Jump to content

Från 175 kg till 126 kg, men magen är fortfarande nästan lika fet!?

JimmyC

Recommended Posts

MhJwcII.png

Började på 175 kg och väger i dag 126 kg och min kropp ser ut som ovan i dag. Skinnet hänger på överarmarna men underarmarna är det tight och själva underarmarna är jättesmala utan några direkta muskler. Mina underben ser ut som alkisben, smala och utan muskler, medan låren är muskulösa och feta på samma gång, speciellt nära överdelen (insidan) mot knät, där har jag som en fettsamling. Min mage går in upptill på sidorna medan den hänger över både fram och på sidorna.

Detta trots att jag cyklar 1.5 mil per dag och äter strikt, STRIKT, LCHF med maximalt 1-2% kolhydrater per dag. Äter som jag ska då jag har räknat ut min basalomsättning och justerar den efter min viktnedgång.

Äter för lite proteiner om man ser till det som "experter" rekommenderar. Jag äter mellan 0.5 till 0.8 g per kilo kroppsvikt som jag läst att man ska äta om man har stor övervikt. Tror dock att det är negativt för mina muskler för jag tycker mig ha tappat en hel del, främst på underbenen trots att jag cyklar varje dag. Man ser verkligen mina muskler bak på underbenen. Ser ut som en sådan där staty som inte har underhudsfett.

Jag går ner i vikt men inte i omfång när det gäller magen eller låren. Har bara gått ner 3-4 cm på 12 mån trots att jag gått ner 30 kg på denna tid.

Har läst att för lite protein gör att cellerna släpper i från sig vatten och att detta samlas i buken men också i vissa fall även i låren. Svältande barn i Afrika uppvisar detta fast då i bara buken.

Vet inte vad jag ska göra. Har lite problem med ryggen (gammal skada så jag har svårigheter att göra situps vilket är något jag borde göra för att stärka upp magmuskulaturen.

Vill få bort fettet runt magen och låren men det går ju inte att punktförbränna.

Mina magsäck har krympt och jag kan inte äta mer mat än det jag äter i dag för då mår jag illa. Att äta proteinpulver vill jag inte göra för då går kolhydraterna upp vilket gör att viktnedgången avtar. Är jättekänslig för kolhydrater. Kan bara äta 5-8 g. Allt över det och vikten står still.

• Like 1

Provat periodisk fasta? Dricker du mycket té och kaffe och har du provat minska? Hur är det med stress och nattvila? Ditt psykiska välmående? Hur funkar magen?

Situps kan vara riktigt dåligt för ryggen vad jag vet. Finns nog bättre alternativ t ex att hänga i en stång med händerna och häva upp benen. Läs på först så att du inte gör ryggen sämre.

• Like 2

Du har gjort ett superbra jobb med vikten och det låter toppen att du fortsatt går ner. Hur stora problem har du med ryggen? 

Jag tycker du skulle kunna testa att börja med styrketräning. Dels är det bra träning för hela kroppen och brukar rekommenderas när man har ryggproblem

Men sen är det också ett superbra komplement till viktminskningen, för att kroppen omformas och du kan byta fett mot muskler. 

• Like 3

Bra jobbat med vikten hittills! För mig låter det som att du har en hormonell obalans. Har du möjlighet, så kolla upp dina nivåer av testosteron och östrogen? Tyvärr tänker man mest på kvinnor i klimakteriet när man hör hormonella obalanser, men faktum är att det inte sällan drabbar även män.

Sen påverkar stress även hormonerna och bidrar till bukfetma t ex.

Träning är en marginell del i viktminskning men jätteviktig för hälsan. Magen går att träna på många olika sätt förutom sit-ups, omvänd planka t ex är skonsam för ryggem men ger bra belastning för magen.

• Like 3

Bra jobbat med vikten hittills! För mig låter det som att du har en hormonell obalans. Har du möjlighet, så kolla upp dina nivåer av testosteron och östrogen? Tyvärr tänker man mest på kvinnor i klimakteriet när man hör hormonella obalanser, men faktum är att det inte sällan drabbar även män.

Sen påverkar stress även hormonerna och bidrar till bukfetma t ex.

Träning är en marginell del i viktminskning men jätteviktig för hälsan. Magen går att träna på många olika sätt förutom sit-ups, omvänd planka t ex är skonsam för ryggem men ger bra belastning för magen.

Eftersom JimmyC just tar upp kroppens form efter viktnedgång skulle jag säga att träning inte alls är en marginell del i viktminskningen. Visst, man går ner i vikt lika lätt utan träning. Men man riskerar att tappa både muskler och fett. Om man vill forma kroppen snyggt och samtidigt bevara sin, så viktiga, muskelmassa är styrketräning till stor nytta. Jag har själv testat att gå ner några kg utan träning och med styrketräning. När jag gick ner utan träning blev jag smalfet och platt om rumpan och fick t.om ont i rumpan när jag satt länge   :). Med styrketräning tappade jag istället fett på hela kroppen medan min muskelstyrka och volym inte minskade märkbart (mkt bättre sittkomfort :).

• Like 3

Angelico: Du tolkade uppenbarligen mitt inlägg som anti-träning på något vis, vilket är trist. Det är just kopplingen mellan träning och viktminskning jag vill komma bort från - inte träningen i sig. Jag förtydligar, träning är jätteviktig för hälsan. Jag tänker inte argumentera mot dig att det går att forma kroppen med träning men på samma sätt som med hur kroppen svarar på kostförändringar är individuellt, så är det individuellt hur kroppen svarar på träning. Jag kan t ex aldrig få fram sexpacket på magen eftersom jag har ett hudlager med underhudsfett som inte försvinner. Jag var nere på 19 i BMI när jag vägde som minst i ett seriöst experiment att få fram magrutorna. Närstående började påpeka att jag började se anorektisk ut. Jag hade också tränat styrketräning med extra fokus på magen så att jag "borde" haft magrutor, När jag lyfte upp huden så att den sträcktes kom magrutorna fram de gör de även nu med BMI på mellan 21-22. Detta trots att jag inte längre tränar magen lika fokuserat. Jag var tidigare under mina överviktiga år jämntjock över hela kroppen men hade en prominent muffinsmage. Med LCHF blev den mindre framträdande och efter att ha börjat med hormontillskott för att komma tillrätta med obalans har det blivit ännu bättre. Enda sättet att komma åt återstående underhudsfett är antingen kirurgi eller hormonkorrigerande kostupplägg vilket jag håller på med, även om livet sätter lite käppar i hjulet lite då och då.

Jag har i hela mitt vuxna liv tränat. I perioder mer intensivt än i andra och kan konstatera att det är kosten som är det som ger resultatet när det gäller vikten, men att träningen är viktig även där, men mer för att den hjälper till med stresshanteringen.Den hjälper också preventivt med minskade skador i och med att man orkar hålla kroppen i bra hållning, vilket hjälper hela organismen från topp till tå  :). De kvällar jag rider lektion t ex kan ge 0,5 kilos nedgång över natt, medan ett gympapass som mest givit ett par hektos nedgång. Det tillskriver jag (rätt eller fel) den totala avkoppling ridningen ger - den totala fokus i nuet som helt kopplar bort vardagen. Den hormonpåverkan det ger hjälper kroppen att återhämta sig tror jag. Men för den skull, slutar jag inte med att träna mina gruppträningspass, EFIT, seniorträning mm som ger ett brett spektra av träning. De flesta av mina klienter i min roll som kostrådgivare eller mina vänner och bekanta har varken tid eller pengar att lägga på den mängd träning som de skulle behöva för att kunna forma kroppen på önskat sätt. Jag rekommenderar alltid tung styrketräning om det inte finns begränsande skador (jag kan ej rehab). I de pass jag själv håller för seniorer kör vi så tungt det går utefter individen förmåga och jag ser resultaten även för gruppen 60+. Det är helt underbara resultat de får  :) Käppar som kan slängas, backar som kan cyklas hela vägen, strumpor som kan dras på stående  mm. Det tar lite längre tid än för yngre men de har inte lika bråttom  ;)

Jag tycker att det är fantastiskt när man som du Angelico har lyckats med bedriften, tummen upp för dig! Det jag månar om är att för dem som av någon anledning inte når dit de vill kan behöva se att det också kan finnas andra problem som man kanske inte tänkt på.

• Like 3

Angelico: Du tolkade uppenbarligen mitt inlägg som anti-träning på något vis, vilket är trist. Det är just kopplingen mellan träning och viktminskning jag vill komma bort från - inte träningen i sig. Jag förtydligar, träning är jätteviktig för hälsan. Jag tänker inte argumentera mot dig att det går att forma kroppen med träning men på samma sätt som med hur kroppen svarar på kostförändringar är individuellt, så är det individuellt hur kroppen svarar på träning. Jag kan t ex aldrig få fram sexpacket på magen eftersom jag har ett hudlager med underhudsfett som inte försvinner. Jag var nere på 19 i BMI när jag vägde som minst i ett seriöst experiment att få fram magrutorna. Närstående började påpeka att jag började se anorektisk ut. Jag hade också tränat styrketräning med extra fokus på magen så att jag "borde" haft magrutor, När jag lyfte upp huden så att den sträcktes kom magrutorna fram de gör de även nu med BMI på mellan 21-22. Detta trots att jag inte längre tränar magen lika fokuserat. Jag var tidigare under mina överviktiga år jämntjock över hela kroppen men hade en prominent muffinsmage. Med LCHF blev den mindre framträdande och efter att ha börjat med hormontillskott för att komma tillrätta med obalans har det blivit ännu bättre. Enda sättet att komma åt återstående underhudsfett är antingen kirurgi eller hormonkorrigerande kostupplägg vilket jag håller på med, även om livet sätter lite käppar i hjulet lite då och då.

Jag har i hela mitt vuxna liv tränat. I perioder mer intensivt än i andra och kan konstatera att det är kosten som är det som ger resultatet när det gäller vikten, men att träningen är viktig även där, men mer för att den hjälper till med stresshanteringen.Den hjälper också preventivt med minskade skador i och med att man orkar hålla kroppen i bra hållning, vilket hjälper hela organismen från topp till tå  :). De kvällar jag rider lektion t ex kan ge 0,5 kilos nedgång över natt, medan ett gympapass som mest givit ett par hektos nedgång. Det tillskriver jag (rätt eller fel) den totala avkoppling ridningen ger - den totala fokus i nuet som helt kopplar bort vardagen. Den hormonpåverkan det ger hjälper kroppen att återhämta sig tror jag. Men för den skull, slutar jag inte med att träna mina gruppträningspass, EFIT, seniorträning mm som ger ett brett spektra av träning. De flesta av mina klienter i min roll som kostrådgivare eller mina vänner och bekanta har varken tid eller pengar att lägga på den mängd träning som de skulle behöva för att kunna forma kroppen på önskat sätt. Jag rekommenderar alltid tung styrketräning om det inte finns begränsande skador (jag kan ej rehab). I de pass jag själv håller för seniorer kör vi så tungt det går utefter individen förmåga och jag ser resultaten även för gruppen 60+. Det är helt underbara resultat de får  :) Käppar som kan slängas, backar som kan cyklas hela vägen, strumpor som kan dras på stående  mm. Det tar lite längre tid än för yngre men de har inte lika bråttom  ;)

Jag tycker att det är fantastiskt när man som du Angelico har lyckats med bedriften, tummen upp för dig! Det jag månar om är att för dem som av någon anledning inte når dit de vill kan behöva se att det också kan finnas andra problem som man kanske inte tänkt på.

Magrutor och superlåg fettprocent var inte alls det jag skrev om, utan något du nu tar upp.

Styrketräning kan tillföra lite mer muskler på kroppen, vilket kan hjälpa till när man vill förändra sina proportioner, så som JimmyC skriver om i sin inledande post.

• Like 1

Jag äter redan enligt 16:8. Dricker två koppar kaffe per dag och det tänker jag fortsätta med. Stressar inte och sover 7 timmar per natt. Har inga psykiska problem och magen fungerar som den ska. Har avföring 2 gånger per vecka.

Något fel är det dock eftersom magomfånget bara minskat 3-4 cm på 12 mån trots 30 tappade kilon. Blir ingen skillnad med styrketräning för det kan omöjligt och magiskt rå på det som en viktminskning inte klarar.

Ska testa omvända plankan en månad och se om det blir något resultat.

Ni som har en personlig dialog kan starta en egen tråd eller ta det via PM.

• Like 2

Det är högst individuellt hur ofta man gör nummer två, allt från ett par gånger per dag till ett par gånger i veckan. Vad man ska vara uppmärksam på är om det förändras, då bör man ta reda på varför.

