Cleppa

Stanna i ketos

Recommended Posts

Godmorgon 

Lite lärdomar att gå från dusch till badkar med kyla....   När jag duschat kallt har jag alltid börjar duscha "vanligt"  och avslutat med så kallt jag kunnat så länge jag kunnat. När jag nu skulle börja i badkar istället tänkte jag att jag är väl redan igång så fyllde badet med vad jag tyckte ändå hyfsat varm vatten 17 grader....  Men fy fan vad kallt att bara lägga sig i det...   Var tvungen att öka till 22 grader. Sedan efter någon minut sänkte jag tempen till ca 20 låg 5 minuter och sänkte sedan ytterligare till 17 grader. Då började jag skaka lite inte hela tiden men jag upplevde det väldigt kallt och nästan obehagligt...  stod ut i 7 minuter...    så var tydligen inte så kyladopterad som jag trodde ;(   Nåväl träning ger ju färdighet.

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag liksom ser det hela framför mig! :D Och är glad att jag inte inspirerats alltför mycket av Wim Hof... :P 

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt kylpass i badkaret idag...  glömde dock termometern :(  fyllde badkaret till en tredjedel med vatten som var tolererbart i temperatur. La mig i det och började fylla på med kallt. Slutade fylla på när jag började skaka lite. efter ungefär 2 minuter slutade jag skaka och sedan låg jag kvar i 5 minuter för att börja fylla på med kallt igen. När jag började skaka igen slutade jag och samma sak hände , efter ungefär 2 minuter slutade jag skaka och då låg jag i 5 minuter och fyllde på kallt igen. denna gången tog det längre tid innan jag blev så kall att jag började skaka och jag fick till och med tömma ut lite vatten för att få plats med mer kall vatten. men när jag väl började skaka så var det samma visa efter ca 2 minuter slutade jag och sedan låg jag 10 minuter i det kalla vattnet. Men nu 3 timmar senare fryser jag fan ta mig fortfarande....😫 så vet inte om jag pressade mig lite väl hårt!

Man skulle fan varit ung och vacker så man kunde leva på att experimentera med kost. träning och brunt fett... på instragram eller nått.

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

Inte helt nöjd med resultaten av mina kylpass...   Jag känner mig mycker mer kylig och går och fryser länge länge efter. Det upplevde jag aldrig när jag körde kylpass i duschen.

Vet inte om jag eller mitt pannben kör för hårt så jag sänker min temperatur för mycket eller vad som pågår.  Dock borde  det ju krävas att man fryser och att man gör det ett litet längre tag?  Någon som har ideer eller?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad utgår du från? Nåt "basprogram" eller kör du bara? Jag vet inte alls, bara spånar, men att kroppen skulle behöva tillvänjning känns ju rimligt...?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör mest på... Läste om duschprogram när jag började nu låter jag bara pannbenet bestämma. Dock att jag måste köra minst 4  kylpass i veckan...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jesper sade:

Läste om duschprogram när jag började nu låter jag bara pannbenet bestämma.

Verkar ju som att resten av din kropp och pannbenet inte är helt överens..? 

Lite OT men... får du inte problem att hitta vissa delar av dig själv efteråt....? :ph34r:;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tur är så är fokus på att sluta frysa och inte på  annat så har inte behövt leta ännu ;)

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, MariaF sade:

Verkar ju som att resten av din kropp och pannbenet inte är helt överens..? 

Ja jag tror mitt pannben ibland är lite för starkt...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde att min kyltålighet skulle blivet mycket bättre vid det här laget. ( som strikt LCHF någon veckas kaos och sedan börjar festen) Men fryser fortfarande flera timmar efter jag har kört mitt kylbad....   Någon därute som är duktig på att hitta studier mm som kan peka i rätt riktning vad gäller hur lång tid för kroppen att anpassa sig?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Cleppa sade:

Trodde att min kyltålighet skulle blivet mycket bättre vid det här laget. ( som strikt LCHF någon veckas kaos och sedan börjar festen) Men fryser fortfarande flera timmar efter jag har kört mitt kylbad....   Någon därute som är duktig på att hitta studier mm som kan peka i rätt riktning vad gäller hur lång tid för kroppen att anpassa sig?

Bara en fråga för att få till det i mitt huvud.. är Cleppa samma som jesper?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-23 at 20:48, Cleppa sade:

Ja jag tror mitt pannben ibland är lite för starkt...

Vi är nog några fler som inser att ditt pannben är väl så starkt!

Oandrasidan så skulle de flesta gett upp för länge sedan och hoppat på något annat populärt/modediet/annat, vilket kanske inte heller är optimalt?

Iallafall välkommen till jespers alterego Cleppa, nya tider, nya alteregon!

Hur som helst angående att frysa sig till ökad ämnesomsättning/ökat brunt fett/ökade Futile Cycles.. är nog ett hugskott?

"A futile cycle, also known as a substrate cycle, occurs when two metabolic pathways run simultaneously in opposite directions and have no overall effect other than to dissipateenergy in the form of heat.[1] The reason this cycle was called "futile" cycle was because it appeared that this cycle operated with no net utility for the organism. As such, it was thought of being a quirk of the metabolism and thus named a futile cycle. After further investigation it was seen that futile cycles are very important for regulating the concentrations of metabolites.[2] For example, if glycolysis and gluconeogenesis were to be active at the same time, glucose would be converted to pyruvate by glycolysis and then converted back to glucose by gluconeogenesis, with an overall consumption of ATP.[3] Futile cycles may have a role in metabolic regulation, where a futile cycle would be a system oscillating between two states and very sensitive to small changes in the activity of any of the enzymes involved.[4] The cycle does generate heat, and may be used to maintain thermal homeostasis, for example in the brown adipose tissue of young mammals, or to generate heat rapidly, for example in insect flight muscles and in hibernating animals during periodical arousal from torpor. It has been reported that the glucose metabolism substrate cycle is not a futile cycle but a regulatory process. For example, when energy is suddenly needed, ATP is replaced by AMP, a much more reactive adenine."

https://en.wikipedia.org/wiki/Futile_cycle

Dvs det är nog mer aproppriate om man är Eskimå och lever som sådan av jakt och fiske?

Eller om man är en Nordisk brunbjörn som går i ide.. dvs då kommer vi osökt in på att vi borde äta mer myror, iomed att det förefaller vara upp till 25E% av brunbjörnnars diet?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Zepp sade:

Hur som helst angående att frysa sig till ökad ämnesomsättning/ökat brunt fett/ökade Futile Cycles.. är nog ett hugskott?

Fast jag har läst om  många positiva fördelar med "brunt fett" och inte bara på halleluja sidor....

Additionally research has shown:

• Brown adipose tissue activation improves glucose homeostasis[32] and insulin sensitivity in humans[33] suggesting that anyone with impaired insulin function might benefit from BAT activation, however there is broader application given research showing even mildly elevated blood glucose in healthy non-diabetic humans is associated with damage over time of many organs such as eyes, tendons, endothelial/cardiovascular system and brain,[34][35][36] and results in higher levels of damaging advanced glycation end products.
  • Brown adipose tissue activation may play an important role in bone health and bone density.[37][38]
  • Brown adipose tissue activation through cold exposure increases adiponectin levels, just two hours of cold exposure resulted in a 70% increase in circulating adiponectin in adult men.[39] Centenarians (both men and women) and their offspring have been found to have genetics that boost adiponectin, and they have higher circulating adiponectin, suggesting a link between longevity and adiponectin production[40] In addition, high concentrations of plasma adiponectin in centenarians was associated with favorable metabolic indicators, and with lower levels of C-reactive protein and E-selectin.[41]
  • Cold exposure increases circulating irisin.[42] Irisin improves insulin sensitivity, increases bone quality and quantity, is involved in the building of lean muscle mass, and helps reduce obesity by converting white fat to brown fat,[43] providing many of the same benefits of exercise.[44] Healthy centenarians are characterized by increased serum irisin levels, whereas levels of this hormone were found to be significantly lower in young patients with myocardial infarction. These findings may prompt further research into the role played by irisin not only in vascular disorders but also in life span modulation.[45]
  • Fibroblast Growth Factor 21 Production (FGF-21) has been documented as a pathway to longevity.[46] BAT activation through cold exposure up-regulates circulating fibroblast growth factor 21 (FGF21) in humans by 37%.[42] FGF21 improves insulin sensitivity and glucose metabolism[47] which may partially explain its longevity promoting benefits.
  • Under basal environmental temperatures, HDAC3 primes expression of UCP1 and the brown fat thermogenic program to ensure acute cold survival through the deacetylation and activation of PGC-1alpha.[48]
  • Cold exposure increases SIRT1 phosphorylation/activity in both skeletal muscle and BAT, increasing thermogenesis and insulin sensitivity through deacetylation of PGC-1alpha and other protein targets.[49] Elevated SIRT1 levels in people are associated with increased human longevity.[50] SIRT1 (and the other sirtuins) have many metabolic effects, but an important one for improving health and longevity is the fact that SIRT1 increases insulin sensitivity and glucose control in skeletal muscles,[51] triggers the browning of white fat[52] and increases BAT activity.[53]
  • Intermittent fasting (especially EODF or every-other-day-fasting) promotes white adipose browning and decreases obesity by shaping the gut microbiota, and reverses high-fat-diet-induced obesity and associated metabolic disorders.[54]
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Cleppa sade:

Fast jag har läst om  många positiva fördelar med "brunt fett" och inte bara på halleluja sidor....

Additionally research has shown:

• Brown adipose tissue activation improves glucose homeostasis[32] and insulin sensitivity in humans[33] suggesting that anyone with impaired insulin function might benefit from BAT activation, however there is broader application given research showing even mildly elevated blood glucose in healthy non-diabetic humans is associated with damage over time of many organs such as eyes, tendons, endothelial/cardiovascular system and brain,[34][35][36] and results in higher levels of damaging advanced glycation end products.
  • Brown adipose tissue activation may play an important role in bone health and bone density.[37][38]
  • Brown adipose tissue activation through cold exposure increases adiponectin levels, just two hours of cold exposure resulted in a 70% increase in circulating adiponectin in adult men.[39] Centenarians (both men and women) and their offspring have been found to have genetics that boost adiponectin, and they have higher circulating adiponectin, suggesting a link between longevity and adiponectin production[40] In addition, high concentrations of plasma adiponectin in centenarians was associated with favorable metabolic indicators, and with lower levels of C-reactive protein and E-selectin.[41]
  • Cold exposure increases circulating irisin.[42] Irisin improves insulin sensitivity, increases bone quality and quantity, is involved in the building of lean muscle mass, and helps reduce obesity by converting white fat to brown fat,[43] providing many of the same benefits of exercise.[44] Healthy centenarians are characterized by increased serum irisin levels, whereas levels of this hormone were found to be significantly lower in young patients with myocardial infarction. These findings may prompt further research into the role played by irisin not only in vascular disorders but also in life span modulation.[45]
  • Fibroblast Growth Factor 21 Production (FGF-21) has been documented as a pathway to longevity.[46] BAT activation through cold exposure up-regulates circulating fibroblast growth factor 21 (FGF21) in humans by 37%.[42] FGF21 improves insulin sensitivity and glucose metabolism[47] which may partially explain its longevity promoting benefits.
  • Under basal environmental temperatures, HDAC3 primes expression of UCP1 and the brown fat thermogenic program to ensure acute cold survival through the deacetylation and activation of PGC-1alpha.[48]
  • Cold exposure increases SIRT1 phosphorylation/activity in both skeletal muscle and BAT, increasing thermogenesis and insulin sensitivity through deacetylation of PGC-1alpha and other protein targets.[49] Elevated SIRT1 levels in people are associated with increased human longevity.[50] SIRT1 (and the other sirtuins) have many metabolic effects, but an important one for improving health and longevity is the fact that SIRT1 increases insulin sensitivity and glucose control in skeletal muscles,[51] triggers the browning of white fat[52] and increases BAT activity.[53]
  • Intermittent fasting (especially EODF or every-other-day-fasting) promotes white adipose browning and decreases obesity by shaping the gut microbiota, and reverses high-fat-diet-induced obesity and associated metabolic disorders.[54]

Nemas problemas angående brunt/beigt fett, jag fattar hur det funkar samt lite vad det är indikationer på!

Dvs indiaktionen är litta samma som många andra sk hälsofrämjande indikationer.

Iallafall så framhärdar jag vad gäller hugskott, dvs drar man för många vä'xlar från rätt enkla observationer så är det lätt att förlora sig i olika tendensiösa slutsattser!

Iallafall så är brunt/beige fett rätt genetiskt förutbestämt, dvs det skilljer främst mellan arter, samt ålder.

"Brunt fett är en typ av fettvävnad vars främsta funktion i kroppen är att producera värme. Brunt fett finns hos människor och främst hos nyfödda. Hos djur som sover vintersömn finns brunt fett rikligt också i vuxen ålder.

Brunt fett har fått sitt namn av att det ser brunt ut till skillnad från "vanligt" vitt fett. Det beror delvis på att det finns rikligare med blodkärl i denna vävnad än i vitt fett, och delvis på att det finns rikligt med mitokondrier i de bruna fettcellerna. Det bruna fettet får bränsle av triglycerider som det hämtar från blodomloppet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brunt_fett

Iallafall och utan att dra för stora slutsatser så kunde man lika gärna säga att vi borde äta mer myror samt gå i ide på vintern?

Det om något borde iallafall få oss att blir mer lik Nordisk brunbjörn.. fast jag fattar att du oxå fattar att det är en genetisk skillnad mellan Ursus Arctos och Homo sapiens?

På det så finns det andra sätt att öka andelen mitokondrier/att öka syreupptagningsförmågan/att öka förmågan att förbränna triglycerider i blodet/öka futile cycles/förbättra olika mekanismer/ensymatiska/hormoniella/thermogena/adrenerga/mentala och olika sorters träning samt fastor.. förmodligen mer förenliga med  vårt genetiska  arv?

Dvs om jag får dra lite lättköpta växlar på iallafall det lilla vi vet/tror oss veta om vår evolution som en stor del av vetenskapen lägger i Afrika.. där var det lixom ofta rätt varmt, så då förlorade vi en del av de egenskaperna/generna som gjorde att vi kunde använda en massa brunt/beight fett/futile cycles för att hålla oss varma.. iomed att de inte behövdes!

Såå skillnaden mellan att ha en massa vit adiopote vävnad i proportion till brun/beig är nog mest troligt fettma, vilket graserar i världen framförallt den västerländska delen.

Då kommer vi in på LCHF.. jag pepåkar det så ofta jag bara kan, det är främst ett sätt/koncept att lura folk till att äta riktig mat i rimliga intervaller.. i lagoma portioner!

Såå.. näe, jag tror inte ett dugg på att man kan frysa sig till en bättre hälsa, det är betydligt mer komplicerat än så!

Iallafall som en bonus. jag bor i egen stuga, det händer  att jag är social och besöker andra, då inträffar rätt ofta  det märkliga att jag dels blir bjuden på en massa kolhydrater/socker o sådant det med förtäringen är oftast det lättaste, det riktigt besvärliga är att jag allt som oftast får en känsla utav att nu har jag fått Influensa trots att jag är vaccinerad.

Dvs jag får lixom feberkänningar.. grejen är som jag kommit fram till är att de har på tok för hög temperatur inomhus!

Men så fort jag väl kommit hem så går det över.. då slipper jag iallafall gå naken för att stå ut!

Redigerad av Zepp
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Såå.. näe, jag tror inte ett dugg på att man kan frysa sig till en bättre hälsa, det är betydligt mer komplicerat än så!

Jag tror att  det finns en massa saker/funktioner som den mänskliga kroppen har utvecklat genom evolutionen men att den moderna människan "stängt" av massor av dessa.   t ex att befinna sig i ketos i perioder. att klara kyla i perioder , att röra på sig tillräckligt mycket mm  och jag tror alla de "systemet" ändå är viktiga att ha igång. Inte alltid och hela tiden men igång...

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Cleppa sade:

Jag tror att  det finns en massa saker/funktioner som den mänskliga kroppen har utvecklat genom evolutionen

De senaste 20 000 åren efter jägarkulturens utveckling fram till jordbrukets tillkomst är dock en kort tid i evolutionsperspektivet. Veganismen har t.ex. inget med utveckling att göra - den rör sig mer om en form av religion mycket sent uppkommen, knappast med någon större förändring av människans metabolism. De flesta egenskaper som dittills (för 20 000 år sedan) förfinats, finns fortfarande kvar i nutidsmänniskan, mest i överensstämmelse med jägarkulturen.

Begreppet "utveckling" (på så kort sikt som 20 000 år) får man nog se som en sorts utsortering av individer som under årtusendena inte klarat miljökraven. Dvs. i våra förfäder, som fick dela på egenskaperna i genpoolen, försköts frekvensen anlag successivt i den riktning som var fördelaktig för optimal överlevnad, i takt med att de minst motståndskraftiga dog ut (de senares anlag i genpoolen fick därigenom allt mindre andel i den).

Att halva mänskligheten tycks klara en stor andel socker i sin kost utan att utveckla diabetes 2, kan ses på liknande sätt. För 10 000 - 15 000 år sedan, då jordbruket började utvecklas sjönk medelåldern på människor drastiskt. Bara de som klarade en större mängd socker via vetebröd och öl överlevde någorlunda länge och kunde förskjuta genpoolen till den fördelning vi nu ser (hälften diabetiker och prediabetiker, hälften insulinstinna, friska).

Egentligen är det ovannämnda inte att ses som en utveckling till något nytt, utan mer som en begränsning av de anlag som fanns i den ursprungliga genpoolen.  Nutidsmänniskan har dock i många avseenden degenererats bl.a. genom läkekonstens tillkomst och övergången till processad mat. Visst har överlevnaden (medelåldern) därigenom ökats men andelen naturligt starka och motståndskraftiga människor har minskats, eftersom även svaga individer överlever med medicinsk hjälp.

P.S.

Man kan fråga sig varför, under folkvandringarnas gång, när alltfler styrde norrut, inga svarta människor kom så långt att de hamnade på norra halvklotet.

• Ett viktigt skäl kan vara att de dog ut p.g.a. D-vitaminbrist. Vi vet idag att svarta människor kräver i storleksordningen sex gånger mer exponering av solljus än de vita för att få samma mängd D-vitamin i kroppen.
  • De ljushyade, som via genpoolen råkade ha fått en onormalt hög effektivitet till att skapa D-vitamin genom solstrålningen, kom så småningom att utgöra den resterande gruppen individer med vit hud.  Övriga dog ut under vandringen norrut. Skillnaden i förmåga att bilda D-vitamin bör främst ses som en allt större koncentration av anlag som förskjutits hos de överlevande vita som fanns kvar när övriga dog ut.
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Nils Engström sade:

Man kan fråga sig varför, under folkvandringarnas gång, när alltfler styrde norrut, inga svarta människor kom så långt att de hamnade på norra halvklotet.

Men det är ju bara det naturliga urvalet?! De som vandrade söderut behöll sin färg (aboriginer, maorier tex). 

Jag håller helt med Cleppa; vi behöver utsättas för betydligt fler påfrestningar än vi gör idag. Jag tror inte att vara i ketos hela tiden är naturligt för oss, vi ska gå fram och tillbaka (fast inte mellan så stora svängningar som t ex 300g kolisar utsätter oss för), vara i rörelse mest hela tiden, vara omväxlande varma och kalla så att regleringen motioneras osv. Sedan att verkställa det... Ja, det kan kräva lite tillskruvade metoder - och ett starkt pannben! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Men det är ju bara det naturliga urvalet?! De som vandrade söderut behöll sin färg (aboriginer, maorier tex). 

Just det - alltså inte att plötsligt någon ny egenskap skulle ha utvecklats. I aboriginernas och maoriernas fall fanns ingen anledning till förändring av dessa gruppers hudfärg, eftersom de förflyttade sig i en riktning som gav mer solexponering och därmed förbättrade andelen D-vitamin i kroppen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, MariaF sade:

Jag tror inte att vara i ketos hela tiden är naturligt för oss, vi ska gå fram och tillbaka

Antag att vi haft möjlighet att gå 30 000 år tillbaka för ett samtal med några av våra förtida jägare på den tiden. De hade då kunnat beskriva att det för dem och deras familjer inte bara var viktigt att ständigt kunna arbeta upp sin lagring av energi, i form av fett på kroppen - det var livsavgörande.  De kunde aldrig säkert veta när nästa jaktbyte med närande mat skulle bli möjligt att fördela för stammen eller familjen - några dagar, veckor.

Alternativen att leva av kolhydratstinn föda för sin energiförbrukning saknades helt enkelt. Möjligheten till att den vägen ens äta sig till energibehovet för en enda dag, var sällsynt. Försöken att eventuellt leva ett veganliv skulle snabbt leda till döden, i varje fall som människan var utrustad vid den tiden. Bara tanken på att via växtriket tillfredsställa hjärnans dagsbehov av glukos i sådant fall (100 gram/dag) krävde proteiner ur energitätt kött. Särskilt viktigt genom tvånget av förflyttning över stora landytor, som krävde mycket energi.  Det kravet skulle aldrig ha kunnat tillfredsställas med annat än den energitäta föda som köttet motsvarade.

Vi kan se av t.ex. dagens gorillor att de närmast tvingas till ett ständigt ätande dygnet runt. De har helt enkelt inte tid till att röra sig bort från det lokala område där deras föda finns. Om någon frågar sig, varför inte människan på den tiden kunnat göra detsamma som gorillorna, blir svaret sannolikt att de nog skulle ha kunnat klara en sådan utveckling, men då hade utvecklingen med folkvandringar och kulturspridning runt jordklotet aldrig blivit möjlig, det krävde helt annan energinivå än som motsvarade ett stillasittande gorilleliv.

Möjligheten att börja leva någon form av veganliv tillkom först för mer än 10 000 år sedan efter jordbrukskulturens tillkomst. Vi kan se av lämningar via mumier i Egypten för  5 000 år sedan att befolkningen då drabbades av samma kultursjukdomar som vi ser idag (fördelar/nackdelar).

Vad anser LCHF-entusiasten - att en modern återgång till tiden för jaktkulturen (fast med jägaren utbytt mot slaktaren) ligger närmare det naturliga för oss eller kan veganlivet vara det rätta. Nog har vi de vetenskapliga svaren på den frågan? Skulle det då vara mest naturligt att periodiskt växla den effektiva energilagringen (och rena formen av förbränning av fett) mot den mer orena formen av förbränning med av glukos? Knappast med tanke på vad vi nu vet om de negativa effekter av det metabola syndromet, som har samband med kolhydratkosten (diabetes, hjärt/kärlsjukdomar, cancer och Alzheimers sjukdom etc.). Allvarliga sjukdomar  som sprider sig som en löpeld över jordklotet. 

Efter att jag under nästan 16 månader i sträck befunnit mig i ketos (kontrollerat via utandningsluften genom min KETONIX-utrustning), är i varje fall mitt svar klart. Om de mindre mängder kolhydrater i grönsakerna vi äter ger lite glukos är en annan sak - det går knappast att undvika men är definitivt inget att eftersträva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Cleppa sade:

Jag tror att  det finns en massa saker/funktioner som den mänskliga kroppen har utvecklat genom evolutionen men att den moderna människan "stängt" av massor av dessa.   t ex att befinna sig i ketos i perioder. att klara kyla i perioder , att röra på sig tillräckligt mycket mm  och jag tror alla de "systemet" ändå är viktiga att ha igång. Inte alltid och hela tiden men igång...

Jag tror som du.. fast jag kanske lägger fram det lite annorlunda?

Dvs jag har lixom inte jättestora tvivel om att vår evolutionära vagga stod i Afrika, kända platser är Rift Valley andra är Sydafrika, där har man hur som helst hittat spår av våra förfäder.

Någonstans där blev vi Homo Sapiens Sapiens, det var förmodligen rätt revolutionerande för en art som har de mesta gener gemensamt med olika apor?

På det då, när vi föds har vi mer brunt fett, dvs fett med mitokondrier vars främsta syfte då är att upprätthålla lagom temperatur.

Iallafall för att tangera orsaken till detta, så är det som så att våra Ensymer är j*vligt temperaturkänsliga, för att bibehålla en normal ämnesomsättning!

Nästa grej att tangera är att de oxå är PH--känsliga.. varvid vissa drar rätt långtgående slutsattser om vad vi äter påverkar kroppens PH!

Rent ut sagt.. våra gener från Afrika någonstans  ger vid handen att vi är ett j*vligt känsligt djur.. dvs vi har fått gener och andra mekanismer som gör att vi kan överleva/få avkomma lite oberoende av yttre förutsättningar.

Dvs den mest förhärskande vetenskapliga teorin handlar om att vi blev anpassade för skiftande yttre förutsättningar, under minst några hundra tusen år.

Såå vi förlorade gener för att bilda brunt fett i mass, ungefär samtidigt som vi lärde oss att göra kläder, vi blev svagare samtidigt som vi blev intelligentare, vi blev nog även latare, när vi väl lärt oss att behärska elden/dvs kokkonsten?

Iallafall så kommer vi osökt in på brunt fett, det är vanligast bland arter som lever i arktiska habitat, dvs de har en större orsak att behöva sådant.. vi är som inte sådana utan även Eskiteskimåer klär sig  som att de vore en art som emigrerat från Afrika!

Såå.. inte ens deras ensymer funkar om deras kroppstemperatur sjunker under det som vårt genetiska arv från Afrika ger!

Soo fore sure.. ett västerländskt liv.. vi lever för bekvämt, vi äter på tok för många kalorier, vi fryser alldrig.. iallafall inte fören man blir pensionär och det bruna fettet har försvunnit samtidigt med våra Futil Cyckles!

Aså ren krasst,, nu är jag j*vligt krass, dvs en stor del av vår energiförbrukning går åt till hjärna/hjärtat/andra livsviktiga saker med främst betydelse för fortplantningen, en annan stor del går åt till att reglera kroppstemperaturen.. hålla den inom ett snävt intervall, för annars funkar inte våra ensymer i kroppen!

Nu kortar jag av det hela.. glöm det där med att frysa sig till extra hälsa.. kroppstemperaturen bör hållas konstant.. en helt annan j*vla sak är att vi är previligerade och glömt hela grejen med vårt Afrikanska arv.

Iallafall så kan jag rekommendera Bastu och bad i isvak, en rätt fin tradition från Skandinavien och vad jag hört så är det som så att om det inte hjälper med saltgurka och bastu med bad i nyhuggen isvak, då är det inget annat än att åka  till närmaste sjukhus där  man hur som helst lär dö.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

våra gener från Afrika någonstans  ger vid handen att vi är ett j*vligt känsligt djur..

Tja... men om vi ser till bilder på Homo erectus för bortåt två miljoner år sedan enligt rekonstruktionen nedan,

2079463748_ScreenHunter_1992Feb_1322.jpg.727a8d140c70048a71a94759d35205ce.jpg

verkar det ha varit ganska stabila gossar, som fanns redan på den tiden. Ett av skälen till människans framgångar under åren därefter, lär nog vara att genpoolen innehöll en mycket bred skala egenskaper som möjliggjorde stor anpassning till att passa på olika breddgrader och i olika klimat. För evolutionen gällde bara att låta de svagare på ytterskalan dö ut. Kanske människan i modern tid är på väg att utrota sig själv, genom försöken att rädda så många liv som möjligt. 

Kanske LCHF kan vara fel väg att gå - låta människor hålla sig friska utan medicinsk terapi. Å andra sidan lär den främsta dödsorsaken inte längre vara hjärt/kärlsjukdomar utan överförskrivning av medicin. Först därefter kommer:

1. Hjärt/kärlsjukdomar
  2. cancer
  3. Alzheimers sjukdom

i nu nämnd ordning! Sjukdomar (alla fyra) som knappast fanns för t.ex. 30 000 år sedan, då man jagade fritt och i likhet med rovdjuren i övrigt, åt friskt kött utan moraliska/etiska hämningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu