Jump to content

Stanna i ketos

Cleppa

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Avslutade precis en 48 timmars fasta med 20 km lugn löpning, riktigt gött! körde dessutom 2 timmar kampsport igår och var inte säker på att det skulle funka med 24 timmars fasta till efter men det har gått väldigt bra.

Lite orolig för de närmaste två veckorna, ska iväg med jobbet och det kommer att serveras "dålig" mat och jag kommer dessutom knappt att hinna träna. funderar på att om frukosten är bra bara äta då men jag vill ju inte gå ner mer i vikt... Eller äter jag det som serveras och ser dels hur man reagerar på det men också hur lång tid det tar att komma tillbaka när jag tränar och äter normalt igen.

• Like 1

Avslutade precis en 48 timmars fasta med 20 km lugn löpning, riktigt gött! körde dessutom 2 timmar kampsport igår och var inte säker på att det skulle funka med 24 timmars fasta till efter men det har gått väldigt bra.

Lite orolig för de närmaste två veckorna, ska iväg med jobbet och det kommer att serveras "dålig" mat och jag kommer dessutom knappt att hinna träna. funderar på att om frukosten är bra bara äta då men jag vill ju inte gå ner mer i vikt... Eller äter jag det som serveras och ser dels hur man reagerar på det men också hur lång tid det tar att komma tillbaka när jag tränar och äter normalt igen.

Hoppa över en måltid av och till för att ersätta med fettkaffe?

• Like 2

Xiro tipsade i en annan tråd om den lilla vispen IKEA har (som Fundersam nämner) och jag köpte två sådana (kallas "mjölkskummare" och kostar 10kr), en hem och en till jobbet. Funkar jättebra! Jag brukar vispa med halvfull kopp och sedan fylla på mer vätska (i mitt fall te) för det blir fluffigare om man vispar upp och ner också.

• Like 2

• 1 month later...

Hade en lite obehaglig/komisk upplevelse igår...   Skulle springa ett 1.5 timmes pass med fart på löpband.  efter ca 30 minuter kommer en man och ställer sig på bandet bredvid och efter ett litet tag upptäcker jag att han verkligen stinker. 

Efter ett tag står jag inte ut så jag utbrister " jävla band" stänger av det bandet jag står på och går ett par band bort och börjar springa igen.  Bara för att upptäcka att det var ta mig fan jag som luktade.  Det var en helt vidrig obeskriv bar doft. jag duschade och tvättade mig och luktade inte illa sedan men jag var tvungen att slänga det mesta av kläderna...    Någon som har en ide?

• Like 2

Bara för att upptäcka att det var ta mig fan jag som luktade.  Det var en helt vidrig obeskrivbar doft. jag duschade och tvättade mig och luktade inte illa sedan men jag var tvungen att slänga det mesta av kläderna...   

Aha, det är DÄRFÖR man ska träna utomhus året om?!   :D

• Like 3

• 1 month later...

Vad är det som händer? Kan stress påverka så sjukt mycket?

Igår när jag körde ett 2 timmars kampsportspass iofs hårt och krävande. så blev jag så sjukt trött. var på väg att ge upp flera gånger men lyckades genom att fuska lite... köra hela passet.  Imorse fick jag ett infall av att mäta socker och ketoner igen. har inte mätt på jättelänge då jag tidigare legat stabil under lång tid.   Hade dock ingen ketonsticka men fastesockret  direkt efter jag kommit upp var 8,1!!!!!!!!   Det känns inte så friskt.  sedan skulle jag ta en 15 km löptur och då låg pulsen mellan 15-20 slag högre än vad den borde!!!!!

Har stressat som fan senaste två veckorna och haft några nätter med nästan ingen sömn alls Kan det påverka så jäkla mycket?  Ska nog mäta sockret ett par mornar nu för att följa upp...   Tips ideer?

• Like 3

Kroppens sätt att hantera stress, oavsett om den är kemisk, mental eller fysisk, är genom att pumpa ut en mängd hormoner, t ex adrenalin och kortisol. Insulin är också ett hormon, och då tänker jag att detta hänger ihop; Du är i "fly-eller-fäkta-syndromet", kroppen är redo för fight. Matsmältningen är nedprioriterad, musklerna ska jobba och påfyllningen av glykogen måste funka, dvs blodsockret ökar för att det ska räcka till både hjärnan och musklerna.

Nu är jag långt ifrån någon expert men tänker att det måste funka åt det hållet. Min erfarenhet är att stress kan ställa till med så ofantligt mycket mer än man tror.

• Like 2

Stress påverkar sjukt mycket. Träning är stress på kroppen, sömnbrist är en jättestor stressor. Sedan kommer jobbstress till och kanske mindre lämpligt mat när man är stressad och har för mycket att göra. Då gäller det kanske att backa och lägger fokus på återhämtning. Lätt att säga, men oftast svårt i praktiken att hitta den där gränsen.. 

Har börjat lyssna på HRV elite podcast, där finns det en del kring stress, bland annat en intervju med Maffeton där han pratar mycket kring stress. 

• Like 3

Stress påverkar sjukt mycket. Träning är stress på kroppen, sömnbrist är en jättestor stressor. Sedan kommer jobbstress till och kanske mindre lämpligt mat när man är stressad och har för mycket att göra. Då gäller det kanske att backa och lägger fokus på återhämtning. Lätt att säga, men oftast svårt i praktiken att hitta den där gränsen.. 

Har börjat lyssna på HRV elite podcast, där finns det en del kring stress, bland annat en intervju med Maffeton där han pratar mycket kring stress. 

Kroppens sätt att hantera stress, oavsett om den är kemisk, mental eller fysisk, är genom att pumpa ut en mängd hormoner, t ex adrenalin och kortisol. Insulin är också ett hormon, och då tänker jag att detta hänger ihop; Du är i "fly-eller-fäkta-syndromet", kroppen är redo för fight. Matsmältningen är nedprioriterad, musklerna ska jobba och påfyllningen av glykogen måste funka, dvs blodsockret ökar för att det ska räcka till både hjärnan och musklerna.

Nu är jag långt ifrån någon expert men tänker att det måste funka åt det hållet. Min erfarenhet är att stress kan ställa till med så ofantligt mycket mer än man tror.

Jag vet ju att stress påverkan men detta verkar sjukt mycket. och 8.1 i blodsocker!!!!!!!!!!

• Like 1

Härom kvällen satt jag och tittade på Jeff Volek bland Kostdoktorns videos. De hade gjort en omfattande undersökning på ett antal vältränade atleter, både sådana som åt högkolhydratkost och sådana som åt lågkolhydratkost. De hade också sett till att de hade ungefär lika förutsättningar (ålder, inga krämpor osv).

De upptäckte en mängd saker men förvånades över att muskelglykogennivåerna i båda grupperna var ungefär desamma oberoende av om det var innan träning, några timmar in i träning eller efter träning. 

Jag har sett hans föreläsning förut men tittade väl med lite nya ögon och när jag tidigare idag läste ditt inlägg tänkte jag på detta med muskelglykogenet. Alltså, muskelglykogenet matas in från blodsockret och ska nivån kunna upprätthållas inbillar jag mig att blodsockernivåerna måste hållas uppe. Eftersom stressen hållit din beredskap igång tycker åtminstone jag att det är hur logiskt som helst att blodsockret är högt. Jag får återkomma när jag läst på lite mer om min hypotes stämmer eller inte.  ;)

• Like 2

Tror inte att blodsockret har påverkan på hur snabbt lagret fylls. Det är inte så mycket socker i blodet. Typ en tesked. Det tas bort och fylls på kontinuerligt, typ en flux. 

Infektion kan öka blodsockret ordentligt. Så kanske var du lite sjuk den morgonen? Kan även förklara din trötthet. 

Det är kanske att mäta några dagar till för att se vart trenden går. Om det är något enstaka värde är det kanske bäst att ignorera.

Har själv varit i ketos nu rätt så länge sedan i höstas. Över jul hade jag inga stickor heller (lite snål var jag kanske). Efter jul låg jag på 0.5.0.7 mM på morgonen. Med lite förändring steg det igen till 1.0-1.5. Vad jag menar är att det är svårt att stanna i ketos utan att mäta är min erfarenhet. Det är små förändringar som kryper upp.

Du kan försöka att hitta din "grundnivå" där ditt blodsocker stabiliseras efter några timmars fasta innan måltid tex på eftermiddagen. Det ger en fingervisning vad du borde förväntar dig som fastevärde om inte andra faktorer spelar in. 

• Like 3

Hörde på en podcast för några år sen (tror den heter cave man doctor) med en läkare som tog blodsocker på morgonen och när han kommit till jobbet efter en biltur. Det var ok på morgonen och riktigt högt efter bilturen. Han ältade det där varje vecka om möjliga orsaker. Kommer ibte ihåg vad hans slutsats blev (om han kom till nån) men min var att han medveten eller omedvetet hetsar upp sig på medtrafikanterna. När kroppen förbereder sig på fightas eller fly så stiger blodsocker omedelbart för att finnas tillgängligt som snabb energi.

De flesta typer av stress ökar blodsocker. Även när en patient är nedsövd och en kirurg klampar en artär då blodtillförseln tillfälligt stängs av någon stans stiger blodsockret. Order stress i biologiska sammanhang betyder inte enbart psykologiska orsaker. Biologer använder även ordet stress om växter när de blir utsatts för belastning osv. Snarkning och andningsuppehåll under natten orsakar fysiologisk stress och är en vanlig orsak till högt morgonblodsocker.

• Like 6

Kan vårdcentral mäta blodsocker över helt dygn? Jag drar parallell till dygnsmätning av blodtryck som man hör talas om titt som tätt. Görs nog ofta för stora tolkningar av enskilda värden, i synnerhet ögonblicksvärden.

• Like 1

Har gamla värden på HbA1c och triglycerider.... 

Jag känner till gryningsfenomenet men har aldrig sett att det skulle bli så höga värden!

Vad var dessa värden och när togs de? Hade du höga ögonblickssockervärden även då?

Vad var dessa värden och när togs de? Hade du höga ögonblickssockervärden även då?

B-HbA1c(IFCC) Klicka här för att läsa mer om analysen        38                        27-42                  mmol/mol        idag 12:10

P-Glukos Klicka här för att läsa mer om analysen                   5.1                       -                           mmol/L             idag 11:30

detta är från tidigt 2015 tror jag då åt jag liberal LCHF men troligtvis rent för mycket protein...   på den tiden jag gjorde jag inga egna mätningar 

• Like 1

Frågan är kanske om du är oroad, och inte om du borde vara det? Det är svårt att verkligen veta vad som är pg om man bara betrakta en enda faktor. Sen är det också viktigt hur du känner dig,om du har jämn energi över hela dagen, t.ex.

Är fastevärde enda höga glukosvärde på dagen eller får du blodsockersvängningar även efter måltider? 

Det finns två möjliga effekter på fastevärdet: 

Dawn fenomenet som har diskuterats tidigare och som beror på hormonutsöndringar på morgonen och kunde påverkas t.ex. av mera cortisol genom olika typer av stressorer. Då borde du antagligen även har en sådan eftermiddagssvacka runt 4 till 6. Stress är ju an kombination av fysiologiska belastningar, som genom högintensiv träning, men också näringsbrist, saltbrist, vattenbrist osv. 

Sedan finns Somogyi effekten, där man får låg blodsocker under natten som kroppen försöker kompenserar med en kraftig Kortisolfrisättning som höjer blodsockret och vips vaknar man med höga fastevärden. Det kan man testa genom att mäta kring 2-3 på natten, för att se om man är hypoglykemisk. Det kanske kan hända efter en hård träningspass. 

Kanske kan du dels följer blodsockret mera noggrant, dels skriver ner andra faktorer för att se om du hittar ett mönster. 

• Like 2

Jag har inga dippar alls.  äter två gånger om dagen , tränar mycket och kör 24timmars och 48 timmars fastor mellan varven.  jag mätte av en slump mitt morgon fastevärde samtidigt som min puls inte varit normal vid träning. Min puls mäter jag vid mina löppass dock inte andra träningspass... 

Mitt morgon faste värde har alltid varit högt ( mätte dagligen under ganska lång tid) men inte så jäkla högt,  

Ska mäta när jag kommer hem efter jobb idag.

• Like 1

Mätte blodsockret nu när jag kom hem från jobbet...   7.8  :wacko:

drack kaffe tidigt imorse och sprang sedan 15 km. Var på jobbet 745. Åt lunch kl 12. Kyckling med riktigt fet coleslaw. massa andra gröna blad och smör.

jobbade till ca 1630 , ingen stress sovit bra.

Värdet borde ju ha kommit ner till fastevärde så många timmar efter lunch. Kanske kunde du mäta riktigt ofta under typ 3 dagar? Fastevärde, innan måltid, en timme efter, två timmar efter, strax innan läggdags. 

Jag kan se en långsam ökning av blodsockret med en sen topp efter mycket protein som kan komma efter 3-4 timmar. Så en mätning till på eftermiddagen? :blink: . 

Mm.. du har fortfarande problem med glukosvärdena.. som inte står i paritet med HBA1c!

Ioförsej så hade jag förväntat mig ett ännu lägre värde på HBA1c, än 38?

Själv hade jag 32 och jag tränar ingetting.

• Like 1

Värdet var från 2015 och HBA1c är inte tillförlitligt för alla. Den kan visa både för högt och för lågt i jämförelse med det "riktiga" genomsnittliga blodsockervärdet. 

Jesper, det var du som introducerade Maffetone i en tråd, om jag minns rätt. (har börjat läsa en del själv nu) så jag antar att du har en referens MAF test någonstans i baggaget. Eller många :-))

Kanske bra att köra en för att utesluta att det handlar om begynnande överträning. Som jag har förstått kan det vara svårt att identifiera i början och du skrev om din förhöjda pulsnivå på morgonen. 

Jag gissar att du är medveten kring det själv, men kanske bra att påminnas om ?

• Like 2

Sitter i bilen ca 8 timmar på väg för att kolla till sommar huset. Glömde mätaren... ? men ska mäta mer när jag kommer hem på måndag. Har en planerad 50 km utmaning nästa vecka.... tänkt att köras fastande på vatten salt och kaffe... återkommer med fler mätningar

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

• Like 2

Då har jag lite nya mätvärden.

5.20 imorse var mitt blodsocker 7.9 sedan kaffe

Sprang 15 km

kl 0800 blodsocker 7.0

kl 1230 bs 8.5

Lunch   strikt keto lunch

bs 30 min efter lunch 8.3

bs 1 timme efter lunch 7.9

bs 2 timmar efter lunch 8.1

Ska jag fortsätta mäta? 

• Like 2

Har du mätit tidigare (under dagen) och hur varit dina värden då? Skulle kanske ta en mätning till strax innan läggdags. 

Det som syns är ju att du inte går upp med måltid utan ligger lite högre jämnt. 

Jag skulle nog utreda det vidare. Du har tränat, ätit keto och fastat så pass mycket att du borde ha sänkt din insulinresistens ganska ordentligt. Glukos värdena borde alltså ha gått ner. Det verkar som de har gått upp istället?

Saker som jag skulle kolla upp eller testa för försiktighetens skull och för att bättre förstå vad som pågår: 

Insulinproduktion så att den inte har hamnat för lågt. (IGF1 och C-peptid; kan kräva labbprov som du får bekosta själv) 

Överträning och kortisolproduktion. Vad händer med blodsockret om du befinner dig i återhämtningsperiod? 

Sen är det kanske någon här som vet mera om utökat insulinresistens under ketos. Det finns ju en del individuell variationer hur människor reagerar i ketos. Kanske testa ett tag att äta mera paleo (typ 100g KH) under ett tag och ser hur du mår och vad blodsockret gör. 

Tror inte du förlorar fettanpassningen. 

Hoppas du hittar vad det beror på! 

• Like 2

Nu har inte jag läst hela tråden men hur blev blodglukos så högt? Smugit sig på långsamt eller över en natt så att säga ?

Ser tyvärr ut som diabetes typ II. Njurarna klarar av upp till ca 11 mmol/L sen hamnar det socker i urinen om det går högre. Därför de vill mäta. Har du provat fasta? Om du orkar gissar jag att det efter 60-72h kommer blodglukos braka ner typ 2 enheter. Föroppningsvis kommer jag ha lite fler tips senare i år då jag har bestämt att nästa projekt blir att bota insulinrrsistens.

• Like 2

Då har jag lite nya mätvärden.

5.20 imorse var mitt blodsocker 7.9 sedan kaffe

Sprang 15 km

kl 0800 blodsocker 7.0

kl 1230 bs 8.5

Lunch   strikt keto lunch

bs 30 min efter lunch 8.3

bs 1 timme efter lunch 7.9

bs 2 timmar efter lunch 8.1

Ska jag fortsätta mäta? 

Ja det kan du göra.. samtidigt som du ändrar på något annat.. tex inmundigar cirka 100 gram kolisar per dag!

Eller så tar du tjuren vid hornen och beställer en C-peptid vid något privat laboratorium.

Lagrar du eller skriver upp dina FS-värden så kan du eventuellt få gratis C-peptid på din vårdcentral.

Något är ju fel med de värdena.. antingen din mätare eller hur kroppen reagerar.

Är det en sån mätare där man kan mäta ketoner?

För är det högt FS och höga ketoner samtidigt, så är nästa steg obönhörligen C-peptid och antikroppar på någon diabetesmotagning.

Under tiden du funderar på detta.. lägg till 100 gram stärkelse om dagen.. så det inte handlar om allt för mycket träning/anaerob sådan!

• Like 3

Håller med om att gå till VC för HbA1c och c-peptid.

Sedan funderar jag på o något blivit knas med tarmfloran? När tog du antibiotika senast? En hel del har nytta av resistent stärkelse för blodsockerkontroll - har du provat t ex potatismjöl eller grönbananmjöl (eller vad det nu heter)?

• Like 2

Hur lägger man upp VC besöket då?  Folk tycker ju att man är galen som mäter utan diagnos osv... Kommer de ta en på allvar om man berättar att man i perioder mätt ketoner och bs

Säg att du mäter för att du har diabetes i släkten.
  • Like 1

Nu har inte jag läst hela tråden men hur blev blodglukos så högt? Smugit sig på långsamt eller över en natt så att säga ?

Ser tyvärr ut som diabetes typ II. Njurarna klarar av upp till ca 11 mmol/L sen hamnar det socker i urinen om det går högre. Därför de vill mäta. Har du provat fasta? Om du orkar gissar jag att det efter 60-72h kommer blodglukos braka ner typ 2 enheter. Föroppningsvis kommer jag ha lite fler tips senare i år då jag har bestämt att nästa projekt blir att bota insulinrrsistens.

Ja det kan du göra.. samtidigt som du ändrar på något annat.. tex inmundigar cirka 100 gram kolisar per dag!

Eller så tar du tjuren vid hornen och beställer en C-peptid vid något privat laboratorium.

Lagrar du eller skriver upp dina FS-värden så kan du eventuellt få gratis C-peptid på din vårdcentral.

Något är ju fel med de värdena.. antingen din mätare eller hur kroppen reagerar.

Är det en sån mätare där man kan mäta ketoner?

För är det högt FS och höga ketoner samtidigt, så är nästa steg obönhörligen C-peptid och antikroppar på någon diabetesmotagning.

Under tiden du funderar på detta.. lägg till 100 gram stärkelse om dagen.. så det inte handlar om allt för mycket träning/anaerob sådan!

Jag mätte även i somras och låg då också högt men inte riktigt så högt...

Ja det är en blod glukos/keton mätare...   

Mår ju bra...    Var bara en händelse att jag mätte igen.  

Mätte nu igen och har köpt "dyr keton"  stickor

BS 8.0   Ketoner 1.6  

Jag är typ 2 diabetiker (egentligen) men har med fasta och ketos i princip normaliserat mina blodsockervärden. Speciellt med avtagande fett kring mina inre organ och levern har min metabolisk kontroll förbättrats. Jag kan fortfarande få fastevärde på 5.8 men ligger ofta mellan 4.6-5.2. Jag går sällan över 6 under dagen. Så jag kan inte tänka mig att du skulle se diabetes typ 2 symptom  ökar istället för att förbättras med den livsstilen du har.

Ett blodsocker värde på 8 är ju inte någon anledning att springa till någon akutmottagning, eftersom de flesta "normalätande" människor får sådana värden efter "vanliga" måltider, men att ligger kring 8 speciellt under längre perioder är inget man ska acceptera heller.

Jag skulle fortsätta att mäta under en period och kanske även skriver ner vad du äter och hur du tränar under tiden för att se lite mera långsiktiga mönster. sen kanske kollar långtidsblodsockret för att få känslan om den här trenden är nytt eller har pågått under längre tid. 

Att oroa sig leder bara till högre cortisol och högre blodsocker! :rolleyes: Det är inga "akut" problem men något du behöver ta itu med. 

• Like 5

Hur lägger man upp VC besöket då?  Folk tycker ju att man är galen som mäter utan diagnos osv... Kommer de ta en på allvar om man berättar att man i perioder mätt ketoner och bs

Håller med.. så jag går hellre till privat laboratorium först.. och sen till VC med de pappren!

Men först vill jag att du testar lite CKD.. så det inte handlar om allt för hög anaerob ansträngningsnivå utan tillräckligt med tillförd glukos!

På något sätt så är jag lite inne på att du tränar rätt hårt/anaerobt utan att cykla kolisar?

Iomed att du är över själva omställningen så gör lixom inte lite extra kolisar.. främst stärkelse, någon skada,, det gör då mest att kroppen själv slipper producera dessa.

• Like 2