Cleppa

Stanna i ketos

Recommended Posts

Frågade idag efter hönsfötter och fick besked att allt som kommer fram säljs till Asien. Blev lovad att de skulle försöka få fram till mig, även även  en asiatisk kvinna ville ha hönsben. Hon har tidigare fått och är så nöjd med att koka kollagen på hönsben.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-12-26 at 13:09, Zepp sade:

Intressant, jag säger som någon annan skrev, himla bra forum för man får lära sig en massa nytt.

Jag skall studera det senare när jag kommer hem!

Eh.. jag studerade ämnet redan på Gran Canaria.. medans mor solade och det mesta jag då läste antydde att man kan ta upp B12 i munslemhinnan.. från sugtabletter!

Oså finns det olika former av Kobalamin samt olika fabrikat.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-03-01 at 19:24, jesper sade:

Är pigg och kry och läkaren och jag är överens om att mina dåvarande problem var b12 brist....   men va fan jag har ju även fått kalkaxel....  9 veckor nu jag inte kunnat träna. Man tror ju då att får man 14 timmar över i veckan så ska man kunna hinna med allt annat men det verkar ta mig fan tvärtom... Ursäkta franskan. 

1 års väntetid på operation så håller på att undersöka om jag kan köpa en operation i Serbien...

Mm.. kalkaxel/frosen shoulder är symptom som kan peka i lite olika riktningar, de främsta verkar vara överansträning/medelålders/eller hyperinsulinemi!

I ditt fall tror jag vi kan utesluta hyperinsulinemi?

Återstår då att man passerat 40 och överansträngning?

Sen så till kycklingfötterna.. jag inbillar mig att det handlar om att äta hela djur.. dvs fåglar lagrar fett i sina ben,, det är därför som kycklingbuljong ofta anses ge näring och mineraler till någon som är sjuk/tappat aptiten?

Så är man sjuk har man sällan någon aptit men man kan som regel dricka en kopp hemmakokt buljong?

Speciellt om ens egen mor/moster kokat denna.

Dvs det är lixom ett gammalt husmorsknep.. kanske från den tiden då man köpte hela höns och tog tillvara allt!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Zepp sade:

Sen så till kycklingfötterna.. jag inbillar mig att det handlar om att äta hela djur.. dvs fåglar lagrar fett i sina ben,, det är därför som kycklingbuljong ofta anses ge näring och mineraler till någon som är sjuk/tappat aptiten?

Som jag förstod på kollegan hade läkaren i Venezuela insisterat på att det skulle vara just fötterna man gjorde avkok på just för att öka de vita blodkropparna. Sedan tror jag att många med reumatisk problematik skulle må bra av att äta kollagen, gelatin osv genom buljongkok på hela ben och brosk. Och vid mancold och liknande åkommor är alla sorters buljong bra för att få lite näring till organen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Mm.. kalkaxel/frosen shoulder är symptom som kan peka i lite olika riktningar, de främsta verkar vara överansträning/medelålders/eller hyperinsulinemi!

Känns tyvärr som att jag kvalificerar mig till två av tre där...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ketosens fel också :)  Man återhämtar sig så fort att man alltför lätt tränar för mycket.  Jag måste "tyvärr" nog börjar fundera på att jag inte är 20 längre och lära mig att vilodagar är något bra...

• Gilla 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hönsfötter...någon kollega som varit i Kina lämpade av en förpackning snacks på fikabordet. Jag tror det var friterade hönsfötter; enligt uppgift något att knapra på. Alla kollegerna avstod för att det var hönsfötter; jag avstod för att det kom från Kina (och den maten litar jag inte på).

Men att göra avkok på svenska hönsfötter låter som en intressant idé.

Vart tar höns vägen, förresten? När jag var liten handlade min mamma kokhöns i Saluhallen...det var gott.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Hönsfötter...någon kollega som varit i Kina lämpade av en förpackning snacks på fikabordet. Jag tror det var friterade hönsfötter; enligt uppgift något att knapra på. Alla kollegerna avstod för att det var hönsfötter; jag avstod för att det kom från Kina (och den maten litar jag inte på).

Men att göra avkok på svenska hönsfötter låter som en intressant idé.

Vart tar höns vägen, förresten? När jag var liten handlade min mamma kokhöns i Saluhallen...det var gott.

Höns görs till djurfoder.. i bästa fall numera!

Dvs vi pratar om värphöns, de ger ägg i några få år, sen så är de slut.

Inte nog med det, man har avlat fram särskilda hönssorter som värper extra mycket ägg från extra tidig ålder på extra lite föda på extra lite utrymme, med extra lite utevistelse.

Iallafall så rotade jag i frysen efter en höna jag köpt på¨Willys, den var dyrare än samma frysta kyckling per kilo.. iallafall så fanns den inte där mer, så jag har nog ätit upp den?

Och finessen med att köpa en höna är att de är sega som attan,, dvs kokhöns, det tar bara två timmars kokande så det är lixom inget jätteproblem om man vill äta höns i curry eller Coq au win!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎03‎-‎03 at 09:14, Tureborgaren sade:

Kolla i större invandrarbutik. I Uddevalla har jag sett hönsfötter i frysen hos Orienthalllen. Det ser helt makabert ut...

https://www.uddevallaorienthall.com/

Hmm...får väl försöka med det när jag är på besök i stora staden nån gång... Inga större butiker av något slag här där jag bor. :D

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mätt på länge men fick en ny mätare idag så kunde inte låta bli att mäta direkt...

Glukos: 4.2   Ketoner 4.4   

Har ju inte tränat vare sig kampsport eller styrketräning på länge pga min axel men  kunnat börja springa igen iallafall.  Sprang ett långt pass i morse tidigt tidigt och sedan har jag ätit lax med cremefraiche och fetaost sås och väldigt fet coleslaw. på lunchen. men inte ätit något sedan dess...

Axeln har börjat bli något bättre så jag hoppas och hoppas...

( kände det var dags att skriva något positivt då jag bara vara neggo som fan sista 10 veckorna)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morgonens mätning

Glukos: 4,6 

För snål att mäta ketoner varje dag...  men känns stabilt!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var sniket ... men jag är avundsjuk på dina värden Jesper. ;-) Jag har tagit krafttag sen årsskiftet men än så länge är det för mig uppenbart att äta LCHF inte är någon bot mot något höga sockernivåer. Jag tänkte eventuellt inom någon vecka försöka köra ännu striktare ketogent och se vad som händer ... eftersom jag har en väldigt bra "baseline" nu ... sen är det dags att ta tag i träningen på allvar igen ... jag har ju egentligen gjort det mesta av detta de senaste åren ... men försöker vara mer strukturerad denna gång... ;-) 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör strikt som sören och tränar mycket. dessutom fastar jag mellan varven.   Jag är säker på att du klarar detta.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt fastesocker efter 12tim fasta låg igår på 5,5. Nu börjar jag nästan bli lite sugen på att skaffa mätare jag med...

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, jesper sade:

Jag kör strikt som sören och tränar mycket. dessutom fastar jag mellan varven.   Jag är säker på att du klarar detta.

Käkar du lunch ute eller tar du med egen "keto" mat?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har blivit duktig på att laga mat som lämpar sig för många portioner. Så jag fryser in och tar med mig och äter på jobbet.    "Huvudrätt"  + väldigt väldigt fet coleslw sedan kompletterar jag med grönt från ICAs sallads buffe.  Jag äter heller inte frukost.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mätning

glukos: 4.8

Ketoner: 1.5

Kallsup , Kaffe sedan 1.5 timme på löpband...

Redo för en fantastisk fredag!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, jesper sade:

Veckans träningsmängd  12:57

Timmar? Mil?
Jag har också 12:47. Minuter... (Bokat tid hos sjukgymnast, ska bara beklaga mig lite... ;))

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Timmar? Mil?

Timmar...  Tänkte det är lite intressant då det ju säkert påverkar mina mätvärden ganska mycket....  

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon

Dagens mätning ( i dag för tidigt)

Glukos: 4.6

Ketoner: 0.6

träningsmängd  10 timmar 37 minuter

Har haft en otroligt bra vecka! Blev Bonus morfar i tisdags :)  axlen blivit bättre så kunde köra ett Combat jujutsu pass, första på typ 12 veckor förutom mina intruktörspass. Min dotter ligger just nu delad sverige 1:a i svenska grappling ligan.... 

Veckan har t o m känts så bra att inte ens vädret har fått mig på dåligt humör!

Åker 4 dagar till Serbien imorgon för lite aktiv vila!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mätning:

Glukos 5.0

Ketoner 0.5

Träningsmängd:  8 timmar 54 minuter ( blev en återhämtningsvecka)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg