Cleppa Posted August 10, 2016 Author Share Posted August 10, 2016 Morgonens mätning: Ketoner; 1.8 glukos: 5.7 Sovit lite lite bättre inatt. absolut inte bra men om trenden håller i sig Nu slät kopp kaffe och kallsup och sedan ta mig iväg för en 3-6 timmars vandring. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 10, 2016 Author Share Posted August 10, 2016 Aktiv vila... 4 timmar och 10 minuters vandring på Romeleåsen. Har ingen trötthet alls vid vandring och åt bara för att mitt sällskap skulle äta. så det blev 150 gram kvalitets räksallad och 2 korvar. Innan vandringen bara kaffe och vatten Känns väldigt skönt att inte vara styrd av mat och sov klockan Dock ont i fötterna , gjorde misstaget att ta mina "barfota" skor , Har inte tillräckligt många mil barfota ännu för att fixa 4 timmar på ett bra sätt. ( sprang tidigare bara barfota eller i barfota skor men en segsliten hälseneinflammation har gjort att jag inte gjort det sedan september, Utan först för ca en månad sedan börjat om. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Morgonens mätning: Ketoner: 1.4 glukos: 5.8 Visst är det så att allt över 0.5 ketoner är ett ok värde? tänkte snart bara mäta varannan dag så länge jag håller mig i ketos. Häckklippning står på agendan idag och egentligen en massa hård träning men får väl bli en massa vandring i dag också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Morgonens mätning: Ketoner: 1.4 glukos: 5.8 Visst är det så att allt över 0.5 ketoner är ett ok värde? tänkte snart bara mäta varannan dag så länge jag håller mig i ketos. Häckklippning står på agendan idag och egentligen en massa hård träning men får väl bli en massa vandring i dag också. Jupp, det tyder på någon form av ketos! Mest troligt "diet induced ketosis"! What.. finns det fler.. ja det finns det.. svält/bantnings/faste-ketos.. post excersise ketosis, typ 1 ketoacidosis, alcoholic intoxication ketosis.. och några fler.. mindre vanliga! Men vad du skrivit så antar jag att det handlar om diet induced ketosis med en släng av post excersise ketosis? Syns främst på att blodsocker håller sig inom friska värden.. och att du mår hyfsat bra i övrigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 Dagens mätning Ketoner: 1.9 glukos: 5,8 Verkar vara så stabil i ketos nu att jag bara komma mäta varannan eller var tredje dag. Idag blir det återigen 3-6 timmars vandring beroende på väder mest. Verkar vara ganska viktstabil nu behöver absolut inte gå ner ett gram till så det är skönt. Det som oroar mig mycket är fortfarande sömnen... Jag fattar inte hur jag ska komma upp i tid för jobbet på måndag? Normalt går jag upp senast kl 0700 när jag har semester och ca 5.30 när jag jobbar. nu kommer jag upp 8:30 trött som en zombie. Någon jag inte nämnt som kanske kan påverka? när jag gick fakir drog jag också ner på kaffet. Från ca 12 stora muggar om dagen till två. En direkt på morgonen och en kopp på kvällen efter middagen. tidigare hade kaffet i princip ingen påverkan på mig, men kan det vara så att när jag nu dricker så lite att jag faktiskt får påverkan av den sena koppen? ska kanske ta den till lunch istället? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 13, 2016 Author Share Posted August 13, 2016 Dagens mätning: Ketoner: 1.3 Glukos: 5.4 Tänkte inte mäta idag men efter jag sovit gott halva natten och var nästan utvilad när jag vaknade tänkte jag bäst att kolla så att jag inte gått ur Ketos. Väldigt positivt med sömnen kan det fortsätta så här så kommer livet återigen att bli fest! Hur länge måste man ta extra kallsupar? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Dagens mätning: Ketoner: 1.3 Glukos: 5.4 Tänkte inte mäta idag men efter jag sovit gott halva natten och var nästan utvilad när jag vaknade tänkte jag bäst att kolla så att jag inte gått ur Ketos. Väldigt positivt med sömnen kan det fortsätta så här så kommer livet återigen att bli fest! Hur länge måste man ta extra kallsupar? Ja sömnen är viktig.. dels för hälsan, dels för indikation på att det som händer i kroppen under omställningen närmar sig sitt slut. Jag tror fortfarande att det är till stora delar glukoneogenes som jobbar under natten, för att bygga upp glykogenföråden.. i muskler och lever? Kallsuparna tar du i förebyggande syfte så att dina problem inte handlar om sänkt blodtryck! Kroppen använder salt för att upprätthålla normalt blodtryck via osmos.. regleringen ser till att du kissar ut överskott av salt, (via ökad törst och kissande) så det är lixom för de flesta bättre att ligga lite i överkant än i underkant.. checka bara att ditt vaknande under natten inte handlar om extra kissnödighet! Då i så fall skulle du kunna testa att utesluta kallsuparna några dagar för att se om det gör någon skillnad? Underskott av salt leder till att osmos minskar och då träder Renin-angiotensin hormoner till vilket triggar Noradrenalin.. ett annat stresshormon som kan höja blodsocker bland annat! https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Skulle ha mätt idag men av någon anledning ville inte mätaren hamna i mätläge... och eftersom det var dags för jobb hade jag inte tid att felsöka så mycket. Sömnen fortfarande inte hundra. blir dock lite lite bättre efterhand. Promenerat till jobbet idag och kommer göra det hela veckan. tar ca 1 timme och en kvart. Hoppas kunna återkomma med mätvärde imorgonbitti Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted August 16, 2016 Author Popular Post Share Posted August 16, 2016 Fick igång mätaren efter mycket strul... Ketoner: 1.6 Glukos: 5.4 Tycker det känns bra , Har ju återhämtningsvecka så bara promenader denna veckan förutom 2 timmar kampsport. Sover bättre och bättre. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted August 17, 2016 Author Popular Post Share Posted August 17, 2016 Sovit som en glytt inatt :) Äntligen helt utvilad! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Spännande läsning! Heja dig! [emoji106][emoji123][emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 21, 2016 Author Share Posted August 21, 2016 Dagens mätning Ketoner: 1.4 Glukos: 5,2 Sista återhämtningsdagen. kommer bli ett par timmars vandring. Planen med träningen nästa vecka är att köra alla mina pass men börja lugnt... Sömnen funkar kanon Det jag däremot har märkt nu är att mitt blodtryck verkar ha gått ner rejält. Svartnar för ögonen nu om jag reser mig hastigt, Vad mer än salt kan jag ta/göra mot detta? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Slät kopp kaffe och en kallsup Sedan 45 minuters löptur innan jobbet. Kändes riktigt bra! fortfarande hög puls men 20 minuter in så sjönk pulsen något närmare normalt så det känns verkligen som om allting går på rätt håll! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 2 timmars kampsport varav sista timmen Thaiboxning gick förvånansvärt bra. Blev inte mycket tröttare än tidigare förrän sista 5 minuterna när vi körde maxpuls övning... Sjukt nöjd! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Hoppas.. hoppas, hoppas att du redan för rätt länge sedan insett du skiljer dig från de flesta soffpotäter? Och därmed får litta andra omställningsbesvär.. inte är lika känslig för exakta pocent kolisar.. utan snarare kan varva in lite kolisar beroende utav din fysiska aktivitetsnivå? Nu har du förmodligen redan passerat botten.. vad gäller omställningen.. härifrån så går det lixom bara åt ett håll? Maxpuls är och förblir anaerob det gäller då att ha litta glykogen kvar att förbruka! Snart är det dags att testa litta TCD/CKD.. se vilket som ger bäst träningsresultat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 TDC/CKD Carbcycling? Är det för att försöka lyckas uppnå det bästa av båda världar? Nope soffpotatis har aldrig varit min grej Det senaste jag lärde mig om detta i en tråd här faktiskt är ju att jag troligtvis vare sig jag vill eller inte kommer att trilla ur ketos när kroppen är helt fettadopterad. Hur håller man kolla då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 TDC/CKD Carbcycling? Är det för att försöka lyckas uppnå det bästa av båda världar? Nope soffpotatis har aldrig varit min grej Det senaste jag lärde mig om detta i en tråd här faktiskt är ju att jag troligtvis vare sig jag vill eller inte kommer att trilla ur ketos när kroppen är helt fettadopterad. Hur håller man kolla då? Mm.. prexis.. som Colting säger.. det bästa utav bägge världar.. du är lixom inte diabetiker.. då vore det något helt annat! På det så hoppas jag att du inser att du dels har kapaciteten och viljan till anaerob ansträngning. TKD är targetted ketogenic diet.. dvs träna low, race high.. CKD är att fylla på glykogenföråden en dag i veckan.. typ. Bry dig inte såå mycket om andelen ketonkroppar i blodet.. ökad betaxodation och en högre VO2max tar bort en del av behovet för ketoner.. iallafall i vila mellan träningarna. Omställning till ketogen diet ger främst bättre uthållighet.. ibland på bekostnad utav explositeten.. det är det sista du kan greja med litta extra kolisar vid väl valda tillfällen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 23, 2016 Author Share Posted August 23, 2016 Tack Zepp ska läsa på om detta. Dagens träning avklarad. 1 timmes styrketräning. basövningar med skivstång. Fungerade väldigt bra inga konstiga dippar eller andra stör moment. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Tung styrketräning drar mest fett av någon underlig anledningen? Kan handla om att övningarna är korta.. och att man vilar mellan seten? Det är mest deffande bodybuilders som kör CKD.. för att inte nedreglera glykolytisk/anaerob förmåga vid kalorirestriktion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 Dagens mätning: Ketoner: 1.3 Glukos: 5.4 Första träningspasset idag avklarat. 45 min löpning varav 5 min barfota. underbart , bara något förhöjd puls men efter ca 20 minuter ner lite idag igen . Blir 2.5 timmars kampsport ikväll. Längtar till helgen så jag kan ta ett riktigt långpass. Kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. längtar efter ett rejält pass kanske 3 timmar men har ju egentligen bestämt mig för att skynda långsamt... ja ja den som lever får se... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted August 26, 2016 Author Popular Post Share Posted August 26, 2016 En liten rolig detalj är att jag har ett snyggt bälte jag fick när jag var 19 år ( 49.5 idag) och väldigt vältränad. Nu när jag tog fram det ser jag att det skiljer 2 cm på omkretsen runt magen på mig nu mot då... så dom där kg som försvann har gjort att jag nästan ser ut som 19 i kroppen igen :) 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 En liten rolig detalj är att jag har ett snyggt bälte jag fick när jag var 19 år ( 49.5 idag) och väldigt vältränad. Nu när jag tog fram det ser jag att det skiljer 2 cm på omkretsen runt magen på mig nu mot då... så dom där kg som försvann har gjort att jag nästan ser ut som 19 i kroppen igen :) Vågar nästan slå vad om en (1) krona att du efter ytterligare 2 veckor kommer att ha en utökad träningsförmåga! Det baserar jag främst andra rätt väl tränade personers skriverier här på forumet, deras omställningshistoria och deras lyriska uttalanden när de väl kommit ut ur tunneln samt sett ljuset på andra sidan. Finns/fanns kampsportare/fotbolls.. som gått igenom detta.. och upplever att deras främsta problem är de andra.. som måste vila/dricka kolisar osv för att orka träna vidare! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 28, 2016 Author Share Posted August 28, 2016 Dagens mätning Ketoner: 1.3 Glukos: 5.8 Körde ett riktigt hårt 2 timmars kamsportspass igår utan några problem, klart att jag blev trött men så fort intensiteten gick ner lite återhämtade jag mig fort. Idag var det då äntligen tänkt att bli ett riktigt långpass... Så vaknade och tog en slät kopp kaffe och en kallsup. vädret riktigt riktigt kasst... Åska och ösregn men jag har ju längtat och jag har begränsat med tid nu till morgonen på mig att få till träningen. Så jag ger mig ut. men efter kanske 3 km ger jag upp och tar mig hem torkar mig ( genomsur från topp till tå) tar fram nya torra träningskläder och kör till gymmet. Inser att jag bara hinner springa i 2 timmar. Men eftersom jag inte gillar långpass på löpband så får jag ändå vara nöjd. Funkar kanon. lite tungt första 20 minuterna sedan faktiskt bättre och bättre ju längre tiden gick. Så trots att jag ogillar löpband så ville jag egentligen inte stoppa efter 2 timmar för det var bara så gött! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Dagens mätning Ketoner: 1.3 Glukos: 5.8 Körde ett riktigt hårt 2 timmars kamsportspass igår utan några problem, klart att jag blev trött men så fort intensiteten gick ner lite återhämtade jag mig fort. Idag var det då äntligen tänkt att bli ett riktigt långpass... Så vaknade och tog en slät kopp kaffe och en kallsup. vädret riktigt riktigt kasst... Åska och ösregn men jag har ju längtat och jag har begränsat med tid nu till morgonen på mig att få till träningen. Så jag ger mig ut. men efter kanske 3 km ger jag upp och tar mig hem torkar mig ( genomsur från topp till tå) tar fram nya torra träningskläder och kör till gymmet. Inser att jag bara hinner springa i 2 timmar. Men eftersom jag inte gillar långpass på löpband så får jag ändå vara nöjd. Funkar kanon. lite tungt första 20 minuterna sedan faktiskt bättre och bättre ju längre tiden gick. Så trots att jag ogillar löpband så ville jag egentligen inte stoppa efter 2 timmar för det var bara så gött! Då kan vi nog dra slutsatsen att du är en av de som reagerar positivt på en ketogenare diet? Och då får man inse att du använder delvis en annan fördelning av bränsle för fysisk aktivitet. Och de där 20 minuterna är den tid det tar för att maximera din fettoxidationsförmåga.. dvs att ställa om kroppen från vila till full ansträngning. Kan i förstone verka vara problematiskt teoretiskt för arten som överlevnad.. dvs for flight and fight.. men jag kan lova dig att vid sådana tillfällen så triggar andra hormoner in och höjer ditt blodsocker, sänker din smärttröskel, ger ökad kraft, får hjärnan att fokusera på överlevnad! Dvs.. vi skall inse att idrott knappast är något naturligt förekommande för våra stenåldersgener. Det är knappast desktopwork, radhusliv och TV-tittande heller.. så det får bli en kompromiss! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Fint att läsa om dina framsteg! Hur går det med sömnen? En grej jag tror är bra att prova åtminstone är att äta rejält inför nattvilan och samla (de få) kolhydraterna till kvällen. Och varken kaffe eller té eller stora mängder vätska på kvällen. Och inte heller för mycket fysisk aktivitet för sent på kvällen. Vad gäller saltintag gissar jag att det är lättast att fä det lagom om man sprider ut det under dagen och saltar varje mål så att det smakar lagom salt. Oraffinerat salt tror jag på, inte nåt processat eller med klumpförebyggande medel. På vårdcentral mäts ju fastesockret först när de öppnat och patienten kommit dit. Då har gryningseffekten lagt sig tror jag. Så för att kunna jämföra med sådana normvärden ska man nog inte mäta alldeles när man vaknat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 28, 2016 Author Share Posted August 28, 2016 Sömnen funkar kanon nu Annars vet jag inte om jag hade klarat att fortsätta för sömnen är ju inte bara viktig för att man ska orka mentalt utan lika viktig för kroppslig återhämtning och eftersom jag tränar mycket så behöver jag båda dessa. @Zepp Jepp verkar funkar väldigt bra och dessutom tycker jag mig märka att återhämtningstiden är något kortare nu Så verkar ha tagit helt rätt beslut! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Sömnen funkar kanon nu Annars vet jag inte om jag hade klarat att fortsätta för sömnen är ju inte bara viktig för att man ska orka mentalt utan lika viktig för kroppslig återhämtning och eftersom jag tränar mycket så behöver jag båda dessa. @Zepp Jepp verkar funkar väldigt bra och dessutom tycker jag mig märka att återhämtningstiden är något kortare nu Så verkar ha tagit helt rätt beslut! Vet du vad jag tycker är intressantast? Jo för om någon går ner i vikt så kan detta oftast tillskrivas kalorirestriktion.. oavsett LCHF eller annan diet.. dvs det är rätt svårt att säga vad som har gjort vad. Men när det gäller fysisk prestationsförmåga och redan väl tränade.. då inser man att något har förändrats i kroppen.. biokemiskt, hormoniellt, ensymatiskt.. eventuellt även respiratorisk förmåga. I början var du orkeslös.. det kan tillskrivas brist på glukos/kolhydratrestriktion.. men när det sen släpper och restriktionen kvarstår så har något hänt. Den viktigaste gränsen för ansträngning över en halvtimme är syreupptagningsförmågan.. allt fett som oxideras i muskler för arbete gör det med hjälp av syre.. restprodukt är vatten och koldioxid. Ju närmare man kommer sitt VO2Max, ju mer glykogen andvänds, dvs man närmar sig och börjar överskrida sin syreupptagningsförmåga.. dvs ansträngningen blir allt mer anaerob/dvs under syreunderskott. Restprodukten utav anaerob ansträngning är laktat (mjölksyra).. så nästa gräns som sätter tak för ansträngningen är din förmåga att hantera laktat. Våra kroppar hanterar ständigt laktat.. iomed att det är en normal nedbrytningsprodukt i kroppen.. däremot så gör kroppen sällan mer ensymer för ett visst ändamål än vad den behöver i snitt. Utiallafall, den mesta utav laktatet går till glukoneogenes.. vissa delar förbränns direkt av vissa celler. Den tredje grejen är att olika muskelfibrer är olika bra på att förbränna olika sammansättningar av fett och glukos. Långsamma, uthålliga är bäst på att förbränna fett, snabba fort trötta är bäst på att förbränna glukos. Summering.. vi tar det 1,2,3! 1, flera rätt väl tränade före dig har rapporterat att deras VO2Max stigit.. dvs mätt som maxpuls, tyder således på en ökad syreupptagnings och distrubitionsförmåga utav syre. 2, iomed att en stor del laktat skall in i glukoneogenesen, så är det bra att man redan tränat upp denna.. det ökade eventuella blodflödet är knappast någon nackdel det heller, då blir inte lika mycket kvar i musklerna. 3, man gynnar olika muskelfibrer, framförallt de som är uthålliga, så är man kraftsportare/100meterslöpare lär man nog inte vinna så mycket på en ketogen diet, förutom minskad vikt. 4, nu bidde det en point extra här, men den är lika bra att hålla i huvudet, man vill sällan mista stora delar glykolytisk kapacitet, utan som regel utnyttja "det bästa utav två världar", det är där CKD och TKD kommer in, samt litta olika geler/superstarch/elektrolyter under långa lopp. Resten är trail and error, tills man hittat vad som funkar bäst för en själv och sin kontext. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Detta går sjukt bra! tränat ca 14 timmar senaste 7 dagarna och har "inga problem" längre. Det som har ändrats är framför allt. Rytmen på min mage är annorlunda jag behöver ofta göra nummer två när jag kör min morgon träning detta har inneburit att jag kör all morgon träning på gym... På helgen funkar det bra då jag kan vänta innan jag ger mig iväg och tränar. Men i veckorna så ska jag till jobbet och jag kan ju inte gå upp hur tidigt som helst. Tappat ca 5% på toppen och det påverkar mest min kampsport men det kan ju kvitta jag är 50 år så bättre att jag orkar längre och kan trötta ut ynglingarna och ta dem sen... Ibland har jag väldigt lågt blodtryck och är på gränsen till att svimma. Mitt urin skummar som sören... jag behöver ganska lång och lugn uppvärmning om jag startar för hårt så blir det tungt och tar ganska lång tid för mig att återhämta mig. Men förutom alla dessa ilandsproblem så är det verkligen bra. återhämtar mig mycket fortare. känner mig som en Duracell kanin! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 2, 2016 Author Share Posted September 2, 2016 (edited) innan jag gick så här strikt fastade jag 24 timmar någon gång ibland. "behöver" jag göra det fortfarande? Jag menar för att uppnå den städande effekten menar jag? eller är den mer igång nu när jag kör så strikt. Jag vill inte gå ner mer i vikt det är därför jag undrar... Edited September 3, 2016 by jesper 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 innan jag gick så här strikt fastade jag 24 timmar någon gång ibland. "behöver" jag göra det fortfarande? Jag menar för att uppnå den städande effekten menar jag? eller är den mer igång nu när jag kör så strikt. Jag vill inte gå ner mer i vikt det är därför jag undrar... Tror du kan skita i vikten per se, den anpassar sig antagligen till din homeostas och genetiska förutsättningar? Städningen kan ioförsej vara bra.. lixom oavsett, fast oftast så kommer den hur som helst på en rätt strikt LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Dagens mätning Ketoner: 3.8 Glukos: 4.6 Hmm mäter ju sällan nu men är inte ketonerna väldigt höga? har iofs tränat mer och hårdare kanske då det är så jäkla gött att träna nu när man bara kan fortsätta och fortsätta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Dagens mätning Ketoner: 3.8 Glukos: 4.6 Hmm mäter ju sällan nu men är inte ketonerna väldigt höga? har iofs tränat mer och hårdare kanske då det är så jäkla gött att träna nu när man bara kan fortsätta och fortsätta... Mm.. en släng/dos post exersice ketosis förmodligen? Jag tror man/du kan resonera som så.. att det är lixom ingen fördel varken hälsomässigt eller prestationsmässigt med blodketoner över 3, morgonen efter ett häftigt träningspass? Såvida du inte är epileptiker eller diabetiker.. men det är du inte så det släpper vi helt o hållet och börjar fundera på litta CKD och/eller TKD! Oså då kan man ju undra huruvida det är farligt/dåligt att ligga på höga ketonnivåer.. näe bara om man är typ 1 diabetiker eller alkoholist! För då kan ketonbildandet ske okontrollerat.. och jag kan slå vad om ytterligare en (1) krona, att om dina ketonnivåer stiger för mycket så stiger oxå insulin för att mota att processen går över styr! På ren klingande Svenska.. detta du nu upplever är det som stor del utav idrottsnutritionen bygger på.. fast de har dragit totalt fel slutsatser.. mnjae.. det har de inte fast de blev kidnappade utav snabbmatsindustrin! Grejen är.. du som faktiskt har förmågan och viljan att bränna av en del glykogen kan mycket väl ta sig en glykogenåterställare.. medans vanliga soffliggare mest förstör sin nyss påbörjade fettoxidation! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 @Zepp Får väl lyssna även på detta rådet... alla andra råd jag fått hitills i tråden av dig har jag kört men just detta med lite kolisar har jag ju hoppat i någon form av förhoppning om snabbare/bättre fettadapotion. Då tänker jag som så att det borde vara till/efter mina pass med "högst" intensitet så måndagar och lördagar alltså. Ska testa detta . Tack Zepp för all pepp och stöd! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Testa både före och efter.. dvs före blir då TKD.. helst minst två timmar innan explositionen.. för det är intramuskulärt glykogen du förbränner först. Sen tar det ytterligare minst en halvtimme innan du tillgodogör dig något som helst blodglukos. Långdistanslöpare som springer i timmar i högt tempo kring 70% av VO2Max eller över, måste hur som helst tillföra glukos. Sen så.. du skulle oxå kunna fortsätta som du redan gör och mäta nästa dag.. eller mäta ännu oftare. Rent teoretiskt så funkar det som så.. att du bränner av en del intramuskulärt glykogen.. detta vill kroppen återställa.. varvid insulin droppar som en sten.. och upp åker glukagon för att öka på glukoneogenesen.. samtidigt så ökar lipolysen.. mer FFA når levern.. men iomed att denna är till stora delar upptagen med glukoneogenes så bryts fettsyror bara delvis ner och går därmed sen in i ketogenes. Levern har nästan inga ketolysensymer alls, så ketonkropparna strömmar ut i blodet där det sen kan tas upp av celler med mer ketolysensymer.. främst hjärta och hjärnan. På så sätt går den nybildade glukos främst till att återställa intramuskulära glykogendepåer, försörja röda blodkroppar samt ett fåtal celler i hjärnan och njuren. Och märk väl att det inte behövs något extra insulin för detta, utan det sköts främst utav GLUT1 som inte är insulinberoende. Detta om teorin.. återstår trial and error, samt väl avvägd anpassning till social kontext! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 9, 2016 Author Share Posted September 9, 2016 Igår kväll lät jag min son övertala mig att vi skulle äta ute när vi var och handlade... han ville helst till MC Donalds men jag kom ihåg att Max skulle ha en low carb burgare så det fick bli Max. Detta var första gången jag "slarvat" sen jag gick strickt! Men det gick inte att äta. Så fort burgaren närmade sig munnen så luktade det bara kemikalier och det fanns ingen chans att få in den i munnen så blev till att fasta istället.... Dagens mätningar Ketoner: 2.0 Glukos: 6.1 Imorgon Har jag veckans hårdaste pass så då ska jag testa att carbloada lite både innan och efter för att se hur det funkar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 11, 2016 Author Share Posted September 11, 2016 Dagens mätning Ketoner: 1.2 Glukos: 5.7 Följde zepps råd igår om att äta mer kolisar innan min träning så gjorde det. Inga stora mängder men ca 20 gram. Efter träningen skulle jag också äta mer kolisar men igår hade jag en ganska stor komplikation... Jag skulle på en blinddate som jag verkligen ville skulle bli bra. ( var väldigt glad att Zepp sagt åt mig att äta efter träning ) Så åt Oxfile, massor av grönt , bea, kryddsmör, och ca 1/3 portion potatisgratäng. Dessutom drack jag under kvällen två glas rödvin. Dricker väldigt väldigt sällan alkohol. bakis som en get idag Skulle redan varit ute i spåret och sprungit men får vänta lite... Blev lite salongsberusad, Känns märkligt på så lite. Trodde absolut att jag skulle ha trillat ur ketosen men icke 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Viktigt med mål i träningen men jag tycker du gjorde helt rätt som dejtade! Man behöver vara social på riktigt för att fungera som människa. Lite olyckligt med baksmällan men den går över och då tar du ju nya tag med träningen. Nån dag hit eller dit är inget problem så länge inte en aktiv latmask hittar ursäkter varje gång. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Japp.. så är det.. ketogen diet är en sak.. det sociala är en annan sak att ta hänsyn till! Utiallafall.. glömde varna dig för alkohol på strikt ketogen diet.. det går åt cirka hälften för samma yrsel! Rent teoretiskt så är alkohol den fjärde macronutrienten.. och iomed att den inte kan lagras alls och att den har vissa toxiska egenskaper så är oxidationen av alkohol prio ett! Det i sig interagerar med ketosis.. den stängs i princip av och hjärnan får extra mycket alkohol.. iomed att glukosen är minimerad. Håller man sig till vin går det säkert bra.. iallafall lagom mycket vin till en romantisk måltid! Misstänker man/hoppas man på efterspel till den romantiska måltiden så kan man hålla ner antalet glas, och på bättre resturanter så får man som regel vatten till vinet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Misstänker man/hoppas man på efterspel till den romantiska måltiden så kan man hålla ner antalet glas, och på bättre resturanter så får man som regel vatten till vinet! Det är väl klart man hoppas på det!! Det gäller bara att se till att man inte är nybörjare i ketos med aceton-andedräkt... All motion är bra motion! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 Japp.. så är det.. ketogen diet är en sak.. det sociala är en annan sak att ta hänsyn till! Utiallafall.. glömde varna dig för alkohol på strikt ketogen diet.. det går åt cirka hälften för samma yrsel! Rent teoretiskt så är alkohol den fjärde macronutrienten.. och iomed att den inte kan lagras alls och att den har vissa toxiska egenskaper så är oxidationen av alkohol prio ett! Det i sig interagerar med ketosis.. den stängs i princip av och hjärnan får extra mycket alkohol.. iomed att glukosen är minimerad. Håller man sig till vin går det säkert bra.. iallafall lagom mycket vin till en romantisk måltid! Misstänker man/hoppas man på efterspel till den romantiska måltiden så kan man hålla ner antalet glas, och på bättre resturanter så får man som regel vatten till vinet! Jag blev tagen av dels av att jag faktiskt blev salongsberusad men framför allt av baksmällan... Var ett grymt jobbigt löppass där.... Men är sjukt nöjd fortfarande. i princip inga dippar nu , träningen går bättre och bättre . Det enda som är tungt med min morgonlöpning är att tiden inte räcker till utan jag måste sluta för att gå och jobba. har även kört lite extra kolisar idag. då måndagar har veckans näst tyngsta pass men jag verkar ju ändå stanna i Ketos Sprang 1 timme imorse och nu ikväll körde jag först en timme combat Ju jutsu och sedan 1 timme kickboxning med mycket sparring. och det är mycket maxpuls.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Då fick jag äntligen tid för att gå och lämna blod... Råkade nämna att jag haft några blodtrycksfall... fick en väldigt livlig diskussion om detta och jag försökte förklara att det beror på min kostomläggning osv. men de gick och ringde någon läkare och tog beslutet att jag inte får lämna blod förrän de har kollat upp detta på min vårdcentral. så jag är spärrad som blodgivare förtillfället. Visste att jag inte skulle sagt något. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Då fick jag äntligen tid för att gå och lämna blod... Råkade nämna att jag haft några blodtrycksfall... fick en väldigt livlig diskussion om detta och jag försökte förklara att det beror på min kostomläggning osv. men de gick och ringde någon läkare och tog beslutet att jag inte får lämna blod förrän de har kollat upp detta på min vårdcentral. så jag är spärrad som blodgivare förtillfället. Visste att jag inte skulle sagt något. Det där kunde du ha hållit helt för det här forumet! Oandrasidan.. knappast något problem om du får en utredning på vårdcentralen? Fast om jag skall vara Frank.. det mest troliga är att det handlar om omställningsproblem? Förutom förstoppning så är blodtrycksproblem de vanligaste omställningsproblemen.. och det är det är därför som det rekommenderas att dricka två koppar hemmakokt benbuljong per dag.. under fyra veckor.. till att börja med! Dvs LCHF leder till motsatsen till högkoliskost! Grejen är.. du är en sådan person som har kapacitet och dessutom viljan att bränna av en hel del intramuskulärt glykogen anaerobt! Kulmen på detta tror jag vi såg när du hade problem med sömnen.. mest troligt på grund av att Glukoneogenesen går för högvarv under natten! Det.. om så vore fallet betyder att insulin fallit som en sten.. insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt.. när insulin ligger j*vligt lågt så kissar du ut saltet! Och det är där dina kallsupar kommer in, för kroppen använder salt för att reglera blodvolymen och därmed blodtrycket.. med hjälp av osmos! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Känns ju helt meningslöst att gå till VC då jag ju vet varför jag fick dem och dessutom inte har det längre... Men om jag inte gör det så får jag inte lämna blod... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Känns ju helt meningslöst att gå till VC då jag ju vet varför jag fick dem och dessutom inte har det längre... Men om jag inte gör det så får jag inte lämna blod... Håller med.. men om du har tid och vill fortsätta lämna blod så kan du använda blodcentralens klagomål för att undersöka dina Renin-Angiotensin faktorer! Du får nog lika stora problem på VC.. att förklara allt! Såå.. för att slippa alla problem framöver.. är det lixom inte enklare att gå över till en junkfood diet? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Nu kommer jag i en annan fundering mitt i blodlämningen. Det var i tidigare inlägg prat om att det tog ca 20min innan fettoxidationen fått full fart vid träningsstart (Zepp). Går det att snabba upp detta? Eller löser det sig med tiden? Jag upplevde häromdan att ansträngningsnivån faktiskt sjönk under ett intervallpass, de första två intervallerna var jobbigast, därefter flöt följande tre på bra (uppvärmning 10 min, därefter 5st 4,5min långa intervaller). Blev kanske rötrigt men hoppas frågan går att förstå. Känns det som du fortare får upp ångan nu Jesper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Nu kommer jag i en annan fundering mitt i blodlämningen. Det var i tidigare inlägg prat om att det tog ca 20min innan fettoxidationen fått full fart vid träningsstart (Zepp). Går det att snabba upp detta? Eller löser det sig med tiden? Jag upplevde häromdan att ansträngningsnivån faktiskt sjönk under ett intervallpass, de första två intervallerna var jobbigast, därefter flöt följande tre på bra (uppvärmning 10 min, därefter 5st 4,5min långa intervaller). Blev kanske rötrigt men hoppas frågan går att förstå. Känns det som du fortare får upp ångan nu Jesper? I princip nej! Det är en av nackdelarna med LCHF.. du kan få nästan outstanding uthållighet, men förlorar i explositet. Grejen är att du behöver förbruka en del glukos först, sen så sjunker insulin, sen så ökar förbränningen utav fett.. i princip! Oså handlar det om hur mycket intramuskulärt glykogen du har att förbruka.. samt hur väl din glykolytiska förmåga fungerar! Utan det är där som TKD och CKD kommer in. Och då har vi inte ens nämnt vilken typ av muskelfibrer du använder! Det är lixom inget snack om saken.. glukos aktiveras snabbare än fett! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Det tar fortfarande ett tag innan kroppen svarar bra men tror det är lite tidigt för mig att svara då det ändå inte är så väldigt länge sedan den knappt svarade alls... Men min upplevelse är tydlig att det här med uppvärmning är väldigt viktigt... och jag känner tydligt skillnad på om jag värmt upp ordentligt eller inte... däremot känner jag förvånansvärt lite skillnad på maxpuls aktiviteter under förutsättning att jag värmt upp.... så jag har iprincip bara fått fördelar förutom i det sociala och tydligen blodcentralen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 en viktig detalj är att återhämtningen mellan passen är betydligt bättre nu vilket är väldigt skönt. det gör att jag nu inte känner att jag är sliten redan innan de flesta passen utan känner mig ganska fräsch... Jag har återhämtningsvecka var 5 vecka och tidigare var det ofta så att jag kände mig rejält sliten sista 2 veckorna innan viloveckan men nu är jag inte alls lika sliten 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 17, 2016 Author Share Posted September 17, 2016 Dagens mätning: Ketoner: 1.9 Glukos 6.1 Idag är det 10 veckor sedan jag gick super strikt! Har ännu inte halkat ur Ketosen vilket jag trodde jag skulle göra mellan varven då det verkar vara ett problem för många. Nu kör jag ändå med lite extra kolisar på Lördagen och Måndagen då jag har de tuffaste träningspassen då. Vägde mig nu också och jag har fan ta mig gått ner 9.8 kilo, jag är helt målös! Var har dom suttit någonstans? 3-4 kilo kan jag förstå men 9,8?????? Räknar med lite problem med maten nu fram i höst... Ska åka iväg ganska mycket med jobbet och då blir det bara restaurang mat men får försöka göra det bästa av det naturligtvis. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 17, 2016 Share Posted September 17, 2016 -9,8kg?! Coolt!! Nu får jag nog läsa om den här tråden... Det vore inte alls dumt att plocka en liten aning till. Skämt åtsido, av din information i tråden verkar det väldigt mycket, har inte fått intrycket av att du började så högt. Märker du det på kroppsmåtten också? Att det skulle vara så mycket alltså? För nästan 10kg måste ju märkas, tänker jag... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts