Jump to content

Nytt kolesterolprov - hur ska jag tänka nu?

Koljoxen

Recommended Posts

För ett halvår sedan hade jag en hjärtkärlhändelse som visade sej inte vara det. Jag tog iallafall kolesterolprov som visade alldeles för höga värden, tot 12,1 ldl 8,3 apo 0,84. Bra tri och högt hdl. Detta efter fem år med lchf. Jag hade en lång tråd i detta forum då och fick bra hjälp. Jag lyckades utverka av min läkare att avvakta med statiner, lägga om kosten och ta nya prov om ett halvår, vilket är nu snart.

Jag har två undringar:

För det första har jag läst att det är bra att vara fastande i 20 timmar innan provtagning, men jag som underviktig som aldrig fastar kan det stressa kroppen och hur påverkas provet då?

Min andra fråga handlar oxå om stress. Jag läste i en tråd här att Ravnskov menar att stress kan fördubbla kolesterolet på en halvtimma. Och jag som redan är så stressad inför detta prov. Hur ska jag tänka? Jag är en tant på 58 år, underviktig men annars frisk.

Det var inte min mening att göra dig mer stressad :(

En liten rättelse bara. Ravnskov skriver upp till 50% och det är bara hälften mot det dubbla. Det innebär också att det inte behöver bli en sådan ökning.

Övriga funderingar hoppas jag någon annan kan svara på.

Det var inte min mening att göra dig mer stressad :(

En liten rättelse bara. Ravnskov skriver upp till 50% och det är bara hälften mot det dubbla. Och det innebär också att det inte behöver bli en sådan ökning.

Övriga funderingar hoppas jag någon annan kan svara på.

Ok, tack! Lite lättad...

Det är främst triglyceriderna som påverkas av att vara ickefastande.. LDL i någon mån.

Se till att provet tas på morgonen då har du fastat hela natten.

Egentligen räcker det med  6 timmar.. men då har man dubblat den tiden för säkerhets skull.. dvs 12 timmar.

• Like 2

Det är främst triglyceriderna som påverkas av att vara ickefastande.. LDL i någon mån.

Se till att provet tas på morgonen då har du fastat hela natten.

Egentligen räcker det med  6 timmar.. men då har man dubblat den tiden för säkerhets skull.. dvs 12 timmar.

Ok, då gör jag så. Stressad kommer jag att vara i vilket fall. Jag återkommer när jag har fått provsvar..om jag överlever..

• Like 1

• 4 weeks later...

Hej igen!

Nu har jag fått nya provsvar, ca åtta månader efter de förra.

Total då: 12,1. Nu: 10,0

Hdl: 2,36. 2,44

Ldl: 8,3. 6,2

Tri: ? 0,9

Apo: 0,84. 0,81

Jag gjorde ju en rätt ordentlig kostomläggning och hade väl hoppats att värdena skulle ha blivit lite bättre, men jag känner mej inte orolig längre och jag har inga andra riskmarkörer för hjärt/kärl överhuvudtaget. Jag får väl fortsätta på den inslagna banan även om jag saknar smöret...

• Like 3

Hej igen!

Nu har jag fått nya provsvar, ca åtta månader efter de förra.

Total då: 12,1. Nu: 10,0

Hdl: 2,36. 2,44

Ldl: 8,3. 6,2

Tri: ? 0,9

Apo: 0,84. 0,81

Jag gjorde ju en rätt ordentlig kostomläggning och hade väl hoppats att värdena skulle ha blivit lite bättre, men jag känner mej inte orolig längre och jag har inga andra riskmarkörer för hjärt/kärl överhuvudtaget. Jag får väl fortsätta på den inslagna banan även om jag saknar smöret...

Mm.. vi är flera som har värden som gör att läkare automatiskt skriver ut statiner!

I ditt fall så stiger HDL.. det är för det mesta bra!

Själv var jag uppe på 10,2.. med lågt HDL.. det är i princip sämre.. iallafall statistiskt.

Jag har överhuvudtaget slutat oroa mig för detta.. de där 4 extra dagarna skiter jag fullständigt i!

Har mer gått över till att fundera på vad jag gör utav resten utav mitt liv.. redan fyllt 60, min mor är bipolär och min far har fått en idiopatisk lungsjukdom som troligen gör att han inte lever när jag själv går i pension?

Varje ålder har sina problem att brottas med!

• Like 1

Jag pratade med min läkare och förklarade att jag inte är intresserad av statiner. Hon sa att det är helt mitt beslut och att hon inte tänker försöka övertala mej. Nu lägger jag det här bakom mej och övergår till att lösa resten av världsproblemen! Tack för all stöttning!

Mm.. kan man ha en bra dialog med sin läkare så är det att föredra.. iallafall om man har samma läkare för det mesta!

För vi skall aldrig förneka deras kompetens.. och rätt som det är så behöver vi deras sakkunskap/remisskrivning.. däremot så tror jag att det bästa utfallet är om både läkare och patient talar med samma tungor!

• Like 1