HenrikochAnna Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Hej Jag och min sambo har bestämt oss att börja med LCHF. Som nybörjare inom detta så har det dykt upp lite frågor som vi önskar svar på. 1: Vi båda vill gå ned i vikt ca 10kg var som mål. Som vi förstått detta så är det strikt LCHF som gäller för bästa resultat, dvs max 20g kolhydrater per dag. Stämmer det? 2: Hur ser vi till att vi inte äter mer än 20g kolhydrater per dag? Ska vi väga och räkna på varje måltid? Hur gör ni andra? Som vi har förstått med LCHF så ska man inte behöva räkna på det man äter samt man ska äta när man är hungrig. Och bara äta tills man känner sig mätt. Bara man håller sig till produkter som ej har mer än 5g kolhydrater per 100g. Vi hittade ett recept på omelett till frukost, men med denna frukost så får vi i oss 8g kolhydrater var. Då har vi bara kvar 12 kolhydrater till Lunch och Middag. Hur ska vi tänka här? Några förslag? http://kostbevakningen.se/?foodinput=3%20%C3%A4gg%0A70%20gram%20bacon%0A0.5%20dl%20gr%C3%A4dde%0A0.2%20l%C3%B6k%0A0.2%20paprika%0A20%20gram%20sm%C3%B6r%0A3%20st%20champinjoner%0A20%20gram%20riven%20ost MVH Henrik och Anna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Den frukosten, om den var avsedd för en person, låg på ca 1000 kcal...så om ni väljer mat på liknande sätt..kommer ni nog hamna ganska rätt...även utan att räkna...om vi antar att ni äter ca 2500 kcal om dagen. (Kom ihåg att låta bli att äta om ni inte är hungriga). I början när man är osäker kan det vara bra att slå upp olika ingredienser och se hur mycket kolhydrater de innehåller och använda sunt förnuft Att ta något som innehåller lite mer kolhydrater om man äter lite av det är ju helt OK. Men t ex att ta mycket av något som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram kan vara direkt dumt. T ex att dricka en liter mjölk är ingen bra ide (47 gram kolhydrater). På engelska Dietdoctor finns en två veckors utmaning, tar ni denna får ni en känsla för maten och slipper räkna. http://www.dietdoctor.com/low-carb/get-started Lycka till. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 De "regler" du räknar upp är råd till dem som inte vill räkna. Är men intresserad och nörd får man gärna räkna sitt intag (jag gör det ibland, för att hålla koll). Det viktiga är att sluta äta sötsaker, pasta, bröd, ris och potatis, samt inte dricka några kalorier. Gör man det har man svårt att komma upp över 20-30 g kh om dan. Men jag undrar lite vad ni tänker äta när ni gått ner de 10 kilona ... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Nej, det är inte alls säkert att strikt LCHF är det bästa för viktnedgång. Om man ska klara max 20 gr kolhydrater och enbart går på max 5 gr kh/ 100 gr så blir det lätt mer 20 gr kh på en dag när man äter 3 ggr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Min rekommendation är att ni börjar utan att räkna. Ät bra mat med liten andel kolhydrater och mycket fett, ät när ni är hungriga och ät er mätta. Vänj er vid att laga och äta den sortens mat. Vänj kroppen vid att använda fett som bränsle. Ta en vikt och ett midjemått att ha som utgångsläge. Mät igen och jämför om en månad eller två. Om det inte är någon skillnad då, kan ni överväga att räkna på hur många gram kolhydrater ni äter per dygn och liknande, eller så ger ni det ett par månader till. Självklart går det att logga allt ni äter och räkna från första början också. Gör det, om ni tycker att sådant är roligt. Men i annat fall, gör det inte krångligt i början. Jag har aldrig behövt krångla till det, det fungerar ändå. Men det beror ju också på vilka målen är, liksom utgångsläget. Jag har gått ner från 85 kg till ca 73 kg, största delen av detta på mindre än ett år. I princip viktstabil därefter, alltså i ytterligare över ett år. Nu är jag nöjd med det. Jag har fått bättre ork och lättare att hitta kläder som sitter snyggt. Men visst vet jag att många inte alls skulle vara nöjda med min vikt. Att strikta till kosten ytterligare, räkna på ett riktigt lågt kolhydratsintag och bannlysa alla undantag, skulle säkert få mig att tappa ytterligare kilon. Men till vilket pris? Jag vill äta på ett sådant sätt, att det är hållbart år efter år, utan att jag behöver känna att jag gör några större uppoffringar. Men den nivå som är rätt för mig, är inte rätt för alla. Pröva er fram, men krångla inte till det förrän ni kommit in i det, är mitt råd. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar så vågen är inte allt. Jag håller med EVS att ni ska börja vänja kroppen med rätt bränsle och inte skruva allt för mycket. Beroende på hur mycket ni misshandlat kroppen tidigare kan det ta olika lång tid att tappa vikt också. Kör så strikt ni kan utan att räkna i typ 3 månader så ni vänjer er vid matlagningen. Därefter kan ni få extra tips på Kostdoktorns sida om ingenting händer på vikten 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted July 27, 2016 Popular Post Share Posted July 27, 2016 Börja i rätt ända! Byt först o främst ut innehållet i kylskåpet! När det ser ut på liknande sätt så kan ni äta rätt fritt utan att räkna; http://www.kostdoktorn.se/lchf Oså.. det finns inga magiska dieter.. inte 20 gram kolisar heller.. det kan rent utav vara som så att du och din partner behöver äta lite olika! Grejen är.. att äta sig mätt på riktig mat.. utesluta all junkfood, socker, mjöl, bröd, godis, läsk, bullar o kakor.. bara äta mat! Låter det tråkigt? Man får då i stället lägga focus på extra god mat.. för som regel så hamnar de flesta på 1-2 måltider per dag.. inget däremellan.. förutom släta koppar kaffe/te. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikochAnna Posted July 28, 2016 Author Share Posted July 28, 2016 Tack så hjärtligt för alla bra svar! Jag tror vi kommer satsa på att inte väga/räkna för mycket i början utan som ni säger ta det lite vackert i tre månader och sen utvärdera resultatet. Sjävklart så kommer vi försöka hålla oss till bilden som Zepp visar. Denna länk som Peter visade verkar riktigt bra för nybörjare, synd vi inte hittade den första dagen. Blir att börja inför nästa storhandling. Tanken är att när vi nått våran målvikt att försöka hålla oss till "liberal LCHF". http://kostbevakningen.se/ är ju en underbar sida, så enkelt att bara klistra in ett recept och se hur mycket fett, protein och kolhydrater det innehåller. En ytterligare fråga till kunniga. Jag här märkt att efter tre dagar på LCHF så har jag tappat 1kg i vikt, vilket jag förstår är bara vatten? Men samtidigt har min kroppsfettprocent ökat med 1-2%. Någon som vet ifall detta är normalt? Använder en våg från Withings för att mäta. MVH Henrik och Anna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Nu har jag inte alla detaljer, men kan det vara så att kroppsfettet är detsamma, men i och med att vikten gått ner blir andelen fett större? Om exempelvis startvikten var 70 kilo och fettprocenten 35 (24,5 kilo fett), och 3 kilo vätska försvinner så har vi istället 67 kilo varav 24,5 kilo fett, dvs 36,6 %. Skulle det kunna vara förklaringen? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Man underlättar för sig själv om ser till att bunkra upp LCHF-godsaker hemma. Ägg i storpack(gärna några färdigkokta i kylen), bacon , goda ostar, oliver, smör, majonnäs, makrill i tomatsås och OK-grönsaker o.s.v.. Om man alltid har bra snabbfix hemma så trillar man inte dit när man är hungrig pga att man måste till mataffären innan maten kommer in i munnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikochAnna Posted July 28, 2016 Author Share Posted July 28, 2016 Här kommer lite siffror, det kan vara som du säger SGK.Datum Vikt Fett% Lean mass%tis 26 Jul 2016 09:11 74.5 37.59 62.41ons 27 Jul 2016 09:43 74 37.12 62.88tor 28 Jul 2016 09:20 73.5 38.51 61.49 Är det normalt att fett% är högre i början och att det går ned sen? MVH Anna och Henrik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Det där med procent är lurigt. Titta inte så mycket på fettprocenten utan titta hur mycket fettet är i vikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
azla Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Alla kroppsfettmätningar utom typ DEXA-scanners är dåliga och mätare egentligen "electrical resistance" i kroppen. Dvs även hur mkt vatten du har i kroppen kan ställa till resutalten. Eftersom du nu påverkar vattnet i kroppen massor både genom att dricka mer och "tömma" levern skulle jag strunta i mäningarna ett tag. Kroppsfetsvågar ska man ta med en stor nypa salt och egentligen bara använda som trender över tid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Jag har också en Withings våg ;-) Men det är precis som Azla säger, det går inte att titta på enskilda mätningar på vågen, det säger absolut ingenting. Så jag tror i och för sig att det som SGK säger kan stämma men man kan inte lita så mycket på vågen att man säkert kan dra den typen av slutsatser. För nästa dag kan ju fettprocenten gå ner en procent igen och så vidare. MEN som trendinstrument tror jag att den fungerar bra....och om ni når era mål med 10 kg viktnedgång så lovar jag att fettprocenten kommer att gå ner rejält på vågen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 Grejen är.. tada.. att de flesta har ett diffust mål.. "smal, ung o snygg"! För det första.. när man passerat kriteriet för att vara ung (tonåren) så är det nya förutsättningar som gäller.. för de flesta! Har man väl nått medelåldern får man lov att vara glad varje dag man vaknar upp och mår bra.. och har normal vikt.. därmed inte sagt att man har ungdomsårens vikt! Nu så hampar det sig som så för de flesta utav oss att medelåldern summerar hur man levt fram tills dess.. och på det lägger bördan utav karriär, familj, barn, hus, Volvo och vovve.. för att inte tala om bördan utav åldrade föräldrar.. sparande inför pensionering/amortering! Det är lixomom med det mesta i livet.. man borde ha lyssnat till mor/far.. sparat och valt en bättre partner/utbildning.. rätt få saker utav detta är lixom svårt att reparera efteråt! Soo what to do.. jo man kan hur som helst åtminstone sköta sin kropp/metabolism.. så att den varar och är till någon glädje för sina barnbarn.. dvs att man finns till och orkar med sina barnbarn! Grejen är.. tada igen.. att barnbarn inte har något metabolt behov av att fyllas med socker, kakor, tårta och annan skit.. utan främst utav en familjär gemenskap. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobiasO Posted July 28, 2016 Share Posted July 28, 2016 För mig har den dagliga vägningen varit till stor hjälp. Enskilda mätvärden betyder inte så mycket, det är trenden som är intressant. Det är mycket inspirerande att se hur kurvan pekar tydligt nedåt i diagrammet i Excel där jag lägger in vikten varje morgon. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted July 29, 2016 Share Posted July 29, 2016 Nämen Zepp ! Usch va depressivt det låter. Helt rätt förvisso, men nedrigt deppigt . Jag har dock själv inga barnbarn ännu och tveksamt om jag får några heller. Tänker definitivt inte tjata på avkommorna att ge mig några heller. Barn bör i mitt tycke vara önskade och efterlängtade när de kommer. Då kan förhoppningsvis föräldrar ha ork o lust att ge sina barn den uppmärksamhet de behöver och därmed tillgodose barnens behov med annat än sockerrik föda. Jag har förhoppning om, att om det kommer barn/ungdom oavsett ev släktskap i mitt liv igen, att jag kan få möjlighet att ge det/dessa annat än socker. Jag har nu lyckats konvertera min svärson. Han var misstänksam och anti till vår kost när han först kom till oss, men har nu börjat förstå att det nog kan ligga något i det hela. Att han har gillat maten vi har serverat gör väl sitt till. Körde samma taktik med honom som med mina egna - smaka måste man, men gillar man det inte behöver man inte äta mer av det, inget tjat eller förebråelser. Han kör nu samma taktik mot sina kompisar med god effekt . Mitt mål med kosten är att må så bra som det någonsin går och att med nöje se mig själv i spegeln när som helst på dygnet. Att skruva tillbaka tiden känns mycket fel, usch för att vara 18 igen . Nej den tiden vill jag inte ha tillbaka! Om jag själv tycker att jag ser j-kligt fräsch ut och mår bra så är det bara en bonus om andra tycker att jag är vacker. Om de tycker att jag ser ut som en vacker 55-åring eller 45-åring.... who cares? Om jag inte mår bra, ja då spelar inte mycket annat någon roll heller. Just nu kör jag helt på insulinlinjen, har lite problem med ena axeln som jag vill ha bort (problemet alltså, inte axeln ) och då måste insulinet ner. Antagligen har jag varit lite för bekväm lite för länge tidigare. Kör nu med en måltid om dagen och hoppas att det ska räcka. Det borde ju ge effekt på insulinkänsligheten så småningom och nu kommer jag att hålla detta tills jag märker resultat. Zepp eller någon annan: Önskar få bra tips på hur man stimulerar bentillväxt eller i alla fall inte motverkar. Omega 3, D-vitamin och K-vitamin tar jag redan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 29, 2016 Share Posted July 29, 2016 Zepp eller någon annan: Önskar få bra tips på hur man stimulerar bentillväxt eller i alla fall inte motverkar. Omega 3, D-vitamin och K-vitamin tar jag redan. Menar du för att motverka benskörhet? Magnesium (eller kanske snarare förhållandet magnesium/kalcium) och K för upptaget, vill jag minnas är viktigt tillsammans med fysisk aktivitet, dvs att belasta skelettet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted July 29, 2016 Share Posted July 29, 2016 Nej inte mot benskörhet. Jag har opererat bort inflammerat ben i käken och injicerat benstimulerande protein för att kunna rätta en tand. Om jag lyckas få till den bentillväxten, slipper jag dra ut tanden och ev sätta in inplantat och skruvar för tandproteser. Detta är en smärtsam process inte minst för plånboken... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 30, 2016 Share Posted July 30, 2016 Ja oj, det var en helt annan process... Men iofs borde allt som stärker skelettet vara bra. En kompis hade en tumör på hypofysen vilket fick bl a käkbenet att växa men det i sig är inget man skulle önska sig. Däremot för det in mig på tankar kring det hormonella för det var tydligen vad det handlade om i det fallet... Kan det vara ett spår att rota i? Visserligen äter du inte så mycket nu men det finns ju en del litteratur nu kring att äta för hormonell balans osv och kanske kan du hitta tips där? Sanna Edhin skriver en del om det men även andra. De manliga hormonerna bygger (man får väl även som kvinna mer testosteron av styrketräning om än begränsat) och män har färre benskörhetsbrott. Hm... Nu spånar jag mest men kompisens tydligaste tecken på sin tumör var just hennes kraftiga haka och hypofysen är ett hormoncentrum. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 31, 2016 Share Posted July 31, 2016 Nej inte mot benskörhet. Jag har opererat bort inflammerat ben i käken och injicerat benstimulerande protein för att kunna rätta en tand. Om jag lyckas få till den bentillväxten, slipper jag dra ut tanden och ev sätta in inplantat och skruvar för tandproteser. Detta är en smärtsam process inte minst för plånboken... Jag vibrationstränar på gymmet. Det stärker både muskler, benmassa, blodcirkulation, balans mm. Används även vid idrottsskador. Det finns benskörhet i familjen(mamma) och det försöker jag undvika att ärva. Rekommenderas varmt! http://www.doktorn.com/artikel/vibrationstr%C3%A4ning-%E2%80%93-fr%C3%A5n-tr%C3%A4ning-av-kosmonauter-till-sjukv%C3%A5rd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 31, 2016 Share Posted July 31, 2016 Har inga mer förslag än D3 och K2! D3 ökar kalciumomsättningen från där det finns mest till där det fattas.. K2 ser till att det hamnar där det behövs. Du skulle kunna mäta D3.. så att det inte för lågt.. vad jag vet så kan man inte mäta K2 ännu.. eller veta hur mycket som är lagom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudan Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 Håller med de flesta ovan, särskilt EVS och diskussionen om att inte räkna så mycket i början, det funkar ändå och man vänjer sig lättare vid huvudprinciperna. Men jag vill förbereda dig Anna om att det är ganska troligt att Henrik går ned snabbare än du, orättvist nog! Se t.ex. http://56kilo.se/varfor-gar-jag-inte-ner-i-vikt-med-lchf/ där finns många bra tips. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 En notering från mina egna erfarenheter är att jag oftast bara äter 2 mål mat om dagen, ibland till och med bara ett mål mat om dagen.Det är inte för att jag plågar mig själv som jag äter mer sällan, utan för att jag helt enkelt inte är hungrig nog att motivera omaket med att arrangera en måltid oftare än så.På morgonen dricker jag oftast bara en kopp kaffe, nästan alltid med lite smör/kokosfett/mct-olja och på så sätt står jag mig lätt fram till lunch.Vid de dagar när jag inte är lunch hungrig så struntar jag i lunch och då blir det en rejäl kvällsmat - ofta någon timma tidigare än annars.Med två mål mat om dagen med 10g kolhydrater så kan du oftast få med både mejeriprodukter och en hel del grönsaker ...De dagar jag bara äter ett mål mat och väljer rätt mat så får jag till och med plats med lite efterrätt som t ex bär/grädde i 20 g om dagen.Prova helt enkelt att köra igång på LCHF och se hur hungern påverkas och planera därefter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Så har jag gjort nu nån dag på totalt 20g. Gjort mos på broccoli, blomkål, sparris och grönkål. Då skippar jag frukost och äter lunch samt middag runt 17. Jag provar ligga där runt 1800kcal. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Den frukosten, om den var avsedd för en person, låg på ca 1000 kcal...så om ni väljer mat på liknande sätt..kommer ni nog hamna ganska rätt...även utan att räkna...om vi antar att ni äter ca 2500 kcal om dagen. (Kom ihåg att låta bli att äta om ni inte är hungriga). I början när man är osäker kan det vara bra att slå upp olika ingredienser och se hur mycket kolhydrater de innehåller och använda sunt förnuft Att ta något som innehåller lite mer kolhydrater om man äter lite av det är ju helt OK. Men t ex att ta mycket av något som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram kan vara direkt dumt. T ex att dricka en liter mjölk är ingen bra ide (47 gram kolhydrater). På engelska Dietdoctor finns en två veckors utmaning, tar ni denna får ni en känsla för maten och slipper räkna. http://www.dietdoctor.com/low-carb/get-started Lycka till. Men om man har bestämt sig och vill fortsätta att konsekvent hålla sig till ett koncept som fungerar, så blir det väldigt rörigt att blanda ihop begreppen. Om principen bygger på en förutsättningt, som handlar om att hålla sig till mat och matprodukter med MAX 5gr kolhydrater per 100 gr, då ska man nog göra allt och lite till rent mentalt fokuserat och känslomässigt ladda sig på alal fronter, att köra disciplinerat med det, som en gyllene regel. Jag tyckte hom skrev att de ville hålla sig till de gyllene reglerna som nr de hålls, ju förstå då öppnar upp aha-stadiet.. det är först när man kör mathållningslinjens basprincip att inte räkna kalorier däremot hålla sig till max 5 gr kolhydrater i den matvaran man håller i handen och ämnar stoppa i sig, är det inte liksom det som är nyckeln? När man börjar låtsas vara professor emeritus i näringslära så betyder ju det att man långsamt börjar hitta på definitioner. Att ändra på principen max 5 gr kh per sak som stoppas i munnen, är att ha omdefinierat en princip till att inte längre vara princip, då börjar man fantisera ihop definition på att ett äpple egentligen är ett päron och en ost med 6 gram kh i egentligen och definitionsmässigt har 5 gram kh, inte alls 6 gram vilket betyder att när man tänjer på definition att långsamt men säkert inte längre es som definition, då blir juresultatet en dag att osten med 15 gram kan jämställas med osten som har 5 gr. Ni vill använda er av glykemiskt index, rucka då inte på kemin, åtminstonde! Enda utmanignen den första tien kanske det första året är ju att om något ska överstiga det kalori-intag man vill äta per dygn, så i så fall INTE GENOM ATT MIXTRA MED KOLHYDRATERNA, då principen bygger på att kraftigt minimera allt spannmål, pasta ris potatis sirap chips läsk glass , lbörjar man då med "sitt analytiska sinne" att ändå med själbedrägligt smygletande efter om man nog inte ändå ska kunna köra LCHF men samtidigt äta fritt, så är det ju ett själbedrägeri. Menar att det finns principer inom både kemi näringslära och vid produkttillverkning, att det står innehållsdeklaration på t.ex osten eller på köttvaran, är för att man ska slippa halka in i det beteendet som fick en att smygförvandlas till ett medicinskt paket - enda principen att behöva ha och sucka över , utifrån vad trådstaarten uttrycker sig vilja , är att sluta räkna kalorihelvetet och tro sig varamatematiskt geni och uppfinnaren av periodiska systemet. Det är principiellt en obestridlig sanning och säkerställt att vid borttag av överflödigt socker, t.ex en smörkolaklubba eller en ost med bara 8 gr kolhydrat pr 100 kram är MER än en isbit och mer än en ost på 5 gr, per 100 gram, logiken vad är mindre vad är mer kan man lättast tämnka geenom att räkna till tio: 10 är mer än 9 och 8 är mer än 7 och när det finns ultimativa sanningar som att om du äter ost med 8 gr hela året ut jämfrt med ost med max 5 gr året ut, kommer den som skalat av överflödiga kh, (kolhydrater) att ha gjort sig en vinst genoma tt fylla på med fett där detfattas och då tar man så mkt fett tills man inte orkar mer , man frångår inte principen!!! då kan man lika gärna kasta den nyckeln och börja dricka choklad också för man är ju en professor som minsann vet alla gränssättningar i vart enda livsmedel? nej klart att ingen sådan profesor finns på jorden, det finns däremot professorer som vill att du inte ska vara så jävla brydd... Börja frångå principen max 5 gram kh i allt som skak in i magen, då ignorerar man också hela spjälkningsprocessen och de komplexa molekyler som kroppen har extremt svårt med att bryta ner (jag tror det gäller alla utan undantag) med mindre man är elitidrottande eller sportar som idiot och redan är permanent storkund på apoteken och professorns bästa vän, i tron att det när lika med döden om man inte följer också elitidrottarprogram eller bosätter sig på gym, samtidigt, nej det funkar inte så!! medicin är medicin och mat är mat, ens kropp är inte att likställas med en förpackning gjord av plast abest och anat, så viokemiskt sett, ska du gärna hålla dig till heligt och dyrbart inom ramen, där deadline är 5 gr kh per produkt och i princip, det som utgör kroppens chans att ställa om sig till sundare vätskor. Själv har jag ätit pasta i några dagar, det var gott jag tyckte mig behöva det men har också fått sina konsekvenser som inte är livsshotande men det söver i överkant, så rådet är att försöka under ett åtminstonde halvår bete sig mot principen som ens bästa vän, vilket är svårt men inte omöjligt. Det är svårt och mycket begärligt och obehagligt att behöva skapa relation till mat efter gamla normer , och bara i början det kan kännas ovant, startsträckan kan i och för sig taga år... faktiskt. Att bryta de farliga normerna, men kan man respektera annat ska man kunna respektera de obestridliga sanningarna också. Det svider ju inte ens, att nobba fjäskeriet , det är inte du själv som vill ha... det är dom som är så ynkliga att de inte ens vågar träda fram och erkänna att de vill spänna fast dig i matträsket. Smörgåstårtor feta överambitiösa ostbrickor osttäcken på allt och leka med visualisering pyttsan, ta då hellre en rejäl ostbit på max 5 gr och skippa hollywoodjargongen, i Hollywood bor olyckskorparna som fått sig inmatat att man ska räkna varenda millimeter och millimol, NEJ!!! man räknar millimol när det kommer tilll medicin-trixeriet, inte när man ska vara bara människa och äta för aatt fortsatt vara människa och fortsatt vilja vara det och därför upprätta en hållbar matlivsstil. Finns så fruktansvärt många fallgropar. En sådan är att intala sig att 5 gram kan jämställas med 6 gram, men vill man bli mer människa och mindre offer, kan man börja med att åtminstonde sluta ljuga och på sikt sluta ljuga för sig själv också, dock är livsmedelsindustrin bestående av rika jävlar som har råd att både ljuga lite och oftast mycket, för det är lögnerna som gör att livsmedelsindustrin existerar och får kloka människor att hamna i fällor. Begären om att få dig att vilja ljuga du också. När du vet vad en princip är, det är en hemsk värld där mat blivit vapen. Vill man ta det lågsamt, så ät det som känns bra, ta en ost med bröd lite då och då och sluta tänka..? Då är det är inte längre lchf utan "nutrionisterna" som vill ha sina professioner i fred och de är positionerade överallt på alla marknader, särskilt inte när nästa smyglurendrejeri vill in och viska om att kan tänja till 8 gram per 100 gram och är det kansk ekatastrof om du nappar på senaste leveranserna som har bara 8,1 gram kh? så kan man väl ta sig en hederlig macka också och varför inte gå över till Dallasdieterna när ju mat bara är lite mat och principer inget att kriga om? Vad du ska göra : håll dig till principerna. Jag avvek det som gjorde mig gott och som gjorde mig både glad och stark och därför har det inte hänt något på hälsofronten, mitt råd är alltså håll dig KONSEKVENT till principerna och handlar det om att ni är olyckliga över att ha lurats av marknaderna, så håll det ännu mer dyrbart att ta principer på allvar, principen hellre 0 gram kh än att överstiga 5 gram per 100 gram. Ska du välja så välj det med 3 gram kh, eller gå vidare och ta helt annan matvara så är problemet löst. Det är köpbeteenden som illvilliga svin men ser sig som godhjärtade och vill bara så väl? tvärtom, som filat på i årtionden hur mat fungerar strategiskt och man har inte sparat på resurser och krut - en vidrig värld där man medvetet fäller för att sedan låtsas vara omtänksam, du behöver själv ta rodret och om om du ska ha ett roder att hålla i så är det väl ett roder och inte ett gummisnöre du tar tag i? men man kan vara olika fet, man kan ju vara trivselfet och känna att förlusten av livskvalitet kan överstiga nyttan, men det är något annat som enbart man själv kan avgöra i så fall, är belöningen saftig eller bara ett hån.. något som trådskaparen ju själv måste fundera på.. det är ju virtuellt att råda anonymt utan att förstå vilka kvaliteter som över huvud taget finns närvarande och vad som är totalt borta, men princip är princip. Principerna har brutits åtskilligt många gånger, i vetskap om att det skadar så t.o.m skadeprinciperna har blivit normerande, för den skull är liten matregel särskilt om det är EN ENDA istället för 50 st , värt. men jag vet, att kroppar är så olika och olika medicinerade att lchf självklart inte kan interagera med vilken kropp som helst, men då ska kanske psyket prepareras så det ska gå ändå ? svåra lägen. Designade matklubbar att göra sig medlem i det istället för självbestraffning, är en idé om paret känner att de vill trivas med livskvalitet och trivselvikt istället, för uppvisningskulturen har tagit över. Jag menar bara att du är vad du äter är ett medialt fenomen, som egentligen inte har med livskvalitet att göra, men mest en fortsättning där gurus under åttiotalet trimmaat till sig och blir superduper gurus idag med en hel massa fula knep, då är det bättre att hålla en enda princip, och är principen max 10 kh per 100 gram, så let that be, andra klarar 20 kh per 100 gram, för de har friheter och belöningar som inte anstår dödliga indivier, för det är hårddragna individfokueringar ännu, individkulturen som ska skina och stå praktexempel och råmodella för makrnaderns hunger uppåt, är linjär. Jag såg ett par på tv, båda hade rikligt med trivselfett på sina kroppar medan man lekte glatt med alla prylar där den ena grytan och sleven efter den andra överträffade i prisättning, som jag kollat upp. Båda var akademiker med förutsättningar som inte kommer i närheten av andra kretsars matvanor och vad man kan "tillåta sig", så ja absolut det är skitsvårt att unna sig 5 kh per 100 gram, det är rent uts sagt omänskligt sniket och ibland oprofessionellt att bara slänga ur sig, i det stora hela. I slutändan handlar det om att slippa snickra ihop stora kistor med en massa onödigt trä, det är ett spill för skogsindusrin att behöva bygga ut och bygga ut istället för att dra in och dra in, för skogen blir så ledsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts