bingokalle Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Hej alla! Jag börjar misstänka att jag har psoriasis. Det manifesterar sig i form av utslag i ansiktet - hydrokortison hjälper oerhört men jag skulle gärna vilja vara utan steroider. Jag har hittat några trådar här som behandlar det hela och jag är lite kluven till vad som gäller vid ägg? Enligt detta klipp: http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3303638 som cirkulerar här på forumet ska man hålla sig borta från ägg. Vissa andra menar på att man kan äta ägg. Vad gäller? Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Hej, kan inte svara på detaljerna i din fråga. Men min sambo har psoriasis med utslag och värk. Efter några veckor på lchf så kunde han sluta med värktabletter och huden är mycket bättre. Han går fortfarande och solar men förbättringen är ändå enorm. Han äter mycket ägg och på veckorna blir det nog lite halvdant med lchf på lunchen. Så jag rekommenderar dig att prova dig fram. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bingokalle Posted July 19, 2016 Author Share Posted July 19, 2016 Hej, kan inte svara på detaljerna i din fråga. Men min sambo har psoriasis med utslag och värk. Efter några veckor på lchf så kunde han sluta med värktabletter och huden är mycket bättre. Han går fortfarande och solar men förbättringen är ändå enorm. Han äter mycket ägg och på veckorna blir det nog lite halvdant med lchf på lunchen. Så jag rekommenderar dig att prova dig fram. Tack för svar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 När man kör ett autoimmunt protokoll tar man även bort ägg p g a lysozymet i äggvitan. Många med psoriasis är överkänsliga mot det, men inte alla. Nattskatteväxter typ paprika och solaninväxter typ potatis som nämns i inslaget är också kända bovar i autoimmunitetssjukdomar. Enda sättet att säkerställa är göra ett test eller att prova om du blir bättre av att utesluta och se om man blir bättre. Vad det gäller ägg, brukar man prova med att återintroducera först med äggula när man är har läkt ut såpass att man kan börja återintroducera livsmedel. Jag utgår från att du redan idag äter någon typ av spannmålsfri lowcarb. Om inte är det absolut spannmålen som ska ut först. Krya på dig! Edit: En studie med hudkräm innehållande koffein visade förbättringar, så dricker du kaffe kan du ju prova att lägga kaffe på drabbade partier. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Min pappa har kraftig psoriasis och upplever att grönt te (att dricka) hjälper. Likaså att smörja med ringblomssalva. Däremot vägrar han prova glutenfritt, äggfritt och annat fritt för det är bara "religösa fanatiker"som håller på så. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Naturligtvis så förespråkar jag LCHF, med stora bokstäver för både det ena och det andra, men om sanningen ska fram så funkar enbart glutenfritt mycket bra på Psoriasis, och många blir hjälpta av enbart detta. Men om sanningen ska fram igen, så har jag en känsla av att andra problem kan uppstå efter ett tag (inte på grund av det glutenfria utan på grund av det autoimmuna i kroppen) som ledbesvär och magproblem, och då är det LCHF eller Paleo som gäller. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bingokalle Posted July 22, 2016 Author Share Posted July 22, 2016 Hej igen! Missade att jag fått alla dessa svar, tack för dem! Jag forskade runt lite själv och fann ett youtube-klipp: Som i sin tur ledde mig till denna: http://www.thepaleomom.com/the-autoimmune-protocol/ En helt ny värld har öppnat sig för mig tror jag. Tack igen! EDIT: Apropå ägg, så hittade jag till denna: http://thepaleodiet.com/paleo-diet-podcast-eggs-can-trigger-allergies-autoimmune-disease/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tkarls Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Grattis. Du har hittat den heliga gralen. Sarah Ballantyne aka the paleo mom vet vad hon pratar om! Hittade det själv för över ett år sen nu. Inte psoriasis men annan troligen autoimmun hudsjukdom. http://blogg.autoimmuneprotocol.se/aip/min-historia/ Mitt råd är enkelt. 100% all in. Inget fusk. Läs innehållsförteckningen minutiöst. Tex potatis finns överallt. Se även http://www.thepaleomom.com/modifying-paleo-to-treat-psoriasis/ Då tyvärr hudsjukdomar verkar vara det som kräver mest commitment... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Här är ett videoklipp om att kollodialt silver med kombination med MSM kan hjälpa mot psoriasis. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ostberg71 Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Hej, Ganska ny på LCHF. Har kört väldig strikt LCHF i bara 3 veckor, är i ketos sedan 2 veckor (blodmätare). Gått ner 6 kg, från 83 till 76. För en vecka sedan upptäckte jag att min psoriasis på armbågarna nästan helt har försvunnit . Lite tidigt att dra slutsatser förstås men än så länge mycket positivt .. PS: Hydrokortison hjälpte mig så länge jag använde det, men när jag slutade "blommade" det upp kraftigare än tidigare bara 3 dgr efter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AlexmenBet Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 I dagens tidning annonseras om att man for 150:- kan hora Annika Dahqvist forelasa i Umea. "Lakaren annika Dahlqvist foreslaser om viktkontroll, om hur man blir fri fran diabetes och andra kroniska sjukdomar genom att ata LCHF..." Vad syftar "andra kroniska sjukdomar" pa? Sen undrar jag over forumuleringen "fri fran", att det finns diabetiker som sager sig ma battre av LCHF har jag hort, men vilka studier har gjorts som visar att man verkligen blir fri fran diabetes och andra kroniska sjukdomar genom att ata LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Man kan välja att lägga tid på att lära sig läsa studier hit och dit (det gäller att förstå innebörden, upplägget, syftet, vem som är finansiär...) eller så tar man del av vanliga människors erfarenheter och de är måååånga, förmodligen väldigt många fler än de som deltar i studierna. Oavsett vilket får man lägga ihop för och emot och själv dra slutsatser hur man ska leva, var man ska lägga sina pengar, vilken metod man ska prova... Det finns som jag ser det ingen annan väg. Sedan kan jag hålla med om att vissa formuleringar kan vara bättre/sämre än andra. "Symptomfri" kanske är ett bättre ord än "fri från" vad det gäller diabetes (gäller även t ex nässpray vid förkylning också). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted October 2, 2016 Share Posted October 2, 2016 I dagens tidning annonseras om att man for 150:- kan hora Annika Dahqvist forelasa i Umea. "Lakaren annika Dahlqvist foreslaser om viktkontroll, om hur man blir fri fran diabetes och andra kroniska sjukdomar genom att ata LCHF..." Vad syftar "andra kroniska sjukdomar" pa? Sen undrar jag over forumuleringen "fri fran", att det finns diabetiker som sager sig ma battre av LCHF har jag hort, men vilka studier har gjorts som visar att man verkligen blir fri fran diabetes och andra kroniska sjukdomar genom att ata LCHF? Denna användare verkar vara en bot. Skriver helt osammanhängande trådinlägg utan koppling till ursprungsämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filipagirl Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Jag äter mycket ägg och på den månaden jag nu sysslat med LCHF så är min psoriasis avsevärt bättre Så tror inte det har med saken att göra. Men alla kroppar reagerar ju olika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts