Xiro Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Min frus syster snålar på salt sedan 4-5 år tillbaka. Anledningen är att hon vaknar på natten av att halsen är irriterad och full av slem, och det händer varje gång hon ätit mat som är normalsaltad enligt andra. På hennes "vanliga" kost, d v s den saltsnåla, har hon en del obehag av sura uppstötningar som ger halsbränna men inte så att hon tar någon medicin. Uppstötningsproblemet har hon haft i cirka 10 år. Hon vaknar ibland på natten med kramp i ena foten - detta sedan cirka 3 år. Hon bor i generationsboende där jag tror man ofta snålar på saltet för att de tror att det är bra, i synnerhet för de äldre. Och jag tror att man gjort så betydligt längre än 4-5 år. Hon lever i norra Marocko med runt 40 grader på högsommaren. Saltet som används är oftast joderat havssalt. Hon har inga sura uppstötningar när hon fastar. Jag spekulerar i att hon av trender letts att tro att man ska snåla på saltet och vant sig vid smaken av osalt mat. Det låga saltet kan vara orsaken till fotkrampen och kanske även låg magsyra som i sin tur leder till sura uppstötningar. Irritationen vid saltintag kan vara dels ovana men också att halsen är känslig av uppstötningshalsbrännan. Kanske är det så att hon blir fri från alla dessa bekymmer om hon testar att äta normalt med salt i någon vecka? Jag tänker mig att det vore perfekt att inleda testperioden med några dagar med 20-timmarsfasta för att minimera risken för uppstöningshalsbränna. Vad tror ni? Idéer och tips är välkomna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 20, 2016 Share Posted July 20, 2016 Min spontana tanke är "blandsalt", dvs salt med andra mineraler i utöver Na. Har hon testat det? Det låter som att hon skulle behöva få upp salthalten av din beskrivning att döma men kanske har svårt att göra det i ett nafs när hon inte är van. Kramper har ju ofta med brist på mineraler att göra. Jag vet att jag sett många varianter av örtsalt med diverse mineraler i, framför allt utomlands. Eller kanske Anna Hallén supersalt (1/3 havssalt, 1/3 himalayasalt, 1/3 örtsalt med kelp) kan vara nåt för att komma tillrätta med kramperna? Blir det bättre kanske hon blir mer mottaglig för att prova att sakta öka på saltet igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 20, 2016 Share Posted July 20, 2016 Magnesiumtillskott hjälper ofta mot nattliga kramper. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 20, 2016 Share Posted July 20, 2016 Jag fick en fundering om det kan ha något med munhygien att göra(fluor). När jag första gången fastade ( två dagar) så upplevde jag själv hemsk andedräkt och använde därför SB12 1-2 ggr/dag. Fungerade mycket bra så länge jag fastade men när jag började äta igen...... så sved det i hela svalget jättemycket(som halsfluss). Nästa gång jag fastade undvek jag SB12 så mycket jag kunde och använde fluorfri tandkräm då blev det inte alls halsbesvär efteråt. Kanske fluor retar slemhinnor och att det i så fall svider med saltet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted July 20, 2016 Share Posted July 20, 2016 Man bör nog passa sig för munskölj av typen SB12. Det innehåller ämnen som dödar bakterier, inklusive de bakterier man vill ha i munnen. Det finns kopplingar till hjärtfel och förhöjt blodtryck, bl a beroende på att man slår ut munbakterier som bryter ner nitrat i kosten till nitrit. Se t ex http://www.medicaldaily.com/antiseptic-mouthwash-raises-heart-attack-risk-blood-pressure-chlorhexidine-kills-good-bacteria-helps. Var rädd om dina bakterier. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 20, 2016 Share Posted July 20, 2016 Man bör nog passa sig för munskölj av typen SB12. Det innehåller ämnen som dödar bakterier, inklusive de bakterier man vill ha i munnen. Det finns kopplingar till hjärtfel och förhöjt blodtryck, bl a beroende på att man slår ut munbakterier som bryter ner nitrat i kosten till nitrit. Se t ex http://www.medicaldaily.com/antiseptic-mouthwash-raises-heart-attack-risk-blood-pressure-chlorhexidine-kills-good-bacteria-helps. Var rädd om dina bakterier. Tack för intressant läsning! Jag har insett att jag bör undvika SB12 och vara snäll mot mina bakterier. Jag beställde oreganoolja häromdagen efter tips från Martina Johansson. Det ska bli intressant att testa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 20, 2016 Share Posted July 20, 2016 SB12 eller liknande använder jag när jag går på dejt.. för säkerhets skull! Man vet alldrig huruvida man hamnar i väldigt nära situationer.. utiallafall så vill jag inte riskera att lukta skunk. Finns för övrigt risk att jag luktar acceton.. det kan/vill jag inte göra så mycket åt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 SB12 eller liknande använder jag när jag går på dejt.. för säkerhets skull! Man vet alldrig huruvida man hamnar i väldigt nära situationer.. utiallafall så vill jag inte riskera att lukta skunk. Finns för övrigt risk att jag luktar acceton.. det kan/vill jag inte göra så mycket åt. Ja, med SB12 känner man sig safe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 21, 2016 Author Share Posted July 21, 2016 Tack för era inlägg! Hon använder inga andra munhygienprodukter än vanlig tandkräm. Hon verkar nyfiken på att borsta med kokosolja och jag hoppas hon ger det en chans. Hon verkar dricka rätt lite. Typ 2 glas té och tre glas vatten, vilket utifrån storleken på glasen ger totalt ungefär 7-9 dl per dag. Jag har rådit henne att äta normalsaltad mat (enligt andra) och dricka några extra glas och gärna med en nypa salt i, och testa detta i alla fall en vecka. Har även rådit henne att dra ner på mängden bröd och att inte äta så mycket frukt. Och att försöka minska sockermängden i téet. Jag tror hon hade haft nytta av mindre volyminös mat. Bröd tar mycket plats i magen, kan knappast vara bra för den som har sura uppstötningar. Verkar detta vettigt? Nåt annat som kan vara värt att testa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Hon verkar dricka rätt lite. Typ 2 glas té och tre glas vatten, vilket utifrån storleken på glasen ger totalt ungefär 7-9 dl per dag. Jag har rådit henne att äta normalsaltad mat (enligt andra) och dricka några extra glas och gärna med en nypa salt i, och testa detta i alla fall en vecka. "Drink only when thirsty" säger en del. Själv dricker jag väldigt lite och har alltid gjort. Kanske en halv till en liter om dagen. Även på riktigt varma dagar dricker jag bara max 1 liter. Minns ett tillfälle när jag var ung, typ 20, och min syster studerade medicin. Jag berättade att jag bara hade druckit max 1 liter under de senaste dagarna. Hon blev helt förskräckt "Va! Det är ju jättefarligt!" sa hon och började genast undersöka min hud, nöp mig i skinnet ovanpå handen. Men huden gick tillbaks så fint. Vi är alla olika. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Det låter som min mängd vatten. Ca 1 dl kolloidalt silver ( outspätt ) ett par koppar fettkaffe samt mindre än en liter vatten. När det gäller vatten så är det så att fler dör av för mycket än av för litet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 22, 2016 Author Share Posted July 22, 2016 Jag är mestadels inte heller nån stordrickare. Men vad tror ni om mina idéer att prova? Eller bör hon prova nåt helt annat? Magnesiumtillskott och andra tillskott är löjligt dyra där hon bor, och än värre är det i o m att lönerna är så låga. Men havssalt och t ex pumpafrö är rimligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Har hon kollat upp sina problem hos en läkare? Man kan ha problem med magmunnen som kan ge uppstötningar, "kräkhosta" och mycket rapande. Om saltet är det viktigast kanske salt i kapselform(om det finns) är värt att prova...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts