Jump to content

Söker LCHF-tips till båtsemestern

Arkstedt

Recommended Posts

Jag är uppvuxen med många och långa båtsemestrar (på den gamla goda tiden innan lchf), då maten allt som oftast bestod av vitt bröd med räkost, riskakor, fiskbullar, findus färdiga köttfärssås, pulversoppa och burkskinka. I mångt och mycket alltså mat som är direkt olämplig lchf-kost men som passar utmärkt på båt då råvarorna inte behöver förvaras kylt och de håller länge, så man kan bunkra när man ligger i hamn och förbruka råvarorna när man ligger i naturhamnar.

Jag har nu gått och skaffat mig en segelbåt (med ett litet kylskåp, grill och gasspis) och det vankas segelsemester på en vecka eller två, men nu har frågan dykt upp - vad ska vi äta? Vad brukar ni äta på båtsemestern? 

Alla tips på recept och rimliga båt-råvaror mottages tacksamt. Bonuspoäng för allt lättlagat med litet anspråk på utrymme i kylskåp och med lagom lite disk

Mina spontana idéer nedan;

Frukost

Fröknäcke med räkost/baconost (behöver lagas i förväg)

Turkisk yoghurt med mandlar (inte optimalt pga kylutrymme)

Lunch/Middag

Grillat kött/fisk/haloumi + sallad + sås

bacon och ägg/omelett

färdiga köttbullar med strimlad vitkål

Snacks/fika/efterrätt

Tapenade utan kex

Rökta musslor i olja (8,2g/100g)

Ölkorv

viltsnacks

Makrill i tomatsås håller sig utan kyl. Tonfiskkonserver. Färdigköpt majonnäs bör klara sig relativt bra, eftersom den inte säljs som kylvara i affärerna. Kokosmjölk eller kokosgrädde klarar sig utan kyl. MCT-olja är en slags kokosfett. Det är flytande och säljs på flaska, så det kan vara lättare att ta med än vad vanligt kokosfett är. Grönsaker kan klara sig ett par dagar utan kyl, lite beroende på hur varmt det är. Även smör kan klara sig i rumstemperatur ett par dagar. 

En nödrätt som följt mig genom livet. Fräs hackad lök. Blanda ner tonfisk från burk. Rör i krossade tomater. Komplettera med lämplig fettkälla och grönsaker. 

Tärna valfri hårdost eller fetaost. Varva i en burk med strimlat citronskal, rosépeppar och oregano. Häll olivolja över. Håller sig ett par veckor i rumstemperatur. Olivoljan kan återanvändas till salladsdressing. 

Byt yoghurt mot creme fraiche eller fullfet smetana, så får du mer energi per kylutrymme.

Byta sallad mot mer närings- och energitäta grönsaker? Avokado, oliver och soltorkad tomat?

Byta fröknäcke mot puma? Pålägg Utan MackA. T ex avokado med räkost på.

Torkat kött i fler former än enbart viltsnacks. Rökt korv.

Go' tur! :)

• Like 2

Vi var ute i drygt tre veckor förra sommaren och då åt jag mycket ägg, avocado, chark (platta paket är bra i kylen! Annars rökt/torkat som klarar rumstemp.), babybelost, räkost, tonfisk, bacon... Grillade massor och åt med sallad, smör och sås, och ost förstås. Halloumi, feta osv.

Avokado kan köpas hårda och får mogna lugnt ombord.

Ägg och grönsaker trivs perfekt i stuvfack tex under britsar; helst under vattenlinjen så håller utrymmet sig svalt.

Köp fryst kött och lägg i kylen: drar ned elförbrukningen då det kyler i kylskåpet, samt gör att man kan äta gott kött senare i veckan utan att behöva åka in till civilisationen.

Rökt/gravad fisk i vakuumförpackning brukar man kunna hitta med ganska långt hållbarhetsdatum och tar lite plats i kyl. Ät med tex pepparrot och avokado. 

Bullens pilsnerkorv förstås. Helt underbara korvar, 3% kolhydrater. 8st korvar i en normalstor burk, ätes med fördel med gaffel direkt ur kastrullen. Barndomsminnena bubblar :)

Nötter och mandlar, och återigen: ost och oliver..

Citron för att smaksätta både sallader, avokado och vattnet!

• Like 3