Calle90 Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Tjä! Kort historia om mig. Jag är 22 år (man) och har mått rätt dåligt större delen av livet på flera områden. T.ex. lider jag av depression, social ångest, icke uppnådda mål i livet, övervikt och det mesta känns hopplöst för att jag har slösat bort en stor del av livet, men nu känner jag att jag är på rätt väg. I alla fall på kostfronten. Det är nämligen så att förra veckan var jag hos doktorn och tog ett antal blodprover. Dem tog väl 4-5 rör eller så. Rätt många saker som jag ville få reda på. Anledningen till varför jag tog dessa blodprover var för att jag ville se om det fanns något fel i min kropp som kan ha varit orsaken till depression etc etc. Jag kommer nu visa dem värden som jag fick in imorse och vill ha synpunkter på dem. Helst från Doc eller om det finns en annan läkare här. Analysnamn Resultat Enhet Referensintervall B-Leukocyter 8,0 x10(9)/L 3,5-8,8 B-Erytrocyter 5,3 x10(12)/L 4,2-5,7 B-Hemoglobin 150 g/L 134-170 B-EVF 0,45 0,39-0,50 Erc( B )-MCV 85 fL 82-98 Erc( B )-MCH 28 pg 27-33 Erc( B )-MCHC 332 g/L 317-357 B-Trombocyter 302 x10(9)/L 145-348 P-Glukos 5,2 mmol/L 4,0-6,0 P-Natrium 138 mmol/L 137-145 P-Kalium 4,1 mmol/L 3,5-4,6 P-Calcium 2,38 mmol/L 2,15-2,50 P-Albumin 42 g/L 36-48 P-Kreatinin 92 mikromol/L <100 P-ALAT 0,46 mikromol/L <1,20 P-ALP (Alk fosfatas) 1,1 mikrokat/L <1,9 P-GT 0,21 mikrokat/L <1,4 fP-Triglycerid 0,91 mmol/L 0,45-2,6 P-Kolestrol 6,2* mmol/L 2,9-6,1 P-HDL-kolestrol 1,4 mmol/L 0,8-2,1 fP-LDL-kolestrol 4,3 mmol/L 1,2-4,3 fP-LDL/HDL-kol(kvot) 3,0 0,4-6,6 S-TSH (Dx1) 1,7 mE/L 0,4-3,5 S-Testosteron 8,9* nmol/L 10-30 S-SHBG 28 nmol/L 15-56 S-Prolaktin 9,3 mikrog/L 3-13 S-LH 8,5 mikrog/L 1,2-9,6 Blodtryck (105/60) Längd = 170 cm Vikt = 76,8 kg BMI = 26,6 (övervikt) Sådär nu har jag skrivit av allt från pappret, men ser nu att Apokvoten fattas (även om jag bad om att få med den). Efter att ha kollat på din snabbkurs om kolestrol så verkar jag ha rätt bra värden (som självklart går att förbättras ytterligare) och då har jag bara kört på LCHF i drygt 2 veckor. Dock vet jag inte Apokvoten som sagt. Hur får jag reda på den? Självklart började doktorn klaga på kolestrolvärdet som låg på 6,2 och ville typ få in mig på en fettsnål diet, vilket var ganska väntat. Men deras kostråd bryr jag mig inte om. Så jag lyssnade inte så noga. Däremot tyckte hon att testosteronet var rätt lågt och skickade en remiss till en androlog. Det kan ju vara en bra idé. Så även om rekommendationerna för kosten är värdelös i jämförelse med LCHF, så kan dem ju ändå hjälpa till på andra håll och kanter som inte har med kosten att göra. Några få saker till som jag undrar över som jag inte fick svar på tidigare idag är följande: Varför har jag en röd näsa? Det har varit så permanent sen typ år 2008. Vad kan vara orsaken till en vit beläggning på tungan? Hur får man bort skiten? Hur som helst jag skulle vilja veta era synpunkter på detta. Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Bra värden som förväntat av en ung kille.. något lågt testosteron dock för åldern. Lågt testo kan i sig orsaka håglöshet och låghet! APO.kvot är ett särskildt prov.. men det tar man bara om de övriga blodfetterna verkar konstiga. Dina var bra som du själv fattat, man får ofta något högre sådana på LCHF.. om man är frisk.. främst då HDL som stiger och LDL brukar bli större, det syns som mer vanliga prov. Beläägning på tungan är ofta Torsk.. dvs svamp. http://sv.wikipedia.org/wiki/Torsk_(svampinfektion) Verkar som de gör rätt bedömning. Jag är ingen läkare.. räkna inte med att någon sådan gör privatkonsultationer över nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Bra värden som förväntat av en ung kille.. något lågt testosteron dock för åldern. Lågt testo kan i sig orsaka håglöshet och låghet! APO.kvot är ett särskildt prov.. men det tar man bara om de övriga blodfetterna verkar konstiga. Dina var bra som du själv fattat, man får ofta något högre sådana på LCHF.. om man är frisk.. främst då HDL som stiger och LDL brukar bli större, det syns som mer vanliga prov. Beläägning på tungan är ofta Torsk.. dvs svamp. http://sv.wikipedia.org/wiki/Torsk_(svampinfektion) Verkar som de gör rätt bedömning. Jag är ingen läkare.. räkna inte med att någon sådan gör privatkonsultationer över nätet. Angående vitbeläggning på tungan kan det finnas flera orsaker har jag läst. T.ex. vätskebrist. Enligt hälsosidorna ska man dricka 1,5-2 liter vatten per dag och då är det utöver maten, så totalt ska man hamna någonstans vid 3 liter H2O i kroppen per dag. Sen läste jag någonstans att det ska finnas vissa tandkrämer som innehåller något som gör rent på tungan. Aja ska höra av mig till henne igen någongång och få reda på vad det kan vara. Ska höra sen vad Andreas säger om hela det här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 De där 1,5-2 literna kommer från forskning.. men de glömmer alltid den sista delen av resultatet.. nämligen sas det att, men man får det genom födan så man behöver inte dricka det extra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 De där 1,5-2 literna kommer från forskning.. men de glömmer alltid den sista delen av resultatet.. nämligen sas det att, men man får det genom födan så man behöver inte dricka det extra! Så här står det. http://www.halsosidorna.se/Vatten.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Ser bara fint ut bortsett från aningen lågt testosteron och aningen hög vikt. Du gör rätt i att bortse från kolesterolet (normalt och fint) och de mossiga råden om fettsnålt. Angående depressions- och ångestproblem föreslår jag tillskott av D-vitamin och omega-3 för säkerhets skull. Kanske lindrar det: http://www.kostdoktorn.se/omega-3/#hjarnan http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#halsovinster Fortsätt med LCHF och kör gärna tung styrketräning, så skulle det inte förvåna om ditt testosteron är normalt när det väl kollas om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Ser bara fint ut bortsett från aningen lågt testosteron och aningen hög vikt. Du gör rätt i att bortse från kolesterolet (normalt och fint) och de mossiga råden om fettsnålt. Angående depressions- och ångestproblem föreslår jag tillskott av D-vitamin och omega-3 för säkerhets skull. Kanske lindrar det: http://www.kostdoktorn.se/omega-3/#hjarnan http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#halsovinster Fortsätt med LCHF och kör gärna tung styrketräning, så skulle det inte förvåna om ditt testosteron är normalt när det väl kollas om. Angående kosttillskott, så hade jag tänkt att byta 3 av 4 burkar som jag har nu. Då hade jag tänkt att byta Super zink 15 mg till PurePharma Magnesium + Zink, Pharbio Forte 70% Omega 3 till antingen Eskimo 3 eller PurePharma Omega 3 (vilken är bäst?) och även Holistic D3-Vitamin till PurePharma D3-Vitamin. Har kvar MittVal Sport. Men vilken är bäst av Eskimo 3 eller PurePharma Omega 3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Men vilken är bäst av Eskimo 3 eller PurePharma Omega 3? Båda två bör hålla mycket god kvalitet. Vet inte vilken som är bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Båda två bör hålla mycket god kvalitet. Vet inte vilken som är bäst. Tror nog det blir PurePharma eftersom att den verkar innehålla mer jämfört med Eskimo 3 Pure. Tack i alla fall för bra svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Tjä! Kort historia om mig. Jag är 22 år (man) och har mått rätt dåligt större delen av livet på flera områden. T.ex. lider jag av depression, social ångest, icke uppnådda mål i livet, övervikt och det mesta känns hopplöst för att jag har slösat bort en stor del av livet, men nu känner jag att jag är på rätt väg. Hej Calle! Känner igen mig i det du skriver. Jag har även en tråd där jag beskriver kort hur det var för mig. Jag tog också sju miljarder blodprover och fick remiss till neurolog och reumatolog för att försöka komma fram till vad som var fel med mig innan jag visste att det var depression och ångest som låg bakom (hade typ alla symtom utom att känna mig deprimerad). De hittade naturligtvis ingenting. Jag fick däremot stor hjälp av att gå till psykolog (sökte för ångest, efter 20 minuter frågade hon om det inte kunde vara så att jag var deprimerad), även om det kändes värre innan det blev bättre. Jag kan inte påstå att psykologbesöken gjorde mig frisk, men ångesten dämpades och jag fick åtminstone lust att ha ambitioner, if that makes sense. Ångestdämpningen och den nyväckta livslusten fick mig att pröva LCHF och från första dagen mådde jag bättre psykiskt än jag gjort på tio år. Min teori är att det för mig var en brist på fett, särskilt Omega 3, som orsakade depressionen, och ett överskott på kolhydrater som speedade upp min hjärna så att den såg faror överallt. Om det är så för dig också borde kosten hjälpa. D-vitamin är jätteviktigt också, fast själv tar jag inte tillskotten. Om dessa saker inte hjälper, eller om du vet eller tror att det ligger något annat bakom ditt psykiska mående, tycker jag definitivt att du ska söka psykologhjälp! Du förtjänar att må bra. Själv kämpar jag fortfarande med den sociala biten. Inte för att jag har social fobi längre, jag kan till och med tänka mig att låta någon fotografera mig vilket var otänkbart tidigare, men för att jag ännu inte har tagit steget att umgås med folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Hej Calle! Känner igen mig i det du skriver. Jag har även en tråd där jag beskriver kort hur det var för mig. Jag tog också sju miljarder blodprover och fick remiss till neurolog och reumatolog för att försöka komma fram till vad som var fel med mig innan jag visste att det var depression och ångest som låg bakom (hade typ alla symtom utom att känna mig deprimerad). De hittade naturligtvis ingenting. Jag fick däremot stor hjälp av att gå till psykolog (sökte för ångest, efter 20 minuter frågade hon om det inte kunde vara så att jag var deprimerad), även om det kändes värre innan det blev bättre. Jag kan inte påstå att psykologbesöken gjorde mig frisk, men ångesten dämpades och jag fick åtminstone lust att ha ambitioner, if that makes sense. Ångestdämpningen och den nyväckta livslusten fick mig att pröva LCHF och från första dagen mådde jag bättre psykiskt än jag gjort på tio år. Min teori är att det för mig var en brist på fett, särskilt Omega 3, som orsakade depressionen, och ett överskott på kolhydrater som speedade upp min hjärna så att den såg faror överallt. Om det är så för dig också borde kosten hjälpa. D-vitamin är jätteviktigt också, fast själv tar jag inte tillskotten. Om dessa saker inte hjälper, eller om du vet eller tror att det ligger något annat bakom ditt psykiska mående, tycker jag definitivt att du ska söka psykologhjälp! Du förtjänar att må bra. Själv kämpar jag fortfarande med den sociala biten. Inte för att jag har social fobi längre, jag kan till och med tänka mig att låta någon fotografera mig vilket var otänkbart tidigare, men för att jag ännu inte har tagit steget att umgås med folk. Hej Sandra! Jo, jag har sökt till en psykolog, men måste ändra tiden kom jag på för den är mitt på dagen och jag jobbar ju då plus att den lägger sig precis så att man inte kan jobb halvdag. Jag har ju som sagt ett lågt testosteron vilket kan vara en anledning till varför jag mår dåligt. Samma sak gäller kost, omega 3 och d vitamin etc. Sen finns det såklart andra anledningar som spelar in som kanske inte borde diskuteras på detta forum. Sånt kommer jag gå in mer djupgående på med psykologen och även på två forum som jag har hittat på nätet. Måste bara komma igång med det. Men en kort beskrivning är väl att jag ligger och oroar mig om min framtid. Kommer jag ha ett bra jobb? Kommer jag ha bra vänner? Kommer jag ha råd med att skaffa bostad, prylar och uppleva saker? Kommer jag få en flickvänn? etc etc. Jag känner mig så otroligt värdelös för att jag inte har uppnått vissa mål som man borde ha uppnått i min ålder. Även om man i teorin kan säga att livet borde bli bättre om man gör bra ifrån sig och fokuserar på rätt sak osv så känns det rätt overkligt att jag helt plötsligt ska trivas med mitt liv och se fram emot nästa dag och slippa allt lidande. Även om det i teorin är möjligt bara jag ändrar på mig själv. Aja ska nog inte gå in mer på det, men hur ser ni på anti depressiva? Själv ser jag det som att ifall det finns en biologisk anledning till varför jag mår så här dåligt så känns det ju rätt att ta anti depressiva för det, men om det inte finns något fel i min kropp så är det slöseri med både pengar och tid. Biverkningar och skit vill man ju också slippa. Dem har också skickat en remiss till en androlog. Får se hur lång tid det tar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Men en kort beskrivning är väl att jag ligger och oroar mig om min framtid. Kommer jag ha ett bra jobb? Kommer jag ha bra vänner? Kommer jag ha råd med att skaffa bostad, prylar och uppleva saker? Kommer jag få en flickvänn? etc etc. Jag känner mig så otroligt värdelös för att jag inte har uppnått vissa mål som man borde ha uppnått i min ålder. Även om man i teorin kan säga att livet borde bli bättre om man gör bra ifrån sig och fokuserar på rätt sak osv så känns det rätt overkligt att jag helt plötsligt ska trivas med mitt liv och se fram emot nästa dag och slippa allt lidande. Även om det i teorin är möjligt bara jag ändrar på mig själv. Själv var jag 22 eller 23 då jag ens började tänka på den där typen av problem, dvs "etablerade någon slags ambitioner" i den riktningen. Sedan gick det iofs rätt fort. Min poäng är att den enda som kan definiera vad som är rätt och fel med ditt liv är du själv. Är det verkligen dina mål du inte har uppnått? Den typen av frågeställningar kan ju kanske vara lite mer produktiva också. Du tror mig inte nu men jag kan lova dig att du är fortfarande väldigt ung och definitivt har hela livet framför dig. Med risk för att låta klyschig så handlar ålder mycket om inställning. Jag har träffat 20-åringar som är som gamla gubbar/gummor och 80-åringar som skulle kunna vara i puberteten. En nyckel till detta fenomen tycks vara just inställning och att man inte bryr sig så mycket om vad andra tycker att man ska tycka. (Om du hängde med. ) Med brasklappen att jag förstår att det kan finnas mycket annat och djupare saker bakom hur du mår. Hur som haver, lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Till TS: Jag önskar dej god lycka med att få må bättre! Du verkar vara en ambitiös och engagerad kille, fortsätt så!Jag vill bara ge dej ett råd; ifall du så småningom bestämmer dej för att prova antidepressiv medicinering - kom ihåg att det kan vara besvärligt i början, om du vill sluta och om du behöver byta preparat. Att använda skattningsskalor och skriva upp hur man mår fortlöpande före, under och vid ev. utsättning/byte av preparat kan vara till god hjälp för att känna att man har lite bättre koll på sitt mående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 hur ser ni på anti depressiva? Själv ser jag det som att ifall det finns en biologisk anledning till varför jag mår så här dåligt så känns det ju rätt att ta anti depressiva för det, men om det inte finns något fel i min kropp så är det slöseri med både pengar och tid. Biverkningar och skit vill man ju också slippa.Tydligen har antidepressiva mer effekt, ju svårare depression du har, enligt Wikipedia som använt den här meta-analysen som källa. Studien kom fram till att de som har mild eller måttlig depression i genomsnitt har väldigt liten eller ingen effekt av antidepressiva, medan de som har riktigt svår depression kan ha stor nytta av att medicinera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Ja, ditt tesosteron är lågt. Du kan kanske förbättra det som DOC säger genom träning men frågan är om det räcker. Du är ung och borde ha mycket högre. Utomlands (speciellt USA) så kör de med "age management" där man ger gubbar i 45-årsåldern eller äldre med problem hormonterapi (oftast T). Då mår de bättre psykiskt och fungerar bättre både på jobbet och i sängen. Det gäller ofta att återställa nivåerna som en pigg fyrtioåring har. Alltså långt från det som dopade muskelbyggare håller på med. Att få Levaxin vid risig sköldkörtel eller att äta P-piller i decennier går bra i Sverige men att öka livskvaliteten hos medelålders gubbar brukar vara lika hopplöst som att få folk i skjukvården att förstå att snabba kolhydrater är uselt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag får depression och vit tunga om jag motionerar för lite. När det gäller tungan har det vita försvunnit allra bäst om jag tränat överkroppen. Jag går, springer och cyklar en hel del så det är väl överkroppen som blivit mest försummad. När var så deppad att jag inte klarade att städa skrivbordet på jobbet så blev jag som en ny människa om jag tog en 3-timmars skogsvandring på söndagen. Då släppte depressionen men det tog till tisdagen innan det blev riktigt bra. Det var likadant varje gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Ett litet ord om antidepprisiva . När man väl börjat är de svåra att sluta med, och kan ha många bieffekter med. Jag rekommenderar att du istället försöker behandla med högdos D-vitamin, omega-3 (om du äter mycket omega-6 kost) och magnesium om du behöver. Jag äter antideppresiva (pga ångest) och mår inget vidare av dom, men det är svårt att gå av, ger fruktansvärda utsättningssymtom. Pga av detta vågar jag inte ta allt för hög dos D-vitamin (pga serotoninet) och dessutom måste jag se upp för vissa saker, de livsmedel som innehåller tryptofan i hög koncentration (sesamfrö framförallt, nötter mm). För att mildra din ångest och depression kan du gå till en psykolog vid sidan om en bra livsstil. KBT rekommenderas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Tjä! Kort historia om mig. Jag är 22 år (man) och har mått rätt dåligt större delen av livet på flera områden. T.ex. lider jag av depression, social ångest, icke uppnådda mål i livet, övervikt och det mesta känns hopplöst för att jag har slösat bort en stor del av livet, men nu känner jag att jag är på rätt väg. I alla fall på kostfronten. Det är nämligen så att förra veckan var jag hos doktorn och tog ett antal blodprover. Dem tog väl 4-5 rör eller så. Rätt många saker som jag ville få reda på. Anledningen till varför jag tog dessa blodprover var för att jag ville se om det fanns något fel i min kropp som kan ha varit orsaken till depression etc etc. Jag kommer nu visa dem värden som jag fick in imorse och vill ha synpunkter på dem. Helst från Doc eller om det finns en annan läkare här. Analysnamn Resultat Enhet Referensintervall B-Leukocyter 8,0 x10(9)/L 3,5-8,8 B-Erytrocyter 5,3 x10(12)/L 4,2-5,7 B-Hemoglobin 150 g/L 134-170 B-EVF 0,45 0,39-0,50 Erc( B )-MCV 85 fL 82-98 Erc( B )-MCH 28 pg 27-33 Erc( B )-MCHC 332 g/L 317-357 B-Trombocyter 302 x10(9)/L 145-348 P-Glukos 5,2 mmol/L 4,0-6,0 P-Natrium 138 mmol/L 137-145 P-Kalium 4,1 mmol/L 3,5-4,6 P-Calcium 2,38 mmol/L 2,15-2,50 P-Albumin 42 g/L 36-48 P-Kreatinin 92 mikromol/L <100 P-ALAT 0,46 mikromol/L <1,20 P-ALP (Alk fosfatas) 1,1 mikrokat/L <1,9 P-GT 0,21 mikrokat/L <1,4 fP-Triglycerid 0,91 mmol/L 0,45-2,6 P-Kolestrol 6,2* mmol/L 2,9-6,1 P-HDL-kolestrol 1,4 mmol/L 0,8-2,1 fP-LDL-kolestrol 4,3 mmol/L 1,2-4,3 fP-LDL/HDL-kol(kvot) 3,0 0,4-6,6 S-TSH (Dx1) 1,7 mE/L 0,4-3,5 S-Testosteron 8,9* nmol/L 10-30 S-SHBG 28 nmol/L 15-56 S-Prolaktin 9,3 mikrog/L 3-13 S-LH 8,5 mikrog/L 1,2-9,6 Blodtryck (105/60) Längd = 170 cm Vikt = 76,8 kg BMI = 26,6 (övervikt) Sådär nu har jag skrivit av allt från pappret, men ser nu att Apokvoten fattas (även om jag bad om att få med den). Efter att ha kollat på din snabbkurs om kolestrol så verkar jag ha rätt bra värden (som självklart går att förbättras ytterligare) och då har jag bara kört på LCHF i drygt 2 veckor. Dock vet jag inte Apokvoten som sagt. Hur får jag reda på den? Självklart började doktorn klaga på kolestrolvärdet som låg på 6,2 och ville typ få in mig på en fettsnål diet, vilket var ganska väntat. Men deras kostråd bryr jag mig inte om. Så jag lyssnade inte så noga. Däremot tyckte hon att testosteronet var rätt lågt och skickade en remiss till en androlog. Det kan ju vara en bra idé. Så även om rekommendationerna för kosten är värdelös i jämförelse med LCHF, så kan dem ju ändå hjälpa till på andra håll och kanter som inte har med kosten att göra. Några få saker till som jag undrar över som jag inte fick svar på tidigare idag är följande: Varför har jag en röd näsa? Det har varit så permanent sen typ år 2008. Vad kan vara orsaken till en vit beläggning på tungan? Hur får man bort skiten? Hur som helst jag skulle vilja veta era synpunkter på detta. Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar Calle Har du kollat fasteinsulin och c-peptid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts