Cleppa

Stanna i ketos

Recommended Posts

Sömn sömn sömn....   Jag somnar normalt som en liten bebis  när jag lägger mig för att sova men jag vaknar alltid ca 0500,  i veckorna vill jag det men på helgerna skulle jag gärna sova någon timme till men det är ta mig fan omöjligt...  Vill inte ställa frågan men är det åldern? eller är det så att min kropp är nöjd då eller är jag bara så van att vakna då att jag gör det autmatiskt...  Jag är lite för trött så tror jag egentligen sover lite för lite... . Tips tankar ideer?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åldern spelar stor roll tror jag utifrån alla medelålders och äldre jag hör om som vaknar tidigt, sover färre timmar osv.

I tonåren kunde jag sova till efter lunch en söndag och hade då istället problemet med den vaga melankolin som uppstod efter att ha vaknat en söndag i november, i skymningen och inse att halva dagen passerat.

Jag har länge nu testat de flesta goda råd för god sömn och verkligen varit noga med att följa rutinerna: svalt i sovrum, stäng av skärmar två timmar innan,inte äta för sent, inte dricka kaffe efter lunch, dämpad belysning kväll och mycket ljus morgon. Lägger mig samma tid och kliver upp samma tid. Det blir 8 timmar. Min fitbit räknar bort min vakentid och kvar blir mellan 6,5-7,5 timmars sömn med ca 8 vakenperioder som jag är medveten om.Min djupsömn är mellan 25 min upptill en timme oavsett alla åtgärder.

Men, är ni trötta och påverkade av minskad sömn på en medveten nivå? Jag har inte energidippar under dagen och vaknar alltid pigg. Påverkan finns nog men inget jag kan uppleva. Kanske man tänker sämre...det märker väl andra bättre än jag själv. 😊

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skumma mätvärden idag... 

Blodsocker 6,1 

Ketoner 1.4 

Tog då om sockervärdet och fick samma resultat. Har inte haft så högt BS på väldigt väldigt länge...

• Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft maginfluensa... så inte ätit något alls på 2.5 dygn. Drucket lite lite vatten med salt.   fick för mig att kolla BS och ketoner och blev förvånad.

BS 5.2

Ketoner 0.9

Borde inte ketonerna varit mycket högra?

• Gilla 3
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fuck vad det snurrar i min skalle....    Har gjort en MRIröntgen på mina kranskärl och ska på måndag göra en "normal" kranskärlsröntgen inklusive 2 st ballongvidgningar....   Har två större plack som hindrar blodtillförseln till hjärtat och åtminstone den ena är inte kalk....   Läkaren har skrivit ut statiner och blodförtunnande medicin.   De vill ha ner mitt kolesterol till under 2....   Hitills kan de inte svara på om det är gamla plack eller något nytt. Vet inte om de kan svara på det på måndag heller....   Tänker inte ta statinerna.  Trots att jag fortfarande i stort sett tror att Ketos är det rätta så snurrar det ändå ganska mycket...   tankar? ideer?

• Gilla 1
  • Ledsen 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan vad jag är under "attack" nu. Från alla håll.  Alla vet ju att detta bara beror på min kost... 

• Gilla 1
  • Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! Alla vet ju att om du köper en gammal bil, byter olja och filter och pysslar om den lite och den havererar en tid senare, så är det ju för att du bytte det där filtret och oljan och inte de där åren innan utan samma underhåll som orsakade haveriet... :rolleyes:

Om det är äkta omtanke må det vara hänt, men fy f-n för de som bara ska ta chansen att säga "Vad var det jag sa?!" :angry:

Kan du få bättre koll av placket, tror du? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här låter jättetrist, Cleppa! :(

Jag är ingen förespråkare för att ta läkemedel livsvarigt speciellt inte om de har mycket biverkningar. Men allt är inte svart eller vitt. Någonstans så måste man väga fördelar mot nackdelar och fatta ett eget beslut. 

Jag rekommenderar Peter Attias Podcast #20 - #24. Där man pratar om Lipider. De är väldigt komplexa tyvärr, man förstår typ en fjärdedel. 😉 Men man får ändå mycket mer kunskap inom området, antagligen bättre än vad den genomsnittlige läkaren har.

Men om jag förstår  rätt så ska man definitivt överväga medicinering om man har ett högt ApoB värde och då speciellt om LP(a) ligger högt. Det som är tråkigt vid kontakt med vården är att de då väljer att utgå från LDL-värden som den senaste vetenskapen tydligen visar inte alltid ger helt bra underlag för beslut och det är ju minst sagt underligt att man inte använder sig av de mätmetoder som enligt modern forskning ger bäst underlag till beslut.  

Jag har funderat lite runt blodfetter eftersom mina ligger väl högt men inte riktigt kommit fram till något eget beslut än.

• Gilla 4
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Cleppa sade:

Goda och lite dåliga nyheter.... (svårt aqtt skriva med en hand)   Fanns inga plack!!!!!!!!!  Tydligen 2 falska positiva från Mri röntgen.  Men då tillbaka på ruta ett....

Aså jag är frågande.. fick du inga Balongvidgningar, de ingår i sjukförsäkringen!

Har du inga plack så är du nästan onormal, i din ålder.

Dvs statistiken säger att man har massvis med sådant i din ålder.

Iallafall läkarna är väl så utbildade och vet vad som orsakar vad i din ålder, dvs fel mat, fel livstil, obefintligt med motion, obefintlig fysisk kapacitet, dvs det stämmer inte in på dig!

Men det de har att erbjuda är typ statiner och Albyl!

Man skall förstå att de har begränsat med mediciner att erbjuda!

Oså lite personlig fråga... varför har du överhuvudtaget hamnat där.. dvs hos läkarna som får gissa vilka problem du eventuellt kan lida utav.. och som i princip bara kan förlita sig på statistik.. som antagligen har mer att göra med hur andra än du lever och mår?

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Zepp sade:

varför har du överhuvudtaget hamnat där.. dvs hos läkarna som får gissa vilka problem du eventuellt kan lida utav.. och som i princip bara kan förlita sig på statistik.. som antagligen har mer att göra med hur andra än du lever och mår?

Jag har någon form av problem/sjukdom/okänt.  Har skrivit lite om det tidigare.  Gjort massor av tester för allt möjligt.   Men de hittar inte orsaken. Detta har hållt på nästan 2 år och ofta kan jag inte träna med någon reda.... vid ca 150 i puls är det som om syret i kroppen bara tar slut och jag kan inte mer.  Så läkarna  Skickar mig på lite allt möjligt nu då de inte har någon som helst aning om vad det kan vara.... Dock väldigt skönt att det inte var hjärt/kärl problematik.  Men fortfarande sjukt jobbigt att helt plötsligt inte kunna. 

• Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en jäkla svacka nu... :( Har försökt förnya min matlagning. jag lagar mest mat hemma och folk är trötta på det jag brukar laga så verkligen försökt förnya mig men tycker ingent smakar...   Påbörjat en stor tatuering på mitt högra ben och första sittning gick bra och var som vanligt. började göra ont efter ca 4 timmar och olidligt efter ca 5.5 vid andra sittningen var jag nästan beredd att avbryta efter 3 minuter. var helt vidrigt, gjorde så jävla ont...   Kan inte träna med någon reda. vädret suger.  Va fan gör man?  biter ihop?  

• Gilla 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du fortfarande frusen? 
Är du öm i huden vid tryck, t ex av ett finger, eller bara av nålen?
Är känslan vid puls 150 densamma som du skrev ovan?
Sover du fortfarande dåligt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allergisk mot färgen i tatueringen?.. vet att vissa får hälsobesvär av sina tatueringar..

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

Är du fortfarande frusen? 
Är du öm i huden vid tryck, t ex av ett finger, eller bara av nålen?
Är känslan vid puls 150 densamma som du skrev ovan?
Sover du fortfarande dåligt?

Inte frusen och bara ont av nålen...

Vaknar ca 0500 varje morgon och har väldigt väldigt svårt att somna om. 

jepp har fortfarande problem med pulsen eller det som händer när pulsen ökar.

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Kattuggla sade:

Allergisk mot färgen i tatueringen?.. vet att vissa får hälsobesvär av sina tatueringar..

Tror inte det.  borde väl märkas tydligare runt tatueringarna då...

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Cleppa sade:

Inte frusen och bara ont av nålen...

Vaknar ca 0500 varje morgon och har väldigt väldigt svårt att somna om. 

jepp har fortfarande problem med pulsen eller det som händer när pulsen ökar.

Först var jag inne på "andropaus"; dvs åldersrelaterade förändringar i kroppen. Just detta att vakna tidigt är ju vanligt för båda könen när man åldras. Å ena sidan har du mixtrat med hormonerna, inte minst insulinet. Å andra sidan är du relativt ung. Tunnare hud tror jag är en vanlig upplevelse hos män men om det var därför du kände av nålen mer vet jag ju inte.  https://www.netdoktor.se/manlig-halsa/artiklar/testosteron-och-myter/
Sedan funderade jag på inflammatoriska tillstånd. Det kan ju sätta sig lite hur som helst och vara svar på i princip allt (kemiska ämnen, virus/bakterier, sårskador...) och skulle kunna vara en del av pulsfenomenen... Fast vad reagerar du på då?
Hur har du det med stressnivåerna? Det räknas som kemisk belastning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Hur har du det med stressnivåerna? Det räknas som kemisk belastning.

Jag är lite inne på stress.... Jobbar mycket. har mycket privat och numera i princip ingen stressreduktion från träning...  

• Gilla 1
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Cleppa sade:

Jag är lite inne på stress.... Jobbar mycket. har mycket privat och numera i princip ingen stressreduktion från träning...  

Det är inte alls konstigt om det är så, i synnerhet om stressen varat en längre tid. Förmodligen mer sannolikt än din ålder. Det sliter på alla system och påverkar puls, ger inflammationssvar mm. Läs hos kompis Maffetone, han vet. Jag med, förresten... ;) En annan som beskriver stressresponsen bra är Dr. Rostenberg. I youtube-föreläsningarna visar han ofta en intressant kurva där symptomen på höga påslag av stresshormoner i princip är lika de för extremt låga nivåer, som t ex vid "uttröttade binjurar" (ett lite missvisande uttryck, "resistens" är nog bättre). Min nya kompis, Dr. Sapolsky är också bra på stressymptom, han är förresten himla kul att lyssna på. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg