Jump to content

Känslan av mättnat och hunger samtidigt

MonMon

Recommended Posts

Hejsan, 

jag började med LCHF för 3 veckor sen och jag är kvinna, 21år, 166cm lång och väger 89kg. Jag har inte gått ner kilo eller cm sen jag började. 
Jag håller mig definitivt mätt längre men jag har i nån vecka ibland känt en märklig hunger. Jag känner mig hungrig och mätt på samma gång. Magen känns full, mätt. men samtidigt känner jag lite sug i magen som när man börjar bli hungrig. 
Jag vet inte hur jag ska reagera på det. Vet ni något om detta?

• Like 1

Förr så steg blodsockret efter en måltid, det och insulin gav då någon form av mättnadssignal!

Nu stiger inte blodsocker på samma sätt, inte insulin heller.

Hjärnan har prio 1.. iomed att den är livsviktig, och den kan bara använda glukos eller ketonkroppar.

Du är förmodligen redan igenom omställningen till hög ketolys i hjärnan, därmed uteblir sockerkickarna?

I början mins jag att det lite kändes som att man förlorat en nära vän.. tomt och det saknades något.

Det går över kan jag lova och sen så får man nya lite mer difusa signaler om hunger/mättnad.

• Like 4

Förr så steg blodsockret efter en måltid, det och insulin gav då någon form av mättnadssignal!

Nu stiger inte blodsocker på samma sätt, inte insulin heller.

Hjärnan har prio 1.. iomed att den är livsviktig, och den kan bara använda glukos eller ketonkroppar.

Du är förmodligen redan igenom omställningen till hög ketolys i hjärnan, därmed uteblir sockerkickarna?

I början mins jag att det lite kändes som att man förlorat en nära vän.. tomt och det saknades något.

Det går över kan jag lova och sen så får man nya lite mer difusa signaler om hunger/mättnad.

Jag har faktiskt ingen aning om jag har gått igenom den omställningen eller om jag får sockerkickar än. Jag har inte direkt märkt av sockerkickar tidigare. Tror jag. 

Men jag har märkt att mitt blodsocker är jämnare i alla fall då jag inte blir grinig lika snabbt när jag börjar bli hungrig eller trött. 

Jag känner inte att jag saknar något faktiskt, jag har inte ens känt nått särskillt sötsug. De närmsta är att jag har varit sugen på något bara men inget specifikt.

Gör ett tankeexperiment. Är man hungrig så kan man tänka sig att äta något av typen ägg och bacon eller kokt ägg. Om man är sugen vill man däremot ha något gott som är lätt att stoppa i munnen. Om man är hungrig kan man äta. Är det sug så kan man låta bli. 

• Like 2

Gör ett tankeexperiment. Är man hungrig så kan man tänka sig att äta något av typen ägg och bacon eller kokt ägg. Om man är sugen vill man däremot ha något gott som är lätt att stoppa i munnen. Om man är hungrig kan man äta. Är det sug så kan man låta bli. 

Om man är hungrig och trött då? Så man inte orkar göra nått särskilt?

Jag har faktiskt ingen aning om jag har gått igenom den omställningen eller om jag får sockerkickar än. Jag har inte direkt märkt av sockerkickar tidigare. Tror jag. 

Men jag har märkt att mitt blodsocker är jämnare i alla fall då jag inte blir grinig lika snabbt när jag börjar bli hungrig eller trött. 

Jag känner inte att jag saknar något faktiskt, jag har inte ens känt nått särskillt sötsug. De närmsta är att jag har varit sugen på något bara men inget specifikt.

Det har jag.. har du ätit LCHF i tre veckor så är hjärnans omställning till ökad ketolys så gott som helt omställd!

Sen kommer musklernas omställning till ökad fettoxidation, det kan ta 1-3 månader! :huh:

Oså på detta så kommer den mentala/sociala omställningen, den är värst och kan ta 1-3 år! :wacko:

• Like 1

Då går man och lägger sig och passar på att fasta till nästa dag.

De är tyvärr så att jag iprincip alltid är mer eller mindre trött /:

Det har jag.. har du ätit LCHF i tre veckor så är hjärnans omställning till ökad ketolys så gott som helt omställd!

Sen kommer musklernas omställning till ökad fettoxidation, det kan ta 1-3 månader! :huh:

Oså på detta så kommer den mentala/sociala omställningen, den är värst och kan ta 1-3 år! :wacko:

ooh, spännande, jag försöker hålla igång träningen någolunda~ 

Oj, jo men jag förstår att de kan ta lång tid å ställa om de sociala. Än har jag inte kännt nått särskillt sug efter kolhydrater :)

De är tyvärr så att jag iprincip alltid är mer eller mindre trött /:

ooh, spännande, jag försöker hålla igång träningen någolunda~ 

Oj, jo men jag förstår att de kan ta lång tid å ställa om de sociala. Än har jag inte kännt nått särskillt sug efter kolhydrater :)

Rent ut sagt.. du är såpass ung och därmed inte troligt metabolt förstörd, och på det så är fortfarande din kropp flexibel nog att ställa om snabbt till olika dieter!

Är man väl medelålders så är det ofta annorlunda.. död råtta i munnen och riddarrustning är vanliga tecken vid omställning till en ketogenare diet!

Den sociala omställningen i din ålder är dock oftast betydligt besvärligare.. oandrasidan så har du som regel större frihetsgrader.. dvs en kväll med kompisarna i kungsan är lixom inte hela världen metabolt!

Oså till träningen.. det är för de flesta mest kontemplation.. dvs att ägna sig åt sig själv.. utan särskildt mål.. förutom att få lov att anstränga sig så man åtminstone svettas!

Det är lixom inget fel i att hålla igång fysiken/bevara vad som kan bevaras av fysik/kondition/muskulatur!

• Like 1

Om man är hungrig och trött då? Så man inte orkar göra nått särskilt?

Du behöver inte göra nåt särskilt. Färdigkokta ägg håller ett bra tag. Ta några såna med majjo eller mosade med smör och gott salt. Du blir mätt med bra käk...

Får du inte sova eller är du utarbetad? Inget bra med känslan av zombie hela tiden

• Like 1

Hejsan, 

jag började med LCHF för 3 veckor sen och jag är kvinna, 21år, 166cm lång och väger 89kg. Jag har inte gått ner kilo eller cm sen jag började. 

Jag håller mig definitivt mätt längre men jag har i nån vecka ibland känt en märklig hunger. Jag känner mig hungrig och mätt på samma gång. Magen känns full, mätt. men samtidigt känner jag lite sug i magen som när man börjar bli hungrig. 

Jag vet inte hur jag ska reagera på det. Vet ni något om detta?

Jag upplever det här fenomenet av och till har försökt att hitta sambanden och tror att det inträffar vid följande tillfällen men jag är inte säker om det beror på det jag beskriver nedan. Särkilt punkt 1 är jag osäker på, någon annan som upplevt fenomenet?

1 När jag går ner i vikt eller kanske snarare när kroppen släpper fett.

2 När jag äter måltider med mycket grönsaker och lite eller inget protein. Eftersom jag inte längre är fetträdd innehåller mina måltider med grönt (gillar verkligen grönsakssoppa) rejält med fett.

3 När jag är mentalt trött eller har gjort ett arbete där jag anstränger hjärnan, då kommer ett sug, fast jag vet att jag är mätt. För 11 år sedan gick jag rejält in i väggen och är numera, tyvärr, lätt uttröttbar. 

Det finns "psykologiska" sug jag kan uppleva men de är lätta att skilja från suget vid mättnad då de för mig alltid är förknippade med en känsla.

• Like 3

• 2 weeks later...

Du behöver inte göra nåt särskilt. Färdigkokta ägg håller ett bra tag. Ta några såna med majjo eller mosade med smör och gott salt. Du blir mätt med bra käk...

Får du inte sova eller är du utarbetad? Inget bra med känslan av zombie hela tiden

aha, va länge håller de unigefär? o: 

Jag har mild ångest och depression, så även om jag sover till jag inte orkar ligga i sängen mer så är jag endå lite trött hela dan.

aha, va länge håller de unigefär? o: 

Jag har mild ångest och depression, så även om jag sover till jag inte orkar ligga i sängen mer så är jag endå lite trött hela dan.

Flera dagar i kylskåp, minst ett dygn i rumstemperatur. Ett tag hade jag favorit med kokta ägg, majonnäs och tonfisk. Riktigt maffig mat som man höll sej mätt på länge. En annan supersnabb favorit är fluffig äggröra med grädde och salt stekt i smör. Tar 2 minuter att göra.

Äter du D vitamintillskott? Jag fick bukt med min SAD med 5000 IE D vitamin

• Like 2