Jump to content

Äter jag för mycket?

Recommended Posts

Någon som vet varför min viktnedgång har stannat upp? Imorse vägde jag till och med ett halvt kilo mer än dagen innan.

Såhär äter jag oftast:

Frukost: laxfilé stekt i olivolja (1,5 bitar, 180 gram) med spenat (och ibland en matsked smör)

Lunch: 150 gr halloumi stekt i olivolja, ett ägg, spenat (och ibland en matsked smör)

Middag: Frukost: laxfilé stekt i olivolja (1,5 bitar, 180 gram) med spenat (och ibland en matsked smör)

Ibland något kokt ägg till mellanmål.

Kan det vara det extra smöret som gör det? Håller mig mättare, men det kanske blir för mycket kcal. Tycker också att viktnedgången avstannade när jag började äta halloumi. Kan det påverka något? Innehåller bara 3 kolhydrater per portion, men har ju mjölk, get och fårmjölk.

Hur länge har du ätit LCHF och haft viktnedgång? Hur mycket övervikt har du?

Det är inte ovanligt att man får en platå efter ett tag. Kroppen kan behöva anpassa sej till den nya vikten innan den tar nytt avstamp.

Om du inte ätit LCHF så länge ska du passa dej för att skruva för mycket. Det är viktigt att kroppen litar på dej om den ska fortsätta släppa kilon. Dessutom är inte vågen allt. Kroppen förändras även om det inte syns på vågen så komplettera med måttband.

En del har problem med att äta mejeriprodukter (utom smör).

På Kostdoktorns sida finns olika steg att ta till om viktnedgången uteblir en längre tid. (Ett kilo hit eller dit är normalt och sånt ska man inte hetsa upp sej för). I mitt fall fick jag gott resultat med periodisk fasta när jag stått still länge.

• Like 1

Din dagsmeny ser bra ut tycker jag men som Stoscha skriver så är det så mycket som spelar in.

Om du har gått ner några kilon så får du kanske ha lite tålamod medan kroppen tar lite semester och förhoppningsvis fortsätter viktnedgången snart.

Och om du inte har enorm övervikt så kan din kropp ha en annan åsikt om ideal är den du själv har ( jag vet :mellow:). 

En fråga bara: Tröttnar du inte på lax & spenat?

Det verkar som du äter ganska mycket protein. En tumregel som en del använder sig av är att proteinbehovet i gram per dag = målvikten i kilo. Vill man t ex väga 70 kilo, så ska man äta ca 70 gram protein per dag. Fett ska vara minst dubbla mängden. I det här fallet minst 140 gram. Kolhydrater är man så mycket som man tycker är lämpligt. 

Om man är intresserad så kan man registrera det man äter i t ex kostbevakningen.se och se hur mycket fett, protein och kolhydrater maten innehåller. Föredrar man att äta efter ögonmått, så finns det något som kallas Anna Halléns handmodell. 

• Like 1

När man pratar protein är det viktigt att alltid nämna att kött innehåller cirka 25% protein så man inte tror att man bara ska äta 70 gram av exempelvis kött. Så för att få i sig cirka 70 gram protein ska man äta cirka 280 gram kött.

Kolla hur mycket protein lax och halloumi innehåller innan du börjar mixtra. Bättre för viktnedgången att äta mycket fett än att äta mycket proteinrika livsmedel.

• Like 1

Hur länge har du ätit LCHF och haft viktnedgång? Hur mycket övervikt har du?

Har ätit LCHF i ungefär fem veckor och gått ner 3-5 kilo. Är normalviktig och vill bara gå ner till min trivselvikt, så det kanske är att kroppen tycker att det här är min idealvikt och har stannat. Tränar också, så det kan hända att fettet har blivit till muskler som väger mer. Känner mig mer vältränad.

• Like 1

En fråga bara: Tröttnar du inte på lax & spenat?

Ja, lite. Problemet är att jag är lakto-ovo-vegetarian (äter ägg och fisk, men inte annat kött), så har lite dålig fantasi på vad jag ska äta. Åt för mycket ägg i början, så ledsnade lite. Har svårt att hitta alternativ om det är så att mjölkprodukter får mig att stanna upp. Testade med halloumi, men det kanske inte fungerar nu när jag stannat upp. 

Gör ingenting nu förrän du ätit bra mat i minst 3 månader. Du måste vänja kroppen ordentligt med att byta bränsle innan den kan svara ordentligt på dina åtgärder. Hittills har du ju haft en enorm viktminskning som man normalt bara ser på rejält överviktiga människor.

• Like 2

Kolla lite lätt med kostbevakningen.se. Det ser ut som mycket protein och lite fett. Minska proteinet och öka på fettet ordentligt.

Tack för tipset. Har du något förslag på hur jag ska öka fettet? Är det kanske med en sås till laxen? Är lakto-ovo-vegetarian (äter ägg och fisk), så är lite begränsad i mina valmöjligheter.

Ja, lite. Problemet är att jag är lakto-ovo-vegetarian (äter ägg och fisk, men inte annat kött), så har lite dålig fantasi på vad jag ska äta. Åt för mycket ägg i början, så ledsnade lite. Har svårt att hitta alternativ om det är så att mjölkprodukter får mig att stanna upp. Testade med halloumi, men det kanske inte fungerar nu när jag stannat upp.

du kan ju prova med makrill och sill som är fina feta fiskar också
  • Like 1

Tack för tipset. Har du något förslag på hur jag ska öka fettet? Är det kanske med en sås till laxen? Är lakto-ovo-vegetarian (äter ägg och fisk), så är lite begränsad i mina valmöjligheter.

Gorgonzolasmör pepparrotssmör och dillsmör är suveräna smaker till lax och annan fisk
  • Like 2

LCHF går i princip ut på att minst 75 % av det dagliga energiintaget SKA komma från fett. 10 % från kolhydrater och 15 % från protein. Ungefär så här och då är det räknat på ett intag av 2000 kcal. 1 gr kolhydrater är 4 kcal precis som 1 gr protein är 4 kcal. 1 gr fett är 9 kcal.

Det är fettet som är själva grejen med LCHF. Men du ska inte räkna kalorier du ska hålla koll på kolhydraterna. Så svaret på din fråga om det är bättre att kalorierna kommer från fett än från protein är ja. Det är från fettet du ska hämta den mesta energin. För mycket protein i förhållande till fett kan nog leda till viktuppgång. Ett litet riktmärke är att man äter protein efter sin önskade vikt, säj att du vill väga 70 kg så äter du 70 gr protein och minst det dubbla av fett. Inga regler, men riktmärken om man är osäker.  

Lägg in det du äter en vanlig dag i http://kostbevakningen.se/  då får du fördelningen i både procent och kalorier.

Sen kan jag nog hålla med om att du äter lite ensidigt, men bra att du äter spenat. Mycket nyttigheter där. Jag äter det varje dag också.

Bra med alla svar och tips ovan. Men du äter för lite om du tränar. Frukost: ca 500 kcal + middag ca 500 kcal = 1000 kcal. Haloumi (en hel) 460 kcal+ ägg 70 kcal o smör 100 kcal. Totalt 1600 kcal give or take... Är du kvinna eller man? Hur mycket träning varje dag?

Kolla kaloritabeller över träning: löpning 30 min gör tex att ca 300 kcal kan dras ifrån de 1600 du åt. Då har du 1300 kvar o skulle om du är man behöva trycka i dig ca 1000 kcal till.

Min gissning är att din ämnesomsättning gått ner och då är det ganska lätt att få upp den igen, men det kräver ett par dagars rejält svullande. Du äter nu en svältkost som inte gynnar din hälsa eller viktminskning. Ät mer!!! ???

• Like 2

Bra med alla svar och tips ovan. Men du äter för lite om du tränar. Frukost: ca 500 kcal + middag ca 500 kcal = 1000 kcal. Haloumi (en hel) 460 kcal+ ägg 70 kcal o smör 100 kcal. Totalt 1600 kcal give or take... Är du kvinna eller man? Hur mycket träning varje dag?

Kolla kaloritabeller över träning: löpning 30 min gör tex att ca 300 kcal kan dras ifrån de 1600 du åt. Då har du 1300 kvar o skulle om du är man behöva trycka i dig ca 1000 kcal till.

Min gissning är att din ämnesomsättning gått ner och då är det ganska lätt att få upp den igen, men det kräver ett par dagars rejält svullande. Du äter nu en svältkost som inte gynnar din hälsa eller viktminskning. Ät mer!!! ???

För de flesta är det missvisande att dra av energi för träning. Kroppen brukar kompensera bort detta så du inte alls förbrukat mer energi över det dygnet trots träningen.

Det enda "säkra" vid problem är någon form av fasta. Antingen kortare (ca 16h) några gånger i veckan eller längre (3-5 dagar) nån gång i månaden (eller en kombination av dessa).

• Like 2

Jag tycker det är så märkligt! Ofta när någon vänder sig till detta forum för att få hjälp med avstannad viktnedgång kommer råden om att äta mer och tal om ner-reglerad ämnesomsättning. För att inte tala om att muskler skulle väga en massa. Eller att träning skulle göra att du måste äta massor. Många som frågar är normalviktiga kvinnor och de får svar som om de vore stora muskulösa män eller mkt överviktiga. Om du är en normalviktig kvinna som tränar som en vanlig motionär är det knappast troligt att du gått upp flera kg i muskelvikt på kort tid.

Om du inte går mer i vikt så äter du mer än du förbrukar. Om du äter näringsrik mat, mår bra, är frisk och orkar träna så finns det ingen anledning att tro att du har näringsbrist. Skriv in din mat i ett kostverktyg, lägg dig på ca 500 kcal mindre än nu och kolla en vecka om du kanske går mer något i vikt. Utvärdera därefter.

• Like 4

Tack så mycket för alla svaren! Uppskattar det verkligen. Det är till stor hjälp.

Jag är kvinna och tränar ganska mycket. Simmar 2-3 ggr i veckan intensivt och crawlar i 40 min, samt springer och gymmar 2-3 ggr veckan (totalt 4-5 träningspass i veckan). Så det kan vara att jag äter för lite i förhållande till träningen.

Jag tycker det är så märkligt! Ofta när någon vänder sig till detta forum för att få hjälp med avstannad viktnedgång kommer råden om att äta mer och tal om ner-reglerad ämnesomsättning. För att inte tala om att muskler skulle väga en massa. Eller att träning skulle göra att du måste äta massor. Många som frågar är normalviktiga kvinnor och de får svar som om de vore stora muskulösa män eller mkt överviktiga. Om du är en normalviktig kvinna som tränar som en vanlig motionär är det knappast troligt att du gått upp flera kg i muskelvikt på kort tid.

Om du inte går mer i vikt så äter du mer än du förbrukar. Om du äter näringsrik mat, mår bra, är frisk och orkar träna så finns det ingen anledning att tro att du har näringsbrist. Skriv in din mat i ett kostverktyg, lägg dig på ca 500 kcal mindre än nu och kolla en vecka om du kanske går mer något i vikt. Utvärdera därefter.

Tack för svaret! Ja, jag håller med, det är ingen enorm muskelmassa som jag kan ha ökat med på den här korta tiden. Eventuellt mindre fett bara.

Tack för svaren! Ska försöka ändra på det och äta mer fett.

En fråga, har fortfarande övergångsbesvär som trötthet. Kan det bero på att jag äter för ensidigt och för lite olika grönsaker?

Äter du tillräckligt med salt? Ofta är matthet tecken på salt eller vattenbrist

• Like 2

Står på mig här. Det är klart det kan vara som biokemisten säger, men jag tror ff att med träningsvolymen du anger nedan äter för lite och att du nog inte ska vara rädd för lite bra kh typ ris eller potatis iaf någon gång i veckan. Att känna sig trött/yr/blasé är eventuellt som Stoscha säger saltbrist, men kan också vara näringsbrist. Den träning du beskriver som intensiv bränner en del glukogen från cellerna och jag tror din kropp skulle må bra av lite påfyllnad samt en stor volym mat iaf en gång i veckan.

googla "carb refeed sisson" och bilda dig en egen uppfattning och kolla hur mycket energi du teoretiskt behöver för att hålla dig viktstabil mha någon räknare på nätet så att du kan relatera till något när du under ett par veckor reggar ditt energiintag.

Känner allt för många tjejer o kvinnor som slutat ha mens pga för hård träning och för lite mat...

Tack så mycket för alla svaren! Uppskattar det verkligen. Det är till stor hjälp.

Jag är kvinna och tränar ganska mycket. Simmar 2-3 ggr i veckan intensivt och crawlar i 40 min, samt springer och gymmar 2-3 ggr veckan (totalt 4-5 träningspass i veckan). Så det kan vara att jag äter för lite i förhållande till träningen.

• Like 1

Du kan ha hamnat i det som kallas för "the zone of misery" med låg kolhydrat där man är inte riktigt ketogen ännu men har väldigt lite kolhydrat i kosten. Det är ju inte ok eller önskvärd att känna sig trött och hängig och det kan vara värd att satsa lite på att fixa detta innan man fokuserar på viktnedgång igen. 

Hur man fungerar och vad som behövs är väldigt individuellt och beror antagligen mycket på hur insulinresistent man är. 

Lyssna gärna på Dr. Jason Fung och hans två "compartment" modell. Han jämför det med att ha lätttillgänglig energi i sitt kyl och mera svår tillgänglig energi i sitt frys. För högt insulin gör att man inte ha tillgång till sitt frys, och om man då äter för lite kalorier, kommer kroppen att reducera sin metabolism (det fruktade svältläge) och man mår inte så himla bra, är trött, frusen, hängig. Finns mycket forskning kring det här, men i princip hamnar man i en "the biggest looser" situation. 

Insulin höjs inte bara av kolhydrat i kosten utan även av protein, stress, sömnbrist osv. Det gäller alltså att se på helheten och din situation och dina målsättningar. Kanske mår du bättre av att äta en paleokost med lite fler kolhydrat eller kanske kan du testa att gå ketogen. Det finns en podcast jag kan rekommendera i så fallet: Ketotalks med Jimmy Moore. 

• Like 2

Till alla er som svarat på shakespeares fråga: väger ni alltid exakt samma varje dag?

Jag är en sån där nörd som väger mig varje dag, alltid innan jag äter frukost, naken och efter toalettbesök. Min vikt kan variera väldigt mycket. Ett halvt kilo upp är inte ovanligt för mig. Men det kan också vara ett halv eller till och med ett kilo ner om jag exempelvis nollat kolhydraterna en dag.

Nu äter jag inte LCHF för att gå ner i vikt, utan för hälsans och välbefinnandets skull. Men inte ligger min vikt stabilt på hektot. Kan i och för sig bero på en billig våg.

• Like 4

Du kan ha hamnat i det som kallas för "the zone of misery" med låg kolhydrat där man är inte riktigt ketogen ännu men har väldigt lite kolhydrat i kosten. Det är ju inte ok eller önskvärd att känna sig trött och hängig och det kan vara värd att satsa lite på att fixa detta innan man fokuserar på viktnedgång igen. 

Hur man fungerar och vad som behövs är väldigt individuellt och beror antagligen mycket på hur insulinresistent man är. 

Lyssna gärna på Dr. Jason Fung och hans två "compartment" modell. Han jämför det med att ha lätttillgänglig energi i sitt kyl och mera svår tillgänglig energi i sitt frys. För högt insulin gör att man inte ha tillgång till sitt frys, och om man då äter för lite kalorier, kommer kroppen att reducera sin metabolism (det fruktade svältläge) och man mår inte så himla bra, är trött, frusen, hängig. Finns mycket forskning kring det här, men i princip hamnar man i en "the biggest looser" situation. 

Insulin höjs inte bara av kolhydrat i kosten utan även av protein, stress, sömnbrist osv. Det gäller alltså att se på helheten och din situation och dina målsättningar. Kanske mår du bättre av att äta en paleokost med lite fler kolhydrat eller kanske kan du testa att gå ketogen. Det finns en podcast jag kan rekommendera i så fallet: Ketotalks med Jimmy Moore. 

Tack för svaret! Ska kolla upp det här och tänka på det.

Står på mig här. Det är klart det kan vara som biokemisten säger, men jag tror ff att med träningsvolymen du anger nedan äter för lite och att du nog inte ska vara rädd för lite bra kh typ ris eller potatis iaf någon gång i veckan. Att känna sig trött/yr/blasé är eventuellt som Stoscha säger saltbrist, men kan också vara näringsbrist. Den träning du beskriver som intensiv bränner en del glukogen från cellerna och jag tror din kropp skulle må bra av lite påfyllnad samt en stor volym mat iaf en gång i veckan.

googla "carb refeed sisson" och bilda dig en egen uppfattning och kolla hur mycket energi du teoretiskt behöver för att hålla dig viktstabil mha någon räknare på nätet så att du kan relatera till något när du under ett par veckor reggar ditt energiintag.

Känner allt för många tjejer o kvinnor som slutat ha mens pga för hård träning och för lite mat...

Ja, jag har faktiskt märkt att de dagar jag har ätit som mest mat har jag gått ner mest i vikt. Och då ren lågkolhydratkost, men mer kalorier. Så det kanske ligger något i att kroppen får i sig för lite och ligger på sparlåga och inte bränner fett längre.

Har testat att minska protein och bland annat äta lite mer vispgrädde för att få i mig mer fett. Har dock läst att vispgrädde innehåller mjölksocker (?) och att det stoppar viktnedgången hos vissa. Någon som har upplevt det? Någon som äter vispgrädde utan problem också?

Värktabletter kan göra att man binder vätska och går upp i vikt.
För mig har detta varit särskilt påtagligt vid de tillfällen som jag inte bara tagit en enstaka tablett (Voltaren), utan istället 1-2 tabletter under kanske 2-3 dagar. Då svullnar fötterna upp värre än när jag var höggravid under värsta värmeböljan, och vågen visar på många kilo fler än normalt.

Det tar flera dagar, nästan upp emot en vecka, innan vätskan har försvunnit igen.