Jump to content

Blandning av motion and mindre mängd mat


jonte
 Share

Recommended Posts

hej!
 

Läste just i Guardian om en studie som jämförde fyra alternativ

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/jul/25/whats-the-best-way-to-lose-abdominal-fat

 

- motionera mera (life style changes)

- drick 3 glas mjölk

- gör sit-ups

- motionera och ät samma mat som vanligt, fast mindre portion vid varje måltid (knytnäve)

 

 

motion ändrade inte vikten, men gav bättre blodtryck och blodsockervärden.

sit-ups gjorde ingen egentlig skillnad, dvs fastare mage men ingen ändring i mängden bukfett.
Att dricka mjölk gjorde deltagarna mättare, så att de åt mindre av annat.

Den sista funkade bäst för överviktiga att gå ner, under de 6 veckorna.

 

Slutsatsen verkar vara: motionera mera och åt mindre om du vill gå ner i vikt.

 

I kostdoktorns bok står det att räkna kalorier (egentligen ska mäta joule istf kalorier, men iaf ...) inte ger något, men då verkar han blanda ihop korten eftersom han även säger att "kvalitet" är viktigt.
dvs egentligen hur olika mat omsätts i kroppen (kolhydrater ger energi och mer fettvävnad, fett ger energi) dvs man lagrar energi dvs allt är inte in/ut dvs ät och förbränn utan även lagring.
Intag (energi) = utsläpp (CO2, avföring, svett) + lagring (fettvävnad, blodsocker etc)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Glöm överhuvudtaget att motion gör någon större skillnad om du har ett vanligt desktop arbete!

 

Och på detta ett stillasittande radhusliv!

 

För det första.. studie efter studie visar att nyttan utav motion/träning på fritiden främst bibehåller muskulatur och kondition.. dessa är dock inget man bör negligera!

 

Däremot så visar det sig att TEE inte ökar.. iomed att REE minskar.. under resten av dagen!

 

Oandrasidan.. är man potentiell kandidat till olympisk deltagare.. så bör man lägga sig på upp till 5000 Kcal per dag.. dessa personer har som regel större problem med att få i sig tillräkligt med kalorier och micronutrienter för att fortsätta vara olympiska kandidater!

 

Såå.. för att följa konceptet motion/kalorier.. så bör man minst sikta på att delta i olympiska spel.. och därmed lägga sig på minimum 4000-5000 Kcal per dag! :blink:

 

Du får själv välja vilken idrottsgren du vill delta i! :ph34r:

 

Skytte är lixom inte något som kräver särskildt mycket kapacitet!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Läste inte studierna, känns lite som "same old". Ingen betvivlar att man går ner i vikt med reducerade kalorier och motion på kort sikt MEN det har visat sig att viktnedgången efter ca 6 månader går inte att upprätthålla. Det har visat sig så många gånger ... Så det är liksom fel fråga och vi får fel svar helt enkelt. Ingen torde vara intresserat av kortsiktig viktnedgång,  utan frågan är hur vi kan åstadkomma en hållbar strategi för vikt och hälsa. Nu handlade detta om bukfett men det gäller samma regler. 

Det finns några uppföljningsstudier av the "biggest loser" som är kanske extremversionen av "eat less exercis more" och det är ingen vinnande strategi. Efter 6 år hade de allra flesta gått upp största delen av sin vikt igen och reducerad sin basmetabolism med typ 400-500 kcal. Översatt: ett liv av kamp och elände. 

Jag tror själv att det inte finns någon lösning som funkar för alla, men vi vet vad som i princip inte funkar för någon (på sikt) och det är de "goda" råd om att äta mindre och röra på sig mera... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...