Jump to content

Förmaksflimmer

R2D2
 Share

Recommended Posts

Hej, min far har fått förmaksflimmer med cirkulatorisk påverkan med vätska i lungor och lever med förhöjda levervärden. Han blev inlagd ca en vecka, fått vätskedrivande. Mediciner han nu äter är:

Xeralto

digoxin

furix

eplerenon

metoprolol

valsarna. 

Med lchf-kost har han fasteblodsocker medelvärde 6,2. Långtidssocker 43.

Nuvarande puls är på ca 80 men oregelbunden. Sänkt från ca 170/180 sedan sjukhuset för ett par veckor sedan. 

Han äter medelstrikt lchf, dricker kaffe. 

Kolestrol HDL 1,3

LDL 2,3

Total 3,6

Han är 183 cm väger 63 kg. Han är 63 år.

Han har tappat en del vätska, levervärdena är på väg att normaliseras. Pulsen bättre, men oregelbunden. Känner sig trött och sliten. Läst på fass om tabletterna, förstår att där finns en hel drös med biverkningar som kan sänka livskvaliteten. Förstår också att det är nödvändigt att göra det man kan för att bli frisk/hålla sin sjukdom under kontroll. 

Men finns det någon som har egen erfarenhet och som har några tankar kring vad man själv kan göra? Alltifrån kosten till tillskott, fiskleverolja osv, allt man kan tänka sig. Går det att bli frisk från detta? Är mediciner resten av livet en nödvändighet? 

Jag förstår att det är läkaren man ska prata med, men efter man fått höra om så mycket fiffel med läkemedel och pengar osv vet man inte alltid vad man ska lita på. Liksom diabetes kan korrigeras med kost, ändå finns det medicin att skrivas ut. 

Vad finns det att tänka på? Vad går att göra på egen hand?

Medicinerna är nödvändiga då de skall förbättra hjärtats funktion och öka slagvolymen och förbättra cirkulationen. Man kan ju bli bättre och få bort ev vätska i kroppen som gör att man mår bättre men sjukdomen är kronisk och man kan inte sluta med mediciner tyvärr. Känner inte till någon kost/kosttillskott som är revolutionerande tyvärr. Jag tycker du ska lyssna på hjärtläkarna. Läkare får inte pengar från läkemedelsföretag såvida de inte kanske forskar och föreläser för enskilda företag så jag skulle inte vara så orolig för det, läkarna får på sin höjd en sallad medan de lyssnar på ett föredrag 1h under lunch. De får inte ens ta emot gratispennor ifrån läkemedelsföretag längre!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 1

Medicinerna är nödvändiga då de skall förbättra hjärtats funktion och öka slagvolymen och förbättra cirkulationen. Man kan ju bli bättre och få bort ev vätska i kroppen som gör att man mår bättre men sjukdomen är kronisk och man kan inte sluta med mediciner tyvärr. Känner inte till någon kost/kosttillskott som är revolutionerande tyvärr. Jag tycker du ska lyssna på hjärtläkarna. Läkare får inte pengar från läkemedelsföretag såvida de inte kanske forskar och föreläser för enskilda företag så jag skulle inte vara så orolig för det, läkarna får på sin höjd en sallad medan de lyssnar på ett föredrag 1h under lunch. De får inte ens ta emot gratispennor ifrån läkemedelsföretag längre!

Jag tänker inte bara på köpta läkare, jag menar också de läkare som har väldigt bristande kunskaper om kost och som tror att medicin i alla lägen är nödvändigt när vissa sjukdomar går att bota med en kost som passar vår art.

• Like 2

Okej!

Är det första gången han har flimmer? Har man elkonverterat? På din beskrivning gissar jag att han har ett kroniskt flimmer. Men om hjärtsvikten är utlöst av förmaksflimmret kan ju det kraftigt förbättra hjärtats funktion

Jag tänker inte bara på köpta läkare, jag menar också de läkare som har väldigt bristande kunskaper om kost och som tror att medicin i alla lägen är nödvändigt när vissa sjukdomar går att bota med en kost som passar vår art.

Förmaksflimmer är inte en av dessa sjukdomar.

Klipper in en artikel från Berkley och en länk till Mercola som svar. Vården använder intravenöst magnesium ibland vid hjärtproblem. Magnesium är vitalt för våra musklers funktion och hjärtat är vår viktigaste muskel. 

Problemet med magnesium är att ta upp det, dos är inte ett problem vad jag vet, det vi inte tar upp åker ut vi kan inte överdosera. Jag skulle ta så mycket så att problemen försvinner. Med tanke på alla mediciner du radar upp och  annat jag kan tänka mig är det nog så att han bränner mycket magnesium. Jag skulle testa massor med grööna grönsaker och lägga på tabletter minst en kombotablett eftersom magnesium verkar behöva hjälp http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/16/vitamin-k2.aspx (tex http://www.apotea.se/mervital-natt-med-k2-90-tabletter?gclid=Cj0KEQjwztG8BRCJgseTvZLctr8BEiQAA_kBD7wK9KxyDBZJf4-jwOc6-MlJuWSBJzHIm1zxNanVh-gaAm478P8HAQ)

Sen skulle jag lägga på extra antingen göra egen mjölk som William Davis föreslår i länken nedan, eller gå på nåt Martina föreslår på länken nedan.

Man kan göra sitt eget magnesiumvatten http://www.wheatbellyblog.com/2015/07/magnesium-water-from-wheat-belly-total-health/

Martina om magnesium http://martinajohansson.se/?s=MAGNESIUM

http://www.berkeleywellness.com/supplements/minerals/article/magnesium-mighty-mineral

Insufficient magnesium intake increases cardiovascular risk. Magnesium is essential for the activity of the heart muscle and the nerves that initiate the heartbeat, and it helps regulate blood pressure. An adequate intake helps prevent arrhythmias, reduce cardiac damage from oxidative stress, keep blood vessels healthy, prevent spasms of coronary arteries that can cause angina, and boost HDL (“good”) cholesterol levels.So it makes sense that many observational studies have found that people with a high dietary intake of magnesium have a lower risk of heart disease and stroke—or that people who live in areas with hard water (which is high in magnesium) have a lower coronary death rate.But while several clinical trials have found that people with certain heart problems, coronary heart disease or hypertension may benefit from increased magnesium intake (sometimes from food, sometimes from supplements or injections), others have not. Overall, studies on magnesium supplements for heart health or blood pressure control have had inconsistent results.Magnesium-rich foods are a big part of the anti-hypertension DASH diet. However, foods rich in magnesium are also rich in other heart-healthy nutrients (such as potassium) and fiber, so it’s hard to separate out the effect of this single mineral.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/08/27/deficiency-of-this-vital-mineral-may-result-in-a-shorter-life.aspx

• Like 2