Äter man bra mat så tar kroppen upp den och avföringen blir mindre om mer sällan så jag ser det som att ni som skiter oftare äter fel/sämre mat. ;)

• Like 1

Här har du en till.. maggen sitter där den alltid suttit!

Du har blivit smalare i ansiktet säger de till mig.. jag hade hellre blivit av med maggen!

Utiallaffall.. det är till väldigt stora delar hormoner som bestämmer var fett skall lagras!

Magfett är typiskt stresshormonrelaterat.. lättare sagt än gjort att byta socioekonomisk miljö.. lättare att att börja med LCHF!

• Like 1

Angelico: Du tolkade uppenbarligen mitt inlägg som anti-träning på något vis, vilket är trist. Det är just kopplingen mellan träning och viktminskning jag vill komma bort från - inte träningen i sig. Jag förtydligar, träning är jätteviktig för hälsan. Jag tänker inte argumentera mot dig att det går att forma kroppen med träning men på samma sätt som med hur kroppen svarar på kostförändringar är individuellt, så är det individuellt hur kroppen svarar på träning. ...

Jag tänkte precis som Angelico att det var anti-träning. Fokuset i hans inlägg gäller ju inte hur han mår utan hur hans kropp ser ut. Har läst mycket här utan att vara särskilt aktiv och tycker att det läggs lite för mycket fokus på kilon och hormoner.

Tycker att man gör många en björntjänst som lägger så lite fokus på träning för att få en attraktivare kropp. Som man så gör det stor skillnad för det man ser i spegeln om man kör tung styrketräning. Tycker personligen att större axlar och bröstkorg gör att magen inte blir lika framträdande i jämförelse.

• Like 1

Veteran föreslog intermittent fasta ovan.  Verkar vara det enda vettiga. Om du tvekar, mät fasteinsulin. Om det ligger under 5, helst 3, kan magen försvinna, annars gissar jag att  du får leva med den större magen.

Själv vattenfastade jag  5 dar i veckan 3 veckor i rad nu i April -16. Midjan minskade då med 7 cm, från 104 till 97 cm och vikten från 92 till 83 kg.  Ca 3 år tidigare  minskade jag ordentligt med LCHF, men efter 6 månader blev det platå  och började även krypa upp igen. Långt innan dess vägde jag 76 kg i 30 år. Fasteinsulin låg lite över  7 när vikten stod stilla.

Nu har jag gått upp från 83 till 84 kg och tänker ta en ny 5 dars fasterunda  får att komma under 80kg och 92 cm midja.   Eftersom jag äter LCHF blir det lätt att börja  vattenfasta. Vatten helst med citronsmak och lite havssalt.  Gissar att fasta är nödvändigt om fettet "suttit för länge". Började gå upp  före 50 när jag slutade röka,  så fettet har suttit  i över 20 år nu.   Själv provade jag vattenfasta efter att ha läst Jason Fung's blogg och hans vettiga förklaringar. Vad Fung skriver  stämmer perfekt, åtminstone för mig!

Att fasta 16 timmar per dygn är bra, men kan knappast få ned insulinet tillräckligt lågt för att minska insulinresistensen, åtminstone inte  på några månader och om vikten funnits många år.   En 3 dagars vattenfasta där du själv mäter blodsocker varje morgon tills det ligger under 4  innebär däremot att levern töms på glykogen, varefter vikten  minskar  varje dag, utan att man blir trött och kall som med lägre kalorier på en icke ketogen kost. Märk väl att morgonsockret brukar gå upp dag 1 och dag 2, då levern töms vid det gradvis lägre insulinet så att det ser ut som om det går åt "fel håll". När du fastar längre än 3-4 dar, öka  i etapper för att bli van (IF) och glöm inte bort bra med salt (oraffinnerat grått salt)  och buljong i ökande mängd sista två dagarna innan fastan bryts!  Fastan är den ultima ketogena dieten, enda snabba vägen att få ned insulinresistensen så att  bukfett och annat "gammalt fett"  kan  förbrännas ordentligt. Om du börjar, mät midjan ofta så du vet att det funkar !  Att fasta t.ex 10 dar direkt kan vara farligt av flera anledningar, och att fast mindre än 2 dar  har knappast  ingen effekt på "svåra fall" som jag iaf!

• Like 2

Det där verkar intressant, sten b! I slutet av 80-talet och under 90-talet fastade jag varje vår. Då var det under 400kcal/dygn som gällde, dvs vatten och buljong (det fanns ju fastepaket med morotsjuice men det var så äckligt). Ska banne mig kolla Jason Fung. Tyvärr är det ofta videos och jag tycker det är jobbigt att titta på, vill hellre ha text, men det kan vara värt att offra sig av din beskrivning att döma.  :)

Det där verkar intressant, sten b! I slutet av 80-talet och under 90-talet fastade jag varje vår. Då var det under 400kcal/dygn som gällde, dvs vatten och buljong (det fanns ju fastepaket med morotsjuice men det var så äckligt). Ska banne mig kolla Jason Fung. Tyvärr är det ofta videos och jag tycker det är jobbigt att titta på, vill hellre ha text, men det kan vara värt att offra sig av din beskrivning att döma.  :)

Jason har massor med artiklar också. Här 4 länkar till  översatta artiklar på KD, sen får du söka på hans blogg med engelsk text.

http://www.kostdoktorn.se/hur-du-fixar-din-trasiga-metabolism-genom-att-gora-precis-tvartom

http://www.kostdoktorn.se/misslyckandet-for-the-biggest-loser-och-succen-med-den-ketogena-studien

http://www.kostdoktorn.se/varfor-termodynamikens-forsta-huvudsats-ar-hogst-irrelevant

http://www.kostdoktorn.se/de-8-basta-viktminskningsknepen

• Like 3

Det finns en ny bok av Dr. Jason Fung "The Obesity code"som kom ut nu under året. 

• Like 1

Har också problem att fettet sitter kvar runt magen, eller ännu värre runt levern och mina inre organ. Som ger det där större midjemått. Har förstått att det är här man släpper sist. Kan också tänka mig att det reflektera att man har för mycket insulin och insulinresistens kvar. Har kört en del 16:8 med rätt så låg kolhydrat men det räcker för min del enbart att inte går upp i vikt... 

Så tror det behövs olika "åtgärder" att bryter insulinresistensen och det beror mycket på hur metabola sjuk man är och hur länge man har varit det. 

Så jag försöker för nuvarande med en ketogen diet men har slutat fasta för att underlätta ketoadaptering och minskar stressfaktorn som fastande innebär. Har tyvärr gjort en del avsteg under semestern på resande fot .. 

Sen är det ju alltid värt att pröva långtidsfasta typ 7 dagar eller mer. Har inte testad själv men det finns massor med diskussioner och trådar kring ämnet. 

Tror det hjälper om man verkligen fokuserar på att minska sitt insulin och allt som kan höja det (stress, sömnbrist, kolhydrater, protein) istället för att enbart fokusera på kolhydrater. 

Sen tror jag också att man faktiskt ska klappa sig på axlarna när man tappar så pass mycket vikt och även kan bibehålla viktminskningen. Kroppen behöver tid för skälvläkning och de flesta eller en stor del av oss har varit metabolt sjuka i många år...

• Like 1

MhJwcII.png

Började på 175 kg och väger i dag 126 kg och min kropp ser ut som ovan i dag. Skinnet hänger på överarmarna men underarmarna är det tight och själva underarmarna är jättesmala utan några direkta muskler. Mina underben ser ut som alkisben, smala och utan muskler, medan låren är muskulösa och feta på samma gång, speciellt nära överdelen (insidan) mot knät, där har jag som en fettsamling. Min mage går in upptill på sidorna medan den hänger över både fram och på sidorna.

Detta trots att jag cyklar 1.5 mil per dag och äter strikt, STRIKT, LCHF med maximalt 1-2% kolhydrater per dag. Äter som jag ska då jag har räknat ut min basalomsättning och justerar den efter min viktnedgång.

Äter för lite proteiner om man ser till det som "experter" rekommenderar. Jag äter mellan 0.5 till 0.8 g per kilo kroppsvikt som jag läst att man ska äta om man har stor övervikt. Tror dock att det är negativt för mina muskler för jag tycker mig ha tappat en hel del, främst på underbenen trots att jag cyklar varje dag. Man ser verkligen mina muskler bak på underbenen. Ser ut som en sådan där staty som inte har underhudsfett.

Jag går ner i vikt men inte i omfång när det gäller magen eller låren. Har bara gått ner 3-4 cm på 12 mån trots att jag gått ner 30 kg på denna tid.

Har läst att för lite protein gör att cellerna släpper i från sig vatten och att detta samlas i buken men också i vissa fall även i låren. Svältande barn i Afrika uppvisar detta fast då i bara buken.

Vet inte vad jag ska göra. Har lite problem med ryggen (gammal skada så jag har svårigheter att göra situps vilket är något jag borde göra för att stärka upp magmuskulaturen.

Vill få bort fettet runt magen och låren men det går ju inte att punktförbränna.

Mina magsäck har krympt och jag kan inte äta mer mat än det jag äter i dag för då mår jag illa. Att äta proteinpulver vill jag inte göra för då går kolhydraterna upp vilket gör att viktnedgången avtar. Är jättekänslig för kolhydrater. Kan bara äta 5-8 g. Allt över det och vikten står still.

Jag gillar dina paint-skills! 

Iallafall, det första jag tänkte på är att det nog tränar dina vader mer om du går än om du cyklar med tanke på din vikt, jag har en sambo på 100+ med väldigt låg fettprocent på vaderna med det är ändå nästan en halvmeter i omkrets vilket han har fått av att promenera och vandra mycket hela livet. Vi cyklar ofta för att det är roligt och bra för konditionen men så länge man inte står upp och trampar så tar det nästan inte i vaderna alls när man har vant sig vid en viss nivå utan det är mer framsida lår som verkar bli ansträngt, det är ett bra underhåll dock för att behålla vaderna. Det vore nog effektivare träning för dig att promenera raskt eller kanske vandra med packning om dina knän tycker att det är okej, eftersom du väger såpass mycket så kommer det att bli en stor belastning av att bara ta ett vanligt steg medan när du sitter på en cykel spelar din vikt mindre roll (vilket visserligen är bra för att inte slita på lederna). Särskilt att gå i uppförsbackar tränar vaderna, du behöver inte springa för att trötta ut dem utan ta stora steg bara och pausa inte om du inte verkligen måste. Tåhävningar kan du passa på att göra hemma också när du till exempel står och lagar mat, gör inte allt på en gång bara så att du blir helt slut i vaderna. 

En sån där som man klämmer ihop är inte dyr och tränar underarmarna och går att använda hemma medan man gör annat, även att hålla i tunga saker genom att knyta händerna och spänna underarmarna snarare än överarmarna kan fungera också, jag gör tyvärr så alldeles för ofta när jag bär och har därför både större och starkare underarmar jämfört med överarmarna. 

Eftersom du har varit större så är det inte så konstigt att din mage har den form den har snarare än ballongformen som de flesta män får när de är på väg upp i vikt, det kommer nog ta ett tag för höfterna och insida lår att minska men ge inte upp utan känn efter på konsistensen eller vad man nu ska kalla det: är de lösa så håller du på att tappa omfång (mer hud än "nödvändigt") och är de mer spända så har du lagt på dig vatten eller fett som gör att huden blir spänd - eller bara ätit någonting som orsakar gas eller andra problem och uppsvullnad. 

Har du bristningar någonstans? Håll koll på hur de ser ut också, blir de blekare/minskar i storlek/ser ut att läka eller till och med kliar (symptom på att de drar ihop sig) så är du på rätt väg även om det kanske inte syns när du kollar dig själv i spegeln. 

En magövning som jag inte har märkt påverkar ryggen är "Vacuum exercise" - googla den. Kortfattat så kan man stå, sitta eller ligga och så andas man ut och drar in magen så mycket det går och håller den där samtidigt som man spänner allt vad man har i 30 sekunder och sen släpper man och andas lite, upprepas tre gånger, det går bra att göra fler gånger och inte räkna sekunderna lika noga sen när man har blivit van. Har du lite självdistans och ork kan du testa att öva på så kallad belly roll som man gör inom magdans, det kan ta rejält om man har otränade magmuskler. 

Angående dina problemområden så är de bland de segaste att få bort men håll noga koll bland annat som jag beskrev innan och ge inte upp, uppenbarligen så händer det ju grejer med minus 30 kilo! Jag gissar på att du kommer att komma till en punkt där du inte längre tappar så mycket i vikt eftersom den har blivit tillräckligt normal enligt din kropp men tappar centimeter istället så fortsätt att mäta men kanske inte så ofta om det får dig uppgiven eller omotiverad. Det är viktigt att mäta med samma förutsättningar också, till exempel innan första målet på dagen. 

• Like 2