Jump to content

Vem kan äta LCHF?

Recommended Posts

Jag har kämpat med min vikt och olika bantningskurer hela mitt liv. Börjat med LCHF men efter att ha läst olika skrifter inte vågat fortsätta eftersom man påstår att människor med min blodgrupp inte ska äta LCHF. Finns det någon sanning i detta? Passar LCHF för alla?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Spontant skulle jag säga att alla kan äta LCHF. Jag har också hört talas om att vissa förespråkar att äta utifrån blodgrupp. Logiken bakom denna kosthållning relaterat till hur människan ätit historiskt förbryllar mig. Betyder det att människor historiskt spontant tackade nej till det som fångats/samlats in om det inte stämde in på blodgruppen, ungefär som djur inte äter vad som helst? Eller var det så att blodgrupperna historiskt var koncenterade till specifika områden där tillgången till mat var specifik? Är det så man har kommit fram till uppdelningen i olika livsmedelsgrupper för olika blodgrupper?

När jag läser Ulrika Davidssons rekommendationer för min blodgrupp stämmer det inte med det jag mår bra på. Nu försöker jag inte gå ner i vikt, utan jag äter LCHF för hälsa och välbefinnande, och där har jag vunnit mycket genom att äta LCHF trots att jag redan tidigare var den friskaste person jag känner till.

Du kan säkert få fler tips från personer som testat detta, men jag känner mig mycket tveksam.

• Like 7

Ställer en motfråga som ger dig ett svar :wacko:. Hur kan mat från näringsrika och icke processade livsmedel vara farliga för dig med en viss blodgrupp?

Nä du kan vara lugn Lchf passar med allra största säkerhet dig. Det viktiga är att hitta en Lchf som ger dig resultaten du vill ha och trivas med den i längden.

Så mitt råd till dig är att läsa på. För då förstår du varför Lchf fungerar och är bra för din vikt och hälsa. Kunskapen du får ger motivation och trygghet, du slipper helt enkelt bli orolig 

för alla konstiga rubriker och tveksam forskning som dyker upp dagligen. 

Lycka till.

• Like 7