piffpuff Posted July 25, 2016 Share Posted July 25, 2016 Igårkväll hade vi trevligt med några vänner, jag bestämde mig för att inte begränsa mitt kh-intag. Fick nog i mig hur mkt som heeeelst, en hel del frukter. senare på kvällen dessutom någon kaka. FY så äckligt det var. jaja, jag har ingen ångest över det nu, jag var som taggad ändå att se idag som en nystart till några veckor strikt kost. vaknar upp och prövar ketonixen, blåser GUL 69 (sport editioninställningarna....) VA? Jag trodde, och hoppades faktiskt på att få kliva UR ketosen, så att jag kunde få kämpa mig IN i den igen... Hur kan det vara såhär, kan någon mer erfaren förklara för mig?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted July 25, 2016 Popular Post Share Posted July 25, 2016 Hejsan! Jag är lite skeptisk till att lita alltför mycket på Ketonixen som verktyg för att se om man är i ketos.. Jag har skrivit om det här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/8215-studie-ketos-blodsocker-vikt-och-m%C3%A4tmetoder/#entry108780 (du kan läsa slutet av det långa inlägget. ;-)Men sen är nog min erfarenhet att om man gör något kortare avsteg från den ketogena kosten så går det ganska snabbt att komma tillbaka till ketos igen. Men om man väl har trillat ur "ordentligt" så tar det tid att komma tillbaka. Men som sagt rent allmänt skulle jag använda Ketonixen för att bedöma om jag äter LCHF (strikt -liberal) och inte för att bedöma om jag är i ketos. För en säkrare bedömning bör man nog mäta blodketoner. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 25, 2016 Share Posted July 25, 2016 Prexis som Peter är inne på.. ta olika värden med en nypa salt! Ketonix är antagligen inte das shit.. utan det mäter vad det mäter.. tro heller inte att blodketoner säger prexis allt! Iallafall.. blodketoner mäter en viss keton.. som talar om ditt nuvarande tillstånd.. just då! Ett betydligt enklare sätt är att räkna kolisar, protein och fett! Shit the same.. äter man j*vligt lite kolisar så är man fettdriven! Oså på det.. beroende på ålder, vikt, social situation och en del annat så får man lov att krumbukta sig en del! Det är som regel först i medelålderna med familj och barn, radhus/bostadsrätt, vovve och Volvo som de första besvären sätter in! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Allt beror ju på hur snabb din kropp är på att hantera socker/kolhydrater och hur väl den är ketoadapterat. Har du inga vidare metabola störningar och kroppen är helt keto borde kolhydraterna snabbt kunna stuvas undan och kroppen återgår till ordningen tämligen fort. Andra kroppar slås ur ketosen en längre tid. Mikael som konstruerat ketonixen menar ju att acetonet som ketonixen mäter korresponderar väl med blodsockret. Går blodsockret upp, går acetonmängden ner och vice versa. Däremot är det inget vidare samband med aceton och blodketonerna. Mikael säger att blodketoner är mer att se som ett "lager", som omsätts efterhand, både tas ifrån och fylls på hela tiden. När blodketonerna omsätts/används blir aceton en restprodukt. Peter brukar gå enligt Phinneys och Voleks definition på ketos, att du ska ha över 1 mmol/l blodketoner. Och ja, den nivån gäller idrottare, jag är inte övertygad om att den nivån är rimlig för icke-idrottare. men det är en annan historia. Hursomhelst. Om du hade mätt dina blodketoner före kvällen och sen dagen efter hade du nog sett att det är ganska låga och kanske förblir låga ett tag, dvs "lagret" är tömd och det tar tid för att fyllas på. Så om definitionen på ketos är en viss nivå av en typ ketoner i blodet, så är du "ur" enligt den definitionen. Däremot producerar du ketoner och är i en viss ketos, men de ketoner som tillverkas går direkt till energi i kroppen och ditt blodsocker är relativt lågt. Det är det ketonixen uttrycker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Mmm...vi hamnar snabbt in på en liten annan diskussion ;-)Om syftet med ditt ätande och dina ketonixmätningar är att verifiera att du äter LCHF på en rimlig nivå ...då tror jag att du kan lita någorlunda på din Ketonixmätare...och det kommer antagligen också enligt Ketonixmätaren gå ganska snabbt att komma tillbaka till rimliga ketonixvärden. Om syftet med med ditt ätande är att hjärnan dygnet om ska försörjas i huvudsak med ketoner och inte glukos och det är viktigt för dig att det ska vara så?. Då är det mest rimliga att mäta sina blodketoner t ex på morgonen och de skall då som Gladan säger ligga över 1 mmol/l och det kan vara svårare än man tror att hamna där. Jag tror att det inte är helt ovanligt att många i LCHF-kretsar tror att man befinner sig där fast man ligger under. Det är min erfarenhet efter ganska omfattande egna mätningar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts