Jump to content

Hungersymptom?

HelenaB

Recommended Posts

Hej! Jag opererade i förrförra veckan käken och får sedan dess fram till stygnen ska tas (imorgon) inte tugga på den opererade sidan. I mitt fall återstår då endast framtänderna att tugga med. Vilken framgångsfaktor det har kan ni ju själva räkna ut... Tandkirurgen rekommenderade lättuggad mat som pasta och potatismos, vilket jag självklart ignorerade. Jag har istället låtit mixern purea min vanliga mat.

Eftersom jag har haft problem med sockertrollet har jag utnyttjat situationen till att tighta till kosten eftersom jag vill ge käken bästa chans att läka. Problemet är att jag får som håll i vänster sida om jag sitter länge. Om jag står upp/går omkring eller dricker vatten så lättar det en stund för att sedan återkomma om jag förblir sittande. Det är först när jag äter som det går över men det håller sig inte borta fram tills dess mitt normala måltidsintervall. Jag undrar om det är hungern som tar detta utryck? Har det någon betydelse att maten redan är "tuggad"? Eller är det något annat? Jag brukar inte få ont på detta sätt ens när jag fastar i vanliga fall.

Det låter konstigt om hunger skulle visa sig som håll..? Om maten är puréad spelar nog ingen roll. Tuggar man väl är ju maten puréad. Kan de ha kommit åt nån nerv..? Vi har så många konstiga samband i kroppen (tänker t ex på meridianerna inom kinesisk medicin).

• Like 1