Jump to content

Läst Matmyten

IcelandicFan
 Share

Recommended Posts

Den väntar på mig därhemma när jag är tillbaka från semeterresan. Återkommer med reflektioner! Min mamma som äter LCHF/Paleoish tyckte den var superintressant och köpte ett ex till mig.

Vore kul att höra dina reflektioner så länge! Äter du LCHF, och hur upplever du att LCHF rimmar med Tims rön?

• Like 1

Jag äter inte jättestrikt men ändå något åt LCHF-hållet,eller kanske man kan kalla det liberal LCHF. Mycket grönsaker, inte rädd för fett, fisk, kött om jag hittar där jag vet att det är ok uppfött. Äter inte förrän klockan slagit 11-12 nånting.

Tycker att mycket i boken går fint med LCHF, men inte allt och det sätter så klart igång tankar. Tim Spector förespråkar periodisk fasta och mycket annat som passar fint in i LCHF-tanken, men väljer själv Medelhavskost. Han menar också att det är otroligt individuellt vad man mår bra av, att det är genetiskt.

Blir kul att höra hur du tänker när du läst denXiro. Ska läsa intervjun i DN nu, hittade boken genom SVDs artikelserie om tarmen. 

I varje fall är ju tanken att vi aldrig ska äta något som inte vår mormors mor kunde hitta vettig, dvs bra mat utan tillsatser. Läskigt i boken är kapitlet om antibiotika och även om kejsarsnitt. Mycket tänkvärd.

• Like 1

Hur säker verkar Tim vara på vad som är en bra tarmflora? Som jag fattat det har den frågan inget självklart svar ännu. Studier på t ex möss kan ju diskuteras bl a med tanke på att de går upp i vikt på riktigt fet kost (om jag minns rätt) och det gör ju oftast inte vi människor. Jag har intryck av att konsensus är att vi behöver forska mycket mer om tarmflora.

Om jag fattar boken rätt så menar han att just tarmfloran är väldigt individuell och även anpassningsbar. Men vi ska helst inte förstöra den med t ex antibiotika. Han verkar ha forskat mycket om tvillingpar, där de kan ha olika tarmflora av att ha förlösts med kejsarsnitt och fått en sköterskas bakterier i stället för mammans. 

Han menar också att man ska vara rädd om sina bakterier i tarmen. Han tar upp masaierna som traditionellt levt på blod och mjölk och lite kött och att de genetiskt klarar sig på kosten. Han tar upp att fett verkligen inte är den stora faran. Han varnar också för vitamintillskott i tablettform.  Läs den! Jättespännande vad du tycker och hur du får ihop tankarna med LCHF.

• Like 2

Har läst en dryg halva av boken hittills, och kan verkligen rekommendera den. Några huvudpunkter är att äta varierat, utesluta processad mat, äta mycket fibrer. Intressant är att viktiga näringsämnen och vitaminer i pillerform helt enkelt inte fungerar (och i många fall ger motsatta effekt).

Här är en annan föreläsning på Youtube (där man även kan se OH-bilderna): https://www.youtube.com/watch?v=AnNa2N22Tb8

• Like 2

• 3 weeks later...

Något som jag reagerade på i boken är att han avråder från kosttillskott, även när det gäller D-vitamin och omega-3. Båda är kosttillskott som jag tar regelbundet.

Jag tycker han utgår mycket från sitt eget sätt att äta, vilket är en form av medelhavskost. Han äter mycket fisk, yoghurt och ost och äter kött 1-2 gånger per månad för att få i sig B-12. Gluten anser han att man kan äta, eftersom spannmål är en viktig källa till fiber. Frukt är nyttigt, under förutsättning att man äter den hel och inte dricker den som juice. 

Det är ingen LCHF-bok som jag ser det, även om man kan förena LCHF med tankarna i hans bok. Författaren lyckas t om hitta en person vars värden försämras av att äta en atkinsdiet. Fokus ligger på att det inte finns en diet som passar alla, utan det är individuellt vilken kost man mår bäst av och tarmfloran kan vara avgörande för hur man ska äta. Att vårda sin tarmflora är viktigt. Det gör man bl a genom att äta mat som innehåller probiotika, t ex yoghurt, eller fungerar som prebiotika.

• Like 2