Jump to content

Stanna i ketos

Cleppa

Recommended Posts

Tack för tipsen Gladan. Tyvärr strular Youtube... Laddar inte filmerna.

Jag har ätit liberal LCHF länge nu med ett antal kortare och längre återfall i kolhydratsträsket...  Men Peppad som sören skulle jag börja min resa mot Keto.

Gjorde en stor kopp Fetkaffe till frukost som bestod av kaffe och två stora skedar kokosfett. tillsammans med ett stort glas saltvatten.  väntade ca halvtimme för att sedan bege mig ut och löpa.   FUCK!  Det höll på att gå riktigt åt skogen...  Som tur var hade jag glömt min mobil och när jag vänt och har ca 100 meter kvar hem inser jag att jag har inte många sekunder på mig för att göra nummer två...  Klarar precis att hinna in. Men shit ( No phun intended) om jag inte glömt mobilen,

Förstår att det var ovanan vid kokosfettet men helt plötsligt har jag en helt annan förståelse för de som har problem med Sk löparmage.  

Ska ge det två timmar nu tänkte jag för att sedan göra ett nytt försök.

• Like 1

Körde ett 1 timmes pass nu. Benen var otroligt tunga redan från start trots att jag höll ett väldigt lågt tempo. Pulsen låg på ca 15 slag över normalt för en lugn runda. ca 20 minuter in i passet tyckte jag att jag började lukta acceton ( brukar ta 2 timmar minst) dock inte säker då jag inte känner någon doft nu när jag är hemma. Efter 50 minuter ligger jag på nästan 90% av min maxpuls och det är otroligt jobbigt. tog nästan 2 minuters gång att få ner den till någerlunda nivå igen för att sedan ta sista km hem...

Ska bli otroligt intressant att följa utvecklingen

• Like 1

Fast nu blev jag sjukt sömnig????  hmm måste vara någon form av omställningsgrej

Mm.. sjukt trött, tyder på glukosbrist.. och att kroppen/musklerna är vana att använda större delar glukos!

Nu så hampar det sig som så att musklerna inte har jättemycket ketolysensymer.. så de lär alldrig bli särskildt ketonberoende.. utan de går över till att bli fettdrivna.

Det är en omställning som kan ta 1-12 månader.

• Like 1

Tog probiotika och magnesium till middagen igår, båda för första gången.  Var inte sömnig bara otroligt seg så kom inte i säng förrän vid 24.  Sov otroligt dåligt. vaknade 0315 och hade svårt att somna om och vaknade sedan 0505 igen. lyckades somna om och vaknade 0710,  Tog en slät kopp kaffe.  efter 30 minut tag jag en kallsup.

bestämde mig för en 70 minuters löptur och gav mig iväg.  Benen otroligt stumma redan från start och efter 15 minuter väldigt väldigt ....hög puls.  Svetten så salt att det bränner rejält i ögonen. väldigt sugen på att avbryta. känns som ett av mina gamla 4 timmars pass. ( var väldigt länge sedan), Men biter ihop. Efter 50 minuter känner jag mig helt svimfärdig ,  saktar ner och går i 1 minut och lyckas ( mycket mycket pannben) komma igång och springa igen.  Det blev bara 65 minuter, kunde inte förmå mig att springa förbi mitt hus för att få 5 minuter till :(

Dock producerat massor av ketoner. luktar apa känner jag nu...

Jag har provat detta en gång innan för ett par år sedan och då lyckades jag inte stå ut med hur dåligt träningen gick. ( tog för lång tid att börja få resultat) men denna gången ska jag fan inte ge mig. också därför jag skriver här för jag hoppas ändå kunna få positiva tecken som jag då kan se och kanske lite glada tillrop,

Såhär på eftermiddagen nu har jag ett nytt "symptom"  Känns som om jag har feber på själva huvudet...  Känner mig inte sjuk men varm som sören på hela huvudet. Ingen annanstans på kroppen.   Någon som har en ide vad/varför?

• Like 3

Sov dåligt i natt igen. vaknade 2 ggr :( . Van att sova som en bebis så detta stör mig.  slät kopp kaffe och en kallsup till frukost sedan en 1.5 timmes väldigt rask promenad till gymmet.  

Gymmet var väldigt jobbigt. var andfådd (hmm stavning) under hela passet och det brukar jag inte vara.

Men nu lunch :)

ska börja mäta ketoner med blodketonmätare på fredag...  

Nu tjatar blodcentralen om att det är dags att lämna blod igen. Vad tror ni kommer det att ställa till det nu när jag håller på att jobba hårt på ketoadoption?

Käka rejält med fett, lite extra protein, extra salt och vatten innan och efter tappning så märker du nog inget. Ta gärna extra av magnesium och zink den dagen.

• Like 7

Det är något som bråkar med min sömn... Är snart en zombie.  vaknade 3 ggr i natt.  

Det jag har ändrat på är:

Äter mindre än 20 gram kolisar om dagen, börjat ta magnesium och probiotika till middagen annars är allt som vanligt. Träningen känns ju också betydligt tyngre nu men det var ju förväntat.

Är det någon som har tips/ideer? 

Nu vet jag inte hur ketogen jag är men jag brukar råka "glömma" järntabletterna på hatthyllan i kapprummet (tar annat järntillskott) och tittar lite i kylskåpet som bara innehåller sötsaker efter tappning för damen i receptionen protesterade vilt en gång när jag bara gick. Jag har aldrig haft problem med tappningen på grund av kosten och den enda gång jag blivit yr berodde det på stress. Då fick jag iofs saft med druvsocker i men den sippade jag bara pyttelite av inne i tappningsrummet sen hällde jag ut det mesta utanför... Systers förslag tror jag är bra och vill du ha någon reservplan så ta med en morot (som du sannolikt inte behöver). Se till att du inte är stressad till och från blodcentralen så går det bra.  ^_^

• Like 3

Ska se om jag hinner lämna blod imorgon. har aldrig tagit järntillskott men brukar bara lämna 3 ggr om året då jag känner att jag tränar så mycket och tror att det hjälper till att slita på kroppen...  

Hmmm en liten rolig artikel... Det som är roligt är att meningen var att de ville locka fler blodgivare och det gör man väl knappast med det fotot, dessutom så var det placerat på första sidan...

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/trotsar-radslan-hjalten-jesper-ger-blod-for-61a-gangen/

• Like 2

Dagens skämt!

har precis varit på ett 2 timmars kampsportspass och det var inte så upplyftande. fixade knappt 45 minuter.   Det måste väl ändå börja vända snart så man känner att det iallafall går på rätt håll?

Nya tag imorgon. ( löpning)

• Like 2

Har du testat om du är i ketos? Låter nästan som du går på proteinförbränning och inte fett. Det kan vara en hårfin gräns mellan low carb high protein och low carb high fat. 

Ska testa imorgon bitti. Får min ketonmätare i kväll. Sömnen är fortfarande helt kass också...  Jag har undvikit kokosfett  med ett undantag eftersom jag läste att det skapade falsk ketos?  Men jag har siktat på att äta strax under 1gram/protein /kroppsvikt...  

Nu en slät kopp kaffe och en kallsup sedan tänkte jag ( håll tummarna) köra en 75 minuters löptur.

Varit ute på en 72 minuters löptur. Första 20 minuterna var sjukt jobbiga. sedan kom en kortare period där det faktiskt kändes som det bara flöt på :) sedan blev det sjukt tungt igen. Dessutom fått två blåsor på höger foten. Måste bero på att jag har annat löpsteg och konstig  fotisättning i detta långsamma tempo?

Jag har gått ner 5 kilo på tio dagar, Förutsätter att det är mest glykogen och vatten , detta trots att jag inte gjort nummer två på 5 dagar... tänkte överdosera en fettkaffe strax så löser väl det sig...

Ingen som har en ide om varför jag helt plötsligt inte kan sova ordentligt? ( själv är jag inne på att det är probiotikan)

Ska bli intressant att mäta blodsocker och ketoner imorgonbitti,

• Like 2

Ingen aning om varför du inte kan sova men det verkar vara jääääättevanligt.
Sov också dåligt första veckan - vaknade vid 3 och var vaken nån timme varje natt.

Det har gått över nu. Dels har jag ökat kolhydraterna lite (från 20- 35 gr som mål)... Så vet inte om det är att jag vant mig eller att jag ökat kolhydraterna. Men bättre sover jag i alla fall . Och kan springa igen. 

• Like 2

Då har man äntligen testat värdena med annat än känsla!

Ketoner 1.9

glukos 5.9 

såhär direkt på morgonen.  Sömnen är fortfarande ett jätte problem. sover rent för lite och vaknar rent för ofta. ska kanske testa att inte ta något av tillskotten ikväll och se vad som händer och sedan tillföra ett i taget.

Nu en slät kopp kaffe och sedan 1.5 timmars rask promenad till gymmet för en timmes styrketräning.

Ska testa imorgon bitti. Får min ketonmätare i kväll. Sömnen är fortfarande helt kass också...  Jag har undvikit kokosfett  med ett undantag eftersom jag läste att det skapade falsk ketos?  Men jag har siktat på att äta strax under 1gram/protein /kroppsvikt...  

Nu en slät kopp kaffe och en kallsup sedan tänkte jag ( håll tummarna) köra en 75 minuters löptur.

Tror du är en av de som skulle ha nytta utav just cocosfettet.. intaget vid rätt tidpunkt för din tränings skull.

För om jag fattat något sånär så handlar den "falska ketosen" utav att kroppen inte lagrar MCT.. då får man ett överskott av fettsyror i blodet, som lätt omvandlas till ketoner.. såvida de inte förbrukas i fettoxidationen.. som främst förekommer i musklerna.

Vilket som.. lär man sig tidsintervallet från intag till förbrukning så borde det kunna bli en extra boost för muskelansträngning?

Oså det där med sömnen.. kan vara att blodsocker sjunker och glykogenolys/glukoneogenes drar igång?

Då kan litta olika hormoner utsöndras förutom glukagon även Adrenalin och Kortisol.. de två sista är lixom inte såå förenligt med djup lugn sömn.

• Like 1

Tror du är en av de som skulle ha nytta utav just cocosfettet.. intaget vid rätt tidpunkt för din tränings skull.

För om jag fattat något sånär så handlar den "falska ketosen" utav att kroppen inte lagrar MCT.. då får man ett överskott av fettsyror i blodet, som lätt omvandlas till ketoner.. såvida de inte förbrukas i fettoxidationen.. som främst förekommer i musklerna.

Vilket som.. lär man sig tidsintervallet från intag till förbrukning så borde det kunna bli en extra boost för muskelansträngning?

Oså det där med sömnen.. kan vara att blodsocker sjunker och glykogenolys/glukoneogenes drar igång?

Då kan litta olika hormoner utsöndras förutom glukagon även Adrenalin och Kortisol.. de två sista är lixom inte såå förenligt med djup lugn sömn.

Zepp  kan man göra något åt hormonerna eftersom sömnen är ju sjukt viktig...

Zepp  kan man göra något åt hormonerna eftersom sömnen är ju sjukt viktig...

Japp.. du kan äta en kall kokt potatis innan sänggåendet.. mums! :P

Nämenaltså.. testa åtminstone en kväll att trycka i dig litta långsamma kolisar.. för att utröna huruvida det handlar om att glukoneogenesen slår till mitt i natten.

För det första så är det lixom inte helt ovanligt under omställningen.. för det andra så är frågan hur liberalt du verkligen ätit?

För det tredje så verkar det nästan som nybörjarproblem.. såå återigen hur liberal har du varit egentligen?

För det fjärde.. strunta i cocosfett sent på kvällen iomed att det höjer din ämnesomsättning.. ta det helst på morgon/lunch.

• Like 2

Japp.. du kan äta en kall kokt potatis innan sänggåendet.. mums! :P

Nämenaltså.. testa åtminstone en kväll att trycka i dig litta långsamma kolisar.. för att utröna huruvida det handlar om att glukoneogenesen slår till mitt i natten.

För det första så är det lixom inte helt ovanligt under omställningen.. för det andra så är frågan hur liberalt du verkligen ätit?

För det tredje så verkar det nästan som nybörjarproblem.. såå återigen hur liberal har du varit egentligen?

För det fjärde.. strunta i cocosfett sent på kvällen iomed att det höjer din ämnesomsättning.. ta det helst på morgon/lunch.

Tidigare var jag ganska liberal.  åt en del potatis , morötter osv då jag resonerade så att jag tränar så mycket att allt borde gå till att fylla glykogendepåerna och inte höja blodsockret/insulinet så mycket... Nu är jag superstrikt däremot.

Denna morgons mätning

Ketoner 2,2

Glukos, 6.0

Fortfarande sovit otroligt dålilgt så ska ta mina tillskott idag då Zepp verkar ha hittat vad det var.  Det är väl bara att gilla läget? så kommer det att lösa sig men längre fram?

Trodde faktiskt ketosen skulle vara sämre då jag var på kalas igår kväll och inte fick så bra mat i mig.   Korv iofs med hög kötthalt och en lågfett coleslaw...

Slät kopp kaffe nu och sedan 80 minuters löptur.

• Like 1

Dina ketoner är ju himla fina men ditt glukosvärde är rätt så högt för någon i ketos. Är det ett fastevärde? Hur ligger värdet under dagen/efter måltiderna? 

Detta värdet är taget direkt när jag vaknar...  Vet inte hur det ser ut efter måltider och så började mäta i förgår...  Borde jag göra det? Har inte diabetes iallafall inte som jag känner till.

NU VERKAR DET VÄNDA TA MIG FAN!

87 minuters löpning. pulsen hög men inte tokhög ( förutom vid två längre backar). Ville inte skjuta mig själv någon gång under rundan tvärtom så var ungefär halva rundan med bra flyt. även om det fortfarande är väldigt lågt tempo. flera gånger kände jag för att öka tempot :) men lyckades stå emot. Fick också två utomjordiskt orgasmiska endorfin påslag!

Så träningen verkar börja funka på ren ketodrift :)  bara sömnen kvar att få ordning på då.

Ska jag oroa mig för mitt glukosvärde på morgonen som har påpekats som högt?

• Like 5

Ett enda värde säger inte så mycket, det kan bero på en del faktorer, så jag skulle inte oroar mig för mycket utan upprepar mätningarna helt enkelt. Men fastevärde på 6 under en längre tid är definitivt ett prediabetiskt värde.  Ganska mycket i "gråzonen" säljs som normala värden i sjukvården. 

Kan tänka mig att om det är en underliggande insulinresistens att det blir svårare att komma in i en stabil ketos och gör att anpassningen blir svårare, mera stop and go. 

Detta värdet är taget direkt när jag vaknar...  Vet inte hur det ser ut efter måltider och så började mäta i förgår...  Borde jag göra det? Har inte diabetes iallafall inte som jag känner till.

Tidigare var jag ganska liberal.  åt en del potatis , morötter osv då jag resonerade så att jag tränar så mycket att allt borde gå till att fylla glykogendepåerna och inte höja blodsockret/insulinet så mycket... Nu är jag superstrikt däremot.

Denna morgons mätning

Ketoner 2,2

Glukos, 6.0

Fortfarande sovit otroligt dålilgt så ska ta mina tillskott idag då Zepp verkar ha hittat vad det var.  Det är väl bara att gilla läget? så kommer det att lösa sig men längre fram?

Trodde faktiskt ketosen skulle vara sämre då jag var på kalas igår kväll och inte fick så bra mat i mig.   Korv iofs med hög kötthalt och en lågfett coleslaw...

Slät kopp kaffe nu och sedan 80 minuters löptur.

Känns mer o mer som omställningsproblem.. dvs från liberal till strikt.

Har läst om flera "löpare" som det tog en månad för innan de var tebaxs på samma nivå som innan.

Är man van "löpare", så har man som regel redan en hög förmåga till fettoxidation i musklerna redan innan!

Grejen är att disponera löpen litta annorlunda.. det tar litta tid att få igång fettförbräningen.. så man startar mjukt och ökar när man kommit in i andra andningen för att spurta på slutet när man har rätt orörda intramuskulära glykogendepåer kvar.

All fettoxidation kräver syre.. det är lixom inte helt ovanligt att VO2Max och puls stiger på ketogen diet.

Sen så är det bara att öva upp sin förmåga till ökad laktatmetabolism.. det är lixom denna som sätter taket för ytterligare prestation.. iomed att på slutet så är det ofta den anaeroba förbränningen som krävs för att hålla ett högre tempo.

• Like 1

Sömnen sämre än någonsin...

Dagens mätning:

Ketoner 2.2

glukos 6.1

vikt -7.3 kg på 15 dagar?????? Då har jag ändå tränat mindre än vad jag brukar pga brist på energi... även  om det börjar fixa till sig nu

Vilodag idag så ingen träning.  Lite orolig för mitt höga glukosvärde... men enligt zepp så är jag vaken på natten eftersom kroppen producerar glukos så jag är kanske för "duktig" på det?

Kanske stressrespons? Att du har tappat så mycket vikt tyder på att du har förlorat en del vätska, så antagligen hade du en del glykogen lagrad. Det innebär att du antagligen har/haft the ketoflu. Det är en sak att vara i ketos och en sak att vara ketoanpassad. Själva anpassningen tar flera veckor. Under tiden bygger du om din metabolism. I början används ketoner främst i musklerna. En del av anpassningsprocessen är att ketokropparna används mera av hjärnan, som blir mindre glykosberoende och musklerna börjar öka fettförbränningen. Det är alltså en omdirigering av de producerade ketokropparna som sker under flera veckors tid under anpassningsprocessen. Under den tiden är din träningskapacitet nedsatt. Sedan ökar fettförbränningen i musklerna, som gör att du förbränner mera fett med samma "output", och samtidigt minskar påfrestningen på dina glykogenreserver. Som sagt, det tar ett antal veckor. Under den tiden, om du utsätter kroppen för samma träningsbelastning som du är van vid, kan jag tänka mig att det resulterar i extra stress. Så kanske invänta anpassningen, reducerar träningsmängden under tiden och ser vart du hamnar om några veckor? Det finns många som föreslår att man ska reducera träningsmängden under själva anpassningsfasen. 

• Like 4

Kul att det vänder. När väl ketoner börjat bildas har man oftast passerat den jobbigaste delen.

Bra viktnedgång du fått. Visst är en stor del vatten men detta ska inte viftas bort som att det inte är "värdefull" viktnedgång. En del beror på minskat glykogen men detta är bars några hundra gram glykogen plus det tredubbla i vatten. Så allt över 1-2 kg är något annat. Ofta vatten som bundits pga av inflammation. Att minska inflammation i kroppen är av stort värde ur flera aspekter

• Like 6

Sömnen sämre än någonsin...

Dagens mätning:

Ketoner 2.2

glukos 6.1

vikt -7.3 kg på 15 dagar?????? Då har jag ändå tränat mindre än vad jag brukar pga brist på energi... även  om det börjar fixa till sig nu

Vilodag idag så ingen träning.  Lite orolig för mitt höga glukosvärde... men enligt zepp så är jag vaken på natten eftersom kroppen producerar glukos så jag är kanske för "duktig" på det?

Okej.. rätt kraftig viktnedgång.. för en som är frisk, inte direkt obese och relativt ung och tränad?

Får du i dig tillräckligt med fett/kalorier?

Räknar man grovt på det hela.. dvs vi utgår från att 2,3 kilo är vatten.. återstår då 5 *7000 Kcal/15 = 2333 Kcal extra förbränning per dag?

Även det låter orimligt.. borde vara ytterligare vatten?

Får du i dig tillräckligt med salt?

Vi får nog räkna med minskad vikt av tarminnehåll oxå för att närma oss något rimligt.. kanske 2 kilo?

Då hamnar vi på 3 kilo på 15 dagar = 3*7000/15 = -1400 Kcal/dag!

Hur mycket äter du egentligen.. har du koll på din ungefärliga förbrukning.. basalmetabollism + träningsförbrukning?

vältränad är jag dock inte ung. 50 om 5.5 månader. Har ingen aning om min basalmetabolism men brukar räkna att när jag tränar gör jag av med ca 500-800kcal timmen  troligtvis är det något högre. enligt min pulsmätare är det betydligt högre men de är kända för att vara glädjemätare.

jag tränar ofta minst två timmar om dagen utom då jag har återhämtningsvecka ( var 5 vecka ) då blir det bara 6 timmar på veckan. Jag känner mig inte hungrig sen jag hamnade i ketos så får nog fundera på att äta mer enligt klockan och någon form av uträknat behov.

• Like 2

Morgonens mätning:

Ketoner 2.1

glukos 6.4  verkar inte vara en trend på rätt håll??????

Återigen sovit dåligt

Nu slät kopp kaffe och kallsup sedan 90 minuters löpning...

En bonus som jag upptäckte igår natt. Mina händer värker inte!!!!!   tillfällighet eller?

Morgonens mätning:

Ketoner 2.1

glukos 6.4  verkar inte vara en trend på rätt håll??????

Återigen sovit dåligt

Nu slät kopp kaffe och kallsup sedan 90 minuters löpning...

En bonus som jag upptäckte igår natt. Mina händer värker inte!!!!!   tillfällighet eller?

Har du testad någon annan gång under dagen? T.ex. efter en måltid eller efter du har sprungit? 

Sover dåligt: vaknar under småtimmarna och inte kunna sova om? Cortisol kan vara orsaken till både blodsockerökning och att du vaknar vid fel tidspunkt. 

• Like 2

Om du vill veta att du ligger i ketos dygnet om...så tror jag att bästa tillfället att mäta är på morgonen innan du ätit...mäter  du efter träning och/eller mat så påverkar det värdet (i många timmar).  De värdena kan  oxå vara intressanta om man är intresserad av vad mat och olika typer av träning ger för "tillfällig" effekt. 

• Like 2

Ska jag mäta både ketoner och glukos efter middagen ikväll? hur länge efter?

Mät före, efter och två timmar efter måltid.. samt på morgonen, mitt i natten, (du vaknar ju ändå).. före och efter träning och litta då och då när du känner för det! :unsure:

Näe jag skojar.. du är i ketos.. no snack om saken.. egentligen räcker det så.. fast jag är mer bekymrad över din snabba viktnedgång och din dåliga sömn.. detta säger något.. frågan är vad?

Dels så kan det vara omställning.. du gör ju allt på en gång och på det så är du såpass tränad att du verkligen kan förbränna en del kalorier.. varav en del hur som helst är glukos!

Vanliga obesa desktopworkers/soffpotatisar.. har knappt kapacitet för att förbränna något glukos i anaerob ansträngning.. utan för dem så handlar det mer om en rudimentär fettoxidatrionsförmåga och en nästan obefintlig laktatmetabolism!

Rådet för redan vältränade är att alldrig träna mer än vad kroppen tillåter.. under omställningen.. vilket kan ta upp till cirka 4 veckor, för redan hyfsat tränade.. gäller främst anaeroba övningar!

Dina ketosvärden och glukosvärden ligger fortfarande inom det friska spannet.. dvs du har knappast metabolt syndrom/insulinresistens/hyperinsulinemi!

Dels så får du kolla ditt energiintag och estimera ditt energibehov.. det är lixom inte helt ovanligt att aptiten sjunker.. i bland för mycket.. främst för att man får helt nya signaler som man inte är van vid!

• Like 5

Morgonens mätning:

Ketoner: 2.4

Glukos: 5.3

Så det verkar ju bättre nu. 

Det som måste lösas är sömnen. jag är så trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen. och jag börjar jobba nästa måndag, då kommer jag inte klara att sova så här lite. Övergångsbesvär? isåfall är det ju lugnt och det löser sig. annat?

Att värken i mina händer försvunnit är så jäkla gött. och det verkar som om träningsaspekten börjat funka så tror fortfarande att detta är helt rätt.

Ska lyda Zepp de närmaste 2 veckorna och bara träna väldigt låg intensivt. 

• Like 3

Morgonens mätning:

Ketoner: 2.4

Glukos: 5.3

Så det verkar ju bättre nu. 

Det som måste lösas är sömnen. jag är så trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen. och jag börjar jobba nästa måndag, då kommer jag inte klara att sova så här lite. Övergångsbesvär? isåfall är det ju lugnt och det löser sig. annat?

Att värken i mina händer försvunnit är så jäkla gött. och det verkar som om träningsaspekten börjat funka så tror fortfarande att detta är helt rätt.

Ska lyda Zepp de närmaste 2 veckorna och bara träna väldigt låg intensivt. 

Ketonerna stiger och morgonglukosen sjunker.. de är/skall vara som kommunicerande kärl om allt annat är okej.

Uppregleringen utav ketolysen i hjärna, hjärta njure brukar ta knappt två veckor för de flesta!

Resten är betaoxidation i musklerna.. den kan ta ytterligare några veckor.. för vältränade.. för otränade kan det ta månader!

Utiallafall.. du verkar skönja ljuset långt där borta i slutet av tunneln.. när du väl har kommit ut på andra sidan så vill du alldrig tebaxs mer i sockerdimmorna.

Det vanliga för tränade personer är att uthålligheten blir nästan oändlig.. däremot så kan man tappa lite i explositet och anaerob förmåga.. det blir sen nästa kapitel.

• Like 2

Ketonerna stiger och morgonglukosen sjunker.. de är/skall vara som kommunicerande kärl om allt annat är okej.

Uppregleringen utav ketolysen i hjärna, hjärta njure brukar ta knappt två veckor för de flesta!

Resten är betaoxidation i musklerna.. den kan ta ytterligare några veckor.. för vältränade.. för otränade kan det ta månader!

Utiallafall.. du verkar skönja ljuset långt där borta i slutet av tunneln.. när du väl har kommit ut på andra sidan så vill du alldrig tebaxs mer i sockerdimmorna.

Det vanliga för tränade personer är att uthålligheten blir nästan oändlig.. däremot så kan man tappa lite i explositet och anaerob förmåga.. det blir sen nästa kapitel.

Mitt mål är att springa ett 100 miles lopp ( 16.1 mil). Planen var egentligen att göra det innan jag fyllde 50 men min ena dotter ville börja träna kampsport för ett par år sedan ( jag gjorde det när jag var yngre) och vill gärna att jag hängde på. så då fick jag ta bort för mycket av min löpträning...   Men jag vann otroligt mycket kvalitets tid med min dotter istället. Så den nya planen är att klara det innan jag är 55.  Har sprungit som längst 6.9 mil.

• Like 4

Mitt mål är att springa ett 100 miles lopp ( 16.1 mil). Planen var egentligen att göra det innan jag fyllde 50 men min ena dotter ville börja träna kampsport för ett par år sedan ( jag gjorde det när jag var yngre) och vill gärna att jag hängde på. så då fick jag ta bort för mycket av min löpträning...   Men jag vann otroligt mycket kvalitets tid med min dotter istället. Så den nya planen är att klara det innan jag är 55.  Har sprungit som längst 6.9 mil.

Kvalitetstiden med dottern har självklart prio 1, den tiden kommer alldrig tillbaka mer, ta priot i farten.. snart är du morfar.. då kommer nya prion!

Själv är jag mer för motorsport!

Oandrasidan så har jag och min bror redan gjort cirka 15 år inom svensk racing så det känns som att vi är färdiga?

Så återstoden handlar då om egentid.. förutom gamla föräldrar, barn, barnbarn, kusiner och allt det där som ger livet mening! :unsure:  :wacko:  :blink:

Dvs allt mer focus flyttas till att finnas kvar/till för andra.. det är lixom vådan av att bli äldre!

Och för att uppmuntra dig i din striv för egentid så skall du få en länk;

"Low Carber Wins Ultramarathon"

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

Läs och begrunda.. han är såklart betydligt yngre än dig.. men du behöver väl inte vinna ett sådant lopp för att visa att du är bäst.. eller ?

• Like 2