Cleppa

Stanna i ketos

Recommended Posts

8 minuter sedan, jala sade:

När det gäller B-12 så är det bara sug eller tuggtabletter som gäller. 

Med "som gäller", menar du då att det är att föredra för att få det via munslemhinnan? För det finns ju i alla fall B-komplex som "svälj-hela"-tabletter precis som andra vitaminpiller, menar jag. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, MariaF sade:

Med "som gäller", menar du då att det är att föredra för att få det via munslemhinnan? För det finns ju i alla fall B-komplex som "svälj-hela"-tabletter precis som andra vitaminpiller, menar jag. 

Ja det menar jag därför att det tas upp bättre den vägen.  Har du en skadad tarm så är det absolut nödvändigt. Och ellsehåeffare med behov B-12 har definitivt skadad tarm.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta nu lite, jag säger samma som Effie, B12 tas upp i tunntarmen, men måste först bearbetas i magsäcken utav Intrisic Factor som utsöndras av magslemhinnan?

Och den vanligaste orsaken till B12brist förutom vegansk kost är problem med magslemhinna.. typ magsår/maginfluensa/annat som skadar slemhinnan och dess körtlar.

Oså brukar man få en spruta, piller ger man till veganer och äldre.

• Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Zepp sade:

äldre.

Både du och jag tillhör den äldre delen.

10 minuter sedan, Zepp sade:

typ magsår/maginfluensa/annat som skadar slemhinnan och dess körtlar

Operation samt gluten är faktorer som som påverkar tarmens förmåga att tillgodogöra sig B-12. Är själv både opererad  samt glutenförgiftad . Bevis. Levande vandrande anekdot.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är någon form av test jag genomgår nu... tar 4 tabletter varje dag för att se resultatet efter 1 månad...  jag hoppas naturligtvis att mina depåer ska ha fyllts på och jag känner skillnad men vet ju inte om det är B12 eller saltet jag börjat med igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick Googla lite om B12, det var en del att läsa, men det verkar iallafall som att B12 tas upp i slutet av tunntarmen.

Så piller eller sugtabletter verkar kvitta, det skall ner i maggen och bearbetas där nere innan det kan tas upp?

https://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/fakta-myter-vitamin-b12

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, Zepp sade:

Fick Googla lite om B12, det var en del att läsa, men det verkar iallafall som att B12 tas upp i slutet av tunntarmen.

Så piller eller sugtabletter verkar kvitta, det skall ner i maggen och bearbetas där nere innan det kan tas upp?

https://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/fakta-myter-vitamin-b12

Det du skriver om gäller mat. Med skadad tarm så gäller något annat. Piller hinner aldrig ner till tunntarmen innan pillret är upplöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, jala sade:

Det du skriver om gäller mat. Med skadad tarm så gäller något annat. Piller hinner aldrig ner till tunntarmen innan pillret är upplöst.

Det gäller väl alla aktiva former av Kobalamin.. oavsett om vi får det via maten, piller eller sugtabletetter?

Och ingen stans läser jag att det tas på annat ställe än i Illeum?

https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Zepp sade:

Och ingen stans läser jag att det tas på annat ställe än i Illeum?

Det är som när det gäller Cancer och information om vad det än vara månde. Det gäller att leta på rätt sätt. Fel ställd fråga och svaret blir naturligtvis därefter.

Som jag skrev tidigare, Operation samt gluten är faktorer som som påverkar tarmens förmåga att tillgodogöra sig B-12. Är själv både opererad  samt glutenförgiftad . Bevis. Levande vandrande anekdot.   Måste bara tillägga att min sömn sakta håller på att förbättras sedan jag ökat dosen.

http://gluten-celiaki.blogspot.se/2016/06/b12-brist-injektioner-eller.html

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, jala sade:

Det är som när det gäller Cancer och information om vad det än vara månde. Det gäller att leta på rätt sätt. Fel ställd fråga och svaret blir naturligtvis därefter.

Som jag skrev tidigare, Operation samt gluten är faktorer som som påverkar tarmens förmåga att tillgodogöra sig B-12. Är själv både opererad  samt glutenförgiftad . Bevis. Levande vandrande anekdot.   Måste bara tillägga att min sömn sakta håller på att förbättras sedan jag ökat dosen.

http://gluten-celiaki.blogspot.se/2016/06/b12-brist-injektioner-eller.html

Intressant, jag säger som någon annan skrev, himla bra forum för man får lära sig en massa nytt.

Jag skall studera det senare när jag kommer hem!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Zepp sade:

himla bra forum för man får lära sig en massa nytt.

Det krävs bara ett öppet sinne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, jala sade:

Det krävs bara ett öppet sinne.

Det krävs inte bara ett öppet sinne utan oxå ett bra sökord!:wacko:

Lingual oral uptake of Cobalamin, är det jag skall söka på när jag får tid!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Det krävs inte bara ett öppet sinne utan oxå ett bra sökord!:wacko:

Logiskt tänkande skadar inte när man söker på nätet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, jala sade:

Logiskt tänkande skadar inte när man söker på nätet.

Logiskt o logiskt.. lingualt oral uptake är trots allt inte jättevanligt utan det mesta sker i tunntarmen!

Och jag litar på dig.. dvs jag skall undersöka det hela för jag vill ha mer kött på benen innan jag sväljer det med hull och hår!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Zepp sade:

jag vill ha mer kött på benen 

Stackare, är du mager ?

12 minuter sedan, Zepp sade:

jag sväljer det 

Du skall inte svälja det, bara suga på karamellen.

14 minuter sedan, Zepp sade:

med hull och hår

Har vare sig hull eller hår. Bara sug och njut.

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är pigg och kry och läkaren och jag är överens om att mina dåvarande problem var b12 brist....   men va fan jag har ju även fått kalkaxel....  9 veckor nu jag inte kunnat träna. Man tror ju då att får man 14 timmar över i veckan så ska man kunna hinna med allt annat men det verkar ta mig fan tvärtom... Ursäkta franskan. 

1 års väntetid på operation så håller på att undersöka om jag kan köpa en operation i Serbien...

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jesper sade:

9 veckor nu jag inte kunnat träna

Jag hade en kanonhelg förra helgen ur träningsperspektiv men har fått ont i knäna nu och har lappsjuka efter bara en knapp vecka... Kan tänka mig att du klättrar på väggarna... :(

• Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, MariaF sade:

Kan tänka mig att du klättrar på väggarna... :(

Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunde klättra på väggarna ;)  Men du har rätt!  Kroppen är aldrig riktigt trött, inga härliga endorfin påslag mm mm 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎12‎-‎25 at 11:13, jala sade:

Ja det menar jag därför att det tas upp bättre den vägen.  Har du en skadad tarm så är det absolut nödvändigt. Och ellsehåeffare med behov B-12 har definitivt skadad tarm.

Intressant... Jag har lågt B12 och ellsehåeffare sen 2009...

Har börjat med B12-tabletter som ska tuggas eller sugas, absolut inte sväljas.

Hänger B12 också ihop med immunförsvaret? I så fall kanske det skulle kunna förklara mina låga värden på vita blodkroppar...

Ett prov taget precis när jag var i startfasen av min rosfeber, så då borde väl egentligen de vita blodkropparna legat högt, om immunförsvaret fungerat som det ska...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Har börjat med B12-tabletter som ska tuggas eller sugas, absolut inte sväljas.

Detta är så förvirrade; Den där intrisic factor som krävs för att ta upp B12 är ju i tarmen..? Så varför finns sugtabletter..?

2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

I så fall kanske det skulle kunna förklara mina låga värden på vita blodkroppar...

Det ska vara bra med avkok på hönsfötter (buljong/soppa) för att höja de vita blodkropparna (Venezeluansk kollega berättade detta, funkade för hans pappa). Fast det ska visst vara ruskigt potent, hans pappa hade bara druckit det i några dagar så var det nästan fööör bra värden. Kanske nåt att googla på?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, MariaF sade:

Detta är så förvirrade; Den där intrisic factor som krävs för att ta upp B12 är ju i tarmen..? Så varför finns sugtabletter..?

Kan det vara för att det måste gå via blodet till tarmen...om det går via tarmen så har det förstörts innan det når dit?..

48 minuter sedan, MariaF sade:

Det ska vara bra med avkok på hönsfötter (buljong/soppa) för att höja de vita blodkropparna (Venezeluansk kollega berättade detta, funkade för hans pappa). Fast det ska visst vara ruskigt potent, hans pappa hade bara druckit det i några dagar så var det nästan fööör bra värden. Kanske nåt att googla på?

Hmm...måste det vara hönsfötter?... Kycklingbuljong kokar jag ofta, men då är ju inte fötterna med...

Kan man ens få tag i hönsfötter nånstans?..:wacko::blink:

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Kan man ens få tag i hönsfötter nånstans?

Har själv inte lyckats utan använder mig av vingar från bra kycklingar. Grisfötter av kvalite använder  jag oxå.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Har själv inte lyckats utan använder mig av vingar från bra kycklingar. Grisfötter av kvalite använder  jag oxå.

Ja det var ju en tanke... Är det själva gelatinet man vill åt månntro eller är det nåt annat ämne som man förbisett?

Jag menar, annars blir det ju bra gelatin från en hel, kokt kyckling också, speciellt om man tillsätter lite syra i vattnet när man plockat bort köttet...

Har läst att vissa tar tillskott av rent gelatin - vore det en idé?

(Har testat med gelatinpulver upplöst i vatten, men det var ingen höjdare...:wacko: )

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Hmm...måste det vara hönsfötter?... Kycklingbuljong kokar jag ofta, men då är ju inte fötterna med...

Kan man ens få tag i hönsfötter nånstans?..:wacko::blink:

Som jag förstod är det nåt ämne i de sega fågelfötterna man vill åt, kanske finns det i skrovet också. Jag har inte provat själv, vi kom att tala om det när svärmor var sjuk och sen dog hon kort därefter och... tja, jag lade det som ett litet minne i bakhuvudet att kolla upp om jag nån gång skulle behöva det. 
När jag var i Kina och jobbade bars det ut matlådor till oss västerlänningar. Gissa om jag blev förskräckt när jag öppnade den och det låg en "hand" högst upp...?! Den dagen åt jag bara ris. Önskar att jag vetat då att hönsfötter var nyttiga. Här hemma skulle jag nog vända mig till nån med höns och fråga. I mån av tillgång köper jag ägg från en liten gård en bit bort och jag misstänker att ibland kommer rovdjur som inte får med sig bytet, eller så blir det slagsmål mellan tupparna eller så slaktar de för att de har för många, och då kanske man kan få tag i fötterna för att koka buljong?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg