Gå till innehåll

Recommended Posts

Innan jag började med LCHF fick jag smärtsamma benkramper när jag ätit socker eller mycket kolhydrater på kvällen. Nu när jag äter LCHF sedan ett halvår har jag än mer kramper varje natt. Alla kända råd såsom magnesium, benvärmare, whisky  osv förändrar inget. Vad beror dessa benkramper på? Har det något att göra med kärlfärändringar? Har det något att göra med proteinintaget? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ä

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft samma problem.
Efter att jag bytte ut mitt gamla salt till två olika sorter så tycks det vara näst intill puts väck.
Havssalt (när maten tillagas) och ekologiskt örtsalt (när maten är klar).

Kolla in denna länken för att se vilka bieffekter för lite salt kan skapa --->   http://www.halsosidorna.se/Natrium.htm


/ Cristoffer

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min egen del ser jag en väldigt tydlig "trend" i när jag får kramper och när jag inte får det. Har jag druckit för lite vatten under kvällen får jag nästan alltid kramp. Om det är vätskan eller "mineralierna" i dricksvattnet vet jag naturligtvis inte men bättre blir det efter något glas extra med vatten.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag får kramper av Kalium brist. Köper extra starkt kalium i hälsokosten. Kan vara värt att prova. Många som äter LCHF och dricker mycket kaffe får kaliumbrist.


När jag körde vattengympa med gamla tanter som fick kramp i vaden rekommenderade jag 1 banan 30 min innan passet, och alla blev hjälpta.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har oxå samma eländiga bekymmer med kramp och det inte bara i ben utan det kan uppstå i lår in och utsida och i magen där e de väl nästan svårast att bli av med eländet men nu äter jag selen och folsyra (B6 och B12) i en vecka och det har inte helt släppt men det har blivit mycket mera uthärdigt med kramperna och dom har blivit mer hanterbara oxå inte lika intensiva som dom har varit förut

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också prpblem med kramper i benen nattetid när jag började med LCHF. Gick över med tiden. Började äta 1 dl blandade nötter varje dag efter ett halvår och därmed fått i mig bl a mera magnesium, om det nu kan ha med saken att göra. Allt måste ju inte hänga ihop :). Tror man kan behöva äta det under en längre tid innan det börjar verka. Finns säkert flera orsaker till nattliga kramper dock... Vad gäller benartärsjukdom är det ju inte typiskt med nattliga kramper utan att man får ont i vaderna vid ansträngning ex promenad och då måste stanna tills det gått över och sedan kan fortsätta en stund igen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej,

 

jag får kramper av Kalium brist. Köper extra starkt kalium i hälsokosten. Kan vara värt att prova. Många som äter LCHF och dricker mycket kaffe får kaliumbrist.

 

När jag körde vattengympa med gamla tanter som fick kramp i vaden rekommenderade jag 1 banan 30 min innan passet, och alla blev hjälpta.

 

Mitt recept är chilepeppar varje dag. Innehåller kalium, ,men också magnesium, vitamin A och C i massor. Men främst ämnet capsaicin vilket även vidgar blodkärlen och antiflammatoriskt.  :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För första gången på väldigt länge hade jag en mycket besvärlig "krampnatt". Jag vaknade flera gånger med kramp i båda underbenen. Inte bara vaderna utan fotled och upp på "smalbenen". Mycket obehagligt. Jag gick upp och gick en sväng i lägenheten efter varje tillfälle och en gång tror jag att jag somnade/svimmade för jag märkte att jag helt plötsligt satt mig på golvet. Nu sista uppvaknadet vaknade jag med känningar och hur det "rörde sig" i vaderna. Då gick jag upp väldigt försiktigt innan det tog fart och nu känner jag ingenting... När jag funderar på vad jag åt och drack igår så inser jag att det var ruskigt lite vätska.Till lunchen blev det ett glas vatten på kanske 2,5 dl vatten. Sen blev det nog ingen exat vätska alls med undantag för två koppar kaffe. En vid 14-tiden och en vid 18-tiden. Annars inget vanligt vatten eller annan vätska. Så i framtiden jag jag verkligen se till att dricka ett ordentligt glas vatten innan sängdags...

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
För första gången på väldigt länge hade jag en mycket besvärlig "krampnatt". Jag vaknade flera gånger med kramp i båda underbenen. Inte bara vaderna utan fotled och upp på "smalbenen". Mycket obehagligt. Jag gick upp och gick en sväng i lägenheten efter varje tillfälle och en gång tror jag att jag somnade/svimmade för jag märkte att jag helt plötsligt satt mig på golvet. Nu sista uppvaknadet vaknade jag med känningar och hur det "rörde sig" i vaderna. Då gick jag upp väldigt försiktigt innan det tog fart och nu känner jag ingenting... När jag funderar på vad jag åt och drack igår så inser jag att det var ruskigt lite vätska.Till lunchen blev det ett glas vatten på kanske 2,5 dl vatten. Sen blev det nog ingen exat vätska alls med undantag för två koppar kaffe. En vid 14-tiden och en vid 18-tiden. Annars inget vanligt vatten eller annan vätska. Så i framtiden jag jag verkligen se till att dricka ett ordentligt glas vatten innan sängdags...

jadu herr Runesson, har själv samma bekymmer och det e nog många samverkande faktorer där vatten nog e den viktigaste komponenten att se till att kramperna håller sig på mattan sen verkar det som att selen och B6,B12 vitaminer e bra att tillföra oxå vet inte riktigt va man ska äta för att få i sej såna med maten, men som du nog riktigt kom fram till för dej själv, det va nog brist på vatten som gjorde att du fick gå brandvakt inatt, men jag vet hur det känns

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stretchade bort mina nattkramper i vaderna, stretchade en minut per vad samtidigt som jag borstade tänderna med el-tadborste med timer  ;) . Gjorde det i ett halvår, efter det försvann mina problem. Åt även magnesiumtabletter. Vet inte vad som botade det hela. Men tror även som Tommy skriver, att vätska säkert hjälper. Första halvåret drack jag inte mycket vatten, har blivit bättre på det nu.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft problem med benkramper och restless legs. För mig behövs en näve nötter varje dag, salta maten tills jag inte känner saltsug och dricka ordentligt med vatten. Det finns även mediciner som orsakar benkramper ex en del lugnande mediciner. Det har även varit viktigt för mig att äta nötter för att gå ner i vikt. Och då äter jag alltid kosttillskott av multivitamin, d och c vitamin.

 

För mig hänger det på nötterna men jag kan inte säga varför.

 

Tänk på att inte dricka för mycket vatten utan att få i dig salt. Gäller särskilt vid träning!

 

Lycka till!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag har också haft problem med benkramper och restless legs. För mig behövs en näve nötter varje dag, salta maten tills jag inte känner saltsug och dricka ordentligt med vatten. Det finns även mediciner som orsakar benkramper ex en del lugnande mediciner. Det har även varit viktigt för mig att äta nötter för att gå ner i vikt. Och då äter jag alltid kosttillskott av multivitamin, d och c vitamin. För mig hänger det på nötterna men jag kan inte säga varför. Tänk på att inte dricka för mycket vatten utan att få i dig salt. Gäller särskilt vid träning! Lycka till!

I nötter finns det en hel del av magnesium som visat vara bra vid just dessa benkramper och restless legs.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer det så är det alltid på morgonen i vaden. Drar tag i stortån och sträcker ut vaden rejält så släpper det nästan genast. Själv använder jag mig utav regeln att dricka en del H2O (cl) per konsumerad gram protein, 200g = 2l vatten, te (under dagen) gäller ej kaffe då mängden koffein i kaffet är vatten drivande, då bör man dricka varannan vatten. Tar gärna magnesium och kalcium tillskott om jag ej käkat så mycket nötter, frökex på senaste.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 months later...

Min uppfattning är att sådana här kramper kan bero på olika saker och att det man behöver göra för att lösa problemet är alltså att motverka eller ta bort problemkällan:

 

Näringsbrist:

  • Vatten (innehåller även spår av mineraler).
  • Mineraler (natrium, magnesium, kalium, selen, jod och kalcium är de mineraler jag ser återkomma mest när det talas om kramp).
  • Vitaminer (B1/2/6/9/12 Vitamin, E Vitamin, C Vitamin och D2/3 Vitamin som sägs koordinera med mineralerna ovan).

Onaturlig användning av fötterna:

  • Man använder skor större delen av dagen och/eller har gjort större delen av sitt liv (många muskler & ben lämnas oanvända i både fötter och ben).
  • Lång tids stående på hård yta eller ergonomisk ställning som påfrestar fötterna (dålig arbetsmiljö eller extremsporter).

 

 

Alltså, saker som kan lindra kramperna borde vara något i stil med detta:

  • Drick tillräckligt med vatten, inte för mycket men inte för lite heller.
  • Använd salt i all matlagning där det är möjligt och dosera lite mer än vanligt. (Undvik raffinerad bordssalt som endast innehåller natrium, riktig vara av bergssalter & havssalter är att rekommendera som ger ett större spektrum av mineraler. Det är vanligt att man tillsätter åter jod till raffinerad salt och kallar denna jodsalt men då kvarstår alla de andra spårämnen av mineraler som annars finns i oraffinerad bergssalt & havssalt.)
  • Ät mer näringsrik mat. (LCHF är en bra början, men ett andra steg kan vara att rikta in sig på ekologiska råvaror.)
  • Spendera mer tid ute och exponera direkt solljus till huden på kroppen för att bland annat generera Vitamin D3 och hormoner.
  • Gå barfota oftare och gärna i naturen där det finns oregelbundna markytor. Numera finns det även barfotaskor som man kan skaffa.
  • Träning & motion av ben och fötter.
  • Skaffa livsmedel som innehåller en kininkälla.
  • Tänj ut musklerna i ben, vader och fötter.
  • Massera ben, vader och fötter.
  • Värme & kylaväxlande såsom bastu, badtunna, varm dusch, bad eller ispåse.

 

Jag har själv upplevt kramper i fot, smalben och vad både innan och efter jag ändrade min kosthållning mot ett LCHF likt håll. Jag får dem än i dag. Det verkar vara ett utbrett problem, min farmor har svåra problem med kramper under nätterna. Jag är övertygad om att det beror på de vanor vi idag har i västvärlden. Man får försöka ta det steg för steg och testa sig fram tills det kanske en dag försvinner för att inte komma tillbaka. Så långt har jag själv inte kommit men förhoppningsvis så är jag iallafall på bättringsvägen. :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig hjälper det med mycket vatten. Just nu kör jag en period med Periodisk fasta och äter första målet 12.00. På morgonen dricker jag rikligt med vatten som jag har en nypa havssalt med jod i. Vattnet mättar. Har tidigare överdoserat med magnesium och det har hjälpt en del men inte lika bra som när jag ser till att få i mig ca. 2 liter vatten med salt. Tar fortfarande magnesium men en mindre dos dock. Läste i en annan tråd att kalium kan hjälpa mot kramper och köpte Holistic Kalium för att testa om jag märker någon förändring. Har också tagit upp yogaträningen igen och fick lätt kramp i benen i början men det blir bättre och bättre. En Qigong mästare jag tränade för tidigare sa att döden kommer nedifrån och går uppåt och därför är olika tekniker för att hålla fötter och ben rörliga bra mot åldrande.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag började med LCHF fick jag smärtsamma benkramper när jag ätit socker eller mycket kolhydrater på kvällen. Nu när jag äter LCHF sedan ett halvår har jag än mer kramper varje natt. Alla kända råd såsom magnesium, benvärmare, whisky  osv förändrar inget. Vad beror dessa benkramper på? Har det något att göra med kärlfärändringar? Har det något att göra med proteinintaget? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ä

 

En promenad efter att du ätit sista gången för dagen kanske kan vara värt att prova. Hur lång tid brukar det mellan sista målet för dagen och sänggående och vad brukar du äta då?

 

Vill man se på TV kan man ju stå på en liten trappmaskin framför TV´n. Jag tränar och kollar datorn samtidigt också ibland.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att sådana här kramper kan bero på olika saker och att det man behöver göra för att lösa problemet är alltså att motverka eller ta bort problemkällan:

 

Näringsbrist:

 

  • Vatten (innehåller även spår av mineraler).
  • Mineraler (natrium, magnesium, kalium, selen, jod och kalcium är de mineraler jag ser återkomma mest när det talas om kramp).
  • Vitaminer (B1/2/6/9/12 Vitamin, E Vitamin, C Vitamin och D2/3 Vitamin som sägs koordinera med mineralerna ovan).
Onaturlig användning av fötterna:

  • Man använder skor större delen av dagen och/eller har gjort större delen av sitt liv (många muskler & ben lämnas oanvända i både fötter och ben).
  • Lång tids stående på hård yta eller ergonomisk ställning som påfrestar fötterna (dålig arbetsmiljö eller extremsporter).
 

 

 

Jag har själv upplevt kramper i fot, smalben och vad både innan och efter jag ändrade min kosthållning mot ett LCHF likt håll. Jag får dem än i dag. Det verkar vara ett utbrett problem, min farmor har svåra problem med kramper under nätterna. Jag är övertygad om att det beror på de vanor vi idag har i västvärlden. Man får försöka ta det steg för steg och testa sig fram tills det kanske en dag försvinner för att inte komma tillbaka. Så långt har jag själv inte kommit men förhoppningsvis så är jag iallafall på bättringsvägen. :)

Jag är övertygad om att vi dricker för lite vatten.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 years later...

Inatt har jag äntligen fått sova hela natten! Sträckte ut benen ordentligt utan minsta tendens till kramp.

Låg sedan och funderade på vad jag åt igår, och kom på att det måste vara glassen! " Syndade " och gjorde glass med blåbär, grädde, créme fraiche , ägg och Steviasocker. Borde väl vara kalciumet i grädden! Här har man druckit saltvatten, stretchat, och knaprat magnesium.

Nu blir det till att köpa kalciumtabletter idag. Det borde ju vara det som fattats... eller? I så fall ska jag inte ångra att jag blev sugen på glass igår[emoji3][emoji106]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl vara kalciumet i grädden! Här har man druckit saltvatten, stretchat, och knaprat magnesium.

Nu blir det till att köpa kalciumtabletter idag. Det borde ju vara det som fattats... eller? I så fall ska jag inte ångra att jag blev sugen på glass igår[emoji3][emoji106]

 

Det låter märkligt om det skulle ge utslag bara så där... Däremot bör man om jag minns rätt inte ta magnesium utan att ta kalcium samtidigt. Det finns kapslar med kombinationen kalcium/magnesium att köpa.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågt kalciumupptag på grund av lågt D-vitamin?

 

Stagnerat kalcium i vävnaderna? Prova 1 msk äppelcidervinäger i ett glas vatten en halvtimme innan måltid? Kan hjälpa att lösa stagnerat kalcium.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter märkligt om det skulle ge utslag bara så där... Däremot bör man om jag minns rätt inte ta magnesium utan att ta kalcium samtidigt. Det finns kapslar med kombinationen kalcium/magnesium att köpa.

Varför? Av det jag minns mej ha läst i lchf-kretsar är kalcium inget man ska ta extra. Däremot verkar det vara många som tar magnesium.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mysak har "knaprat magnesium" men tror att det var kalciumet i grädden som hävde problemet med kramp. Kalcium, magnesium och D-vitamin samarbetar, under förutsättning att det är i rätt mängder, annars hämmar kalciumet magnesiumupptaget. Så, om man äter för lite kalcium så kan kombokapslarna kanske hjälpa.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mysak har "knaprat magnesium" men tror att det var kalciumet i grädden som hävde problemet med kramp. Kalcium, magnesium och D-vitamin samarbetar, under förutsättning att det är i rätt mängder, annars hämmar kalciumet magnesiumupptaget. Så, om man äter för lite kalcium så kan kombokapslarna kanske hjälpa.

Kanske räcker det med det kalcium man får med maten? Jag har tagit magnesium i flera år mot restless legs och kombinerade i början med kalcium, men efter råd antingen här eller på kostdoktorns sida, slutade jag med kalcium. Det är inte lätt att göra rätt, man borde vara forskare själv.. Säkrast är kanske att försöka få i sej allt med maten. Omega 3 är en sån sak. Jag läste just om en studie från USA som visar att 80 % av alla omega 3- tillskott oxiderar och framkallar hjärt/kärlsjukdom istället för att avhjälpa det. Samtidigt varnas det för att äta lax som innehåller dioxin.. För att inte tala om burkmakrillen som mannen och jag äter. Bisfenoler, huvaligen!

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det alltid är bäst att få näringen via maten men det är ju inte alltid det funkar. Antingen innehåller inte maten det den borde innehålla (utarmade jordar, för tidigt skörd pga lång transport eller vad det kan vara) eller så behöver man under vissa perioder mer och då kan man testa med tillskott och justera maten utifrån det.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 5 months later...
On 2012-12-27 at 13:35, Rörmokare Jonsson sade:

har oxå samma eländiga bekymmer med kramp och det inte bara i ben utan det kan uppstå i lår in och utsida och i magen där e de väl nästan svårast att bli av med eländet men nu äter jag selen och folsyra (B6 och B12) i en vecka och det har inte helt släppt men det har blivit mycket mera uthärdigt med kramperna och dom har blivit mer hanterbara oxå inte lika intensiva som dom har varit förut

Gammalt inlägg men ändå aktuellt.  Jag dricker mycket vatten och tror jag spolar bort mycket nyttiga salter.  Jag svettas enormt ibland pga att jag måste ta Betablokerare för min Arytmi ibland.  Precis som det förklaras här får jag kramper liksom under revbenen när jag böjer mej, skrattar eller vänder mej i sängen. Kan få precis överallt.  Har nu lärt mej att fylla på med en tsk salt i ett glas vatten. Det gör underverk :) 

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Åsa Virtanen sade:

Precis som det förklaras här får jag kramper liksom under revbenen när jag böjer mej, skrattar eller vänder mej i sängen. Kan få precis överallt.  Har nu lärt mej att fylla på med en tsk salt i ett glas vatten. Det gör underverk :) 

Det var intressant...! Jag har aldrig tänkt på det, jag dricker mycket te men sällan rent vatten. När jag ska springa dricker jag vatten med salt innan men aldrig annars. Men, jag har precis de symptom du beskriver... Löser det snabbt med magnesiumspray men kanske ska börja salta teet..?! :)

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 10 months later...

Varje gång jag fuskar med socker typ godis eller sockrig choklad när jag äter LCHF ( vilket jag gjort ca 4 år) så får jag hemska benkramper och sendrag. Ibland på framsidan av foten och benet och annars i vaden. Ca en liter vatten och magnesium hjälper efter en stund och så försöker jag gå runt så fort jag kan. Och så lovar jag mig själv att ALDRIG fuska igen för att slippa detta hemska.....  Men enstaka gånger händer det tyvärr igen och alltid med samma resultat.

Händer detta fler än mig?

 

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig orsak till att jag är noga med att hålla mig till LCHF är att jag blivit av med de nattliga panikartade benkramper och sendrag jag haft i hela mitt liv. Jag kan fortfarande få kramp, men betydligt beskedligare, och mer hanterbar. Med tillägg av magnesium har jag nästan aldrig kramper numera.

När jag berättat om mina kramper har jag fått förnumstiga råd att trycka foten mot sänggaveln (har ingen sån :unsure: ) eller att vrida foten åt motsatt håll relativt den krampande muskeln. Det senare har lett till kramper av samma dignitet i en annan muskel i stället. Jag har helt enkelt konstaterat att de personer som gett de här råden sannolikt aldrigt har upplevt den typ av kramp som jag haft. Vätska har hjälpt lite grann, men det bästa för mig är att hålla nere mängden kolhydrater.

Men precis som du skriver, Melina, har jag ett starkt skäl att inte fuska, och för mig är varje inslag som stör min nattsömn något jag gör vad jag kan för att undvika.

För mig har det varit ganska praktiskt att ha ett starkt skäl att inte fuska. Om man förklarar sin kosthållning med något "flummigt" om hälsa så säger många att man måste få unna sig ibland (och ibland är ofta varje dag :( ), men om man säger att man kommer att få kramp i fötterna/benen kommande natt är det nog lättare för folk i allmänhet att acceptera att man tackar nej till godsaker.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett väldigt bra skäl att inte fuska även om man någon enstaka gång  skulle glömma bort det så får man sig en rejäl påminnelse på morgonen efter.

Jag är livrädd för att få glukosdropp på sjukhus om man skulle råka hamna där och inte själv kan stoppa det. Förutom att blodsockret kommer att skena så kommer det även att ge benkramp!

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...