Cleppa

Stanna i ketos

Recommended Posts

Hej 

Precis sett Run on fat2 och blivet väldigt inspirerad.  Tänkte testa att göra mig så fett adapterad som möjligt. Skulle dock behöva tips på bra kokböcker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martina Johansson, Fettfrälst. Du kan även titta på Stephanie Keto Persons videor på youtube. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen Gladan. Tyvärr strular Youtube... Laddar inte filmerna.

Jag har ätit liberal LCHF länge nu med ett antal kortare och längre återfall i kolhydratsträsket...  Men Peppad som sören skulle jag börja min resa mot Keto.

Gjorde en stor kopp Fetkaffe till frukost som bestod av kaffe och två stora skedar kokosfett. tillsammans med ett stort glas saltvatten.  väntade ca halvtimme för att sedan bege mig ut och löpa.   FUCK!  Det höll på att gå riktigt åt skogen...  Som tur var hade jag glömt min mobil och när jag vänt och har ca 100 meter kvar hem inser jag att jag har inte många sekunder på mig för att göra nummer två...  Klarar precis att hinna in. Men shit ( No phun intended) om jag inte glömt mobilen,

Förstår att det var ovanan vid kokosfettet men helt plötsligt har jag en helt annan förståelse för de som har problem med Sk löparmage.  

Ska ge det två timmar nu tänkte jag för att sedan göra ett nytt försök.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde ett 1 timmes pass nu. Benen var otroligt tunga redan från start trots att jag höll ett väldigt lågt tempo. Pulsen låg på ca 15 slag över normalt för en lugn runda. ca 20 minuter in i passet tyckte jag att jag började lukta acceton ( brukar ta 2 timmar minst) dock inte säker då jag inte känner någon doft nu när jag är hemma. Efter 50 minuter ligger jag på nästan 90% av min maxpuls och det är otroligt jobbigt. tog nästan 2 minuters gång att få ner den till någerlunda nivå igen för att sedan ta sista km hem...

Ska bli otroligt intressant att följa utvecklingen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast nu blev jag sjukt sömnig????  hmm måste vara någon form av omställningsgrej

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast nu blev jag sjukt sömnig????  hmm måste vara någon form av omställningsgrej

Mm.. sjukt trött, tyder på glukosbrist.. och att kroppen/musklerna är vana att använda större delar glukos!

Nu så hampar det sig som så att musklerna inte har jättemycket ketolysensymer.. så de lär alldrig bli särskildt ketonberoende.. utan de går över till att bli fettdrivna.

Det är en omställning som kan ta 1-12 månader.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas på snabb omställning då jag ändå kört liberal LCHF ganska länge. (trots en del återfall...)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågade inte köra en fett kaffe i morse. så en slät kopp kaffe.  Sedan 1.5 timmes rask promenad till gymmet.  sedan ca 45 minuters styrketräning bara basövningar,

Allt funkade hyfsat...

Nu lunch! :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man hyfsat tränad/van att anstränga sig så brukar uppregleringen gå fort över!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog probiotika och magnesium till middagen igår, båda för första gången.  Var inte sömnig bara otroligt seg så kom inte i säng förrän vid 24.  Sov otroligt dåligt. vaknade 0315 och hade svårt att somna om och vaknade sedan 0505 igen. lyckades somna om och vaknade 0710,  Tog en slät kopp kaffe.  efter 30 minut tag jag en kallsup.

bestämde mig för en 70 minuters löptur och gav mig iväg.  Benen otroligt stumma redan från start och efter 15 minuter väldigt väldigt ....hög puls.  Svetten så salt att det bränner rejält i ögonen. väldigt sugen på att avbryta. känns som ett av mina gamla 4 timmars pass. ( var väldigt länge sedan), Men biter ihop. Efter 50 minuter känner jag mig helt svimfärdig ,  saktar ner och går i 1 minut och lyckas ( mycket mycket pannben) komma igång och springa igen.  Det blev bara 65 minuter, kunde inte förmå mig att springa förbi mitt hus för att få 5 minuter till :(

Dock producerat massor av ketoner. luktar apa känner jag nu...

Jag har provat detta en gång innan för ett par år sedan och då lyckades jag inte stå ut med hur dåligt träningen gick. ( tog för lång tid att börja få resultat) men denna gången ska jag fan inte ge mig. också därför jag skriver här för jag hoppas ändå kunna få positiva tecken som jag då kan se och kanske lite glada tillrop,

Såhär på eftermiddagen nu har jag ett nytt "symptom"  Känns som om jag har feber på själva huvudet...  Känner mig inte sjuk men varm som sören på hela huvudet. Ingen annanstans på kroppen.   Någon som har en ide vad/varför?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sov dåligt i natt igen. vaknade 2 ggr :( . Van att sova som en bebis så detta stör mig.  slät kopp kaffe och en kallsup till frukost sedan en 1.5 timmes väldigt rask promenad till gymmet.  

Gymmet var väldigt jobbigt. var andfådd (hmm stavning) under hela passet och det brukar jag inte vara.

Men nu lunch :)

ska börja mäta ketoner med blodketonmätare på fredag...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tjatar blodcentralen om att det är dags att lämna  blod igen. Vad tror ni kommer det att ställa till det nu när jag håller på att jobba hårt på ketoadoption?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är något som bråkar med min sömn... Är snart en zombie.  vaknade 3 ggr i natt.  

Det jag har ändrat på är:

Äter mindre än 20 gram kolisar om dagen, börjat ta magnesium och probiotika till middagen annars är allt som vanligt. Träningen känns ju också betydligt tyngre nu men det var ju förväntat.

Är det någon som har tips/ideer? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte hur ketogen jag är men jag brukar råka "glömma" järntabletterna på hatthyllan i kapprummet (tar annat järntillskott) och tittar lite i kylskåpet som bara innehåller sötsaker efter tappning för damen i receptionen protesterade vilt en gång när jag bara gick. Jag har aldrig haft problem med tappningen på grund av kosten och den enda gång jag blivit yr berodde det på stress. Då fick jag iofs saft med druvsocker i men den sippade jag bara pyttelite av inne i tappningsrummet sen hällde jag ut det mesta utanför... Systers förslag tror jag är bra och vill du ha någon reservplan så ta med en morot (som du sannolikt inte behöver). Se till att du inte är stressad till och från blodcentralen så går det bra.  ^_^

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska se om jag hinner lämna blod imorgon. har aldrig tagit järntillskott men brukar bara lämna 3 ggr om året då jag känner att jag tränar så mycket och tror att det hjälper till att slita på kroppen...  

Hmmm en liten rolig artikel... Det som är roligt är att meningen var att de ville locka fler blodgivare och det gör man väl knappast med det fotot, dessutom så var det placerat på första sidan...

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/trotsar-radslan-hjalten-jesper-ger-blod-for-61a-gangen/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens skämt!

har precis varit på ett 2 timmars kampsportspass och det var inte så upplyftande. fixade knappt 45 minuter.   Det måste väl ändå börja vända snart så man känner att det iallafall går på rätt håll?

Nya tag imorgon. ( löpning)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat om du är i ketos? Låter nästan som du går på proteinförbränning och inte fett. Det kan vara en hårfin gräns mellan low carb high protein och low carb high fat. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat om du är i ketos? Låter nästan som du går på proteinförbränning och inte fett. Det kan vara en hårfin gräns mellan low carb high protein och low carb high fat. 

Ska testa imorgon bitti. Får min ketonmätare i kväll. Sömnen är fortfarande helt kass också...  Jag har undvikit kokosfett  med ett undantag eftersom jag läste att det skapade falsk ketos?  Men jag har siktat på att äta strax under 1gram/protein /kroppsvikt...  

Nu en slät kopp kaffe och en kallsup sedan tänkte jag ( håll tummarna) köra en 75 minuters löptur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varit ute på en 72 minuters löptur. Första 20 minuterna var sjukt jobbiga. sedan kom en kortare period där det faktiskt kändes som det bara flöt på :) sedan blev det sjukt tungt igen. Dessutom fått två blåsor på höger foten. Måste bero på att jag har annat löpsteg och konstig  fotisättning i detta långsamma tempo?

Jag har gått ner 5 kilo på tio dagar, Förutsätter att det är mest glykogen och vatten , detta trots att jag inte gjort nummer två på 5 dagar... tänkte överdosera en fettkaffe strax så löser väl det sig...

Ingen som har en ide om varför jag helt plötsligt inte kan sova ordentligt? ( själv är jag inne på att det är probiotikan)

Ska bli intressant att mäta blodsocker och ketoner imorgonbitti,

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning om varför du inte kan sova men det verkar vara jääääättevanligt.
Sov också dåligt första veckan - vaknade vid 3 och var vaken nån timme varje natt.

Det har gått över nu. Dels har jag ökat kolhydraterna lite (från 20- 35 gr som mål)... Så vet inte om det är att jag vant mig eller att jag ökat kolhydraterna. Men bättre sover jag i alla fall . Och kan springa igen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har man äntligen testat värdena med annat än känsla!

Ketoner 1.9

glukos 5.9 

såhär direkt på morgonen.  Sömnen är fortfarande ett jätte problem. sover rent för lite och vaknar rent för ofta. ska kanske testa att inte ta något av tillskotten ikväll och se vad som händer och sedan tillföra ett i taget.

Nu en slät kopp kaffe och sedan 1.5 timmars rask promenad till gymmet för en timmes styrketräning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ganska högt glukos för att vara i början av LCHF. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg