Jump to content

Inte död - och det tänker jag fortsätta med!

azla

Recommended Posts

Bra förutsatts.. att vara död lär vara rätt långtråkigt.. efter åtminstone hundra år? :o

Jag gissar på att din huvudvärk handlar om omställningsproblem.. där kan salt och buljong hjälpa lite grand.. i övrigt så handlar det för det flesta om glukosbrist!

Dvs din hjärna är van vid glukos, den nästan förväntar sig det, nu så råder det brist på sagda energikälla och den får lov att vänja sig vid att använda mer ketonkroppar.

• Like 3

Det är lätt att bli enkelspårig när man testar nåt nytt. Tur att detta forum finns att söka inspiration ur!  ^_^ Jag minns hur jag "höll på" i början - kokosfett i teet, bacon i tid och otid, bakade oopsis (nåt läbbigt äggbröd som smakade papper). Jag testade att baka pizzamuffins som visade sig vara omelett med oregano i muffinsform... Ja, massa dumt bara för att man "skulle det".  :D Idag äter jag oftast grönsallad med nån kött(/fisk/fågel)-bit och kletig sås. Typ samma som förr fast utan potatis/ris/pasta.

• Like 7

Gjorde guacamole med smetana till middag och åt med några gurkstavar och två skivor bacon. Mycket mättande och gott med nåt kallt i värmen.

Känner mig fortfarande helt oljig och har lite ångest över "ska jag aaaaaaldriiiig få äta pasta igeeeen?!!!" -psykologiska omställningsbesvär dvs ;)

Har av intresse kollat blodsockret under dagen - vaknade med 4,6, var 5.6 efter löptur på fastande mage (hoppas det var levern som dumpade glukos) för att sen landa på 4,2 efter lunch och 4,1 nu efter middag.

(Har en blodsockermätare för att kunna kolla nån gång ibland pga av den höga risken att jag får det. Vill kunna fånga det tidigt)

Nu blir det buljong!

MariaF, haha, ja! Jag är inte mkt till kock så jag behöver all inspiration jag kan få!

• Like 3

Vakande med 3,9 i blodsocker.

Och har sovit... Bra men vaknat tidigt båda dagarna. Sover vanligtvis 8-10 timmar. Känner mig dock utvilad.

Förstår att det är vanligt med förändringar i sömnen - vi får se om det håller i sig.

Intressant detta.

• Like 1

Om du saknar pasta, värm ett paket shiratakinudlar och servera med en gräddig köttfärssås, räcker till två portioner. De i princip kolhydratfria nudlarna är som aningen överkokta spagetti. Vill du hellre ha nudlar al dente, välj sjögräsnudlar, de innehåller dessutom betydligt mer nyttigheter. Men personligen gillar jag inte sjögräsnudlar till köttfärssås, de passar bättre stekta i wokrätter.

• Like 1

Till middag i värmen åt jag en hög räkor, falsk potatissallad (zucchini) och en hög sallad. Kom att tänka på att jag borde rekommendera dig Birgitta Höglunds recept på zucchinisalladen och ännu mer hennes recept på räksallad till grillkorv!  :wub:

• Like 2

Till middag i värmen åt jag en hög räkor, falsk potatissallad (zucchini) och en hög sallad. Kom att tänka på att jag borde rekommendera dig Birgitta Höglunds recept på zucchinisalladen och ännu mer hennes recept på räksallad till grillkorv!  :wub:

Maria, tack! Så snällt av dig att tänka på mig!

Jag har levt på kallrökt lax, spenat, tomat och mozzarella de senaste dagarna - så varmt!

• Like 1

Jag mådde mkt dåligt igår (vaknade med blodsocker på 3,4) men tror nog att det beror på att jag ätit för LITE och inte på kolhydraterna.

Jag loggar vad jag äter i En app och har kommit upp i 1600 kcal om dan (ca 500 kcal i underskott) men då,är jag inte alltid noggrann med hur exakt jag mäter olivolja osv. Jag har mätt när jag lagar maten men allt jag lagar hamnar ju inte i min mage. ;) Eftersom de är så näringstäta så tror jag att jag nog legat lite under i vad jag faktiskt ätit.

Var mer noggrann igår och mår mkt bättre idag!

Hoppas det håller i sig!

• Like 2

Hej forumet!

Jag är, som det står i rubriken, inte död. Det var inte så självklart för sex månader sen då jag fick lungembolier - blodproppar i lungorna, orsakade av p-piller och genetisk benägenhet som jag inte visste om.

P-pillerna stod jag för pga PCOS (nu börjar det låta bekant eller hur?) och de fungerade fantastiskt. De blev ju uteslutna som behandlingsalternativ efter blodpropparna så då var jag "at my wit's end".

Gick ner från 82-74 kg med vanlig kolhydratkost men har insett senaste veckorna att jag helt enkelt äter för mycket godis och kakor. Det gör att jag inte riktigt håller mitt kaloriunderskott, speciellt på sommaren.

Det i kombination med två föräldrar med T2 diabetes och PCOS...

Mina sockervärden har alltid varit perfekta men jag vill hålla dem så.

Helt enkelt, jag har inte så mycket att förlora på att åtminstone testa LCHF.

Är på dag tre nu och känner att det som att det kommer vispgrädde och smör ur öronen på mig. Hoppas dock att känslan får över.

Försöker hålla mig på 20 gr kolhydrater om dan. Har haft lite huvudvärk men annars inga svåra symtom.

Wish me luck!

Hej Azla! Jag är ny på forumet men känner att jag kan relatera till det du skriver. Har också PCOS med viktuppgång, acne och allt vad det innebär, samt hypothyreos, hudproblem, astma, depression osv... Varit sjukskriven i längre perioder och var tvungen att sluta med p-piller pga blödningar. Stod på kortison och gick under denna period upp 10 kg på 6 veckor (!). Har nu återvänt till "mina rötter" och återigen börjat äta lchf som ju fungerat så bra för mig förut. Så glad att höra att du jobbat dig ur situationen med blodproppar och elände, och önskar dig all lycka till!

• Like 2

Hej Azla! Jag är ny på forumet men känner att jag kan relatera till det du skriver. Har också PCOS med viktuppgång, acne och allt vad det innebär, samt hypothyreos, hudproblem, astma, depression osv... Varit sjukskriven i längre perioder och var tvungen att sluta med p-piller pga blödningar. Stod på kortison och gick under denna period upp 10 kg på 6 veckor (!). Har nu återvänt till "mina rötter" och återigen börjat äta lchf som ju fungerat så bra för mig förut. Så glad att höra att du jobbat dig ur situationen med blodproppar och elände, och önskar dig all lycka till!

Hej måbraigen!

Vad tråkigt att du har så mycket hälsoproblem, det är verkligen inte kul. (Har psoriasis och depression utöver blodpropparna och PCOS så jag fattar verkligen!).

Tack för dina snälla ord! Jag hoppas du börjar må bättre snart!

Jag har överlevt en vecka med -2,5kg på vågen.

Har insett att 20 gr kolhydrater om dan nog var för lite. Åt 40 gr igår och kände mig som en ny människa. Ska göra det idag och imorgon också och se om det har någon inverkan på måendet och ketosen.

Lite mer oroande har jag börjat blöda och få blåmärken mycket mycket lättare. Jag äter ju visserligen blodförtunnande men har inte upplevt att jag haft några problem med ökat blödningsbenägenhet. Men senaste veckan har varit märkbar skillnad.

Det är inte Waran jag äter så K-vitamin har ingen påverkan på dem.

Jag har förstått att en del får blåmärken på av LCHF men det verkar snarare bero på vitaminbrist och det tror jag knappast jag utvecklat på en vecka.

Min medicin bryts vad jag förstår främst ner av levern (måste ta leverprover regelbundet), så min teori är att inget glykogen i levern på nåt sätt påverkar upptaget.

Eller så kanske det faktum att jag äter mindre volymer av mat påverkar.

Nåja, det är inget stort problem, jag får bara vara lite mer försiktigt tills jag får sluta med medicinen om några veckor.

• Like 2

Klarat av två veckor nu!

Har befunnit mig i ketos hela tiden (om vi ska tro ketostix vilket ju är lite tricksy) trots avsteg för att äka kaka med mormor. 
Är nu på ungefär 35 gram kolhydrater om dan (vilket innebär att jag kan äta en liten färskpotatis!) vilket är någorlunda hållbart för mig. Vilken gick upp liiiiite när jag ökade från 20 - 35 gram men jag kan leva med långsammare viktminskning 

• Like 2