Zepp Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Det är konstigt att du har ketoner kvar med rätt så hög blodglukos. Nej, jag pratar inte om ketoacidos. Låg insulin? Mm prexis.. högt FS och mätbara ketoner antyder lågt insulin och högt glukagon. Det alla oroar sig för är typ1, det är där C-peptid kommer in, samt antikropparna! Fast vi som läst hela tråden vet, att Jesper inte bara har förmågan, viljan och ambitionen att träna rätt hårt.. då kan det tarvas lagom/anpassad mängd stärkelse oxå! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Fast jag älskar det enkla med att vara strikt. .. Skickat från min SM-G903F via Tapatalk Prexis.. det är bannemig främsta fördelen med LCHF.. enkelt med mat/handlande/ätande och som regel är man hungrig när man väl äter! För övrigt.. hur gick det med dejten.. kan vara tillfälle till lite CKD.. men varannan vin varannan vatten! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 30, 2017 Author Share Posted January 30, 2017 Prexis.. det är bannemig främsta fördelen med LCHF.. enkelt med mat/handlande/ätande och som regel är man hungrig när man väl äter! För övrigt.. hur gick det med dejten.. kan vara tillfälle till lite CKD.. men varannan vin varannan vatten! Man kan väl säga så här. Jag får mindre sömn och ganska många extra "träningspass" numera 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 Ingen kampsport igår kväll Livet kom imellan... 0520 BS 7.9 ketoner 1.2 Kaffe 1 timmes styrketräning 07.40 Bs 8.8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 Vänta lite nu.... Är du kär? Underbart i sig förstås , men kemiskt påverkar det ju hur mycket som helst...?! Mindre serotonin, mer adrenalin och dopamin, mer oxytocin, högre puls, förändrat sömnmönster... Osäker på vad det gör med blodsockret men om allt annat förändrats så...? Tror det var Lotta Aschberg som för många år sedan skrev en krönika i SJs tidning om förälskelse där hon konstaterade att det händer så många saker i kroppen att man kan anses sjuk eftersom nivåer av olika ämnen förändras. "Och då går folk och gifter sig?!" skrev hon och menade vidare "Ska man få ta sitt livs viktigaste beslut när man är sjuk?" 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 Är det någon som har en aktuell rabattkod på werlabs? vill gärna dit innan lördag. då jag nog kommer paja ketosen ( fyller 50) Kolla om detta kan funka: https://www.facebook.com/groups/1474987396080519/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 har du dubbelkollat med annan mätare? går ju göra på vårdcentralen som andra nämnt här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 Gjorde test på mätaren i höstas med kontroll vätska och då fungerade den som den skulle 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted February 2, 2017 Author Popular Post Share Posted February 2, 2017 Detta är ju väldigt pinsamt men... Var på VC och mätte bs idag... och passade på att jämföra med min mätare Min mätare sa 8.8 medans deras sa 4.9. Så förutom skammen så känns det för jäkla bra! Dock jäkligt trist att man inte kan lita på mätarna. Lyckades inte förmå dem att göra ketonmätning så vet inte om den är korrekt. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Se det poitivt - du har massor av tips på vad som kan vara fel nästa gång du får höga värden! En färdig lista att ta fram och kolla av. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 2, 2017 Author Share Posted February 2, 2017 DNF... Skulle ha löpfest idag ( Pannbensträning) 50 km på 400 meters bana eller löpband... Gjorde en visuell koll av löpbanan igår och insåg att den var rent för överväxt med stora tuvor och annan skit så det hade tvingat mig att fokusera för mycket på vägval... så det fick bli löpband. planen att springa varannan mil barfota och på kaffe, vatten och salt. Allt gick bra ( fick lite diskusion om att ha termos med på bandet) tills ungefär 31 km sedan började jag få ont i vänster foten. ( har brutit ett par småben inne i den för ett par år sedan allt sedan dess får jag ibland ont i den) smärtan tilltar mer och mer och vid 37 km vågar jag inte fortsätta längre då jag inte vill bli skadad på riktigt. Bandet stannade för mig två gånger så var tvungen att hoppa till bandet bredvid. Tror det är något skydd mot överhettning av motorn. Pulsen nästan ok , Hade enkelt kunna köra ett antal timmar till men men så är det väl att bli gammal. Sista träningen denna vecka fyller 50 på lördag så nu är det bara massa förberedelser inför det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Detta är ju väldigt pinsamt men... Var på VC och mätte bs idag... och passade på att jämföra med min mätare Min mätare sa 8.8 medans deras sa 4.9. Så förutom skammen så känns det för jäkla bra! Dock jäkligt trist att man inte kan lita på mätarna. Lyckades inte förmå dem att göra ketonmätning så vet inte om den är korrekt. Kan inte säga annat än Grattis Härligt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Tror det var klokt att lyssna på smärtan och avbryta. Tror inte kroppen är gammal i bemärkelsen "slut", möjligen lite tilltufsad om jag förstått rätt. Ta nu och ladda upp för fest, träningen väntar på dig efter helgen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Detta är ju väldigt pinsamt men... Var på VC och mätte bs idag... och passade på att jämföra med min mätare Min mätare sa 8.8 medans deras sa 4.9. Så förutom skammen så känns det för jäkla bra! Dock jäkligt trist att man inte kan lita på mätarna. Lyckades inte förmå dem att göra ketonmätning så vet inte om den är korrekt. Härligt att bli friskförklarad ! Kommer inte håg men hade du testat att köpa nya stickor till din mätare .... skull ju kunna vara något fel på dem. Grattis på den kommande födelsedagen, gamling! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted February 3, 2017 Author Popular Post Share Posted February 3, 2017 STOLT SOM EN UNGTUPP! Använder nu sista hålet i skärpet, samma som jag använde när jag var 19... Man ser tydligt att jag använt lite olika hål under dessa 31 åren.... Skickat från min SM-G903F via Tapatalk 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 Men du har ju inget sånt där häng över bältet som andra 50-åringar har...? Är du säker på att du räknat rätt på åren...? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 Detta är ju väldigt pinsamt men... Var på VC och mätte bs idag... och passade på att jämföra med min mätare Min mätare sa 8.8 medans deras sa 4.9. Så förutom skammen så känns det för jäkla bra! Dock jäkligt trist att man inte kan lita på mätarna. Lyckades inte förmå dem att göra ketonmätning så vet inte om den är korrekt. Skönt, förklarar ju de knepiga värdena (högt blodsocker och ketoner samtidigt). Ketonvärdena brukar vara säkrare och mindre känslig för störningar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 Grattis Jesper, vilken lättnad! Tycker du ska reklamera både stickor och mätare där du köpt dem. Viktigt med feedback för uppstyrning av kvaliteten. Stort grattis i förskott till de 50! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 5, 2017 Author Share Posted February 5, 2017 Grattis Jesper, vilken lättnad! Tycker du ska reklamera både stickor och mätare där du köpt dem. Viktigt med feedback för uppstyrning av kvaliteten. Stort grattis i förskott till de 50! Har varit i kontakt med tillverkaren och skickat in maskinen. De skulle undersöka den omgående och lät väldigt engagerade. Önskar dock att jag hade kunnat mäta idag då jag medvetet verkligen bröt ketosen igår. ( tror jag iallafall). Jag är dock förvånad över hur fräsch jag känner mig just nu då jag både drack alkohol och åt dåligt och som lök på laxen inte sovit många timmar. Jag var dock noga med att köra varannan vatten och kände mig konstigt nog nästan full efter bara en öl men det varade bara en kort stund och sedan lyckades jag hålla mig på en bra nivå. Hade varit väldigt intressant att se hur lång tid det tog att komma tillbaka i ketos... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 5, 2017 Author Share Posted February 5, 2017 Var och lämnade lite lånade prylar hos en annan "keto" kompis och lånade hans mätare... Hade ta mig tusan 0.2 ketoner kl 1230 ca... är väldigt väldigt förvånad. åt chockladtårta, chips chocklad och drack ett antal öl och vodka igår... så känns som jag kommer vara tillbaka på banan senast imorgon bitti... Hade dock gått upp ca 2.5 kilo när jag vägde mig i morse. mycket maginehåll naturligtvis och vatten men helt plötsligt fick jag spääna ut bältet igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 12, 2017 Author Share Posted February 12, 2017 Läkaren ringde i fredags för att lämna besked på långtidssockret och c-peptid mätningen som jag ju ( skäms) gjorde för någon vecka sedan. Båda värdena var enligt henne väldigt bra men hon var väldigt nyfiken på varför jag åt som jag gjorde och tränade som jag gjorde, så vi pratade faktiskt ganska länge och hon lät genuint intresserad Men trots att jag legat konstant i ketos länge nu så var mitt långtidssocker... 37 vilket enligt henne var jättebra men när jag kollar här inne så verkar det ändå högt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Jag låg på 29 efter 1,5 år på "normal" LCHF, utan träning. (Och jag har nog alltid haft lågt o fint fastesocker. Omkring 4 även innan LCHF.) Men jag är ju 10 år yngre, kanske inverkar? Viktigast är väl att ha "rimligt" värde, och det har du ju. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 HbA1c är ett mått på medelblodsockret de senaste 3 månaderna enligt: Sista 30 dagarna bestämmer 50% av HbA1c Sista 30-90 dagarna bestämmer 40% av HbA1c Sista 90-120 dagarna bestämer 10% av HbA1c. HbA1c anger inte medelblodsockret utan måste översättas enligt: Finns också en utmärkt ”HbA1c-konverterare” på nätet där man snabbt och enkelt kan översätta mellan HbA1c och medelblodsocker. Den är framtagen av Hans Jönsson och publicerad på http://www.diabethics.com/hba1c-konverterare/ OBS i Sverige använder vi en HbA1c-standard som heter IFCC och som anges i mmol/mol.Möjlighet finns också att använda konverteraren att översätta mellan IFCC och DCCT samt P-glukos uppmätt i mmol/l till mg/dl om man läser utländska tidskrifter" "Benägenheten att glykosylera proteiner varierar mellan individerna vilket kan göra att HbA1c både blir falskt lågt och falskt högt. Man måste alltså relatera HbA1c till de blodsocker patienten uppvisar." http://www.diabeteshandboken.se/inneh%C3%A5ll/10.-vad-%C3%A4r-ett-bra-hba1c-13754543 http://www.diabethics.com/hba1c-konverterare/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 18, 2017 Author Share Posted March 18, 2017 Tur man inte är en hund... Då hade dom skjutit mig iofs redan för länge sedan men nu igen... Fått ryggskott igen som inte riktigt bestämt sig än, för att bli ett redigt discbråck eller bara ett vanligt hederligt ryggskott... Håll tummarna. Fast det var mitt förra rejäla diskbråck som fick in mig på LCHF då jag gick upp en massa i vikt när jag i princip inte kunde röra mig på 2 år... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Usch och fy...! Ryggont är inte att leka med. Och efter förra rundan diskbråck vet det säkert hur du ska hantera det. Håller tummana för ett vanligt, sketet ryggskott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Så himla glad att jag hittade denna tråden! Jag läste igenom det mesta inatt ? var tvungen att bli medlem nu bara för det. Jag springer långt och mycket och tävlade i ultramaraton 2014 sen har jag fött lite ungar och så. I januari kom sista och jag började springa i februari. Gick skitbra och kändes kanon. Fick för mig att köra all in på ketokäk för 8 dagar sedan då jag är sjukt godisberoende och käkade typ 2 kg i veckan. MEN! Alltså jag har inte kunnat träna knappt något för jag har varit helt Slut i musklerna och konditionsmässigt. Var beredd att ge upp igår men så hittade jag hit så nu jäklar! Bara att bita ihop ett tag till och hoppas det vänder. Tack!! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Välkommen som ny medlem! Jag hoppas att du iallafall förutom omställningsbesvären fått en del mentala besvär.. dvs tankegods? Både du och jag, samt Jesper tror jag.. nämner även Colting här om namnet är bekant.. iallafall.. redan väl tränade brukar kunna komma undan lite lättare, dvs en eller tre månader! Vi kan väl alla inse att godis kan förse kroppen med glukos.. men det är knappast någon hälsokost! Såå.. på sikt.. med tanke på ungar oså, man vill ju oxå finnas till senare,, för barnbarnen helst! Nämenaltså.. kolisar per se är knappast problemet.. inte lösningen heller, utan det handlar mer om en näringsrik kost, där du, Jesper, Colting andra/inte så mycket jag, men iallafall beroende på person kan käka riktig mat.. hoppa godiset och mer förlita oss på fettförbräning! Det är och förblir en omställning.. metabolt/hormoniellt, den stora utmaningen är hur som helst den mentala/vardagliga! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Precis som tidigare så har nu mina BS värden börjar skjuta i höjden... Men nu vet jag att det är stickorna som inte tål att lagras... Eftersom jag bara mäter sporadiskt numera... så har jag stickorna väldigt länge och de klarar inte det. Ketonstickorna som är förpackade på ett bättre sätt verkar fungera att lagra men inte BS stickorna. Tur att BS stickorna inte är så dyra att man kan slänga hälften. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 lite konstigt med stickorna ändå ...beter sig alla glukosstickor på det viset ...att de visar högra värden ju längre de lagras? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 16 minuter sedan, Peter B sade: lite konstigt med stickorna ändå ...beter sig alla glukosstickor på det viset ...att de visar högra värden ju längre de lagras? Ingen aning men den sorten jag köper verkar iallafall fungera så. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 2 timmar sedan, Peter B sade: lite konstigt med stickorna ändå ...beter sig alla glukosstickor på det viset ...att de visar högra värden ju längre de lagras? Dom ska ju i alla fall fungera till "sista förbrukningsdatum" om man har förvarat dem som man ska i orginalförpackningen. Men efter det så ska man nog inte lita på dem. Ett misstag som man kan göra vid själva provtagningen är om man inte tvättar fingret ordentligt där man sticker, har man någon form av "sött" på fingret så kan det dra upp värdet. Men det kanske inte vi LCHF:are behöver tänka på 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 19 timmar sedan, Syster sade: Dom ska ju i alla fall fungera till "sista förbrukningsdatum" om man har förvarat dem som man ska i orginalförpackningen. Men efter det så ska man nog inte lita på dem. Ett misstag som man kan göra vid själva provtagningen är om man inte tvättar fingret ordentligt där man sticker, har man någon form av "sött" på fingret så kan det dra upp värdet. Men det kanske inte vi LCHF:are behöver tänka på hmm Datumet har inte gått ut men jag har haft dem länge... Kan det finnas "socker" i tvålen? ska genast prova att tvätta mig med diskmedel och sen testa.... återkommer. Nope inte bättre med diskmedel... Men sist var det stickorna iallafall. Ingen som har en Glukomen LX Plus att låna ut några dagar? eller iofs någon annan blodsocker mätare men då behöver jag låna några stickor också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 10 timmar sedan, jesper sade: hmm Datumet har inte gått ut men jag har haft dem länge... Kan det finnas "socker" i tvålen? ska genast prova att tvätta mig med diskmedel och sen testa.... återkommer. Nope inte bättre med diskmedel... Men sist var det stickorna iallafall. Ingen som har en Glukomen LX Plus att låna ut några dagar? eller iofs någon annan blodsocker mätare men då behöver jag låna några stickor också. Har du dem i kylskåpet? För övrigt så kan du tipsa Peter som oxå mäter högre glukosvärden än vad han vill ha/borde ha! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 9 timmar sedan, Zepp sade: Har du dem i kylskåpet? För övrigt så kan du tipsa Peter som oxå mäter högre glukosvärden än vad han vill ha/borde ha! Nope inte i kylskåpet... Ska man det? Jag är 99.99% säker på att det är stickorna eller maskinen då jag ätit super super strikt och legat lågt i BS när jag mätt tidigare. förutom då när stickorna blivit gamla... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 13 timmar sedan, jesper sade: Nope inte i kylskåpet... Ska man det? Jag är 99.99% säker på att det är stickorna eller maskinen då jag ätit super super strikt och legat lågt i BS när jag mätt tidigare. förutom då när stickorna blivit gamla... Det var bara vad jag fått för mig????? Oandrasidan så hade jag oxå en period då jag mätte blodsocker.. fick lixom hur mycket variation som helst.. 3,8-6,2.. på morgonen! Till slut.. inte innan mina gratistickor var slut men iallafall så insåg jag att det mesta kunde förklaras med vad jag ätit/druckit tidigare/under natten/stress osv! Iallafall så låg HBA1c på 32, det var då lite lugnande.. så jag gav upp det hela.. oså tyckte jag att det gjorde ont i fingrarna! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 För alla er som oroat er så kan jag meddela att jag köpt nya stickor idag och när jag kom hem ca 1.5 timme efter lunch tog ett BS prov så hade jag 4.7 så verkar ha varit stickorna som vanligt... Glad midsommar på er alla! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 När du väl öppnar en burk med stickor går de ut ganska snabbt. Framförallt under sommaren då det är varmare och mer fukt i luften. De tål inte fukt så varje öppning av locket skyndar på processen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 15, 2017 Author Share Posted August 15, 2017 Har ett eventuellt ilandsproblem ännu inte säker... Jag går fortfarande ner i vikt iofs långsamt men nu börjar jag se sliten ut och kinderna har börjat hänga.... väger nu 72kg så gått ner 12 kilo sedan jag gick superstrikt. jag äter oftast lunch och middag och jag äter tills jag är mätt... Som ni vet rör jag mig mycket men borde väl vara hungrig om jag behövde äta mer? tips, tankar ideer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 41 minuter sedan, jesper sade: Har ett eventuellt ilandsproblem ännu inte säker... Jag går fortfarande ner i vikt iofs långsamt men nu börjar jag se sliten ut och kinderna har börjat hänga.... väger nu 72kg så gått ner 12 kilo sedan jag gick superstrikt. jag äter oftast lunch och middag och jag äter tills jag är mätt... Som ni vet rör jag mig mycket men borde väl vara hungrig om jag behövde äta mer? tips, tankar ideer? Mnja.. ät mer eller oftare! Iallafall som jag brukar pepåka.. den stora grejen är den mentala biten. Och således den mentala anpassningen till ens verkliga behov av kalorier! Iallallfall så kan jag avslöja att du inte kommer att försvinna i en våt fläck på golvet! Oså kan jag passa på att dra några referenser,, dvs man man kikat på sk Naturbefolkningar så de som blir äldre minskar som regel i vikt sedan de passerat medelåldern! Och iomed att jag är uppfödd på bondgård, några grannar som var äldre, var f*n skinntorra.. i princip bara muskler och skinn.. men så höll de främst på med manuellt/hästskött arbete! Räkna med att de tarvar iallafall 3500 Kcal per dag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 16, 2017 Author Share Posted August 16, 2017 12 timmar sedan, Zepp sade: 13 timmar sedan, jesper sade: Har ett eventuellt ilandsproblem ännu inte säker... Jag går fortfarande ner i vikt iofs långsamt men nu börjar jag se sliten ut och kinderna har börjat hänga.... väger nu 72kg så gått ner 12 kilo sedan jag gick superstrikt. jag äter oftast lunch och middag och jag äter tills jag är mätt... Som ni vet rör jag mig mycket men borde väl vara hungrig om jag behövde äta mer? tips, tankar ideer? Mnja.. ät mer eller oftare! Fast är ju inte mer hungrig... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 16, 2017 Share Posted August 16, 2017 21 timmar sedan, jesper sade: Har ett eventuellt ilandsproblem ännu inte säker... Jag går fortfarande ner i vikt iofs långsamt men nu börjar jag se sliten ut och kinderna har börjat hänga.... väger nu 72kg så gått ner 12 kilo sedan jag gick superstrikt. jag äter oftast lunch och middag och jag äter tills jag är mätt... Som ni vet rör jag mig mycket men borde väl vara hungrig om jag behövde äta mer? tips, tankar ideer? Fastar du? Fung har i en av sina videos beskivit att "hängande-hud" inträffar vid kraftig vikminskning under kaloriräknardieter med mycket småätande. Dock inte vid fastande. Vill minnas att han tar fångläger från ww2 som exempel. När man fastar/svälter så tar kroppen till vara på hud man inte behöver, medans vid en klassisk diet(småäta och kaloriräkna) får man inte samma process. Det finns även andra anledningar till att fasta är bättre än småätande och kaloriräknande. Enligt Fung ökar basmetabolismen under längre fastor medans den kan sjunka inom klassisk kaloriräknardiet efter ett tag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 16, 2017 Share Posted August 16, 2017 9 timmar sedan, jesper sade: Fast är ju inte mer hungrig... För det första.. så skrev jag en jättelång kommentar och när jag skulle posta denna så var forumet inte mottaglig för den! Lucky you/andra här på forumet! Sååå här kommer i stället sammanfattningen... ät oftare, CICO finns där hur som helst.. och kanske främst in ditt fall! Summa summarum.. få måltider gör som regel att det är hart när omöjligt att äta hur mycket kalorier som helst.. det är bra för dem som behöver gå ner i vikt! För de som är storförbrukare.. (du skall vara glad för att du slapp alla utläggningar om min barndoms hemmansägare och alla deras måltider) så blir man lixom tvungen att äta lte oftare, för att undvika paltkoma osv! För det tredje så har jag lixom uppfattat det som att du inte är purung längre? Dvs och om jag uppfattat det rätt.. med stigande ålder så borde egentligen vikten minska.. iallafall för män, främst på grund utav förändrad/homeostas/lägre testosteron! Nu så vet jag inte om du redan är farfar, men de som är i den åldern bör/skall få minskat Libido/lägre testosteron och fokusera mer på barnbarnen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 16, 2017 Author Share Posted August 16, 2017 3 timmar sedan, MrB sade: Fastar du? Fung har i en av sina videos beskivit att "hängande-hud" inträffar vid kraftig vikminskning under kaloriräknardieter med mycket småätande. Dock inte vid fastande. Vill minnas att han tar fångläger från ww2 som exempel. När man fastar/svälter så tar kroppen till vara på hud man inte behöver, medans vid en klassisk diet(småäta och kaloriräkna) får man inte samma process. Det finns även andra anledningar till att fasta är bättre än småätande och kaloriräknande. Enligt Fung ökar basmetabolismen under längre fastor medans den kan sjunka inom klassisk kaloriräknardiet efter ett tag. Jag småäter inte och jag äter enligt 16:8... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 22 timmar sedan, Zepp sade: Nu så vet jag inte om du redan är farfar, men de som är i den åldern bör/skall få minskat Libido/lägre testosteron och fokusera mer på barnbarnen! Faktum är att jag blir plastmorfar snart! Mätte blodketonerna nyss 1.7 så det ligger ju inom det som sägs vara det optimala för dietinducerad ketosis.... Får fundera på det här med att äta oftare känns inte helt hundra... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 14 minuter sedan, jesper sade: Faktum är att jag blir plastmorfar snart! Mätte blodketonerna nyss 1.7 så det ligger ju inom det som sägs vara det optimala för dietinducerad ketosis.... Får fundera på det här med att äta oftare känns inte helt hundra... Grattis hur som helst, barnen är jordens salt! I vilket fall som helst,en, den kanske främsta fördelen med LCHF är att man slipper äta stup i kvarten.. det håller jag med om! Och det spelar lixom ingen roll huruvida det blir 1 eller två, eller tre måltider per dag.. åt man mindre ena dagen så äter man som regel mer en annan dag! Grejen är väl i så fall problematisk utifall man gör av med 3-4-5000Kcal per dag? Har du koll på hur många Kcal då gör av med? Eller är det bara en anpassning till Morfar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 Har inte koll på hur mycket jag gör av med men tränar ju i snitt två timmar om dagen förutom allt det vanliga man gör... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 31, 2017 Author Share Posted August 31, 2017 Idag hände något konstigt... jag cyklade till gymmet och sprang sedan i 50 minuter på löpband och förutom att jag svettades betydligt mer än vanligt så började jag stinka kattpiss .... Det var länge sedan nu jag gjorde det sist, och aldrig på så lite träning.... Fått för mig att jag i princip skulle slippa det men tydligen inte. Vet inte om det hänger ihop med att jag ökat den totala mängden träning i veckan eller om det bara är något tillfälligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 8 minuter sedan, jesper sade: Idag hände något konstigt... jag cyklade till gymmet och sprang sedan i 50 minuter på löpband och förutom att jag svettades betydligt mer än vanligt så började jag stinka kattpiss .... Det var länge sedan nu jag gjorde det sist, och aldrig på så lite träning.... Fått för mig att jag i princip skulle slippa det men tydligen inte. Vet inte om det hänger ihop med att jag ökat den totala mängden träning i veckan eller om det bara är något tillfälligt. Vet inte exakt.. egentligen så vet jag ingeting.. men jag kan spåna.. dvs postexercise ketosis! Alternativt "svält ketosis", dvs du gjorde av med mer än du lassade in? Iallafall akta dig för höga ketonhalter.. det ökar insulin.. dvs insulin är en viktig faktor i energiregleringen! Oandrasidan.. var det någon mer än du som kände lukten.. hård träning skall lukta apa hur som helst. Likaså svält/bantning! Men.. om du inte fick några större men än eventuellt att du funderade över om att andra kände stanken så var det nog bara tillfälligt.. en sådan dag? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 10, 2017 Author Share Posted September 10, 2017 Verkar som slutat gå ner eller iallafall hamnat på en plattå däremot måste jag snart göra nytt hål i bältet. Jag är lite konfunderad. var alla dessa kilon satt. Däremot har det blivit tydligt för mig att det inte nästan inte går att träna bort en dåligt kost. Innan jag hittade LCHF så tränade jag också mycket dessutom bodde jag då på hästgård så fick otroligt mycket sk vardagsmotion i form av att gräva. mocka . bära vatten. bära hö/halm osv men ändå var jag inte smal. Jag var ju inte tjock men inte som nu. Dessutom räckte ju inte liberal LCHF även om jag gick ner lite på det. ( 14 kilo första tiden men de hade jag lagt på mig vid skada då jag inte kunde röra mig alls på nästan 2 år) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Det är ju bra om du inte försvinner helt... För vem ska MAF-peppa mig då? Jag gissar att du kan ha haft en del runt inre organ att ta av..? Nu vet inte jag hur du åt innan du började med LCHF men mina hästägande vänner tycks fika en del så trots att de är vältränade muskulärt är de inte så lätta som man skulle kunna tro av att se dem och jag kan inte se att det skulle kunna sitta nån annanstans än invärtes. Fast om man inte har invärtes fläsk, har man hålrum i kroppen då..? Eller är det bara tajtare..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts