagligen. Varje gång tillsammans med kanske 1/5 tsk svartpeppar. Liten gnutta salt kan göra det godare och ännu nyttigare.

Du kanske kan be om provtagning på vårdcentralen inkl d-vitamin, HbA1c, c-peptid, triglycerider, högkänslig sänka, elektrolyter och vad nu läkaren tycker är relevant. Så kanske du får ledtrådar åtminstone om nåt som kan lindra?

Låter som att du äter vettigt. Kanske här finns ytterligare inspo http://martinajohansson.se/inflammatoriska-livsmedel/

Vet inte om Autoimmun Kokbok är relevant, men du kan klura på det. Vid stora bekymmer är det kanske värt ett försök?

Ps. Gurkmeja brukar smärtlindra samt dämpa inflammation. Kan röras ner i kokosmjölk med lite svartpeppar. Idé på dos är 1 rågad tsk 2-3 ggr dagligen. Varje gång tillsammans med kanske 1/5 tsk svartpeppar. Liten gnutta salt kan göra det godare och ännu nyttigare.

Milda makaroner! Får storhandla gurkmeja! :lol:  Kan väl aldrig skada att prova, tycker jag.

• Like 1